رواية لعالم تاني الفصل الخامس 5 بقلم سلسبيل أحمد
رواية لعالم تاني الفصل الخامس 5 بقلم سلسبيل أحمد
رواية لعالم تاني البارت الخامس
رواية لعالم تاني الجزء الخامس

رواية لعالم تاني الحلقة الخامسة
– ايوا بس انت هتسبها؟!
= اكيد مش هسبها انا بقول كدا عشان اتأكد ان مفيش حْطر عليها ومش عايزها تعرف كل دا عاوزها تعرف بس مين امها بلاش خالص تعرف ان مرات ابوها كانت عايزها تقـ. تلها ولا كل الحورات دي جميلة مش هتستحملها
” موبايلي رن وكانت الداده قولت اكيد جميلة حصلها حاجه! ”
= انا لازم امشي دلوقتي سبلي عنوانك ورقم تلفونك ومتقلقش عليها
“نزلت ركبت العربيه وفي خلال دقايق كنت في الفيلا”
– هي فين حصل حاجه؟
= لا يحبيبي دي هاديه خالص وطلبت تشوفك
– طيب انا هدخلها
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
صلي على محمد
– جميله؟ حببتي انتي كويسة؟
” هزتلي راسها وبعدين اتحركت من مكانها و فضت ليا مكان فا طلعت على السرير جمبها و اخدتها في حضني وطبطبت عليها ولقتها بتستخبي في حضني.. ”
– متزعليش انا معاكي ومش هسيبك مهما حصل!
= زين انا خايفه… انا عندي احساس ان هما… و اني خلاص كده مش هحلق اشوفهم ابدا!
– لا يا جميلة احنا لسه هنعمل التحاليل و نتأكد وايا كانت النتيجه مش عاوزك تزعلي ربنا مش بيعمل حاجه وحشه ابدًا..
” فضلت في حضني لحد ما نامت و اطمنت عليها بعدين اتحركت وفضلت اعمل اتصالات كتير بحاول اوصل بيهاا لمعلومات عن كل الى بيحصل مؤخراً.. منمتش طول اليل وبفكر ف ردة فعلها لما تعرف انها ليلي.. مش جميلة!
صحيت بدري و روحنا فعلا نعمل تحليل الـDNA واستعجلنا النتيجة و خلاص بقت عارفه انها ليلي مش جميلة فضلت هاديه ومش بتتكلم وانا محبتش اضغط عليها طلعنا العربية و فضلت ساكته فا حطيت ايدي على الدركسيون عشان اتحرك لكن هي مسكتها وبصتلي ”
= انا عايزه ازورهم.. عاوزة اروح عند ماما و بابا
– دلوقتي؟
= ايوا
– بس دلوقتي الدنيا قربت تليل وانا خايف قلقان عليكي مكنتش متوقع ردة فعلك دي
= متقلقش و انت هتكون معايا انا عايزه اروحلهم دلوقتي..ممكن؟
– حاضر بس احنا منعرفش المكان
= هنسأل عمو الي جالك ده
– طيب حاضر ثواني
” اتحركنا فعلا انا وهي بعد ما كلمته وعرفت مدفونين فين كانت طول الطريق سرحانه كنت واخدها فى حضني لاني عاوزها تحس اني جمبها”
– جميله قبل ما نروح كنت عاوز اقولك حاجه مامتك ماتت اول ما والدتك والي قصْيتي معاها خمس سنين وانتي صغيره تبقي مرات بابكي واحنا دلوقتي هنروح لمامتك ماشي ؟
” هزت راسها بتفهم غريب وسكتت ”
“وصلنا فا مسكت ايديها ودخلنا واحده واحده فضلت واقفه لثواني وانا مش عايز اتكلم عشان مترتبكش”
– ماما ازيك؟ وحشتيني اوي.. انا اسفه بقي اني مجتش بدري كل دا معرفش انتي سبتيني بسرعه ليه بس انا بحبك جدا وكان نفسي اشوفك اوي انتي و بابا انا عارفه اني هشوفك في الجنه زين قالي انك هناك ، ايوا صح نسيت اقولك يا ماما ان زين الي ساعدني انا كنت خايفه ولوحدي في الشارع وهوا خدني معاه و دلوقتي اتجوزنا عشان انا حبيته اوي
بصتلي ومسكت ايدي وانا حاولت امسك دموعي واهدا: انا بحبه اوي يا ماما واكيد انتي هتحبيه
=وانا بحبك جدا يا جميلة
“فضلت دقايق واقفه طبطبت على كتفها ومشينا حسيت انها ارتاحت شويه وصلنا الفيلا وبعدين طلعنا سوا”
– كل ما تحبي تروحي في اي وقت انا هوديكى
= شكرا يا زين
– شكرا اية ؟ انتي يا جميلة كل حاجه بالنسبالي اقرب حد ليا وصحبتي و مراتي وبنتي و كل حاجه!
“ابتسمتلي وحضنتي جامد”
= انا مش معايا اي حد دلوقتي غيرك بس انت كفايه
انا مبسوطه اني عرفتك وعايزه افضل هنا معاك
انت و داده فاطمه..
“طلعتها من حضني وبصيت في عيونها الي كل مره اشوفهم يغرقوني ومسكت ايديها وبوستها برقه ”
– انا الي مبسوط عشان جيتي حياتي انا حسيت اني كنت في الضلمه.. وحياتي نورت اول ما ظهرتي يا جميلة ومش هسمح لحد يخدك مني كدا كدا
******************************
” اليوم عدا من غير أحداث تانيه عشان الأحداث كلها كانت تاني يوم الصبح لما المحامي جالنا مره تانيه الى كان مصمم ياخدها اول مره! و روحنا معاه الفيلا بتاعت ابوها والى مفروض فيها اخوها.. ”
– ازيك يا ليلي؟
= انا اسمي جميلة!
– زي ما تحبي دلوقتي هيجي اخوكي..
” كنت مستني اشوفه واتفاجئت بيه وبشكله هو اصغر منها بسبع سنين عنده 11 سنه وكان باين انه مكسور جدا و وحيد! ”
– انت بقي كريم؟
= ايوا وانتي مين؟
– جميلة اختك
= بجد؟؟
– ايوا
“شوية ولقتها قربت حضنته وهوا بادلها الحضن دا وحسيت ساعتها ان جميلة هيكون ليها حد بيحبها بجد”
– ازيك يا استاذ كريم انا زين
” بص لجميلة وسلم عليا ”
– دا يبقي جوزي يا كيمو
– يعني هتمشي معاه؟
= ايوه.. ؛ هوا انت هنا لوحدك
– تؤتؤ معايا تيته وساعات عمتو بتيجي
= طيب انا كمان هفضل اجي ونلعب سوا ونخرج كمان
– هوا انتي بتحبيني ؟
= اكيد ليه بتسأل حاجه زي كده؟!
– انا كنت فاكر انك ميـ. ـته! بابا وراني صورتك مره ، بس انا مبسوط اوي انك رجعتي وهيكون ليا اخت انا ممكن اجيلك كمان صح
انا رديت عليه وانا بقربه مني: بيت جميلة يبقي بيتك يعني تيجي تبات ان شالله تقعد شهر زي م انت عايز اتفقنا.؟!
ابتسملي: اتفقنا
” قعد جمب جميلة لحد مانزلت ست كبيره وشكلها بقي مكنش مبشر بالخير خالص ”
– يا اهلا ب بنت اميرة
استوعبت جميلة ان دا اسم مامتها وقامت تسلم عليها بتلقائية: ازيك؟
ردت عليها ومناخرها فالسما: كويسة ، ياتري كنتي فين كل دا في ملجأ ولا فين
= كنت ف
قاطعتها ورديت عليها: كانت مع ناس ربوها لما تاهت
ضحكت بسخريه: تاهت ؟؟
– اها تاهت
= امم وانت تطلع مين
– جوزها
= والله كويس انك لاقيتي حد تتجوزيه
كالعاده جميلة مفهمتش وردت بساذجه: ايوا فعلا زين كويس اوي
– طيب فرصه سعيده اننا اتعرفنا عليكوا طبعا دا بيت جميلة بس هي دلوقتي هتقعد معايا
قومت وجميلة مستغربه تصرفي مسكت ايديها: باي يا كريم
= باي يا زين باي يا جميلة
– باي يا روحي هاجيلك تاني
= هستناكي يا جميلة
كنا خارجين لحد ما وقفنا الي اسمه عاصم والي يبقي
اخو مرات ابوها: حيلك حيلك لسه بدري
= اعتقد كلامي كان واضح جميلة مش هتقعد هنا
– انت حر بس اعتقد برضو ان في حسابات لازم نتكلم فيها
= حسابات اية؟
– شركه ابوها واملاكه هتقدم تنازل عنهم
= ايه!
– زي ما سمعت افتكر انها مش هتقدر تدير اي حاجه تبع الشغل وانت طبعا فاهم ليه ؟؟
– زين يعني اية الكلام دا هو يقصد ايه
= استني يا جميلة، انت عايزها تقدم تنازل عن حقها؟
– متخفش حقها محفوظ من الارباح طبعا بس الاداره هتفضل لينا وخلي بالك لو رفعنا دعوه هنكسبها مجرد ما اللجنه تشوفها وتشوف قد اية هي ساذجه نهي كلامه بابتسامه خبيثه
= انت بتتكلم ليه كأن ناقصها حاجه؟ دي بتفهم احسن من الي انت مشغلهم ومنك
– وانا مقلتش حاجه هي زي الفل عموما خد وقتك وفكر ولو عاوز نمشيها محاكم براحتك.!
” ختها ومشينا بسرعه لاني مستحملتش حرقه دم اكتر من كدا من الراجل المستفز ده ولا ام مرات ابوها!! ”
– زين في اية شكلك زعلان؟
= نتكلم لما نروح
– طيب هوا عمل اية زعلك كدا
= انتي عرفتي عيلتك خلاص وطلعتي بنتهم وهوا عايزاك تتنازلي عن حقك يعني ميراثك من ابوكي
– يعني فلوس ؟
= اها
– طيب عادي
كتمت عصبيتي: يجميلة عادي اية؟ ، بصي خلاص لما نروح افهمك
– زيييين بص قدامك !!!!!
” وقفت العربيه مره واحده واتنفست بصعوبه مسكت ايدي ورفعت وشي ليها ”
= اهدا يا زين انا معاك مش مهم اي حاجه تانيه
– انا خايف عليكي الناس دي مش مرتحلهم!!
= متخفش هيحصل اية يعني!
– ازاي و هما عاوزينك تتنازلي عن حقك
= مش فارق معايا انا موافقه
– مش عايزه ميراثك!
= انا مش عايزه حاجه.. مش عايزه غيرك انت و داده فاطمه و بس كده
” قربتها لحضني وانا بتأكد كل مره بضايق فيها ان مفيش غيرها بيريحني! ”
– طيب انا قررت قرار حلو انتي عاوزة كريم مش كدا ؟
= عرفت منين!؟
– حسيت بيكي ، عيونك كانت بتلمع وانتي بتكلميه
= بصراحه اها حبيته وحساه وحيد زي هو اكيد ملوش ذنب ف اي حاجه
– انا هعرف اخده ونجيبه معانا مدام كدا كدا هنتنازل
= بجد!!!!!!!!
– عيب عليكي
= مش هتضايق من وجوده؟
– لا طبعا مش انتي هتبقي مبسوطه!؟
= اه
– يبقي خلاص يجي معانا..
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
“وطبعا عملتها خدمه قصاد خدمه وليلي اخدت كريم يعيش معانا قصاد انها اتنازلت عن كل حاجه وطبعا قبلوا
بكل سهولة و مكنش فارق معاهم الولد..! وجه كريم يعيش معانا و كنا عايشين فترة سعيده جدا وحتي الناس الى ربو جميلة روحنا ورجعت تسلم عليهم وتشكرهم.. و استمرت حياتنا في حب وهدوء..”
|| بعد مرور سنتين ||
= اية ؟؟؟
– اية !!
= انا عايز بوسه!
– زيييين ابعد عني كفايه ابنك
= منتي شيلاه وعماله تدلعي فيه وسايبه ابوه!
– ابوه مش محتاج دلع دا كبير
= جميلة بصي كدا على الصورة دي
– مالها
= صورة جوزنا دي المتعلقه
– اها
= هكسرها على دماغ الواد دا لو مهتمتيش بيا انا كمان
– انت بتغير من ابنك؟!
= اها بقي.!!
– اية دا كيمو حبيب قلبي تعالي
= كيمو اها دا كان يوم اسود يوم ما جبتلك كيمو كمان
– مش جبته عشاني؟
= للاسف!
– يبقي فدايا
= اكيد طبعا يا داداااااااااا
– بتزعق كدا لي يا واد
= خدي ابني مش دا ابني؟ خديه تاويه في اي حته
شلت الواد من ايد جميلة: زين الواد!!!
– جرا اية يا زين ما تسبيه مع جميلة
= لاء يا داده جميلة هتقعد معايا نقول كلام سر
“خلتها تخده وهوا وكريم فعلا وطلعوا بره”
– انت مجنون يا زين؟
= اه
– عايزه ياسين وكريم ! عيالي رجالتي !
= لاء
– زين بطل رخامه
= انا رجالتك برضو
– عاوزاهم معاك مليش دعوه
“قررت اللعب على مشاعرها بقي ومثلت حبتين”
= انا مخنوق
– اية دا يا زين مالك
” حطيت راسي ما بين ايديا فا تلقائي منها رفعت راسي ليها وهي بتبص في عيني ”
= مالك يا زين؟
“مالك كمان وهنهار”
– زعلان عشان مبقتيش معايا خلاص
= ماهو لسه ياسين مكملش سنه وعايز اهتمام كتير
– منتي معاكي داده فاطمه مفيش ليا ساعه فاليوم حتي تساليني عملت اية اي حاجه
= خلاص حقك عليا متزعلش
حضنتها: نفسي اعرف ازعل منك
كشرت: هتقدر ؟
– مبقدرش بضعف يجدعان حد يشوف العيون دي ويزعل ؟
= طب خلاص اوعدك هنقعد سوا
“سندت راسي على رجلها فا ايدها سرحت في شعري”
– تعرفي اول يوم شوفتك حبيتك من اول جملة قولتيها زي الأطفال و فجأة بقيت مفروض اخدك معايا البيت وانا عمري ما دخلت فيه اي حد كلامك كان زي الاطفال و مسكت ايدك للجاكيت بتاعي كأنك بتستخبي
= كل ده ف اول مره بس؟
– وقعتيني من اول جملة يا جميلة والله وبالذات لما قولتلك هاتي ايدك طلعت صغننه و كتكوتة خالص مقارنه بأيدي كأني ماسك قطه..
= انا أول مره عرفت الحب كانت معاك ، كنت مرتاحه و مطمنه وانا جمبك و ده عمره ما حصلي مع اي حد
– وانا مش عايز حاجه من الدنيا غير انك تبقي مطمنه
تعرفي كانت صدفة غريبة انك توقفيني انا بالذات بحمد ربنا عليها كل يوم
= انا بجد بحبك اوي يا زين
بوست خدودها: وانا بموت فيكي يا حبي الغريب الى خدي لعالم تاني معاه..
– حبك الغريب و عالم تاني؟؟
= ماهو لما اقع في واحده غريبة اول مرة اشوفها يبقي ده اغرب حب ولما اكتشف معاكي حياة اجمل بكتير يبقي ده عالم تاني..
ضحكت: معاك حق غريبة فعلا بس أوعي تقع مره تانيه في حد غيري اياك!
– تؤتؤ مش هقع ابدا عشان مفيش زيك و لو في مش عاوز غيرك انتي الحب الاول والاخير..
النهايه.🥹🩷
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية لعالم تاني)