Uncategorized
رواية عوض ال معتصم الفصل العشرون 20 بقلم رحمة أيمن
رواية عوض ال معتصم الفصل العشرون 20 بقلم رحمة أيمن
![]() |
رواية عوض ال معتصم الفصل العشرون 20 بقلم رحمة أيمن |
رواية عوض ال معتصم الفصل العشرون 20 بقلم رحمة أيمن
جيهان : تعبت يا رحمه ! والله تعبت
رحمه : في اي اهدي ، تعالي احكيلي
___________
في شركه معتصم…
“يدخل فهد المكتب فيجد معتصم يتحدث في الهاتف فيشير له بالجلوس حتي ينهي المكالمه ”
معتصم : الفله هتنور بوجودك اكيد
سعيد : هههه شكرا يبني
معتصم : اعمل حسابك هتقعد اسبوع معايا ومش هتهرب زي كل مره
سعيد : ولله يبني كنت عايز ده بس اشرقت جايه معايا ووراها جامعه فهنيجي الليله ونمشي تاني يوم علطول وكمان انا مشغول جدا
معتصم : امم هي اشرقت جايه
فهد : اوبااااا ههه
معتصم : ششش
فهد بهمس : تمام سكت
سعيد : اه يبني دي فرحت جدا لما قلتلها
معتصم : امم تنور في اي وقت يا سعيد بيه
سعيد : تمام يبني … في حفظ الله
“يقوم بالقفل ”
فهد بضحكه : هتشوف عرض جامد انهارده
معتصم بثقه : شكلها كده
فهد : هتعمل اي
معتصم : رحمه من النوع الي بيتحكم في اعصابها ، هشوف كده هتعمل اي هه
فهد : اتغيرت يا صحبي ، شايف في عنيك حبك ليها
معتصم : مميزه ، غير اي بنت شوفتها … سزجه جدا ، انا اقدر اتوقع اي حاجه من اي حد الا تصرفتها … ضحكتها ، نظرتها ورومشها ، اول مره اعيش الاحساس ده مع حد ومش عايزه يخلص فعلا
فهد بخضه : معتصم الجدواني الي بيتكلم ، مش مصدق
معتصم : ههه ، شوفت
فهد : ربنا يسعدك يا صحبي ، عبالي ههه
معتصم : عملت اي في موضوع نيره
فهد : فيك تقول قفلته ، بس لسه مدايق دي عشره عمر برضه
معتصم ببتسامه : امم يعني هتسهر مع مين وفين استاذ فهد
فهد : ههه يبني بقي
_________________
في الكافيه ..
نيره : وحشتني
شهاب بتجاهل : وانتي كمان
نيره : امم ، مختفي يعني ومبتشوفنيش ، هتيجي تكلم بابا امتي
شهاب بضحكه : ههه انتي هبله صح ، اكلم باباكي مين يا ماما
نيره : نعم ! ، قصدك اي
شهاب : قصدي انك كنتي صيده سهله وحلوه وتخص فهد فلعبت عليكي وخدتك منه وبس
نيره : شهاب انت بتهزر صح
شهاب : اعرفي يا سكر انك عمرك ما فرقتي معايا ، كنت محتاجك عشان تدخلي الشركه وتفديني بحاجه بس حتى دي معرفتيش تعمليها وخلاص معنتش محتاجك
نيره : انا بكرهك اوي ، انت ازاي تقول كده يا حيوان
شهاب : احترمي نفسك ولمي لسانك مش عشان خدتي عليا شويه يعني ، اقلك سيبهالك مخضره
“يقوم بالذهاب وتنهار بالبكاء وصدمه ”
___________________
في المستشفي …
رحمه : بس انتي غلطانه
جيهان : انا يا رحمه ، يعني بقلك متغير معايه وبيقولي نكديه وخنقتيني وتقوليلي كده
رحمه : جيهان معاه حق ، بطلي تقعدي فوق نفسه مش كده
جيهان : يعني عشان بحبه ابقي بنسبالكو بخنقه
رحمه : بصي يا جيجي ، الرجاله عموما بتحب الحريه ، تخلي شويه كده مع نفسه لما يخرج مع صحابه مش زن بقي وهترجع امتي وبتعمل اي و… ، لييي يا قلبي كل ده قوليلوا .. طيب يا حبيبي لما ترجع نبقي نتكلم
مش كل شويه اتغديت اي وفطرت اي وعملت اي وروحت فين … اه اهتمي بس مش كل يوم كلت اي مهو بياكل من قبل ما يعرفك عادي
وبطلي المرشح ، يعني يقلك رايحه فين قليلو الشغل وبس ، مش رايحه الشغل وعندي ١٤ حاله وهشوف رحمه وغزل ولبسه بنفسجي وصباع رجلي الصغير اتخبط في التربيزه ، لي كل ده مهو وقتها بترجعي وتقولي مش مهتم بيا لي ، مهو مفيش حاجه يسالك عنها حضرتك قيلالو المنهج كلو يكلمك بليل يقلك اي مثلا مفيش فضول فهماني
و رني عليه مره ، اتنين في اليوم ده لسه خطيبك يعني ، اه هتجوزو قريب بس حريه منك خلي يتنفس
جيهان: طيب يا رحمه هو كل حاجه في حياتي ولازم اعمل كده معاه عشان اكون جمبه
رحمه: ماشي يا حبيبتي انك تكوني جمبه دي مش حاجه وحشه بس هو مش كل حياتك ! ، في ماما وبابا واخويا ، في شغلي ، في صحابي ، في انا الي هتم بيها وحط ميكب ومسكات وتزوق … مش هو مش هو بس
جيهان : معاكي حق يا رحمه لازم اتغير معاه
رحمه : انتي يا قلبي تستهلي كل خير بجد ، وجربي كده ولو فرق معاكي قوليلي
جيهان : ده بقولي متيجي نفركش يا فوزيه عشان عصبتيني والله لطلعو علي عينه
رحمه: ههه
جيهان : شكرا يا حوم بجد علي وقفتك جمبي
” تاتي غزل بتصفيق وضحك ”
غزل : ههه عااش يا دكتوره ، طب والله تاثرت وراح ابكي
رحمه : ههه اتعملي من ست غزل شويه هبل اهو تجنني
غزل : ايوا يا نكدو عايزه البس فستان وارقص كدهو ونبي
جيهان : ههه انتي في اي حاجه رشقه يا قلبي
غزل : احم سُمعتي سبقاني ول اي
رحمه :”طلع القرايه في حضن معتصم بتفيد كتير … ههه ”
_______________________
صديق هشام : انا قلتلو زي ما انت قلتلي بظبط
امير : طيب روح انت ، خدت فلوسك
صديق هشام : اه خدتهم
مصطفي : هتعمل اي يا امير
امير: اعرفو اني ممكن احرق قلبه زي زمان وخلي يقلق مني ويعمل حسابه
مصطفي : امير افهم ، معتصم لو شم خبر انك ورا ده كمان هيبدا تحركات وهجوم علينا واحنا مش قده
امير : متقلقش مش هيعرف ، انا عامل حسابي
مصطفي : بتمني تعدي علي خير
في المساء ….
“ياتي معتصم ويجدها تعزف فيجلس بجانبها ويستمع ببتسامه ”
بعد انتهاء اللحن …
رحمه : اي رئيك
معتصم :”يقوم بتصقيف ” ممتاز
رحمه : ههه ، شكلك مرهق
معتصم : اممم كان ورايه اجتماعات كتير
رحمه : اطلب منهم يعملولك كوبايه قهوه
معتصم : لاء ، تعالي
رحمه : انا
معتصم : امم
“تتحرك وتقرب اليه قليلا ويقوم بسحبها اليه وعناقها ”
معتصم : انا كده بقيت تمام اوي
رحمه : هه ، لاء هبدأ اتعود علي كده وهتزعل
معتصم : هتزعليني ازاي بقي
رحمه : اممم ، هعمل كده مثلا
“تقرب يدها اليه وتزعزه فيقوم من جانبها بسرعه “
معتصم : لاء انتي بتستهبلي كده
رحمه بضحكه : اي ده انت بتغير … هموت
معتصم : انتي عرفه الي بيتجرأ وبيعمل كده معايا بعمل في اي
رحمه : اممم وريني هتعمل اي بقي
قومت من علي الكنبه وحطيت ايدي كده علي جنبي وقال اي وثقه من نفسي لقيته بقرب مني واحم انت بتعمل اي ..
رحمه بتوتر : نعم
معتصم: عايزه تعرفي هعمل اي
رحمه : لاء مش عايزه اعرف حاجه هو اي الي حصل اصلا
معتصم : انا هقلك اي الي حصل
“يقوم بحملها بين زراعه وتكتيف يدها ”
رحمه : نزلني بطل هزار ههه مش قادرة
معتصم : ههه
___________________
في الحانه …
” تنظر كرستينا في المكان وتجد فهد فتذهب اليه وتضع يدها حوله بغراء ”
كرستينا : قاعد لوحدك لي
فهد بمحاوله التركيز : اي ده نجمه النجوم
كرستينا : ههه ما انت فكرني اهو
فهد : بتعملي اي هنا
كرستينا : شوفتك قاعد لوحدك قولت اقعد معاك شويه
فهد : فين صحابك
كرستينا : انا هنا لوحدي يا قمر ، انا وانت وبس
فهد : اممم بينا هنتسلي
في منزل معتصم …
رحمه : نزلني بقي
معتصم : لاء انا مبسوط كده
رحمه : هكعفلك وهقع فوقك وهتفتص وساعتها هتكون انت السبب
معتصم : هتكعفليني ازاي ها ، وريني كده ههه
رحمه : هه لو طنط نبيله طلعت علي ضحكنا دلوقتي تقول اي
معتصم : امم عادي واحد ومراته بيضحكو اي يعني
رحمه : يسلام
طق طق طق
معتصم : ايوا مين
نبيله : معتصم بيه في ضيوف بره عايزينك
معتصم : تمام يا نبيله استقبلي واحنا نزلين اهو
نبيله : حاضر يا فندم
معتصم : مش كنتي تفتكري صفقه بالف جنيه بدل الي حصل ده
رحمه: ههه مش قلتلك، خاف مني بقي
“ينزلها ويقبل يدها برفق ”
معتصم : لينا يوم يا ست رحمه ، المهم اجهزي يلا عشان الضيوف
رحمه : ضيوف مين
معتصم : هقلك لما ننزل يلا
في بيت النواري
شرين : انتوا عايزين تنجنينوني شكلكو
فاطمه ببرود : نعم
شرين : اخوكي يختي مبردش عليا واختك قافله تلفونها الوقت اتاخر وحضرتك نايمه لي كده وملكيش منك لزمه
فاطمه : يعني عايزه اي مثلا ، اروح اجيبها من ايديها يعني
شرين : اه م هو شكل ده الي هيحصل ، خدي عربيه من دول وروحي
فاطمه : لي ان شاء الله هيه صغيره، اي الحركات دي
شرين : فاطمه انا مش بطلب منك ، انا بامرك ومتعليش صوتك عليه فهمه ، تخرجي و مترجعيش من غيرها عبال ما شوف الزفت التاني راح فين
فاطمه: حاضر يا ماما حاضر
“تخرج فاطمه بسياره وتذهب جميع الاماكن التي تعرفها فلا تجدها فتضطر ان ترن بصديقتها ”
فاطمه : الو يا بسنت ، تعرفي كرستينا راحت فين
صديقه كرستينا بنوم : هو … بصراحه يا فاطمه هقلك عشان خايفه عليها ، هي في حانه في اخر الشارع العام كده
فاطمه : حانه ؟! ، طيب ابعتيلي العنوان بسرعه .
_________________________
في صاله … فله معتصم
معتصم : اهلا اهلا سعيد بيه
اشرقت بفرحه وجري عليه : معتصمممم ههه
“تقوم بعناقه وتنظر رحمه بصدمه فينظر لها بتوتر ”
سعيد : اشرقت عيب كده يا بنتي
رحمه : احم احم ، قلها يا عمو
سعيد : ما شاء الله ، مين البنت الجميله دي يا معتصم
اشرقت بمسك يده والوقوف بجانبه : وحشتني اوي
رحمه بعصبيه : والله ، معتصمم !
“يقف في المنتصف بضحكه يحاول كتمها ويفكر ماذا سيفعل ”
“بعد جلوسهم ”
اشرقت : نعممم ! مراتك !
سعيد : فجاتني يبني والله
معتصم : كلو حصل صدفه وملحقتش اقول لحد
رحمه بجمود : منورين
معتصم بهمس : يا كدابه ههه
رحمه : اسكت خالص
“تذهب اشرقت وتجلس بجانبهم وتمسك يده مجددا ”
اشرقت : عصومي عرفه انك مغصوب عليها بس هستناك اكيد
رحمه :”اللهم ما طولك يا روح ”
سعيد : اشرقت عيب كده مينفعش
معتصم بترك يدها : خليكي عاقله كده وتحكمي في تصرفاتك
اشرقت : بس انا بحبك
رحمه : معتصم ، لو سمحت عايزك علي انفراد جوه دقيقه
معتصم : ت….
اشرقت : لاء مش موافقه ، عايزه اي من حبيبي
رحمه بهدوء: الله سكينه اهي طيب حلو
معتصم بفهم ما يحدث وانقاذ الوضع: طيب خد راحتك يا سعيد بيه هشوفها كده ورجع
اشرقت : بس يا معتصم ..
معتصم : هرجع علطول ماشي
رحمه : تعالي يا حبيبها ، تعالي
معتصم : هههه
رحمه بعصبيه : بتضحك يا مستفززز !!
____________________
في الحانه …
“تجلس اشرقت بالقرب منه وتضع زراعه حول رقبتها فيبعدها عنه بسرعه ”
فهد : انتي بتعملي اي ! انتي تجننتي
كرستينا : عايزه اقف جمبك
فهد : لو سمحتي انا مدايق ومش شايف قدامي فروحي بسرعه
كرستينا بمسك يده : هخرجك من الديق ده اديني فرصتي
“يحاول ترك يدها فتراهم فاطمه وتنصدم ثم تذهب اليهم بقوه ”
فاطمه : انتي بتعملي اي هنا يا حيوانه
كرستينا : فاطمه ! انا
فاطمه : انتي اي .. ده انا هربيكي من اول جديد
“يحاول فهد ابعاد كرستينا من يدها فترفع يدها لصفعه فيمسكها ”
فهد : انتي تهبلتي ول اي !
فاطمه : مش مكسوف من نفسك وانت بتعمل كده مع بنت صغيره
كرستينا : فاطمه لو سمحتي
فاطمه : اخرسي خاالص دلوقتي
فهد : …..
يتبع…..
لقراءة الفصل الحادي والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش