روايات

رواية مرايتي الفصل الأول 1 بقلم مجهول

رواية مرايتي الفصل الأول 1 بقلم مجهول

رواية مرايتي البارت الأول

رواية مرايتي الجزء الأول

مرايتي
مرايتي

رواية مرايتي الحلقة الأولى

العريس:طب ماحولتيش تخسي شويه يعني انتِ لسه صغيره والمفروض تهتمي بنفسك شويه
ملك بقوه: عن اذنك المقابله انتهت
العريس بصوت عالي: انتي بتطرديني يعني كمان قليلة الذوق
يسرا: في ايه يا حبيبي بتوقع لي ايه اللي حصل
العريس: ابقي علمي بنتك ازاي تتعامل مع الناس الاول عن إذنك *ومشي العريس*
يسرا: هببتي ايه تاني هو انتي كل مره تتعامل مع الناس كدا هترتاحي لما تموتيني ناقصه عمر بسبب عمايلك
نرمين:اهدي بس يا حبيبتي متزعليش نفسك هي حره في الاخر هي اللي وهتقعد كدا من غير جواز وهتبقي تاني
ملك بوجع: ما كفايه بقي حرام عليكوا هو انتي يا خالتي مواراكيش غيري ما تخليكيفي اولادك
نرمين: هو انتي تكملي يا حبيبتي تبقي زي اولادي دا كفايه مريم أصغر واحد فيهم مخطوبه لمهندس اد الدنيا
ملك: انا هنزل اتمشي شويه عن اذنكوا
———————————
ملك بعيون مليانه دموع: دكتور يوسف موجود
السكرتيرة: اه موجود يا استاذه ملك
ملك: طب قوليله اني موجوده
السكرتيره: حاضر
السكرتيره: دكتور يوسف استاذه ملك موجوده بره وتقريبًا كدا كانت بتعيط
د.يوسف: هاخلص مع استاذ كريم و بعدين دخليها
السكرتيره: حاضر يا دكتور
كريم:طب يا دكتور انا ممكن امشي وكفايه كدا انهارده
د.يوسف:لا احنا خلاص قربنا نخلص
*بعد نص ساعه*
د.يوسف: احنا خلاص مابقيناش محتاجين لأي علاج ولو حابب توقف زياره انا هكون مطمن عليك انت بقيت احسن مني
كريم: لا يا دكتور انا باجي هنا عشان الاقي مكان اطلع فيه اللي جوايا يعني بأعتبرها فضفضه مش اكتر
د.يوسف: خلاص هاستناك الجلسه الجايه
كريم: بإذن الله
————————————————
السكرتيره: اتفضلي يا استاذه ملك دكتور يوسف مستنيكم
ملك بخطى مليانه باليأس: حاضر
كريم لنفسه لما شاف ملك: فكرتيني بنفسي من سنه …. نفس الخطوات ونفس الحزن اللي في العيون …. انا اسف ليكي بالنيابه عن اي حد ممكن يكون وجعك……. *ومشي*
————————————–
د.يوسف: ماتوقعتش انك تيجي بالسرعه دي احنا كنا لسه في اول جلسه من كام ساعه بس
ملك ببكاء: *حكت للدكتور كل اللي حصل*
د.يوسف: طب وليه هربتي ليه ماوجهتيش كل واحد فيهم ليه ماقولتيش لخالتك مثلا تبعد عن حياتك
ملك بخوف وارتباك: ماقدرتش ماحستش غير بدموعي وهي بتزل و لقيت نفسي جيت هنا
د.يوسف: ليه ماحولتيش تكوني أصحاب من الجامعه يعني دول مفيش اكتر منهم
ملك: في كل مره حد كان بيحاول يقرب مني كنت بلاقي نفسي ببعد وكأني كان جوايا فوبيا من وجود ناس حواليا كنت بخاف من اذيتهم قبل حتي ما يقربوا
د.يوسف: بس كل واحد في الدنيا يستحق مننا فرصه مش كل صوابعكزي بعضها
ملك: اللي دخلوا حياتي قبلهم وجعوني لدرجة انهم خدوا كل الفرص معاهم
د.يوسف: هنضطر نضيف المهدئ دا كمان علي العلاج … حاولي تبعدي فتره عن اي كلام سلبي انا عارفه ان في البدايه هيكون صعب بس مع الوقت هتتحسني كتير
*نزلت ملك من عند الدكتور وهي حزينه جواها مشاعر متلغبطه بين راحه وقلق و خوف و توتر فضلت ماشيه شويه لحد ما لقت سور هادي قدام النيل قررت انها تقف وتتأملفي النيل وتسرح شويه*
* بعد نص ساعه*
شخص : مش كفايه كدا ماسقعتيش دا انا تلجعت
ملك بخوف: انت مين
شخص: انتِ خوفتي كدا ليه متقلقيش
ملك: عايز ايه
شخص: بصراحه كنت واقف هنا قبل ما تيجي بس انتي ماخدتيش بالك مني و بصراحه براقبك من وقت ما جيتي
ملك: عن اذنك
شخص: استني بس …. انا اسف لو ضايقتك والله ماقصدش
ملك بتوتر: لا لا ماا… ماضيقتش ولا حاجه عن اذنك انا لازم امشي عشان اتأخرت
—————————————————-
يسرا: اهي جات الهانم شوفلك حل معاها
علي: كنتي فين
ملك: كنت مخنوقه واتمشيت شويه يا بابا انا اسفه اني نزلت من غير اذنك
علي:طب ادخلي نامي تصبحي على خير
يسرا: تصبحي علي خير ! انت عايز تفرسني انت وبنتك
ملك: عن اذنك يا بابا * ومشيت *
علي: ما تهدي شويه علي بنتك مش كدا انتِ مش شايفه شكلها بقي عامل ازاي من كتر نكدك عليها
يسرا:تصدق انا غلطانه ابقي وريني بقي هاتخليها تفلح ازاي انا مش هاتكلم تاني بس ابقي افرح بيها وهي قاعده جمبك كدا
علي: هافرح طول ما بنتي مبسوطه ابعدي انتي بس عنها وانا هفرح بيها
يسرا: ماشي يا علي
——————————————————-
* اليوم التاني*
ملك: صباح الخير يا بابا
علي: صباح النور يا حبيبتي نازله الجامعه
ملك:اه يا بابا
علي: طيب يا حبيبتي تروحي و تيجي بالسلامه
ملك: الله يسلمك يا حبيبي
*في الجامعه*
ريم: ملك ….ملك
ملك: نعم يا ريم
ريم: ما تيجي نخرج بعد الكليه حاسه اني زهقانه عارفه مطعم k.A انهارده افتتاح فرع جديد جمبنا تعالي نروح نتغدى فيه وانا هاعزمك نفسي ادخله من كتر ما سمعت عنه
ملك: معلش يا ريم بس….
ريم: بس ايه هو انتي ليه دايمًا بتتهربي مني …. انا مش وحشه علي فكره
ملك: انا اسفه انا ماقصدش كدا والله
ريم: مش هاقبل اسفك غير لما تقبلي وزوجتي
ملك: خلاص حاضر
ريم: هنتقابل بعد المحاضرات
ملك: بإذن الله
——————————————————
*في المطعم*
ريم: وااو المطعم تحفه فعلا يستاهل كل الضجه اللي معموله عليه دي
ملك:فعلا المكان حلو جدًا
شخص: اهلًا بيكوا شرفتونا انا استاذ كريم صاحب سلاسل مطاعم K. A اتمني ان الخدمه والاكل يعجبكوا
ريم:بصراحه هو واضح ان الاكل هيكون تحفه
ملك : ان….. انت…….

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية مرايتي)

اترك رد

error: Content is protected !!