روايات

رواية اعشقه ولكن في السر الفصل الأول 1 بقلم مي أحمد

رواية اعشقه ولكن في السر الفصل الأول 1 بقلم مي أحمد

رواية اعشقه ولكن في السر البارت الأول

رواية اعشقه ولكن في السر الجزء الأول

اعشقه ولكن في السر
اعشقه ولكن في السر

رواية اعشقه ولكن في السر الحلقة الأولى

:-ممكن اعرف لحد امتى هتفضل علاقتنا في السر انا تعبت وجبت اخر من العلاقه دي
بيقوم من على السرير وهو بيلبس الجاكيت بتاعه وبيتكلم ببرود اعصاب وكان ما فيش اي حاجه حصلت:-يعني عايزاني اعمل لك ايه انتي كنت عارفه ظروفي كويس انا ما جبرتكيش على حاجه كله كان بمزاجك يبقى ما تلومنيش دلوقتي وترمي الحق كله عليا وتطلعي نفسك البريئه وانا الوحش اللي ضحك عليك
بصيت له بحزن والم ولفت نفسها بملايه السرير
واتكلمت بصوت موجوع
:وقالت معك حق انت “ما اجبرتنيش على حاجه
ولسه رايحه تقوم لكن لقيت ايده اللي منعتها وبص في عينيها وقال
“انا اسف يا حبيبتي انتي عارفه انا مضغوطه قد ايه في الشغل فطلعت كل زعل عليك ما تزعليش مني
بصيت له بدموع ومسكت ايده وقالت
عمري ما اقدر ازعل منك انت ما تعرفش انا بحبك قد ايه انا اتعديت مرحله الحب بمراحل وده اللي مخليني ضعيفه قدامك وما اقدرش ارفض لك اي طلب حتى لو طلبت مني روحي هديها لك بقلب طيب
بص لها بحب وقرب منها والتهم شفايفها فقبل عميقه واخذها وراحوا لعالمهم الخاص
**************
وفي قصر كبير كانت عائله الابراشي اكبر البدو الموجوده في سيناء متجمعين في اجتماع عائلي بيناقشه الخلاف الكبير اللي بين الاخوين
ابراهيم الابراشي وحسام الابراشي خلاف كبير بينهم
ابراهيم الابراشي: انا مش عايزه اتكلم معاه تاني هو بالعافيه اللي يقدر يخون اخوه يقدر يعمل حاجات كثير يا جدي وانا مش موافق على الصلح ده واصلا ما فيش ناقصاني عشان اصالحه
حسام الابراشي:”واذا كنت انت مش عايز تكلمني انا كمان مش عايز اكلمك انت مين قال لك ان انا هموت على الكلام معاك اصلا انا مبسوط في حياتي كده والحمد لله ولادي مغطيين عليا حياتي ومش هيزودني يعني من الكلام مع واحد زيك
ابراهيم الابراشي بص له بغضب ولسه هيتكلم لكن
قطعهم صوت الجد مندور وهو بيقول بحده

خلاص مش عايزه اسمع كلام كتير انا جمعتكم النهارده عشان نتصافي ومش عشان نتخانق واذا كان اللي حصل في الماضي ماثر عليا انا شخصيا بس الدنيا مش بتقف على حد ولازم نبقى ايد واحده عشان نواجه صعوبات لكن اللي انا شايفه ان ما فيش اي امل فيكم فبراحتكم عايزين تتكلموا مع بعضكم اتكلموا مش عايزين انتم حرين انا جبت اخري ودي هتبقى اخر قاعده صلح بينكم فلاخر مره بسالكم
هتنهوا الخلاف اللي بين كم ولا لا
بص الاخوان لبعض بغضب وكل واحد فيهم ودى وشه الناحيه الثانيه وده كان دليل الواضح ان هم مش عايزين الصلح ده والكل اللي كان في القاعه كان عارف ان ما فيش اي صلح هيحصل بينهم لانهم متعودين على كده
وهنا بعد ما جد شاف الحاله اللي هم فيها اخذ قراره وقال
:” يبقى خلاص كل واحد “يروح على بيته ودي كانت اخر جلسه صلح بينكم اتفضلوا تقدروا تمشوا دلوقتي
كل واحد خد بعضه ومشي من غير ما يبص للتاني
اما الجده اتنهد بحزن كان نفسه ان هو يتصالحوا و ينسو اللي حصل زمان لكن للاسف كل يوم الموضوع بيتعقد اكتر والعداوه بتزيد بين الاثنين بشكل مش طبيعي لكن ما باليد حيله هو عمل حاجات كثيره عشان يمنع الخلف ده بس هو كل ما يعمل اجتماع ينتهي بنفس الموضوع ما فيش ولا حد فيهم راضي ان هو حتى يدي فرصه للتاني ان هو يبرر له يمكن دي غلطه هو عملها زمان وبيتعاقب عليها في اولاده بس ما فيش بايده حاجه يعملها غير انه يدعي ربه٠٠٠٠٠٠٠٠
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$&&&&&&&
وفي قصر عائله ابراهيم الابراشي
كانت مراته قاعده مستنه رجوع جوزها من قعده الصلح اللي بيعملها الجد كل شهر واللي بتنتهي دايما بنفس الموضوع اول ما دخل من الباب جريت عليه بلهفه واتصدمت لما شافتها الضيق والغضب مرسومين عليها عليه بوضوح قربت عليه
مراته نارين: قول لي يا حبيبي ايه اللي حصل في القعده ومخليك متضايق بالشكل ده لا تكون اتخنقت انت وحسام
ابراهيم بغضب: لا ما اتخنقناش حسام مين ده اللي اعمل له اعتبار اصلا واتخانق معاه اطمني يا حبيبتي ما فيش اي حاجه حصلت نقاش زي كل مره وانتهى زي كل مره برده
بصيت له بحب ومسكت ايده وقالت
طيب الحمد لله ان ما حصلش اي حاجه هروح انا احضر لك العشا اكيد جعان
ابتسم لها بحب وقال تسلم ايديك يا حبيبتي دايما انت اللي بتفكري فيا الحمد لله ان انت موجوده في حياتي امال فين البنات انا مش شايفهم
نارين بحب قالت له
ساره جه جوزها شريف واخدها وجميله بتذاكر مع واحده صاحبتها وشويه وترجع
إبراهيم بقلق: ثاني يا حبيبتي انت عارفه كلام الناس عندنا هنا عن اي بنت بتخرج وبتطلع كثير ما بيصدقوا يمسكوا سيرتها وانت بنفسك بعتها
مسكت ايده نارين وقالت بطمانينه ما تخافش يا حبيبي هي شويه وتلاقيها جايه احنا بنتنا ب 100 راجل وما يتخافش عليها
قام ابراهيم بتعب وقال طيب يا حبيبتي انا هروح اخذ شاور علي ماتحضر لي العشا
********
وفي نفس الوقت في بيت عائله حسام الابراشي
دخل حسام وابتسامه شيطانيه مرسومه على وشه وهو بيتذكر ملامح اخوه اللي كانت متعصبه
اول ما دخل شاف ولاده محمد ورامي بيذاكروا قرب عليهم وابتسم وقال
حبايب بابي اللي هيرفعوا راسي وهيثبتوا للكل ان ولاد حسام الابراشي هم الكبرات البلد من بعدي زي ما اخوهم جسور الابراشي هو الكبير
ابتسم الطفلين اللي عندهم 10 سنين وجريوا على ابوهم وحضنوه بحبه ولهفه وهو كمان بدلهم المشاعر الصادقه وفي نفس الوقت ده دخلت
مراته سميحه وهي مبتسمه ابتسامه بشوشه
وقالت :كيف كان نهارك يا سيد الناس اكيد تعبان شويه وهجيب لك ميه وملح عشان تريح رجليك
بص لها بسخريه وقام وخد ولاده وما رضيش يرد عليها اصلا ودخل اوضته من غير كلام اما هي وقفت بتبص له بحزن شديد دايما بيقلل منها مش بيعتبرها مراته اصلا الموضوع ده ماثر فيه نفسيتها جدا بس تعمل ايه بتحبه فهو بالنسبه لها قدرها اللي ما فيش هروب منه اتنهدت ودخلت المطبخ عشان تعمل الاكل اللي بيحب ولادها فهي عندها ثلاث ولاد محمد رامي اللي عندهم 10 سنين وعندها ابنها كبير
جسور كبير عائله الابراشي والورث الشرعي لكل الاملاك
***********
خ من على السرير وبتبص للساعه بصدمه الوقت اتاخر جدا بتاخد الجاكيت بتاعها وبتلبس بسرعه وبتقوم من على السرير ولسه راحه تفتح الباب عشان تمشي لكن هو بيوقفه وبيقول
“رايحه فين يا جميله”

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية اعشقه ولكن في السر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *