Uncategorized

رواية بيجان الفصل الرابع والأربعون 44 بقلم نعمة ابراهيم

   رواية بيجان الفصل الرابع والأربعون 44 بقلم نعمة ابراهيم

رواية بيجان الفصل الرابع والأربعون 44 بقلم نعمة ابراهيم

رواية بيجان الفصل الرابع والأربعون 44 بقلم نعمة ابراهيم

في اليل 
في المطار 
كانت جريئه تركب سيارتها مرة اخري
بعدما 
اوصلت حسن و عائلته للمطار 
بعدما صعدت جريئه لسيارتها أمسكت هاتفها ثم 
اتصلت علي صقر 
و هي تقود سيارتها 
بعد لحظات فتح الاتصال
صقر . الو ي جيرا 
جريئه . يااه أخيراً صحيت 
صقر . ااااه….دنا كنت هموت و انام يخربيت الي يصحبك ي شيخه…ضهري و جسمي كل تتكسر من القاعدة و النوم علي الكرسي…علشان نمسح الفيديوهات….بس الصراحه 
انتي جامدة…ازاي قدرتي تفكري في ده في وسط المصيبه دي
جريئه . علشان تعرف انك مش مصاحب اي حد….أنا الله علي 
صقر . أيوة…. أيوة….أنا عارف الاسطوانه دي…اخلصي عاوزة اي 
جريئه . بقلك عاوزاك تجبلي معلومات عن صحفية كدة اسمها شمس من جريدة ***
صقر . شمس اي بقا 
جريئه . معرفش ي صقر…..مش هتتعب يعني ما انت  معاك مكان شغلها 
صقر . تمام……بس عملت اي علشان تطلبي معلومات عنها 
جريئه . البت دي حطتني في دماغها 
صقر . ليه….و اي الي مخليكي متأكدة كدة 
جريئه . مش حوالي خمس صحافيين كانوا موجودين النهاردة قصاد الفيلا من ضمنهم البت دي و دخلتهم إلفيلا 
بس خليت الحراس ياخدوا منهم التليفونات و الكاميرات 
و بعد لما قعدنا 
شدينا مع بعض بس مش قوي يعني 
بس البت دي وانا بسلم عليها شفتوفي عينيها نظرة تحدي كدة انها مش هتسكت و هتعمل المستحيل علشان تثبت الفضيحة علينا 
صقر . اه……دي بقا صحفيه غتيته 
جريئه . بالظبط 
صقر . بس احنا مسحنا كل كل الفيديوهات الموجودة على اي تلفون بتاع اي حد حتي العمال اخترقنا تلفون تهم كلها بس الصراحه ملقناش حاجه …..يعني مفيش حاجه تثبت 
جريئه . منا عارفة بس بردوا لازم امن نفسي كويس و اعرف نقطة ضعف خصمي علشان لو احتاجتها 
صقر . ماشي بس خلي في علمك أنا مش موافق على ده 
جريئه . أنا مش هأذيها أو اهديدها دي مش أخلاقي منت عارف……أنا كل اللي هعمل اني بس اعرف طريقه تفكيرها ازاي علشان ابقا سبقاها ب خطوة 
صقر . تمام….علي بكرة الصبح يبقا عندك تقرير ب كل حاجه 
جريئه . و كمان عاوزاك ترقبلي تلفونها و تحركاتها عاوزة اعرف كل حاجه بتعملها 
صقر . تمام…هخلي مهندس من ال IT يراقب تلفونها و اخلي حد يراقب تحركاتها و يمشي وراها 
جريئه . تمام ي صحبي
سلام 
صقر . سلام 
…………..في فيلا الحسيني 
دخلت جريئه الي بهو الفيلا 
فوجدت أحمد جالس أمام التلفاز يشاهد أحد الأفلام الأجنبية و يمسك في يديه صحن كبير من الفشار 
فذهب في اتجاهه
و هي تقول بتسأل و هي تجلس بجواره 
جريئه . هو حامد مشي علي شقته 
احمد . أيوة  
جريئه . احمد 
رد عليها احمد دون أن يحيد بنظره عن التلفاز
احمد . نعم 
أمسكت جريئه ب ذقنه ب يدها و هي تدير وجهه إليها 
و هي تقول 
جريئه . انت لسه زعلانه مني من ساعات الرصاصة 
أدار احمد وجهه الناحيه الأخري 
وهو يقول 
احمد . بلاش 
ادارت جريئه وجهه مرة أخرى 
فقالت و هي تنظر الي عينيه 
جريئه . احمد انت ابني….فاهم يعني اي بحس نحبتك انك ابني…..يمكن ربنا ميكتبليش اني ابقا ام او احس بالشعور العظيم ده….بس انت اول حد أحسه ناحيته 
بالشعور دة….و الدليل اني دايما كنت بقف قصاد عناني لما يبقا عاوز يخليك زي حسن….مقدرتش اخليك تشوف المر الي أنا و حسن و غيرنا شفناه…صحيح أنا الي اختارته….اختارت اني ابقا مكان سليم الله يرحمه لما رفض أنه يبقا زي بابا و يبقا فيما بعد شيخ القبيله بس انا الي وفقت 
علشان كدة كلمتي مسموعة عند الكل لان ده  مكنش من فراغ 
و كمان اول لما طلبت تبقا ضابط علشان تبقا زي  جدي زي ما كنت بحكيلك و انت صغير عن مهماته و بطولاته……الكل رفض….بس وقفت في صفك و هفضل وقفة في صفك علي طول ي احمد…..و اوعي في يوم تشك اني ممكن أذيك……..نظرت الاتهام في عينك دي بتوجعني ي احمد 
احتضانها احمد وهو يقول معتذرا و عينيه تملئها العبرات 
احمد . أنا آسف….اني شكيت فيكي….بس انتي بعد لما رجعتي من السفر مبقتيش تتكلمي معاي ولا بقينا نتشارك كل حاجه زي الاول….فحسيت انك بقيتي مش بتحبيني 
خرجت جريئه من حضنه و هي تمسح دمعته التي نزلت من عينه 
جريئه . مكنش ينفع ي احمد….كان لازم تعتمد علي نفسك في كل حاجه….و كمان أنا مكنتش موجودة علشان حتي ادربك……
فكان لازم تجرب بنفسك و تغلط علشان تتعلم 
لاني انا لو قلتلك مش هتتعلم و هتكسل حتي تجرب الي أنا قلتلك عليه
احمد انت ابني الي أنا عارفه تفكيرة هيوديه علي فين 
فكان لازم ابعد 
وجودي كان هيأذيك اكتر ما هيفيدك 
اوما لها احمد بتفهم 
ثم قبل جبينها 
وهو يقول 
احمد . شكرا لكل حاجه عملتيها علشان في يوم 
ابتسمت جريئه و هي تقول بحب 
جريئه . مفيش واحد بيشمر أمه…..ماشي 
اوما لها احمد بصمت 
فقالت جريئه 
جريئه . يلا قوم بقا علشان هتصحا بدري النهاردة علشان تروح الأكاديمية 
احمد . بتفكريني لي 
جريئه . يلا قوم…..امبارح و النهاردة كان يوم متعب و ابوك و عظامك مرحمكش شغل فيلا 
اوما لها احمد 
ثم قبل خدها 
و قال أحمد وهو ينهض 
احمد . انتي مش هتقومي تنامي 
قالت جريئه و هي تمدد جسدها علي الكنبه 
جريئه . لإ اطلع انت نام……أنا هسهر شوي 
احمد . تمام….تصبحي علي خير 
جريئه . و انت من أهله ي حبيبي 
تركها احمد و صعد درجات السلم في اتجاه غرفته 
ظلت جريئه تنتظر اتصال بيجان مثلما اتفقت معه اليوم 
ابتسمت جريئه للذكري فبعدما طلب منها بيجان أن يناديها مامي ووافقت 
فلاش باك 
جريئه . بص بقا ي حبيبي انا دلوقتي هاخدك لوالدك علشان ميقلقش عليه….بس اوعي تقوله اني انا الي جبتك أو اي حاجه ماشي علشان ميفهمش غلط 
بيجان . لي بابي يفهم غلط ي مامي 
ابتسمت جريئه لتلك الكلمة 
ثم قالت بحب  
جريئه . انت لسة صغير ي بيجان لما تكبر هتفهم 
هز لها بيجان رأسه علامة علي موافقته 
جريئه . يلا هات ايدك 
وضع بيجان يده 
فنظرت جريئه الي رجله التي يمشي بيها 
فقامت بحمله علي ذراعيها و هي تقول 
جريئه . هسيبك أنا بقا علشان توصل بسرعة و بابي ميقلقش اوكي 
بيجان . اوكي……مامي 
ردت عليه جريئه و هي تخرج من باب الكبير ل حمام السباحة 
جريئه . نعم ي حبيبي 
بيجان . I love you
جريئه . I love you too my baby 
ثم قبلته في خده 
و بعدها أعطته لعايدة 
ثم ودعته في الخفاء و ذهبت 
نهاية الفلاش باك 
ظلت جريئه تنتظر بيجان حتي غلبها النعاس فنامت مكانها 
………………في شركة الاستيراد والتصدير 
في مكتب جريئه 
كانت جريئه تجلس علي مكتبها 
و هي تكتب استقالتها 
حتي تعطيها ل مكتب ال HR 
في نهاية اليوم 
 و كما أن خالد لا يقدر في تلك الفترة علي إدراة شركته لذلك هي من سوف تدير الشركة ل حين عودته 
سمعت جريئه 
صوت طرقات علي الباب 
ف أذنت لطارق بالدخول 
دون أن تتوقف عن الكتابة في ورقة الاستقالة 
دخلت رنا الي الداخل حتي وقفت أمام مكتبها و هي تقول 
رنا . آنسة جريئه
نظرت لها جريئه و هي تقول 
جريئه . نعم ي رنا 
رنا بتوتر . مستر ايهم عمل اجتماع ضروري في غرفة الاجتماعات 
و بيطلب حضور حضرتك مخصوص علي وجه السرعة 
شبكت جريئه حاجبيها ب استغراب و تفكير 
و قالت 
جريئه . تمام ي رنا روحي انتي 
رنا . تمام……. بعد اذنك 
بعد خروج رنا 
استقامت جريئه من جلستها ثم أخذت هاتفها 
بعدما وضعت ورقة الاستقالة في جواب و كتبت عليه اسمها 
ثم وضعتها في جيبها 
بعد فتره قصيره 
وصلت جريئه لغرفة الاجتماعات ثم فتحت الباب
و دخلت 
و جلست دون أن تنطق ب حرف واحد 
كان ايهم يعطيهم ظهره
حيث كان يقف أمام زجاج الغرفة 
ينظر منه 
بعد عدة دقائق 
استدار ايهم و نظر الي الموجودين 
و حتي وقع نظره عليها فلم ينطق بحرف واحد و ظل يحدق بها بصمت 
حتي قال دون أن يحيد بنظره عنها 
طبعا كلكوا بتقولوا لية أنا مجمعكم دلوقتي و بسرعة كدة
أنا هقول
كانت جريئه لا تلقي بألا لنظراته الثاقبه 
ايهم . الشحنة الأولي ل الالات الزراعيه الي استوردنها من شركه***  الأجنبية الي عملنا معاهم التعاقد و الي مصانعها في المانيا 
بعد لما استلمنها في المينا امبارح و تم وضع الشحنه علي السفينه الخاصة بالشركة 
بس في حد رشي الكابتن و طاقم السفينه الي عليها 
و تم تغير مسار السفينه علشان ترسي علي واحد من الموانئ اليمنيه 
ارتفعت الهمهمات المندهشه من الجميع ما عدا جريئه 
ايهم بصرامة . اخرسوا…….كل واحد يحط لسانه جوه بقه 
ثم وجه كلامة ل جريئه 
ايهم . اي رأيك ي انسه جريئه…..تفتكري مين اللي عمل كده 
جريئه ببرود . أنا ملاحظه أن حضرتك من ساعات مدخلت و عينك متشلتش من علي ف اعتبر دة بالاضافه لسؤالك السخيف لي
 اتهام ملوش اي اساس من الصحة 
ايهم . الكل يطلع برا حالا 
لحظات و كان الجميع في الخارج 
نظر لها ايهم بقسوة 
وهو يقول بغضب
ايهم . أنا مش محتاج استخدم اسلوب زبالة معاكي علشان تعترفي….ف اعترفي احسنلك لانك انتي مش قدي 
وضعت جريئه قدام علي قدم ثم شبكت يدها حولها و هي ترجع ظهرها للخلف و تنظر ل ايهم نظرات كلها سخري 
جريئه . دليل 
ايهم . نعم 
جريئه ببرود . فين الدليل الي يدني 
ايهم . ببساطة شديدة انت الي كان معاكي اوراق الصفقه 
و مواعيدها انتي و شهاب و استاذ ياسر المحامي الي بيشتغل معاي من سنين و شهاب دة يبقا صحاب عمري و شريكي و استحالة اشك في  
كمان دة 
ثم اخذ هاتفها من أمامها 
نهضت جريئه من علي مقعدها و هي تقول 
جريئه . انت بتعمل ايه….هاتف الموبيل 
لم تجد إجابة منه فذهبت إليه حتي وقفت أمامة 
و هي تقول ب غضب و بصوت حازم 
جريئه . هات تلفون……
قاطعها ايهم 
حيث وضع أمام و جهها  وهو يقول 
بغضب شديد 
ايهم . اي ده…..الرقم دة بيعمل اي في تلفونك اي 
قالت جريئه بصوت مرتفع 
جريئه . وانت مالك……و انت جيبني هنا علشان تفتش في تلفوني 
قاطعها ايهم بصرامة و قسوة شديدة 
جعلها تصمت و الاول مرة تهتز من داخلها و لكنها لم تجعله يشعر بذلك حيث تحكمت في انفعالاتها  و نظرت له ببرود 
ايهم . الرقم ده يبقا بتاع ابني 
تغيرات نظرات جريئه للدهشه 
حيث هتفت دون وعي 
جريئه . الملاك دة يبقا ابنك انت ازاي 
ايهم . أيوة ابني
جريئه . تمام…..لية أنا بقا هعمل كدة دلوقتي…..معملتش كدة لي في الشهور الي فاتت
ايهم . ببساطة علشان متثيرش الشك حوليكي و تكسبي ثقه شهاب بالتالي شهاب يجي يجيبك تحضري في أهم صفقة في تاريخ الشركه
بالتالي المكسب يبقا بمكاسب كل الصفقات الي حصلت في الشركة في الفترة اللي فاتت 
جريئه . تمام….بس طبعا أنا مش هقدر أنفذ لوحدي هحتاج مساعده من حد أو شريك و انت لو عملت search صغير قد  كده 
ثم ضيقت المسافة بين الإبهام و السبابه و هي تشير له 
هتعرف أن كل اللي حوليا ميقدروش يعملوا عملية كبيرة زي دي وأني مليش اي حد أو صديق في اليمن 
ايهم . لا طبعا مش هتقدري لوحدك بس بالتأكيد هتقدري 
لما تروحي تطلبي المساعدة من رائد اللاشيني الد اعدائي
ثم أعطاه ملف 
أخذته جريئه 
ثم نظرت إليه و قالت ببرود 
جريئه . قصدك شوية الصور دي 
ايهم . اي دي كمان متثبتش انك اشتركتي معاه 
جريئه . لإ متثبتش لان أنا سبق و قلت لك ي استاذ  ي محترم أن في عدد كبير من الناس الي بتحاول تكسبني في صفها علشان أخون الشغل و سبق و قلت اني رفضت 
و شوية الصور دول كانوا لما كنت في قاعدة في المطعم مستني حد ف جه و قعد قصادي علشان اكون في صفه 
ايهم . واي الي يخليني اصدقيك 
جريئه .  واي الي هيخليني اديلة مواعيد تسليم الشحنه و كل حاجه عنها بما فيها الطاقم الالماني الي بيقود السفينه 
ايهم . يمكن علشان يخلص لك اوراق  الشركة بتاعتك وبالمرة علشان تاخدي مبلغ محترم يخليكي تفتحي الشركة بتاعتك في السوق بقلب جامد 
جريئه ببرود . ياه….قصدك الشركة الي مش عارفة اخلص ورقها علشان اشتغلت عند واحد قذر شبهك
ثم أكملت بسخريه 
ي صبحنا الله ي اخي…….ربنا زارع محبتك في قلوب الناس لدرجة أن الي بيشتغل عندك بيطولوا الاذي
ثم أكملت ب حدة 
انت بجد عبارة عن لعنة بتصيب اي حد بيقرب منها 
أنا من ساعات مشتغلت في الشركة دي مشفتش غير 
الخراب و المشاكل 
و بجد مش عارفة الملاك ده ابن ل شيطان ذيك ازاي 
امسك ايهم اللاب توب الخاص به 
ثم قال ب حدة 
ايهم . ممكن اعرف اي دة 
ثم عرض أمامه مجموعة فيديوهات التي تظهر فيها جريئه و هي تبحث في حمامات سباحه الاطفال كأنها تبحث عن شخص 
ثم ذهابها ل مكان المسبح الكبير 
و تقابلها مع بيجان 
و اعطائه ل عايدة
و كل ذلك بدون صوت 
ايهم . ها….ممكن اعرف اي اللي وداكي النادي لإ و كمان تروحي عند مبني حمام السباحة الي مقفول و تحضنيه و تودية للمربية بتاعته 
جلست جريئه علي أحد الكراسي الموجودة 
أمامها 
و هي تضع قدم فوق الآخر و تستمع اليه بلامباله 
فقالت ببرود مستفز 
جريئه . خلصت…….هو انت قصدك اني مثلاً…. مثلا بتقرب من بيجان ابنك علشان اخده كستار لي 
وضع ايهم يديه الاثنين حول أذرع الكرسي فحاصر جريئه وهو يقترب ب جزعه العلوي منها 
ايهم . وليه لإ 
نظرت جريئه في عينيه بتحدي 
و هي تقول 
جريئه . مش جريئه الحسيني الي علي اخر الزمن تستخب ورا عيل لو اتجوزت كان زمانها معها اكبر منه
ايهم . و اي الي يأكدلي كلامك 
نهضت من علي الكرسي 
جريئه من علي الكرسي بعدما دفعته في صدرة بقوة 
ليبتعد 
جريئه . مفيش دليل أو إثبات…..بس لو عرفت تلاقي دليل قاطع عليه تعال و جهني لكن شوية اتهامات و تخمينات سخيفة سوري 
انت عارف لي بقول تخمينات سخيفه 
ايهم . لي 
جريئه . علشان لو صح كان زمانك دلوقتي
اتصلت ب البوليس و كان مقبوض علي 
ايهم بسخرية . انتي مفكرة ي حلوة لو حبيت اخد حقي 
هتفضل علي البوليس و أقله تعال اقبض علي الحرامي 
ونبي 
ثم توحش صوته بطريقه مخيفه 
أنا لما حد  بيخوني أنا بخلي يتمني الموت ما يقلهوش 
جريئه . و اديك منفذتش تبقا لسه أنا في مرحلة المتهم برئ حتي تثبت إدانته 
ايهم . بيجان تقطعي علاقتك بيه 
جريئه . موعدكش 
ايهم . افندم 
جريئه . مو عد كش علشان أنا اصلا كنت ناوي اعرف مين هو والدة و اقبلة علشان احكيلة ازاي اتعرفنا
ايهم . أيوة بقا ازاي ……اتكلمي
قالت جريئه بصوت ملئ بالسخرية  
جريئه . انت شاطر اوي في التخمين خمن هتعرف كل حاجه بنفسك 
ثم استدارت بجسده تنوي المغادرة 
امسك ايهم ذراعها 
وهو يقول بصرامه
ايهم . هتقطعي علاقتك ب ابني انا مش هسمح انك ممكن تكوني سبب في حزنه 
جريئه . و مين قال اني ممكن اكون سبب في حزنه يمكن اقدر اخفف عنه خاصتا أن ابنك لاحظت أن انطوائي و معندوش صحاب و فوق كل دة قليل الكلام قوي 
و تفكيرة اكبر من سنه و
خليك انت لو سمحت سبب في سعادته لأن من الواضح انك مش بتقعد معه كتير 
و كمان أنا مقدرش مبكونش في إمكانية اساعد طفل زيه 
و أقف مكاني معلش حاجه 
لم يرد عليها ايهم و بقي ينظر إليها باستغراب 
فطريقه كلامها قد تغيرت و اصبحت نبرة صوتها أكثر ليونه و حب و هي تتكلم عن وحيدة 
جريئه بسخري . أنا همشي ولو لقيت دليل اقوي من شوية صور 
ابقي تعال وريني ازاي هتمني الموت 
سلام 
ثم طرقته و انصرفت 
ظل ايهم يفكر هل ما يفعله صحيح أم أنه أخطاء في الحكم عليها 
يتبع….
لقراءة الفصل الخامس والأربعون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *