رواية القدر الحلقة الخامسة 5 بقلم مريم أحمد
رواية القدر الحلقة الخامسة 5 بقلم مريم أحمد
![]() |
رواية القدر الحلقة الخامسة 5 بقلم مريم أحمد |
رواية القدر الحلقة الخامسة 5 بقلم مريم أحمد
مجهوله:وحشتني اوي ياروحي
ليلي:اي دا
مراد بيبص وراه:اي دا مين اي.منار
منار:حبيبي وحشتني اوي مينفعش ينفع كده تجيبها المكان الي فيه ذكريات حبنا
ليلي:حبكو!
مراد: ليلي اسمعي دي بتقول اي كلام
منار:نسيتني يابيبي
ليلي:خليهولك، وسابتهم ومشيت
مراد ضرب منار بلقلم وشدها من شعرها وقالها:انتي مجنونه اي الي انتي عملتي دا ما انتي م متربيه حقول اي بس حوريكي يازفته
منار: حنشوف ياعمري
ليلي ماشيه ف الشوارع وم عاوزة ترجع البيت لأن عارفه انو هناك
بعد نص ساعة___________________________
ليلي بتفتح باب الشقه لقية زين رجع
ليلي:اه زيزو ،واترمت ف حضنو وعيطت
زين:وحشتيني اوي ، ليلي انتي بتعيطي اهدي مالك
ليلي:مفيش ياحبيبي بس فرحت اول ما شوفتكو وحشتيني يافوفا
فيروز:قلب فوفا انتي اكتر
ليلي:عن ازنكو يجماعه داخله استريح شويه
زين:حنبات معاكو انهارده
زياد:هو بيتك وكل حاجه بس انت عريس المفروض انك تقعد ف بيتك سيبلي الاوضه شويه
زين:انا وفيروز حنام ف اوضتي انا وانت شوف حتتخمد فين
الأم:ينام برة عادي
زياد:مشوفتش ف حنيتها بجد
ليلي:نور عيني حينام جمب اختو
زياد: حبيبتي وربنا
ليلي:انا داخله انام ياجماعه تصبحو ع خير
بعد ساعه___________________________
زياد:خديني جمبك ياحجه ونبي
ليلي:لا رد
زياد: يبقا نامت
ليلي بتبكي وكاتمه صوت بكاها بالعافيه بس زياد سمعو
زياد:ليلي انتي بتبكي مالك
ليلي اترمت ف حضنو وبكت اكتر: اه يازياد اااه
زياد:احكي براحه مالك
دخل زين واخد اختو ف حضنو وقالها:اهدي يابنتي مالك مالها يازياد
زياد: معرفش انا ونايم وسمعت صوتها وهي بتبكي معرفش مالها
مراد رن علي تليفون ليلي:الوو ياليلي اسمعيني انا حشرحلك دي واحده كانت شغاله عندي وبعدين طردها وهي عاوزه تنتقم مني مش اكتر سدقيني الوو
زين:مراد انا زين انت بتقول اي
مراد:زين فهمها ونبي وعقلها انت اخوها الكبير وهي بتسمعلك سلام
زين:مراد بيقول اي انا مش فاهم حاجه
زياد:بعد فرحك بيوم مراد جيه واتقدم لليلي واتخطبو وانا كمان خطبت
زين: خطبتو! امته وازاي من غير اذني انا راجل البيت
زياد:ع عيني وع راسي يخويا بس انا م مالي عينك ولا اي
ليلي:كان خطيبي
زين:انتي بتقولي اي
ليلي:حفسخ الخطوبه
زين:لا دا اسمو شغل جنان فهميني حتفشكلي لي
ليلي:البيه كنا قاعدين مع بعض وجات واحده حضنتو وبتقولو جايبها المكان الي بيجمع ذكريات حبنا
زين:بس هو لما كلمني قالي أن دي السكرتيرة وهي جايه تنتقم منو
ليلي:تنتقم منو لي يعني بص من الاخر انا مش لمراد وخلاص
زين:ليلي اهدي انتي بتقولي اي كلام دلوقتي ع متعصبه
ليلي: بالعكس يازين انا دلوقتي ف كامل قدرات عقلي. وانا مش لمراد بكرة ياجي ياخد حاجتو
زياد:ياليلي طب فكري انتي بتحبيه بلاش تخسريه
ليلي:للاسف بحب واحد خاين كل شيء قسمه ونصيب
زين:ماشي ياليلي الي تشوفيه
تاني يوم ______________________________
مراد: صباح الخير يازين
زين: صباح النور يامراد اتفضل
مراد:زين انت الوحيد الي حتفهمني انت عارفني يازين انا بحبها والله محبتش قبلها ولا ححب بعدها خليها تسمعني يازين ونبي انا منمتش من امبارح
ليلي:كل شيء قسمه ونصيب يا استاذ مراد ربنا يسعدك مع الهانم الي كانت معاك امبارح
مراد:ليلي اسمعني ونبي اديني فرصه اشرحلك
ليلي:اسمع اي حتقول اي واحده بتقولك ياروحي وذكريات حبنا عاوزني اقول اي طيب
زين:ليلي اسمعي مراد واهدي كده
ليلي: اتفضل يا استاذ مراد اتكلم
مراد: أولا بلاش أستاذ دي ثانياً والله العظيم وحياة المصحف دا دي واحده كانت شغاله عندي وبعدين طردها وهي عاوزه تنتقم مني ومفيش بيني وبينها اي حاجه والله
ليلي:بس دي بتقولك ياروحي وذكريات حبنا
مراد:ليلي انتي مش بتثقي فيا
ليلي بعياط:ما المشكله اني بثق فيك بعد اذنك
مراد:ليلي
ليلي:نعم
مراد: ربنا معاكي
ليلي: ومعاك
زين:ليلي عدي عليا ف المكتب بعد الشغل
ليلي:تمام زياد فين
زياد:انا هنا يالولتي
مراد:بس يلا انا ماشي يازين سلام
زين:ماشي ياصحبي سلام
زياد:حتعملي الي ف دماغك بردو
ليلي:لا خلاص عقلت زي ما زيزو قالي
زين:قلب زيزو جدعه ياحبيبتي ربنا يوفقك ويسعدك يارب
ليلي:يارب انا نازله سلام
عند مراد______________________________
مراد:اعمل الي قولتلك عليه ولما تخلص يبقا بلغني
مجهول تحت امرك يازعامه
مراد:لما نشوف اخرتها
عند زين،_____________________________
زين: وبعدين ياعمر
عمر:متقلقش حنخلصها ف كام يوم متقلقش
زين:يامسهل القضية دي عسرة اووي
عمر:عيب عليك لما يكون معاك عمر الالفي بذات نفسو يبقا تحط ف بطنك بطيخه صيفي
زين:ولا انت جايب الثقه دي منين
عمر :م حقولك نينينيني، هي ليلي عامله اي
زين:كويسه الحمدلله واتخطبت
عمر:ها مبروك انا ماشي
زين: متزعلش ياعمر دا نصيب م اكتر ياحبيبي
عمر:دي اختي يابني ربنا يتمم على خير
ليلي:عمر باشا اي الاخبار
عمر:تمام كويس،بعد اذنكو
زين:اي اخبارك يالولتي
ليلي: تمام الحمدلله يازيزو
زين:بقولك كنت عاوزك تنزلي نجيب هديه كده للواد مراد
ليلي:ونجيبلو بمناسبة اي
زين:مفيش عيد ميلادو بس
ليلي: يالهوي مجبتلوش حاجه
زين:ما احنا حننزل نجيبلو حاجه حلو بقا وانا واثق ف زوقك
ليلي:ماشي يلا بينا
ف المحل**************************
ليلي: خلاص استقرينا ع دول
صاحب المحل: تمام
زين:تفتكري حتعجبو
ليلي: اكيد م انا الي اخترت
زين: ياجامد انت
مشيو وراحو البيت وجهزو الزينه والبيت بقا جميل جدا
زين:يلا نلبس بسرعه زمانو جاي ليلي افردي وشك قدامو ها متبوزيش
ليلي:لا ياعم اتصالحنا خلاص
زين: ربنا يسعدكو يارب
زياد:يلا يجماعه مراد وصل
عم ابراهيم البواب:مراد بيه اللحق الست ليلي تعبت والدكتور فوق
مراد طلع يجري وفضل يخبط جامد وفجأة البابا اتفتح
زين: Happy birthday to you
مراد:يخربيتكو خضتوني وربنا حبيبي وانت طيب، هي ليلي لسه مقموصه مني
طلعت ليلي وهي لابسه بنطلون اسود ع شميز. ابيض وجاكت اسود وفارده شعرها الطويل الاسود وحاطه ميكب خفيف
مراد:العود ملفوف جمبك تلاقيني عليك ليه ملهوف متروحش بعيد مبسوطه العين بحلاوة الشوف
زياد:ياعم عمرو دياب لم نفسك أخواتها واقفين
مراد:فصيل فصييييييييييل
ليلي:احم احم كل سنه وانت طيب يامارو
مراد:اول مرة اعرف ان دلعي حلو كده
زين:حتلم نفسك ولا المك انا
مراد بهمس: مينفعش هي
زين:زوز روح اوضتي حتلاقي الطبنجه بتاعتي هاتها ع ف واحد ناوي ع موتو أنهارده
مراد:في اي ياعم بهزر معاك دا انت قفوش اوي
زين:لحقت نفسك يلا ع نحتفل بيك يلا
بعد ما احتفلوا قعدو يلعبو ويتكلمو
مراد:تسلم ايدك تحفه كالعادة
ليلي: بالهنا كل سنه وانت طيب اتفضل
مراد بيفتح الهديه وعيط غصبن عنو :تعرفي ان دي اجمل هديه جاتلي من سنه ونص من وفاة كريم الله يرحمو
ليلي: الحمدلله انها عجبتك كفايه ممكن متعيطش طيب ومسحتلو دموعه ،اهدي متعيطش
مراد ببكاء:و …وحشوني اوي ياليلي اهلي كلهم راحوا مني مفضليش غيرك ف الدنيا متسبنيش ياليلي اوعي تسبيني
ليلي ومن غير ما تفكر اخدت مراد ف حضنها وطبطبت عليه:اهدي انا جمبك ومش حسيبك ابدا وبعدين لقيتو فاجاه ف حضنها بعدتو براحه عنها
مراد:اسف اني خليتك تعملي كده عن ازنك
ليلي:اذنك معاك
ليلي لنفسها:ليلي اي الهبل الي عملتيه دا بس هو صعب عليا اوي
فيروز:بقولك معكيش قلم روچ لون احمر كده
ليلي:لي يامدروبه
فيروز: ملكيش فيه معاكي ولا لا
ليلي:حتلاقيه عندك هناك اهو
فيروز:منحرمش منك ياقلبي
ليلي:بكاشه زي جوزها
زين:جوزها عاوز لولتي ف حاجه
ليلي:خير
زين:كل خير ، بقولك هو انتو حتعملو الفرح امته انتي ومراد
ليلي:يعني ممكن بعد 9شهور كده
زين:طب هو كان عاوزه يقدم المعاد يعني ع الشهر الي جاي كده
ليلي:نعم ازاي احنا موضبناش الشقه وانا م حدخل ع شقه قديمه يازين
زين:عمل ما تقدو شهر العسل بالشهر دا تكون خلصت
ليلي:الي تشوفو يازين
زين:معاكي حاجه بكرة
ليلي:اه لي يعني
زين:لا يسأل بس
ليلي:ادعيلي ونبي يازين ع معايا فيلا لا دي م فيلا دا قصر حاجه كده واو اوي والمفروض أن اسلمها الشهر الي جاي
زين:اه ربنا يوفقك ويكرمك يابشمهندسه
ليلي: يارب
بعد شهر ليلي كانت سلمت الفيلا لصاحبها وجيه يوم الفرح
ليلي :فيروز بقولك اعمل شعري ازاي
فيروز:معفنه وربي استني الميكب ارتست والكوافير الي باعتهم جوزك زمانهم جاين
ليلي:في الخير والله
فيروز:انا حطلع قبل ما البيبي يحصلو حاجه
ليلي: الله صحيح انتي ف الشهر كام ياوليا
فيروز:4ياختي عقبالك
ليلي:شدي حيلك ع انا الفترة الي فاتت دي كلها وانا شايله الشغل لما اتفحت
الام:ف عروسه تقول اتفحت بردو خليكي رقيقه كده
ليلي: مامي عاوزه أكل
الام: حاضر حجيبلكو تاكلو يابنات
زين:قمري بيتجوز الف مبروك يالولا
ليلي: الله يبارك فيك ياحبيبي عقبال ابنك الي جاي
زياد:طب وربنا م متخيل البيت م غيرك احكي لمين انا دلوقتي
ليلي:حبقا ف الشقه الي ف وشك متقلقش
زين :اه ف الشقه ألي ف وشنا
ليلي:فرحانه اوي بلاش عياط ونبي،اهدي يازوزتي امال
زياد:حتوحشني اوي ياليلي
ليلي:وانت اكتر ياعيون ليلي
راحو الفرح وليلي كانت لابسه فستان ابيض سيمبل والميكب كان تحفه وشعرها كانت تخطف القلب كده ومراد كان قمر بمعني الكلمه
ليلي: مراد عاوزه اقولك حاجه
مراد:قولي ياقلب مراد
ليلي: مراد انا بحبك
مراد:اي أخيراً قولتيها
ليلي: بحبك من واحنا صغيرين
مراد:وانا كمان بحبك من وانتي عندك10سنين حبيتك واتعلقت بيكي
ليلي:وكنت فاكرني طول السنين الي فاتت دي
مراد:حد ينسي حب عمرو
وكان الفرح ماشي تمام إ لا أن ظهر شخص ما
مراد:اي ……….. ازاي
ليلي بكت غصبن عنها:اول مرة اعرف ان اخترت غلط
يتبع..
لقراءة الحلقة السادسة : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية اغتصاب رحم عذراء للكاتبة رحمة محمد.