Uncategorized
رواية لغز الشارع المجهول الفصل الرابع 4 بقلم مريم محمد
رواية لغز الشارع المجهول الفصل الرابع 4 بقلم مريم محمد
![]() |
رواية لغز الشارع المجهول الفصل الرابع 4 بقلم مريم محمد |
رواية لغز الشارع المجهول الفصل الرابع 4 بقلم مريم محمد
اسراء : بجد .. ممكن يساعدنا علي الخروج زي ما ساعدك قبل كده صح !؟
رانيا : مش عارفه بس هو كان قايل انه مش هيساعدني تاني
اسراء بهزار : ممكن نصعب عليه ويساعدنا
رانيا: مش وقته هزارك ده
اسراء : خليكي فرفوشه كده زي اتعلمي مني
رانيا : اتعلم منك ايه ده انا افرش منك
اسراء بضحك : افرش .. مش لما تعرفي تنطقيها الاول
مكملين ضحكهم..
رانيا : بس الاوضه هنا كلها بمبي ف بمبي والبيت لونه بمبي والحياة تحسيها لونها بامبي
اسراء مكملة كلام رانيا : لكن الحقيقة تصدم والست دي كمان تخوف
رانيا : فكريني بعد م نخرج من المكان ده نخوف بيها العيال اللي بيلعبوا تحت بيتنا
اسراء : اسكتي بس مش لو خرجنا
اسراء بضحك : احنا رايقين اوي اننا عمالين نضحك واحنا في الحالة دي
رانيا بضحك بردو : لا ده من هول الصدمه مش أكتر
بعد م خلصوا هزار
رانيا : وبعدين … هنفضل قاعدين هنا كده مش بنعمل حاجه !
وفي اللحظة دي جي راجل
الرجل وهو ينهج : استاذ هارون .. كويس انك لحقتهم
رانيا بصوت واطي لاسراء : الحقي ده طلع اسمه هارون
هارون بزعيق : انت ازاي تغفل عن شغلك كده .. كنت فين لما كانوا خارجين من الاوضه .. تحب اقول للسيدة سوزان دلوقتي ؟
اسراء : مين السيدة سوزان دي كمان
رانيا : ممكن تكون الست اللي حبسانا ما المكان ده المفروض بتاعها وهي السيدة هنا
الراجل : تسمحلي ارجعهم الاوضه يا فندم
هارون : لا انا السيدة امرتني اخدهم لمكان روح انت شوف شغلك
اسراء ورانيا بصو لبعض بفرحه
اسراء قربت لرانيا وبصوت واطي : ده شكله هيخرجنا ولا ايه …
رانيا: يارب
هارون بزعيق: سكووت
مشي هارون وهما ماشيين قدامه ومش عارفين يهربوا علشان الحراس في كل إتجاه
وصلوا لباب صغير
دخل هارون ودخلهم معاه
مكانش فيه غير تربيزه صغيرة وحواليها كراسي
هارون : اقعدوا
قعدت رانيا واسراء وعلي وجههم علامات الاستغراب
جاب هارون ورقة وبعض الماء وقطعة ذهب وجلس معهم
هارون يسال اسراء ورانيا وبيشاور ليهم بالورقه: دي ايه؟
ردوا بأستغراب : ورقة
شاور بقطعة الذهب : ودي ايه؟
ردتا : دهب
وضع الذهب علي جزء من الورقه
ثم شاور بالماء: ودي؟
ردوا : مايه
سكب الماء علي الورقه واتبلت الورقه
وبعد م خلص سكب الماء
ازال قطعة الذهب وكانت الورقه كلها اتبلت الا المكان اللي كان حاطط عليه الذهب
هارون : فهمتوا حاجه ؟
بصت رانيا واسراء لبعض وبعدها بصوا ل هارون وهزوا راسهم ب (لا)
اسراء : انا عايزة اسأل سؤال .. مين اللي هيمسح المايه اللي انت غرقت بيها الدنيا دي
هارون بنفاذ صبر: ده كل اللي همك! وانا اللي بقول انك هتسألي سؤال مهم…. انا غلطان اني جبتكوا هنا اساسا ياله علشان ترجعوا قبل ما حد يكتشف غيابكم
رانيا بخيبة امل : انت مش هتساعدنا نهرب!
هارون : انت نسيتي اني قولتلك قبل كده مش هينفع اساعد تاني
اسراء : ليه طيب انا عايزة افهم مفيش غيرك امل لينا دلوقتي
هارون : مينفعش اساعدكوا…
رانيا : المره دي بس
اسراء : ومش هننسي جميلك
ده حقيقي
هارون هو بيخبط علي الترابيزة بيديه : انا لو ساعدتكم هبقي خاين والخاين هنا عقوبته الموت
اومأت كلا من اسراء ورانيا رأسهم إلي الارض
رانيا بتكلم اسراء بحزن : خلاص يا اسراء مينفعش نجبره علي حاجه مينفعش يعملها
هارون : متزعليش بس انا كان نفسي اخرجكم .. بس انتو لو فهمتوا اللي عملته من شوية هتلاقوا حل صدقيني
اسراء: طب فهمنا
هارون : لازم نمشي
خرج هارون الاول وقبل ان تخرج رانيا واسراء رأى هارون السيدة
هارون وهو يشاور بيده من خلف ظهره لرانيا واسراء انهم ميخرجوش : السيدة سوزان عايزة اي خدمه منى انا تحت امرك
سوزان : تعالي
هارون : ممكن اعرف احنا رايحين فين يا سيدة
سوزان : رايحين الأوضة اللي فيها البنتين الجداد
•••••••••