Uncategorized
رواية حب يتحدى الصعاب الفصل الأول 1 بقلم باسنت أشرف
رواية حب يتحدى الصعاب الفصل الأول 1 بقلم باسنت أشرف
![]() |
رواية حب يتحدى الصعاب الفصل الأول 1 بقلم باسنت أشرف |
رواية حب يتحدى الصعاب الفصل الأول 1 بقلم باسنت أشرف
روح: حضرتك بتقووول اية اناا مش متجووزة
الدكتوور: زي ماا بقولك كده انت مداام مش انسة
روح بدموع: لاا اكيد انت بتكدب دي مش حقيقة
الدكتور: واناا هكدب ع حضرتك لية واناا معرفكييش
روح ببكااء : قوول انك بتهزر والنبي والله اناا معملتش كده صدقني
الدكتور: خلاااص اهدي برااحه
روح ببكااء و خوف : لوو عرفوا هيقتلووني والله اناا معملتش كده
الدكتور: تماام بس برااحه وكل حاجه هتتحل بأذن الله
روح ببكااء : هيقتلووني سااعدني و النبي ابووس ايدك متقولهمش ارجوووك
الدكتور: اهدي والله واناا هسااعدك اناا مصدقك متعيطيش
روح ببكااء مرير: بس هماا مش هيصدقووني والله اناا معملتش حااجه
الدكتوور: طب اهدي كده وامسحي دمووعك و ظبطي نفسك و اطلعيلهم و كأن مفييش حااجه واناا هقول انك انسة
روح: شكرااااا جدااا ليك
الدكتوور: يلاا اهدي كده و اطلعيلهم بهدوء وكأن مفيش حااجه
روح: تماام
قاامت روح و مسحت دمووعهاا وغسلت وشهاا من اثر البكااء وطلعت لاهلهاا برة
استووب ” روح فخر الدين فتااه عمرهاا 20 سنه فتااه جميلة ذات عيناان خضراء وبشرة بيضااء صافية كالحليب و شعر بني ولكن ترتدي الحجااب و ملاابس محتشمة فتااه محترمة جداا و متدينة ولكن حدث معهاا شي وهي لاا تعرف كيف فقدت عزريتهاا ( لكن اناا عاارفة طبعاا بس هقولكم بعدين ) تعيش مع اسرتهاا ف بيت عائلتهاا مكونة من
فخر الدين: والد روح عمرة 55 سنه رجل طيب جداا يحب اولاده بشده
الهام: زوجه ابو روح ولكنهاا حنونه جدااا وتعتبر روح ابنتهاا
رامي فخر الدين: اخو روح عمره 23 سنه يعمل رائد ف الشرطه
تماارا فخر الدين: اخت روح عمرهاا 18 سنه تدرس ف الصف الثاالث الثانوي تحب درااستهاا جداا وتحلم ان تكوون دكتوورة
تاامر فخر الدين: تؤام تمااارا شخص مرح جدااا ومحبووب
************
خرجت رووح من اوضة الدكتوور
والدكتور خرج ورااها
فخر الدين بتوتر: هااا ي دكتوور طمني
الدكتوور: اطمن ي استااذ هي انسة لسة
فخر الدين بفرحه: االحمد لله اناا كنت متأكد من كده والله
مريم ” بنت عم روح ولكنهاا تغاار منهاا بشده ولكن رووح تعتبرهاا اقرب صديقه لهاا و هذا كان خطأهاا لأنهاا وثقت فيهااا
مريم: لاا يعمو متصدقهااش دي بتكدب والله اناا متأكده انهاا مش بنت
قرب منهاا فخر الدين ورااح صافعهاا صفعه اوقعتهاا ارضاا من شدتهاا
فخر الدين : اناا بنتي اشرف من الشرف واناا متأكد من كده اناا لولاا عاامل حسااب لاابوكي الله يرحمه كنت قتلتك بس مقدرش
مريم: صدقني ي عمو والله اناا بقوول الحقيقة
الهاام: اسكتي ي مريم بقى انت اية اللي مأكدلك كده ماا هوو الدكتوور قال ان هي بنت ماا تتهدي شووية
مريم: اناا عارفة ي مراات عمي والله اناا اخدتهاا عند الدكتور لانهاا كاانت تعباانه بس هي مشيت الااول والدكتوور قالي انهاا مش انسة
Flash back
كاانت مريم و روح خاارجين مع بعض و رووح تعبت جدااا لانهاا عندهاا سيوولة ف الدم و جاتلهاا العاده الشهرية وقتهااا ف اخدتهاا مريم المستشفى
كشف الدكتور و خرج: المدااظ عندهااا سيولة ف الدم و كماان جاتلها العااده بس اناا اديتهاا حقنه و ان شاء الله هتبقى كوويسة
مريم: هوو انت حضرتك قوولت مداام بس هي مش متجووزه
الدكتور: لاا اناا متأكد من ده هي مداام مش انسة
مريم: تماام ي دكتوور بس لو سمحت متقولهااش
End the Flash back
مريم ببكااء: والله زي ماا بقوول
فخر الدين: قوومي ي مريم من قداامي فوراا ويلاااا ع البيت يلاا ي روح
روح: حااضر ي باابا
و مشيت روح و مريم و الهاام وفخر
***************
ف بيت الدكتوور اللي سااعد رووح
رياان الادهم: دكتوور نساا و توليد مشهوور جداا يعتبر من اكفأ الدكاترة عمره 26 سنه شاب جذااب ووسيم لديه عسناان باللون الفيروزي و بشرة قمحااوية و شعر طويل و حرير شخص قمر من الاخر
فاطمه الادهم: والده رياان امرأه طيبة جداا وحنوونه
ريهاام الادهم: اخت رياان عمرهاا 20 سنه صديقة روح
يااترى اي اللي حصل كاان السبب ف ان رووح فقدت عزريتهاا
يااتري مريم ليهاا علااقة بالموضووع ده ولاا لا
يااترى اي قصة الدكتوور رياان مع رووح ف الااخر
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عروسة جدي للكاتبة بنت الجنوب