روايات

رواية روح الفصل الثالث عشر 13 بقلم مجهول

رواية روح الفصل الثالث عشر 13 بقلم مجهول

رواية روح البارت الثالث عشر

رواية روح الجزء الثالث عشر

روح
روح

رواية روح الحلقة الثالثة عشر

في بيت ديفيد تدخل داليا….
داليا ‘‘‘‘مستر ديفيد حضرتك طلبتني
ديفيد‘‘‘ونظره غريبه على وشو وبصوت هادي مرعب
(عارفه ياداليا انا ايه اكتر حاجه اكرهها ..الخيانه وانا مش بسامح على خيانتي)
داليا‘‘‘كانت واقفه مرعوبه (ح… ح.. حضرتك تقصد ايه مش فاهمه)
ديفيد‘‘‘قام من مكانو بهدوء وراح عليها وفضل باصص ليها كتير وساكت وفجأه (رفع ايدو وضربها بالقلم.. )كان جامد لدرجه انها وقعت عالارض والدم غرق وشها
داليا كانت عالارض بتعيط وبتحاول تقف بس مش قادره.. ديفيد مسكها من شعرها وقومها وبص في عنيها وبكل برود(فين روح ياداليا)
داليا‘‘‘‘وهي بتعيط(ا..اانا معرفش حاجه عن…)
وقبل ماتكمل كلمتها لقت نفسها عالارض من القلم التاني والتالت وفضل بضرب فيها وهي تصرخ
ورفعها اتاني من شعرها
ديفيد‘‘‘هاااا هتقولي ولا اكمل(داليا ..هه… هقول)
…………………………..
في القاهره….
ريم… ياريم
ريم. ‘‘ايوه ياماما في حاجه
‘‘‘‘هي روح مكلمتكيش ياريم دي بقالها كتير اوي متصلتش
ريم‘‘‘هه. ..هاا لا دا مكلماني من يومين وهي كويسه اوي متقلقيش عليها
‘‘‘ايوه يابنتي بس ليه مقولتيش
ريم‘‘‘مهلش ياماما اصلي نسيت
…طبعا روح كانت كلمت ريم وقلت ليها على كل حاجه ورفضت تكلم اهلها عشان ميسألوش عن جاسر كانت بتطمن هليخم من ريم
ريم‘‘‘دخلت اوضتها وقفلت على نفسها وفضلت تعيط(سامحيني ياروح انا السبب انا اللي ضيعتلك حياتك وظلمتك…. ليه بس يارب كده هي ذنبها ايه… انا آسفه… آسفه اوي ياروح) وفضلت تعيط وهي عارفه ان مفيش حاجه تقدر تعملها خاصه بعد ماوعدت روح انها متتكلمش أبداً مهما حصل
…………………………………
لندن….. في شركه جاسر
مكتب ادهم اتفتح ودخلت منو داليا
ادهم‘‘‘دالياااا انتي ايه اللي جابك هنا وكنتي فين ومين اللي عمل فيكي كده
(داليا بعد ما اغمى عليها من ضرب ديفيد ليها وفاقت هربت من البيت والحراس وراحت عالشركه)
داليا‘‘‘مكنتش قادره تقف من تعبها(إ. إ إسمعني ياادهم سيبك من دا كلو انت لازم تلحق روح)
ادهم‘‘‘باستغراب(روح …مالها روح وبعدين انتي تعرفي مكانها)
داليا‘‘‘بص يا ادهم الكلام في اي حاجه دلوقتي مش هيفيد… ديفيد عرف مكان روح مني لاني انا اللي هربتها من عندو
ادهم‘‘‘انا مش فاهم اي حاجه تهرب ليه هو كان حابسها
داليا‘‘‘انا هحكيلك على كل حاجه بس لازم جاسر يعرف ويلحقها
ادهم ‘‘‘رفع التلفون(الوووو جاسر انت فين…… طيب خليك مكانك انا جايلك في حاجه مهمه)
خرج ادهم وهو ساند داليا وراحو البيت عند جاسر
…………. ………………
في بيت صغير صوت بيبي بيعيط اوي
روح‘‘‘حاااضر حاضر ياروح جايه مش قادره تصبري لحد ماآخد الدش(خرجت روح من الحمام مش لابسه غير الروب وراحت على بنتها ملقتهاش في سريها) روح انتي وقعتي….
جالها صوت من وراها(لا متقلقيش عليها هي موقعتش)
روح‘‘‘لفت بسرعه(د. ديفيد انت بتعمل ايه هنا ودخلت ازاي ‘‘‘‘هااات بنتي)
ديفيد كان قاعد عالكرسي وشايل روح بين ايديه
(تعرفي شبهك اوي نسخه منك دا طبعا معناه انك لو مش عايزاني انا ممكن اخدها واربيها وهتبقى بتاعتي… انا مش خسران في الحالتين كسبان)
روح‘‘‘انت بتقول ايه انت اتجننت دي بيبي وبعدين انت عايز ايه انا مش عايزاك مش عايزه اتجوزك
ديفيد‘‘‘قام من مكانو وحط روح في سريرها ومشي ناحيه روح وابتسامه غريبه على وشو… وروح ترجع لورا لحد ماخبطت في الحيطه وهو قريب منها اوي وبصوت هادي(وحشتيني …بس تعرفي شكلك حلو اوي وانتي خارجه من الحمام)
روح‘‘‘مركزتش خالص انها من مش لابسه هدومها ضمت ايديها (ديفيد انت عايز ايه لو سمحت اخرج)
ديفيد‘‘‘تفتكري ياروح انا لو عايز منك حاجه دلوقتي مش هقدر آخدها
روح‘‘‘بدموع(لا تقدر تعمل اللي انت عايزو بس ليه انا معملتش ليك اي حاجه عشان تعمل كده)
ديفيد‘‘‘لا عملتي ..عجباني …وانا لما حاجه تعجبني بحب تبقى بتاعتي ولااا انا لازم اعمل معاكي عقد زي جاسر عشان توافقي
روح‘‘‘اول ما سمعتو زقتو بايديها (انت واحد متخلف انا غلطت لما وثقت فيك وقولتلك.. وبعدين انت عارف اني معملتش العقد بمزاجي… اخرج ياديفيد لو سمحت.. اخرج سيبني في حالي) كانت منهارخ وبتعيط وتصرخ فيه عشان يمشي… روح الصغيره عيتط على صوت امها روح جريت عليها عشان تشيلها لقت ايد ملفوفه حواليها وبتخرجها بره الاوضه…
روح‘‘‘ابعد عني.. خليني اروح لبنتي سيبني بقولك
ديفيد‘‘‘اشششش خليكي هاديه هتخضيها
روح‘‘‘ارجوك ياديفيد سيبني
ديفيد‘‘مش قبل ماآخد اللي انا عايزو
روح‘‘‘حاولت تفك نفسها منو مقدرتش بصت حواليها لقت الاباجوره مسكتها وخبطت ديفيد بيها على دماغو وهو من الخبطه سابها… روح جريت على الاوضه اللي فيها بنتها وقفلت الباب بالمفتاح
ديفيد‘‘‘‘اااااه….. روووح… انا هربيكي على الحركه دي… جري عالاوضه وفضل يكسر في الباب بكتفو وفو الاخر الباب اتكسر ووقع عالارض دخل وبص حواليه لقى روح حاضنه بنتها وهما الاتنين بيعيطو… ديفيد مسح الدم مكتن خبطتها وراح عليها
ديفيد‘‘‘انا بقى هعرف اتفاهم معاكي وجري عليها زي الوحش…..
روح‘‘‘‘لا لا لاااااا ياديفيد لااااااا
……………………………………..
في بيت جاسر….
جاسر‘‘‘بصوت عالي هز البيت(انت بتقول ايه يادهم والحيوانه اللي معاك دي عارفه مكانها دلوقتي)
ادهم‘‘‘ايوه داليا عارفه مكانها
جاسر‘‘‘جري على داليا ومسكها من شعرها(انتي بقى حسابك معايا بعدين… فين مكان روح فييين انطقي)
داليا‘‘‘من خوفها مردتش شوارت براسها بأيوه
……………………………
وصلو البيت دخل جاسر بيجري ووراه ادهم وداليا فضل يخبط عالباب وفجأه سمع صوت صريخ جامد
جاسر‘‘‘دي روح بتصرخ
داليا‘‘‘اكسرو الباب اكيد ديفيد جوه
جاسر وادهم كسرو الباب وجريو زي المجانين على مكان الصوت لقو الباب مكسور وديفيد بيحاول يعتدي على روح وهي بتصرخ
جاسر وادهم شالوه من عليها وفضلو يضربو فيه جاسر كان هيموتو.. بس ادهم خلصو من ايدو بالعافيه وديفيد وقع عالارض وكان متكسر من ضرب جاسر ليه
داليا جريت على روح الصغيره وحضنتها لانها كانت بتعيط وراحت لروح لقتها ضامه نفسها وبتصرخ
داليا‘‘‘جاسر ياجااااااسر الحق روح بسرعه وهات اي حاجه غطيها بسرعه
جاسر جري زي المجنون عليها ‘‘‘روح روح
روح‘‘‘كانت حاطه ايديها على ودنها وبتصرخ جامد
جاسر‘‘‘مسكها روح… روح.. اهدي انا جاسر
روح‘‘‘فتحت عنيها بصتلو (ج. جاسر انت جيت ب بنتك ف.. ف) قبل ماتكمل اغمي عليها في حضنو
جاسر‘‘‘روح روح
داليا‘‘‘عالمستشفى بسرعه
جاسر غطاها كويس وشالها……..
………………………..
هااا يدكتور خير فيها ايه
متقلقوش بس هي اتعرضت لصدمع عصبيه انا اديتلها حقنه كلخا تلات سعات وتفوق
جاسر‘‘‘انا ممكن اشوفها
الدكتور‘‘‘‘هي نايمه دلوقتي بس ممكن عادي
دخل جاسر الاوضه لقاها نايمه قعد جنبها ومسك ايديها وعنيه فيها دموع(انا آسف… انابجد آسف ياروح انا السبب في كل اللي انتي فيه انا شيطان مستاهلكيش مستاهلش حتى حبك وخوفك عليا من ديفيد انا مستاهلوش.. انا معملتش ليكي اي حاجه كويسه بالعسك انا اذيتيك بكل الطرق.. انا بجد آسف انا هعوضك عن كل حاجه وكل الوقت اللي فات
وبنتنا حلوه اوي نسخه منك عارفه لو مكنتبش سمتيها روح كنت انا غيرت اسمها وسميتها على اسمك.. اوعدك ان كل حاجه هتتصلح بس سامحيني) وباس ايديها ونام جنبها
روح فاقت من نومها بصت حواليها
روح‘‘‘‘اااااه… انا فين.. بصت حواليها لقت الاوضه كلها بيضه (انا فين…. فييين روح…. رووووح)
جاسر ‘‘‘قام بسرعه (اهدي… اهدي ياروح… متقلقيش روح كويسه هي في البيت متقلقيش)
روح‘‘‘جاسر انت بتعمل ايه هنا واخدت روح ليه
وهي بتعيط (لا ياجاسر لا والنبي بلاش بنتي اعمل اللي يعجبك فيا بس بلاش بنتي انا هموووت لو جرالها حاجه والنبي بلاااش)
جاسر‘‘‘كان بيغلي من كلامها كان عندها حق تشك فيه بعد اللي عملو(روح انا لايمكن اعمل حاجه في بنتي دي بنتي ياروح انتي وهي اغلى حاجه عندي)
روح‘‘‘وانت عايزني اصدقك مش انت كنت هتموتها عشان تنقذ نفسك مش كده ازاي أآمن عليها معاك
جاسر‘‘‘مسك ايديها (روح… انا آسف)
روح‘‘‘سحبت ايديها (آسف.. بالبساطه دي دا انت حتى مفكرتش تسأل علينا وطلقتني ولا كاننا نفرق معاك(وهي بتعيط) عايزني اسامحك دلوقتي عادي كده)
جاسر‘‘‘بلاش على علشاني عشان روح عايزاها تتربى من غيري هي هتهون عليكي(انا بحبك ياروح بحبك ومقدرش اعيش من غيرك)
روح‘‘‘وهي مش مصدقه(انت بتقول ايه)
جاسر‘‘‘بحبك ياروح بحب كل حاجه فيكي طيبتك ومعاندتك معايا وعنيكي اللي مشوفتش زيها وضحتك اللي مشوفتهاش بس متاكد انها احلى ضحكه في الدنيا بحب البراءة اللي بتشع من عنيكي
روح‘‘‘كانت ساكته مش مصدقه اللي هي بتسمعو جاسر اول مره يبقى كده واول مره يعترفلها بحبو
جاسر‘‘‘انا عارفه انك مش مصدقاني بس انا فعلا بحبك وعايزك معايا ومش هقبل انك ترفضي
روح‘‘‘ازاي يعني هتغصبني تاني يعني
جاسر‘‘‘ايوه معنديش مانع انتي بتاعتي مش بتاعت حد تاني ومش هسمح لحد يقربلك فاهمه
روح‘‘‘لا ياحبيبي الكلام ده لما ابقى مراتك انت ناسي انك طلقتني يعني ملكش انك تتحكم فيا
جاسر‘‘‘والله طيب ماشي(رفع التلفون ادهم.. هاتلي ماذون وتعالى ايوه ماذون اتصرف)
روح‘‘‘ماذون ليه هو انت هتتجوز ولا حاجه
جاسر‘‘اااه هتجوزك انتي
روح‘‘‘وانا مش موافقه
جاسر‘‘‘امممم مش مهم انا هتصرف
روح‘‘‘ازاي يعني هتجبرني اتجوزك بالعافيه
جاسر ‘‘‘ايوه(وقام وقرب عليها.. روح بعدت عنو)
روح‘‘‘جاسر انت بتعمل ايه بتقرب كده ليه انا مش مراتك
جاسر‘‘‘‘اه منا عارف بس انتي مش موافقه اعمل ايه بقى (وبيقرب عليها اكتر… روح غمضت عنيها وخبت وشها بايديها)
جاسر‘‘‘ضحك اوي وقرب من ودنها (جبانه)
روح‘‘فتحت عنيها لقتو بعد عنها وبيضحك عليها
……………………………
بعد اسبوع…
روح‘‘‘واقفه في اوضتها في القصر بتتفرج من فوق على بنتها وجاسر وهما بيلعبو وبيشاورو ليها
(الو ايوه ياريم متقلقيش عليا كل حاجه بقت كويسه صدقيني اتغير انتي لو معايا دلوقتي وشايفه اللي انا شايفاه مش هتصدقي ان ده جاسر)
جاسر بيلعب مع روح وبيضحكو اوي
ريم‘‘‘انا مش مصدقه اللي انتي بتقوليه
روح‘‘‘لا صدقي (على فكره جاسر وعدني ان اخنا ننزل مصر قريب يلا بقى شوفي نفسك في ايه بس مش اوي يعني ههههههه) مع السلامه
بصت تاني عليهم وهما بيضحكو ……
اخيرا ياجاسر بقيت حي اخيرا بقيت جسد بروح
تمت بحمد الله

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية روح)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *