روايات

رواية حب وهمي الفصل الثامن 8 بقلم رحاب جمال

رواية حب وهمي الفصل الثامن 8 بقلم رحاب جمال

رواية حب وهمي البارت الثامن

رواية حب وهمي الجزء الثامن

حب وهمي
حب وهمي

رواية حب وهمي الحلقة الثامنة

ايلا : بجد
دكتور بثبات : إنشاء الله بس الالتزام بالعلاج اهم بكتير من حماس دلوقتي
مريم : وأنا هكون معاها خطوة بي خطوة
دكتور مد ايدو ل مريم : انا كتبت لها علي العلاج عدي علي صيدلية وهاتي .
مريم قامت من علي كرسي وهي ماسكه ايد ايلا : متشكرة جدا لي حضرتك .
وشويه وخرجوا من العيادة …
ايلا بتوهان افتكرت كلام قاسم : تفتكري في امل ولا دا مجرد كلام.
مريم : ما تشغليش بالك عايزاكي تعملي كل اللي اقول لك عليه ولما نروح افهم ك اكتر ودلوقتي يلا عشان نشتري العلاج
بعد ساعه وصلوا البيت ايلا دخلت وخلعت الجزمه وقعدت علي كرسي متحرك
مريم بصت لي ايلا وقعدت علي سرير : مافيش خروج من البيت
ايلا بستغراب : نعم لي
مريم : دا كلام دكتور ايلا انا عارفه انك مش مصدقه واخدة الموضوع علي ان كان مشاور وانتهي
ايلا : انا فعلا مش مصدقه نسيتي كام دكتور رحنا له وقال لنا ما فيش علاج للبهاق اشمعني الدكتور مراد
مريم : لان دكتور ممتاز وانا واثقه ان هيكون في نتيجة بإذن الله ودلوقتي انا هقوم احضر لك فطار ها تكلي صوابعك ورا عبال ما تقومي كدا تخدي شاور هكون خلصت .
ايلا حضنت مريم بحب : بحبك قوي
عند قاسم في شركته
قاسم بغضب جحيمي :هوا دا الشغل كل دي ملفات عايزة تتراجع هوا انا مشغلكم هنا عشان تناموا ما تنطقوا ساكتين ليه
حسني بخوف : يا استاذ قاسم احنا عاملنا اللي نقدر علية بصراحة الشغل كتير جدا لازم يكون عندنا وقت اضافي عشان ن…
قاسم رماه كل ملفات علي الأرض بصوت عالي : انت بتبرر ايه بالظبط
يوسف : قاسم اهدي
قاسم قرب منه حاطط ايده في جيبه : اسمي الأستاذ قاسم الظاهر انكم خدتوا عليا قوي وانا النظام دا ما ينفعنيش خصم عشر ايام لكل واحد فيكم .
نوران : بس دا حرام والله
قاسم : ظرف 12 ساعه وكل ملفات دي ما اشوفش فيهم غلطه ودا اخر انذار ليكم و اللي اعتبره نفسكم مفصولين اتفضلوا
حكيم دخل علي صوتهم العالي : في ايه
قاسم بعصبيه : قلت اتفضلوا
حكيم بصلهم عرف ان قاسم عمل مشكله معاهم زي كل مرة وقال لهم : اطلعوا انتوا دلوقتي .
حكيم قرب من قاسم بهدوء : صدقني اللي انت في دا مش نافع وانت بالشكل ده هتخسر كل موظفينك .
قاسم : حكيم
حكيم بستغراب : انت هتزعق لي انا كمان .
ظفر قاسم بضيق : ما اقصدش انت بمثابه ابويا بس .
حكيم قاطعه في كلام : بس اية
قاسم عدل البدله وقعد علي كرسي حكيم قعد قصاده.
قاسم بتوتر : اصل انا اتجوزت وطلقت
حكيم بصدمه : نعم منين اتجوزت ومنين طلقت
قاسم حكى له كل اللي حصل من البدايه للنهايه …………..؟
حكيم : اللي عملتوا في بنت دا غلط ثم ان مش انت اتجوزتها عشان تاخد حقك منها وبعد ما اخدتو وخلصت منها اية مشكلتك مش فاهم .
قاسم مسح علي شعرو بغضب : مش عارف احدد اللي حاسس بي
حكيم حط ايدو علي كتف قاسم : هقولك انا انت حاسس بي اية يمكن احساس بالذنب لانك ظلمت البنت
حكيم سكت لحظات وكمل : او يمكن عندك مشاعر اتجاه
قاسم : قصدك اية
حكيم بضحك : هي دي فيها قصد انت وقعت ومحدش سما عليك ..
قاسم قام من علي كرسي بانفعال : مستحيل
بعد مرور فترة طويلة
عند ايلا ….. تعرفي يا مريم نفسي في ايه
مريم بصيت على ملامح ايلا بدقه وركزت عليها وقالت بتوهان : ايه
ايلا بحب : نفسي اكون كاتبه زي نجيب محفوظ
مريم قربت منها ولمست وشها
ايلا بستغراب : في ايه
مريم شدتها قدام المرايه : بصي كدا
ايلا بصت في المرايه : انا مش شايفه حاجه
مريم : مش كان في علامه بهاق تحت عينك
ايلا رجعت ركزت حسست بايديها تحت عينيها وقالت بصدمه : دي راحت .
مريم بحب وصراخ عالي : ايوة راحت ….
ايلا : انا مش مصدقه يعني في امل كبير كل العلامات تروح
مريم بحب : باذن الله يا حبيبتي
بعد مرور ثلاث اشهر
ايلا واقفه قدام المرايه ودموعها بتنزل : مين يصدق ان ارجع زي الاول.
مريم قامت ومسحت عيونها : المفروض مش نعيط احنا مفروض نحتفل ونتصور الف صورة وصورة …
ايلا خرجت من غرفتها هي ومريم
الام قربت من ايلا بنتها ولمست علي شعرها بحب سامحيني يا ايلا انا عارفه ان انا جيت عليك كتير بس انا عمري ما كرهتك ده انتي بنتي حبيبتي .
الاب قرب منها وباس جبينها : انا اسف انا ظلمتك وسلمتك بايدي لواحد شيطان ما يعرفش قيمه الجوهره معاه ..
ايلا بدموع : انا مسامحاكم مش عشان الكلام ده كله لا لانكم في الاول وفي الاخر انتم علتي
مريم شدت ايد ايلا : انا بقول نمشي
الام بحب : خلي بالكم من نفسكم
الاب : ما تتاخروش ..
مدير المطعم بيوجه كلامه للنازلين كل الترابيزات محجوزه للاستاذ قاسم هو وزملائكه مش عايز اي غلط فاهمين اول ما يوصل حد فيكم ينزل ياخد طلباتهم …
بعد نص ساعه القاسم واللي معاه ودخلوا المطعم و قعده يتكلموا في الشغل شويه وقاسم لاحظ دوشه بره قام نادي على حد من النازلين
قاسم بغضب :ايه الدوشه اللي بره دي انا مش عارفه اركز .
مريم بصوت عالي : الزاي يعني مش هتعرف تدخلنا ما المطعم مفتوح اهو
الامن : يا فندم دا محجوز مش هينفع تدخلوا .
ايلا : خلاص يا مريم يلا نمشي مش عايزين مشاكل
مريم : لا دا شكلوا مش عايز يدخلنا عايز تفهمني مطعم كبير بشكل دا يتحجز كله ليه عشان ايه بالظبط مش فاهمه
قاسم قام من علي كرسي واتجاه برا
الامن فتح الباب : حضرتك انا مش بكدب حتي ادخلي وشوفي بنفسك .
ايلا مسكت ايدين مريم : خلاص احنا ماشين
قاسم خرج ……
قاسم يوجه كلامه للامن : هو في ايه
ايلا مسكت ايدين مريم شدتها جامد ومشيوا قدام
الامن : مافيش يا فندم في ناس كانت فاكرة مطعم مفتوح .
قاسم لسه باصص لقدام وبيشاور عليهم بايدو : هما دول
الامن : هما يا فندم
قاسم في نفسه : ( مستحيل تكون ايلا )

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حب وهمي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *