رواية قلوب للبيع الحلقة الرابعة 4 بقلم فاطمة ابراهيم
رواية قلوب للبيع الحلقة الرابعة 4 بقلم فاطمة ابراهيم
![]() |
رواية قلوب للبيع الحلقة الرابعة 4 بقلم فاطمة ابراهيم |
رواية قلوب للبيع الحلقة الرابعة 4 بقلم فاطمة ابراهيم
– ملك كانت هنا!
– دي كان هيغمي عليها لما شافته بينزف قدامها
– متقلقش الدور عليها وحياتك
– أييه !!
– بسرعة مستشفي أيه؟
– مستشفي المدينة ؛ بس هو مين إلا عمل في البيه كدا
– أنت مالك خليك في شغلك
” في المستشفي ”
– لو سمحتي في واحد لسه جاي طوارئ من شوية
– أسمه ايه ي فندم ؟
– سيف هنداوي
– أيوا دا في العمليات الدور التالت ؛ السلم من هنا
– ي بجاحتك يشيخة أنتي كمان ليكي عين تيجي لحد هنا أنتي أيه مشفتيش تربية !
–
– طبعا وأنتي هتردي تقولي أيه إلا زيك مينفعش معاهم الكلام أصلا بيقتلوا القتيل ويمشوا في الجنازة
–
– شدتها من هدومها بقوة ” قومي أطلعي برا دلوقتي حالا
– قامت مسحت دموعها وبنظرة غضب شالت إيد مروة من علي دراعها ضربتها بالقلم بقوة ” لو فاكرة أني ضعيفة وهسكتلك تبقي غلطانة والعشم واخدك أوي أنا لو كنت سكتلك قبل كدا فعلشان خاطر سيف وبس أنما هتقلي أدبك هحطك تحت رجلي ي مروة وأعتبري القلم دا نصيحة مني علشان لو معقلتيش هتشوفي مني أيام سودا
– بغضب شديد ووش أحمر ولسه هتضربها بالقلم تمسك ملك دراعها وتلويه ” لأ دا شكل القلم مبيأثرش فيكي أنتي عاوزة حاجة أقوي
– صرخت من الألم” أنتي أتجننتي ي ملك !
– وحيات أهلك لأندمك ع كل حاجة عملتها قبل كدا
– أيه الصوت العالي دا أنتم فكرين نفسكم فين !
– هاتولها الأمن دي واحدة زبالة ومجرمة هي إلا عملت في أبن عمي كدا
– الدكتور ” هاتوا الأمن بسرعة
– بصتلها مروة بإبتسامة غيظ ” الأشكال دي مكنتش تنفع تدخل من الباب أصلا
– أؤمر ي دكتور
– خد الأنسة دي برا وممنوع تدخل من باب المستشفي خالص وتنبه ع الأمن كدا
– تمام ي دكتور أتفضلي معانا ي أنسة
– أيه دا أنت أحول بيقولك علي البت إلا قدامك دي مش أنا
– أنتي محترمتيش المكان إلا موجودة فيه وصوتك عالي ودا عمل إزعاج للمرضي وأحمدي ربنا أني معملتش فيكي محضر كمان يالا برا
– سيف أبن عمي وهيعمل فيكو شكوي سيب إيدي بقولك هي إلا عملت فيه كدا مش أنا ماشي ي ملك رجعالك أنا هندمك ع كل دا
– شكرا أوي ي دكتور طمني سيف عامل ايه
– الحمد لله النزيف مكنش داخلي سيطرنا عليه بس رجله وإيده متجبسين ولازم راحة الايام إلا جاية دي علشان الكسور تلتئم بسرعة
– بدموع ” كسور ! طب ممكن أشوفه
– هو لسه في البنج نص ساعة وهيفوق وياريت تروحي الحسابات لعند ما يفوق
– حاضر ي دكتور
– ألو
– هي القاعدة حلوة عندك ولا ايه
– ريم مش وقته عاوزاكي تروحي الشركة تسحبي منها فلوس وتجيلي المستشفي بسرعة
– مستشفي! ؛ حصلك أيه
– لما تيجي هفهمك كل حاجة سلام
– ملك ملك أسمعي بس
” خبطت ملك ع الباب بتوتر ”
– الحمد لله ع سلامتك ي سيف
– ال…
– تقاطعه بسرعة ” بص أنا عارفة أني مش من حقي أجي هنا ولا حتي أقف الوقفة دي بس كنت عاوزاك تعرف أنه ااا
– وحشتيني
– ربنا يخليك وأنت حاسس بإيه دل… ؛ أييه أنت قولت أيه دلوقتي ؟!
– وحشتيني أوي الكام ساعة إلا بعدتي فيهم عني
– ي ربي ميكنش تأثير البنج ي رب
– أنتي إلا جبتيني هنا صح
–
– ملك أنتي إلا جبتيني هنا ؟
–
– بصوت عالي ” ملك !!
– ها اه مين ااا أنت كنت بتقول ايه؟
– اه لأ دا شكلي أنا إلا أخدت حقنة البنج وأنتي إلا أتأثرتي بيها ؛ طيب أقعدي ارتاحي
اااه رجلي قومي أنا غلطان ؛ في ايه ي ملك ما الكراسي قدامك كتير جاية تقعدي ع رجلي المكسورة !
– بدموع ” إيه دا هي رجلك دي إلا مكسورة أنا أسفة والله حقك عليا
– خلاص خلاص بتعيطي ليه أنا كويس والله
– أحلف أنك كويس كدا
– والله أنا كويس كدا
– قربت منه وضربته ع كتفه ” وبدل أنت كويس ينفع تخضني عليك كدا !
– اااه لأ ملك أنتي تطلعي برا
– أحم خلاص والنبي أخر مرة
– كلمة زيادة وهاخدلك سرير جمبي هنا فاهمة
– لأ وع أيه الحمد لله ع سلامتك
– هروح أجيبلك أكل وأجي
– ياريت لأني جعان أوي ااا بقولك صحيح هي مروة مجتش!
– بغضب رجعتله تاني ” والبيه بيسأل ع الحرباية دي بمناسبة أيه !؟
– حرباية !! أمم طيب تمام أنا هبقي أكلمها وخلاص
– سيف أنت عاوز تعصبني صح قول قول متتكسفش
– مسألتنيش يعني مين إلا عمل فيا كدا
– بتوتر ” أنت تعرفهم!
– أكيد طبعا
– طيب مين هما
– الباب أتفتح ” الحمد لله ع سلامتك ي سيف
– قعد بتركيز وإهتمام ” أنت مين ؟
– ملك بصدمة ” أدم ! بصت وراه لقت ريم معاه
– أنا المهندس أدم ي أستاذ سيف أبن عم ملك محصلش وتقبلنا قبل كدا للأسف بس أن شاء الله نتقابل كتير الفترة الجاية دي
– أنت عرفت أزاي أننا هنا
– اعتبر دي الحمد لله على سلامتك !
– أحم لأ مقصدش طبعا الحمد لله ع سلامتك بس أنت لسه واصل من السفر أنهاردة عرفت أزاي أننا هنا؟
– بص لريم بهدوء ” ريم قابلتني في الشركة وقالت أنك في المستشفي فمكنش ينفع مجيش
– شكرا ي باشمهندس ع زيارتك
– العفو ع أيه دا واجبي شد حيلك بقي علشان فيه حاجات كتير عاوزين نتكلم فيها لما تخرج عن أذنك
” تاني يوم ”
– أيه كل الأكل دا !
– دا فطار سيف
– دا كله فطار سيف ! أمال فطار المستشفي كلها يبقي ايه
– خليكي في حالك ي ست دا أنتي غريبة جدا لازم يتغذي كويس
– طب أستني هاجي معاكي
– متأخرة خلصي وأبقي تعالي
– ملك ؛ ملك أستني
– هاا
– أدم عرف أنك أنتي وسيف أطلقتوا
– وقفت بصدمة ” أنتي بتقولي أيه !!
– أصل هو كان ااا
– كان ايه أنطقي
– بصراحة كان في الشركة وأنا بسحب الفلوس زي ما قولتيلي وعرف مني أنهم ليكي ووقعني بالكلام وهو بيسألني عن سيف وقولت أنكم أطلقتوا
–
– ملك أنا أسفة والله مكنتش أقصد هو أنا عكيت الدنيا أوي!
– أنا ماشية
– طب طب عاقبيني زعقيلي بس متسكتيش كدا بالله
– سيف زمانه صحي لازم يفطر علشان ياخد الدوا نتكلم بعدين سلام
” لسه بتفتح الباب لقت أدم في وشها ”
” في المستشفي
“باب الأوضة بيخبط ”
– تعالي ي ملك
دخلت مروة بغيظ وإبتسامة زائفة ” يعني مش وحشتك ولا ايه ينفع متسألش عليا كدا
– مروة ! سألت عليكي كتير ؛ تعالي أقعدي
– جبتلك فطار عارفة أنك لسه مفطرتش
– ما هي ملك قالتلي هت..
– تقاطعه ” أوف زفتة تاني ! سيف أنت مش ملاحظ أنها خلاص مبقتش مراتك ولا تكون دخل عليك جو التمثيل إلا عملته دا
– تمثيل ! قصدك ايه
– قصدي أنك شايف أنها صدفة تجيلك البيت فجأة كدا من غير أي أسباب و وقت ما حصلك كمان !
ولا صدفة أن التلات رجالة دول يعملوا فيك كدا بعد ليلة طلاقكم ع طول !
– عندك حق أنا حتي لما قولتلها أني عارف مين إلا عمل فيا كدا مش لقيتها متفاجئة أو حتي مهتمية تعرف
– بتلقائية ” شفت بقي لأن أكيد أدم أبن عمها متفق معاها تيجي وتعمل الشويتين دول بعد ما يعمل فيك كدا علشان مش تشك فيها
– وأنتي عرفتي منين أنه أدم إلا عمل فيا كدا ي مروة !
– ااا ما هو أكيد إلا عمل كدا أمال مين يعني ممكن يكون بيكرهك غيره وعاوز يخلص منك علشان يقرب من ملك مجرد توقع مش أكتر ؛ يالا بقي علشان تاكل
– وبرضو عرفتي أنهم كانوا تلات رجالة من توقعاتك؟
– بلعت ريقها بخوف وقلق ” هو اا أنا كنت
” الباب أتفتح في الوقت دا ”
– مروة بخوف ” البوليس!!
يتبع..
لقراءة الحلقة الخامسة : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية لا يعرف من أكون للكاتبة نورا محمد.