Uncategorized
رواية محبوبتي الصغيرة الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم رحاب ماهر
رواية محبوبتي الصغيرة الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم رحاب ماهر
![]() |
رواية محبوبتي الصغيرة الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم رحاب ماهر |
رواية محبوبتي الصغيرة الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم رحاب ماهر
في اليوم التالي.
ذهبت مسك بصحبة بلال إلىٰ بيت زينة وطرقت الباب
ففتح لها أخو زينة
_مسك: يخربيتك انت بتعمل اي هنا، اوعا تكون بايت معاهم من امبارح
=ضحك بصوو مسموع: يبنتي اعقلي بقىٰ، احنا لسه جايين من شوية ادخلوا
نظرت مسك إلىٰ بلال ولاحظت عصبيته وعروقه التي تظهر في وجهه
ثم دخلوا وألقوا التحية،
_بلال: صباحية مباركة ي عريس
=هههه، الله يبارك فيك يخويا
مسك حضنت زينة:مبارك يقلبي
_الله يبارك فيكي يقلبي
وقضوا وقت ممتع معهم
بلال:طب عن اذنكم بقى
حمزة:ما تقعد يعم
_هنيجي تاني ان شاء الله
حضنت مسك زينة وودعتها وهبطوا واستقلوا السيارة
وطوال الطريق، يقود بلال السياررة بسرعة كالرياح
مسك بخوف: بلال لو سمحت امشي بالراحة حاسة بدوخة
_لم يهتم لكلامها وأكمل في طريقه،
مسك: بلال بطني عمالة توجعني مش قادرة، بالراحة وحياتي
ظلت مسك متماسكة بنفسها، حتىٰ تقيئت
بلال بخضة ووقف السيارة: مالك يمسك
_تحاول أن تأخذ نفسها: مش عارفة، حاسة بدوخة جامدة وبطني وجعاني أوي
=طب خدي المية دي، وهنروح المستشفي دلوقتي
_مسكته من يده وتهز رأسها بالنفي: لا انا بقيت كويسه مفيش داعي
=انتي بتقولي اي، انتي مش شايفه انتي عاملة ازاي
ثم اتجهه إلىٰ المستشفي
جاءت المررضة: اهلا دكتور بلال
_لو سمحت فين الدكتورة نهلة
=في العمليات ي دكتور
_داخلة من إمتىٰ
=من حوالي ساعة
_تمم انا هدخل المكتب بتعها اطمن علىٰ مراتي عشان تعبانه شويه
=وجهت كلامها لمسك: الف سلامة عليكي يمدام
_مسك وهي قابضة في يد بلال هزت رأسها: سلمكِ الله من كل شر
.
دخل بلال بمسك وفحصها هوَ
_في اي يبلال
=مسك هو انتي بتحسي بالدوخة دي من فترة
_آه بقالها حوالي اسبوعين
=امممممم
_في اي
=طب اي اخبار الاكل معاكي
_انت هتعمل عليا دكتور يبلال، ما انت عارف كل حاجه
تعالت صوت ضحك بلال: خلاص يدبش اندمجت شوية، علىٰ العموم كده في حاجه شاكك فيها بس لما الدكتورة تيجي ونعمل التحاليل نتأكد اكتر
=حاجة اي
_يمرر علىٰ شعره،
ثم دخلت الطبيبة
_اهلا دكتور بلال، اللي سايب المستشفي تضرب تقلب وهو لا هنا ثم نظرت لمسك: شكلك حبيت الجواز
_ابتسمت مسك بخجل
=بلال: والله ابدا يدكتورة اليومين دول مضغوط شويه، كان فرح حمزة صحبي امبارح، وشهد مرات اخو مسك ولدت، وكان كله ورا بعضه
_مبروك يسيدي، عقبال ما اشيل ابنكم
=هههه، من بوقك لباب السما
_هههه، اه كنت جاي ليه
=بضحك: اي مليش حق آجي المستشفي ولا اي، اوعوا تكونوا استحليتوا عدم وجودي، لا ده انا من بكره اجي ابتلكم قدام الباب
ضحكت كلا من مسك والدكتورة:يدكتور مش قصدي، حضرتك ليك اسم، ومعروف في المستشفى، ومن اشطر الدكاترة ما شاء الله
_بس بس كفاية بدل ما اتغر اكتر من كده
مسك بنفاذ صبر: طب مش يلا
_لسه مكشفتش عليكي
=مش انت كشفت
_لا منا عايز اتأكد من حاجه، ثم وجهه حديثه للدكتورة: بعد اذنك يدكتور شوفيها
=بس كده عنيا، اتفضلي معايا يمدام مسك
ذهبت معها مسك.
وبلال جالس: يارب بنت يارب بنت ثم قال: اي الهبل اللي انا بقوله ده انا شكلي كبرت وخرفت
وبعد شوية خرجت الدكتورة وعلى وجهها ابتسامة: ممكن يدكتور بلال تعمل التحاليل دي
_طب في اي
=لما التحليل تطلع عشان نتأكد
_تمم، نص ساعه وهنرجعلك تاني
=في الانتظار
ذهب مسك وبلال الي قسم التحاليل .
وبعد ما يقارب من ساعة ظهرت النتيجة
_أخذتها مسك وكادت ان تفتحها حتىٰ اخذها بلال من يدها
=في اي انتو قلقتوني،هو انا عندي مرض مزمن ولا حاجه
_احتضنها بلال:لا يحببتي انتي زيي الفل متخفيش،بس مش حابب احنا اللي نفتحهم،خلي الدكتوره هي اللي تطمنا
=هزت رأسها بخوف،وأتجهوا إلىٰ المكتب،وطرق الباب ثم دخل.
_اتفضلي يدكتورة دي كل التحاليل اللي طلبتيها
=نظرت فيها واتسعت ابتسامتها ثم قالت لبلال:شكل كان باب السما مفتوح وانا بدعيلك
_بلال بذهول:٠يعني شكي طلع في محلة
=هزت رأسها بفرحة شديدة:ألف مبروك يدكتور
قام بلال وعانق مسك واشتد في عناقها ويدور بها
_الدكتورة:غلط يدكتور كده عليها
نزلها وقَبَّل جبينها
مسك تنظر لهم بعدم فهم:هو في اي
ضحكوا الاثنين بصوت مسموع
_بلال:في ان انا هبقى بابي وانتي هتبقي مامي
وضعت مسك يديها على بطنها وتتساقط دموع الفرحة منها: بجد يبلال يعني انا هبقى ماما وانت بابا
_عانقها مرة اخري:آه يقلبي،مش متخيلة انا فرحان قد اي انتي نورتيلي حياتي
=لم تتفوه مسك ولكت اكتفت بدموعها
غادر بلال المستشفى واستقل بسيارته وهو يمسك يد مسك بفرحة
_بلال:بتعيطي لي يحبيبي دلوقتي
=انا فرحانه اوي،بس ياترا هعرف اكون ام
_ههههه،طب بذمتك ده سؤال،اللي خلاكي تكوني زوجه وانتي لسه مكملتيش17سنة وصبرك منفذش يبقى ازاي مش هتبقي ام،وانا مطمن علي ابننا او بنتنا طول منتي امه
=ابتسمت له بحنان
وصل الي المنزل
مسك بإندفاع وكادت ان تخبرهم
شد بلال من قبضته علىٰ يديها فصمتت
ثم جلسوا وقتا قصيرا معهم وصعدوا للاعلى
مسك:انت لي مخلتنيش اشاركهم فرحتنا
=عشان عايز اعرفهم بطريقتي،المهم انت هتروحوا النهارده تزوراا بابا
_لي ماله بابا
=كويس،بس انتي عارفة انه قاعد لوحده ومش راضي ييجي يقعد معانا،فروحوا اقعدوا معاه شويه
_وانت مش هتيجي
= لا انا هروح المستشفى بدل ما اخد كارت احمر
_ههه ماشي ربنا يعينك
=انا قلت لاحمد يجهز العربيه،غيري هدومك وانزلي ماشي
_حاضر،قَبَّل رأسها يلا يحبيبي في رعاية الله،خلي بالك من نفسك واوعي تقولي لحد
=ابتمست:لا متخفش.
ثم غادر بلال ولكن لم يذهب إلى المستشفى كما قال،ذهب الي مول كبير،واشتري منه أشياء كثيرة ثم دق لحمزة
_يوووه مين الرخم ده
=زينة:هههه مترد وانت ساكت
_اهو يستي طلع بلال،انا عارفة مش هيسبني اتهنىٰ:ايوه ي رخم
=هههه شكلي قطعت عليك جو الرومانسية
_انجز عايز اي
=عايز مراتك
_نعم يخويا!
=يسطا متفهمنيش صح
_يصك على اسنانه:بللللللااااااال
_هههه خلاص افتح الاسبيكر وانت تسمع
=اما نشوف اخرتها،اديني عليت الصوت اتفضل اتكلم
_ازيك يزينة عاملة اي مع الغتت ده
=نظرت له:ههههه الحمدلله،انتو عاملين اي
_هنجيب بيبي
=زينة وحمزة بعدم فهم:نعم!!!
_تنحتوا كده لي ههههه،مسك حامل
=زينة بفرحة:بجد طب ادهالي بسرعة
_حيلك حيلك هي مش معايا انا خليت اخوها يخدهم عند بابا،علشان ناوي اعمل حفلة صغيرة وعشان كده كلمتك تساعديني
=طبعا
_خلاص تعالي انتي والغتت ده عشان تجهزوا معايا الحاجه
=مسافة السكة وهرولت زينة لغرفتها كي ترتدي ملابسها
_ينظر حمزة عليها ويضحك ثم قال:مبروك ي ابو الصحاب،والله وهتبقي اب عقبالنا
=هههههههه،يارب يصحبي،مستنيكم ثم غلق معه واتجهه إلىٰ المنزل
وبدأ في التجهيزات حتى جاءت زينة مع حمزة
_حمزة:مبروك يصحبي
=الله يبارك فيك يصحبي
_زينة:مبروك يبلال،ربناا يجعله الذرية الصالحة يارب
=الله يبارك فيكي يزينه،يارب
واستمروا في التحضيرات.
وفي الليل انتهوا من فعل كل شيء،وجاء عدد صغير من الناس
_بلال:زينة اتصلي بمسك وقولليها انك جاية تشوفيها
=حاضر
دقت زينة عليها
_السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
=وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته،ازيك يمسك
_الحمدلله،خير بتتصلي دلوقتي لي
=مفيش وحشتيني وقلت اجي اشوفك وملقتكيش وانا في بيتك دلوقتي انا وحمزة
_وانا لحقت اوحشك،دَ انا كنت عندك الصبح،وبعدين في واحده تخرج تاني يوم جوازها هههه
=يوووههه طب هتيجي ولا امشي
_خلاص ي قفوشه جاية.
وغلقت معها
بلال:كلمتيها
=ايوه وزمنها علىٰ وصول
_حلو اوي،خدي الفستان ده بقى حطيه علىٰ السرير فوق
=حاضر
وبعد فترة جاءت مسك بصحبة أحمد وشهد ووالدهم ووالد بلال
أحمد:هو بلال بيجوز ولا اي
=نظرت له مسك بغيظ:طب يبقى يعملها كده
_ههههه امال اي الحفلة دي ومين الناس دول
=مش عارفه،تعالا ندخل ونفهم كل حاجه من بلال
دخلوا داخل المنزل
_بلال:حببتي انتي جيتي
=لا لسه في السكة
_هههه،طب اطلعي غيري هدومك في فستان علىٰ السرير فوق
=طب فهمني في اي وانا عاملة زي الاطرش في الزفة كده
_شوية وهتعرفي، اطلعي بس يلا
=استر يارب اديني طالعة
احمد: اي يبروو انت ناوي تتجوز ولا اي
_انت مجنون يلا، اتجوز اي، انا مش متجوز اختك
=امال ده كله لي
_اطلعو غيرو وشوية وهتفهوا كل حاجه
أحمد: طب يلا يشهد اما نشوف اخرتها معاه اي
وصعدوا وأيضًا صعد والدهم وخرج بلال
.
وبعد فترة نزل احمد وشهد وصغيرهم
بلال: مسك لسه منزلتش
_شهد مش عارفه
=طب اخرجوا انتو علىٰ ما اشوفها
ودخل بلال و وجد مسك امامه أقل ما يقال عنها كالملاك ،شرد بلال في جمالها
_مسك:اي ي اخ
=فاق بلال مش شرودة وضحك لها:انتي بتحلوي زيادة علي حلاوتك لي
_ابتسمت له بخجل
=ههههه،طب تعالي يلا
وخرج بلال بها،وأجمع الجميع وينظرون ليهم
~قال بلال وهو يضم مسك الي صدره:طبعا كلكم عايزين تعرفوا اي سبب مجيكم النهاردة،والحفلة دي لي،ثم نظر لمسك دي حاجه بسيطة لزوجتي وقرة عيني وأم ابني قريبًا.
_نظر الجميع لبعض في ذهول
أحمد:لحظة يعني انت عايز تقول ان مسك حامل
_ههههههههه بالظبط كده
عانق أحمد اخته عناق شديد وهي تبقي من الفرحة
وبدأ الجميع يبارك لها
نظرت مسك لبلال بدموع:انا بحبك اوي،لا لا انا مش.بحبك،انا تخطيت المرحة دي بكتير، انا بعشقك
_ضمها اليه: انا اللي بعشقك يقلبي وفي مفاجآة تانية بس دي لوحدنا لما نطلع
=بفضول:مفاجآة اي
_هههههه،يخربيت الفضول هيقتلك
وكزته في صدره:بعد الشر عليا
=هههههه حبيبي انا
وانتهوا من الحفلة ودخل بلال بعائلته وغادر الجميع
احمد:طب فهمونا بقىٰ إمتى حصل الكلام ده
_بلال:كنا عند زينة واحنا رجعين مسك تعبت……….،وبس يسيدي وعملنا التحاليل ومسك طلعت حامل
=احتضن وجهه مسك بين كفييه:هتبقي مامي قريب يقلبي
شهد:مبارك يمسك
_الله يبارك في يقلبي
والدها:مبروك يحببتي يتربىٰ في عزك
_الله يبارك فيك يجدو
بلال:انا هطلع اريح شويه لما تخلصي تعالي عشان عايزك
_حاضر
وصعد بلال
وجلست مسك مع عائلتها وأقضوا وقت لطيف
ثم ذهب كلا منهم إلى غرفته
دخلت مسك الغرفة وجددت بلال نائم علىٰ السرير وواضع يده خلف رأسه
_هههه، انت لسه منمتش
=جلس بلال: مستني حضرتك
_جلست بجانبة وامسكت ليحته: طب ومستنيني لي بقى
=قومي غيري عشان في حاجه عايز اوريهالك
_كالطفلة: لا وريني دلوقتي
=هههه، خلاص يطفلة، بس غمضي عينك
_اهو
=لا انتي كده بتخمي
_ههههه، خلاص خلاص ووضعت يديها على عينها
ها افتح؟
افتحي يقلبو
بفرحة: إي ده..؟
يتبع…..
لقراءة الفصل الخامس والثلاثون والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت طفلتي للكاتبة مروة جلال