Uncategorized
رواية أنت مرادي الفصل الثلاثون 30 والأخير بقلم علا عبدالعظيم
رواية أنت مرادي الفصل الثلاثون 30 بقلم علا عبدالعظيم
![]() |
رواية أنت مرادي الفصل الثلاثون 30 بقلم علا عبدالعظيم |
رواية أنت مرادي الفصل الثلاثون 30 والأخير بقلم علا عبدالعظيم
جيه اليوم المنتظر وبدأوا الاحتفالات من الصبح و كانوا البنات بيجهزوا ..
عبير : اقعدي يا ملك عشان اللي في بطنك .
ملك : انا كويسه يا ماما متقلقيش .
روز : اقعدي يا ملك عشان لو لقدر الله حصل حاجه مراد هيخلص علينا كلنا .
ملك بضحك : عندك حق دا من وقت ما عرف و هو ماشي ورايا يقولي امشي براحه ، متشليش حاجه ، كلي كويس .. عمال يِأكل فيا لحد ما هبقا زي البرميل .
عبير : الحق عليه الراجل عاوزك تبقي كويسه !
ملك : مقولتش كدا يا ماما ، يارب يفضل كدا على طول .
مريم : طبعاً ياختي حد قدك ! مش زي دكر البط اللي متجوزاه دا ، دا هيأكل اكلي ..
عبير : وهو انتي حد يقدر يأكل اكلك !
ضحكوا كلهم عليها ..
وعند الشباب ..
مصطفى : البس دي و لا دي ؟
عمر : إلبس يا عم و خلاص محدش هيدقق.
هادي : بطل عفانه يالا .. اللبس دي يا مصطفى احلى .
مصطفى : انا ليه مكنتش اعرفك من زمان يا هادي و عرفت حد زي عمر دا .
مراد : اومال انا اعمل اي ، اللي مصاحبه من الابتدائي.
هادي : لا دا انت ربنا يكون في عونك .
عمر : اي الرخامه اللي فيكوا دي !
مصطفى : دي حقيقه مش رخامه .
عمر : هات بدلتي كدا انا رايحه البس في مكان تاني .
ضحكوا عليه كلهم .
عدى اليوم في التجهيزات .. و جيه معاد الفرح .. وكان كل معارفهم موجودين.
دخل كل عريس بعروسته .. وهما داخلين كانت روز مكسوفه اوي اما مريم و هدير فضلوا يزعرطوا .
هادي بضحك : يخربيتك اسكتي اسكتي .
عمر : تحس انهم كانوا فاقدين الامل أنهم يتجوزوا.
مريم : سمعاك على فكره .
عمر : قصدي على هدير يا حبيبتي .
مريم : امم بحسب .
روز كانت بتضحك على شكلهم .
مصطفى : ما تسمعينا زغروطه كدا انتي كمان .
روز بكسوف : مش بعرف .
مصطفى : نتعلم النهارده سوا .
ضحكت روز .
بدأوا رقص ..
عند ملك و مراد..
ملك : شكلهم حلو اوي وهما بيرقصوا .
مراد فهم قصدها : ايوه .. بس متفكريش .
ملك : عشان خاطري يا مراد يلا نرقص .
مراد : لا عشان بطنك .
ملك : هنرقص براحه خالص .
مراد : لا برضو .
ملك بعيون بريئه : عشان خاطري ..
مراد بقلة حيلة : استغفر الله العظيم يارب ، يلا بس شويه صغيرين .
ملك بفرحه : موافقه موافقه بدأوا يرقصوا .
عند عمر ومريم .
عمر بخبث : دلوقتي بقيتي مراتي و اي حركه هتعمليها هكسر رقبتك .
مريم بخوف : قصدك اي ، على فكره انا ممكن اهرب دلوقتي .
عمر بمكر : طب والأكل اللي فوق دا مين هيأكله؟
مريم : هو في اكل كتير ؟
عمر : كتير اوي اوي .
مريم : خلاص بقا ههرب بكرا بعد ما اخلص كل الاكل .
عمر بضحك : ابقي قابليني لو خرجتي من الباب .
عند هدير و هادي ..
هادي : بس اي الحلاوه دي ؟
هدير بتلقائيه : دا ميكب .
هادي : يابنتي اكدبي عليا قولي انا طول عمري حلوه و مش شوية ميكب اللي هيزود حلاوتي .
هدير : يعني اكدب عليك ؟
هادي بإستسلام : لا متكدبيش يا حبيبتي .
هدير بتحاول تلطف الجو : بس انت حلو من غير ميكب .
هادي بضحك : طول عمري حلو اصلا .
و عند مصطفى و روز ..
مصطفى : اي يا بنتي حد غصبك على الجوازه دي !
روز بطفوله : لا .
مصطفى بإبتسامه : اومال مالك يا حبيبتي .
روز : مكسوفه شويه .
مصطفى : لا متتكسفيش .
روز بتلقائية : متكسفش ازاي و هما قالوليـ…….
مصطفى بمقاطعه : شششش اسكتي اسكتااااي.
روز نزلت وشها : سكت .
مصطفى باسها من دماغها : لا يا حبيبتي اتكلمي براحتك بس لما نتطلع .
روز : حاضر .
و ملك و مراد .
مراد : مش كفايه كدا و نقعد ؟
ملك : لا يا مراد انا عاوزه ارقص تاني .
مراد بخبث : لا خلي شوية صحه للنهارده .
ملك : مش فاهمه .
مراد : اشمعنا هما يبقا ليلة دخلتهم النهارده وانا لا ..!
ملك ضحكت : امم فهمت طب يلا نقعد .
خلصت الليله و كان الكل فرحان و مبسوط ..
و بعد مرور 3 سنين .. اتجمعوا كلهم في قصر ابراهيم السيوفي و كان كل الشخصيات موجوده بما فيهم اسماعيل اللي خف و بقا كويس .
مراد : يلا يا ملك هاتي معاذ و رنا عشان نتصور (دول ولادهم)
ملك : طيب يا حبيبي بس لسه هدير و هادي و ابنهم كريم موصلوش .
هدير : مين قال كدا انا وصلت اهو .
مريم : وانا كمان وصلت .
دخلت مريم و عمر و سيليا بنتهم .. اللي جري عليها معاذ ابن مراد وحضنها .
و وصلت روز و مصطفى و ابنهم زياد . . اللي جري على سيليا و شدها من معاذ .
مراد بضحك : مصطفى لم ابنك دي بنت صاحب عمري .
مصطفى : سيب الواد يلعب .
ضحكوا كلهم و اتصوروا صوره جماعيه و كان الكل مبسوط .
النهاية ♥️.
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا