رواية يوميات عروسة مجنونة الحلقة العاشرة 10 بقلم أسماء عبدالعظيم
رواية يوميات عروسة مجنونة الحلقة العاشرة 10 بقلم أسماء عبدالعظيم
![]() |
رواية يوميات عروسة مجنونة الحلقة العاشرة 10 بقلم أسماء عبدالعظيم |
رواية يوميات عروسة مجنونة الحلقة العاشرة 10 بقلم أسماء عبدالعظيم
_بدموع…احمد ارجوك اوعي تعمل كده اوعي تنسي ان عندك اختك ليان ترضي يتعمل فيهاا كده ارجوك بلاش وحياتي عندك
_بصلهاا بخبث.. عايزه ايه
_بدموع.. سبني سبني ارجوك ابوس ايدك دهه دهه انت حتي خطيبي
_بصلها بخبث.. مش من بعد ما اعمل الي انا عايزه
فكهاا ونزلهاا من علي الكرس وشدلهاا الطراحه وشعرهاا بان وقرب عليهاا ولمسه
_شعرك حلو اووي
_بتزقه بأديهاا بدموع…. ابعد ارجوك
_بتوهان ومبقاش شايف قدامه غيرهاا… لا
وفضلت تقاوم لكن مقدرتش.. ويجي اي وحده ضعيفه زيهاا قدام اسد شرس وهي بقت فريسته وعمل الي عمله وسبهاا لا حول لهاا ولا قوه مرميه علي الارض مغمي عليهاا وسبهاا وطلع بره
_واحده من رجالته… ايه يا بوص خلاص
_خلاص.. ادخل شلهاا روح ارميهاا قدام اي مستشفي
_بصلهاا وصعبت عليه.. بس يا بوص دي بتنزف جامد.
_بصله بغضب.. بقولك ايه انت تعمل الي قولتلك عليه وانت ساكت
_بصله بخوف.. حح حااضر طب والي في الاوضه ده
_سيبه ده حسابه تقيل اوي معاياا هخلص عليه بعدهاا
_ماشي
الراجل بتاعه راح عندهاا بعد ما هوو طلع وبصلهاا بحزن
_معلش اصلك مش اول وحده…حسبنا الله
_بدأت تحرك عنيهاا وقالت بصوت متقطعع.. الل ححقق نني
_بصلهاا… طب انا اعملك ايه دلوقتي
بص جامبه لقي شنطتهاا قام اخدهاا وجاب جلبيه من بتوعه ولبسهاا بدل هدومهاا اليي اتقطعت وبعد ما لبسهاا شلهاا هي والشنطه ومشي
في البيت
_امهاا بقلق… لا لا انا مش مطمنه خالص
_يا رب جيب العواقب سليمه انا نازل ادور عليهاا
_استني بس استني
_بقلق.. ايه
_هدور عليهاا فين
_هروح الاقسم اعمل بلاغ
_بدموع.. روح ربناا يطمنهاا عليهااا.. يا ترا انتي فين يا بنتي
وفي نفس الوقت كان وصل قدام مستشفى بس بعيده عن المكان ونزل ونزلهاا حطهاا علي جنب هي والشنطه وصعب عليه منظرهاا قام عمل نفسه معدي من جنب المستشفى ونده علي الامن
_يا امن الحقوو في واحده مرميه هناا الحقووو
جه الامن يجري ووحده دخل يجيب الدكتور
_واحد من الامن… انت تعرفهاا
_توتر.. هاا لا انا كنتت معدي من هناا وشفتهاا وسلام
طلع يجري واخد العربيه و جم الممرضات شلوهاا ولقو جمبهاا الشنطه اخدهاا وجريوو بسرعه
_ممرضه 1… محتاجين دكتور يا دكتور اسر بسرعه اجروك في واحده سايحه في دمهاا بره
_اسر بسرعه.. حالاا جهزي العمليات بسرعه
وفعلا جهزو العمليات ودخلت فضلت ساعتين جوه وطلع اسر من العمليات
_ممرضه 1… مالهاا بقاا يا دكتور
_بزعل عليهاا… اتعرضت لحاله اغتصاب شديد وده افقدهاا عزريتهاا متعرفيش اي معلومات عنهاا
_الممرضه بتذكر.. اه يا دكتور حضرتك هي كانت جمبهاا شنطه
_طب شوفيهاا بسرعه و اكيد هتلقي بطاقه تلفون اي حاجه نعرف نبلغ اهلهاا
_حاضر يا دكتور
وعلي الناحيه الاخر
_بقلق… عملت ايه لقتهاا
_قعد بخيبه امل… لا
_بدموع… يا رب متوريني فيهاا حاجه وحشه يارب انا حاسه انهاا مش بخير حاسه ان قلبي هيتخلع من مكانه
_بحزن.. اهدي اهدي ان شاءلله بخير.. بس هموت واعرف خطبهاا الي كان معهاا ده في انهي داهيه بس
قطعه صوت التلفون لقهاا هي
_بتسرع… اسماء بنتي انتي بخير طمنيني عليكي
_احم بس انا مش اسماء
_امال انتي مين
_احم انا ممرضه وده تلفون بنتك وكملت بتوتر.. عملت حادثه
_بصدمه ودموع… ايهه مستشفي ايه بسرعه
_مستشفي…
_امها بصدمه.. بنتي بنتي فيهاا ايه مستشفي ايه
_اسماء عملت حادثه احناا لازم نروحلهاا دلوقتي المستشفى بسرعه
_بصدمه…. يا حبيبتي يابنتي يارب جيب العواقب سليمه يارب
وجريوا اخدوا تاكسي وصلهمم لحد قدام المستشفى وجريو لجوه
_لو سمحت.. في واحده جت هناا عملت حادثه من حوالي ساعتين
_اوضه 200
جريوو بسرعه علي الاوضه وفضلو يدور عليهاا لحد ما وصلو
_امهاا بدموع.. يا بنتي.. بنتي فين
_بنتك مين يا حجه
_بنتي جات هناا من ساعتين في حادثه
_اه تقصدي حادثة الاغتصاب
_بصدمه وحطت ايدهاا علي بوقهاا… اغ تتصااب
ووقعت اغمي عليهاا وجه ابو اسماء من ورهاا
_ساعدني يا عمو نوديهاا الاوضه
شلهاا معاهاا من غير ولا كلمه ودخلهوهاا اوضه وعلقولهاا محليل و طلع يدور علي الممرضه يسألهاا علي السبب بس ملقهاش
_لو سمحت
_اتفضل
_حضرتك بنتي الي في اوضه 200 مالهاا
_بصله اسر وهو مش قادر ولا عارف يقوله ايه.. حح حااضرتك ابو اسماء
_ايوه يا ابني هي مالهاا طمني الله يخليك
_بحزن عليهاا.. حضرتك هي اتعرضت لحاله اغتصاب شديد
بصلهاا بصدمه وعينه دمعت ومبقاش شايف قدمه سند بأيده علي اسر
_اسر… يا عمي مال حضرتك بس تعالاا اقعد
وقعده علي كورسي
_طبعاا انا اسف اني قولتلك كده انا هدخل اطمن عليهاا واجي اطمنك
دخل اسر وابوها لا حول له ولا قوه.. صدق الي قال ممكن حياه الانسان تتحول في لحظه من فرح لحزن وبكاا
وعلي الناحيه التانيه
صاحبنا مش حاسس بحاجه وواخد منوم بس المنوم مفعوله بداء يقل وابتدي يفوق ولما شافه عبد الوهاب قام جاب جردل مايه وكبه عليه وفعلاا احمد فاق
_حمدلله على السلامة يا حلو
_بصله بغضب بعد ما فاق.. انت يا ابن ال كل…. فكني انتي لو فكتني والله ما هرحمك
_بصله وابتسم.. تعجبني فيك شجعتك الي علي الفاضي امال لما تعرف انا عملت ايه فيهاا
_بصلها بغضب… اه صح انا كنت نايم لي اكيد ادتوني حاجه.. بصلها بصدمه.. ازاي هي مين
_ابتسم بسزاجه.. مين متعرفش سماسموو يا عم
_بغضب.. انت عملت فيهاا ايه… ياووس…
_كل خير يا باشاا.. كل خير طبعاا دلوقتي انا مش هعملك حاجه عشان انت الجاني قدمهم..
_بصله بصدمه واستغراب…قدامهم قدام مين انا مش فاهم حاجه
_هتفهمم دلوقتي
وقام جاب المسدس بتاعه وخبطه بحيث انه يفقد الوعي وفعلاا اغمي عليه واخده حطه في العربيه ووصل قدام العماره بتاعته واتأكد ان مفيش حد شايفه راح مطلعه وسابه قدام العماره وركب عربيته وسقهاا بأقصي سرعه “ودوره انتهي معاناا لحد ما يجي تاني “
البواب لمح حد مرمر علي الارض جري عليه
_يا استاذ احمد قمو ايا استاذ احمد
نده علي ابنه جه شاله معاه وطلعه فوق عند ابوه
_ايوه مين
_احنا يا باشاا افتح
فتح واتصدم من الي شافه ابنه مغمي عليه ومش عارف ماله
_بصدمه.. ماله يا عبده مال ابني
_والله يا باشاا مش عارف انا لقيته مرمي علي الارض مش عارف ماله
_طب اجري بسرعه هتلي ازازه مايه من جوه بسرعه
_حااضر حااضر
جري بسرعه جاب ازازه مايه و فتحهاا ورش عليه شويه وابتدا يفوق
_احمد حبيبي فوق
_احمد ابتدي يفتح عنيه وبعد مش قادر يستوعب هو فين… اننا فين
_انت في البيت يا حبيبي.. قوم طمني ايه الي حصل في ايه
_قام بسرعه برغم الوجع الي كان حاسس بيه.. انا لازم اروح ل اسماء حالاا لازم
واخد في وشه وجري مشفش قدامه واخد تاكسي وقف قدام بتهاا وطلع بيخبط علي الباب
_جرتهم طلعت من عندها لما سمعت حد بيخبط علي الباب.. مين انت عايز مين
_فين ابو اسماء محدش بيرد علياا لي
_مش انت خطيبهاا
_اه اناا قوليلي هو فين
_راحوا يشوفوا اسماء في المستشفي ده حتي سيبين اختهاا هناا
_بصدمه… مستشفى ايه
_مستشفى….
وجري بسرعه اخد تاكسي ورايح المستشفى
وعلي الناحيه التانيه في المستشفى
_الممرضه… يا حج مرات حضرتك فاقت
_بحزن.. بجد
وقام معهاا راحلهاا اول ما شاف دموعهاا عيط معهاا وقام حضنهاا وفضل يهديهاا بس الحقيقه مره وبقي بيعيط علي عيطهااا
_بدموع.. اهدي يا حبيبتي اهدي
_بدموع وقهره.. بنتي بنتي مقدرش اتخيل ان في يوم هيحصلهاا كده مش قادره قلبي وجعني عليهاا اوي
_خليكي قويه كده عشان هي محتجاناا الفتره دي جمبهاا وانا و الله هجيب الي عمل كده تحت رجلهاا
فضلت تعيط وبعد فتره اتسندت وحولت ترسم الابتسامه علي وشهاا ومش عارفه ودخلت لبنتهاا ومسكت ايدهااا وبدأت تفوقهاا
_بدموع… اسماء حبيبتي قومي يا قلب امك
اسماء ابتديت تستجيب فعلاا وبدات انهاا تفتح عنيهاا وتستوعب هي فين وابوهاا واقف يعيط بصمت علي بنته
_بألم.. اهه انا فين ماما انتي هناا
وهناا استوعبت الي حصل وبصت حوليهااا وفهمت و عيطيت جامد قلبهاا مجروح ازاي الي كانت بتحبه يعمل فيهاا كده معقول يطلع بشع للدرجادي عيطت علي الي راح منهاا والي راح ميتعوضش للاسف عيطت علي زهره شببها الي راحت.. امهاا قربت منهاا حضنتهاا بصدمت ومش عارفه تقولهاا ايه
_قطعت صدمت الدموع…ماما هو انا وحشه انا لي حصلي كده هو انا عمري اذيت حد جوبيني.
_عيطت جامد اوي.. لا يا حبيبتي الناس الي وحشه
_ابوهاا قرب عليهاا ومسك ايدهاا وباسهاا بدموع.. حبيبتي متعطيش انا هجبلك حقك وهقتل الي عمل كدا صدقينيي اهم حاجه انتي واهم حاجه صحتك انتي عارفه انك اغلاا حاجه في حيتنااا ارجوكي اتمسكي متبقيش ضعيفه ده اختبار من ربناا خليكي مؤمنه ان المؤمن دائماا مصاب
_بدموع… اشمعني اناا اشمعني انا عمري ما اذيت حد
_امهاا ردت عليهاا بدموع…. استغفري ربنااا يا اسماء قدر ومكتوب يا بنتي
عيطت بصمت علي حيتهاا الي انهارت كل حاجه انهارت كلو كلوو
وعلي الناحيه التانيه كان احمد وصل المستشفى ونزل بسرعه وسأل عليهاا ووصل قدام الاوضه مش قادر يستوعب الي حصلهاا عقله رافض اي حاجه تمام وايده اتمدت ببطئ ناحيه الباب وفتحه
_ابوهاا اول ما شافهه بصله بتوتر .. احمد يا اببني ايه الي جابك قصدي عرفت منين
احمد مردتش عليه لكن بيبص علي الي مش واخده بالهاا الي بتعيط في حضن امهاا وفاجأه استوعبت انه وبصتله بصدمه ودموع ورعب في نفس الوقت
_بصراخ وانهيار.. بابااااا اررررجججووكك متتخللهوووش يييعملللييي حححاااججهه هووو اللليي عمللل كددده بابااا ارجوووك الحقيننيي مششييي ياااابابااا
_ابوهاا بصله بصدمه وغضب … الكلام ده حقيقي
_استوعب وهناا فهم هو عمل ايه.. عمي اسمعني في سوء تفاهم بسس
صوت قلم رهيب من ابوهاا ل احمد نزل علي وشه طرقع هز الاوضه كلهاا
_بغضب.. لو انت الي عملت كده صحيح هقتلك واشرب من دمك
_يا عمي افهمني بس الموضوع كان غضب عن…
_اتفضل بررره وملمحش وشك تاني عشان لو شفتك هقتلك وحق بنتي مش هيجي بلشرطه انا هعرف اجيبه منك بمعرفتي بررهه
_استني يا بابا
قربت عليه خلعت الدبله ورمتهاا في وشه
_ شمزاز… يا خساره حبي وثقتي فيك منك لله يا اخي منك لله
وراحت تفت في وشه وجريت علي حضن ابوهاا تعيط
وهو طلع من عندهاا مش عارف ايه الي حصل ولا عارف يروح فين ولا ايه الي حصل
_معقول كل ده حصل في يوم وليله مش قادر اصدق
واتنهد بحزن وهو قاعد في الشارع مش عارف يعمل حاجه ولا يروح لمين يقوله محدش هيصدقه ازاي في منه اتنين مستحيل حد يصدقه
يتبع..
لقراءة الحلقة الحادية عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عوض من الله للكاتبة ندى حافظ.