Uncategorized

رواية الميكانيكي الفصل الثاني 2 بقلم روفيده هاني

 رواية الميكانيكي الفصل الثاني 2 بقلم روفيده هاني

رواية الميكانيكي الفصل الثاني 2 بقلم روفيده هاني

رواية الميكانيكي الفصل الثاني 2 بقلم روفيده هاني

دخل مازن الشقه لقي والده واقع في الأرض ومامتها في المطبخ بتنادي يا ابو مازن ياراجل مبتردش ليه كانت بتغسل المواعين وماسكه في ايدها الكوبايه لقت ابو مازن واقع في الأرض الكوبايه وقعت منها وجرت عليه هيا ومازن 
ام مازن: يابو مازن قوم ياحج متقطعش قلبي عليك وبتعيط
مازن: ماسك ايده وبيعيط قومو علي السرير واتصل بأحمد احمد هات الدكتور وتعالي بسرعه 
احمد جي هو والدكتور
الدكتور: البقاء لله يا مازن ومشي 
ام مازن : اغمي عليها شألها مازن ودخل بيها الأوضه التانيه 
وقال لأحمد: اتصل بدعاء خليها تيجي تقعد مع ماما وتعالي معايا نخلص اجراءت الدفن 
ودعاء جت هيا وياسمين اختها وهايدي اخت مازن قاعدو معاها ( هايدي : اخت مازن متزوجه و معاها معتز ويوسف تؤم)
ودفنو والد مازن ومازن حالته صعبه جدا هو ووالدته 
وأخته طبعا 
بعد شهر 
اتخرج مازن ومش بيتكلم مع اسيل ولا هيا بتكلمه ومتعرفش ان والده اتوفي 
عند احمد ومازن في الورشه 
احمد: اي يا مازن مفيش جديد عن اسيل 
مازن: لا مفيش مكلمتنيش من ساعتها ولا انا كلمتها
احمد: انت غلطان يا مازن هيا عايزه تتجوزو وانت فهما بشويش 
مازن: مكلمتنيش هيا ليه ولا تعرف ان والدي اتوفي اصلا 
احمد: مهي لو تعرف كانت كلمتك اكيد 
مازن: خلاص خلاص قفل علي الموضوع المهم انت هتتجوز امته 
احمد: هروح النهارده لأبو دعاء اشوف امته 
مازن: ربنا يتمملك علي خير ياصحبي 
دخلت عليهم ياسمين وعينها علي مازن 
ياسمين( مدرسه عربي واخت دعاء وشغاله في مدرسه وبتحب مازن من وهيا في ثانوي بس هو مش عارف كده او بيطنش بمعني اصح)
ياسمين: اذيكم عاملين اي 
احمد ومازن: بخير الحمد لله 
ياسمين لاحمد: دعاء بترن عليك مبتردش بتسالك هتيجي امته
احمد: ماشي انا هكلمها 
وسلمت عليهم ومشيت تاني 
هيا اختها مبعتتهاش ولا حاجه بس نزلت عشان تشوف مازن 
عند احمد اتصل بدعاء 
احمد: اي يا دودو انا في الورشه تحت ياسمين لسه جيالي قالت انك بعتيها عشان اكلمك 
دعاء: ياسمين اه بعتها 
احمد: اه هجيلكم شويه كده ان شاء الله وحشتيني يابت
دعاء: احم طيب اقفل بقي 
احمد: اتقلي اتقلي برحتك سلام ياروحي 
وقفلو 
عند دعاء ياسمين دخلت 
دعاء: اي اللي وداكي عند احمد ومازن ياياسمين 
ياسمين ارتبكت وسكتت مردتش
دعاء قعدت جنبها يا حبيبتي شيلي من دماغك بقي هو مش حاسس بيكي 
ياسمين: بحبه والله مش عارفه اعمل اي 
دعاء: لو ليكي نصيب معاه هتتقبلو 
ياسمين: يارب 
دعاء: يلا انا هجهز عشان مودي جي 
عند مازن طلع هو واحمد عشان يشوف والدته ويتغدا
مازن: اي يا أمي عامله اي 
والدته: بخير ياحبيببي 
احمد: اي ياحجه نا مش موجود ولا اي 
ام مازن: لا موجود يا حبيبي 
احمد مامته وباباه اتوفو وهو صغير وابوه كان صاحب والد مازن 
والد مازن اخد احمد يشتغل معاه وعلمو بس هو اخد دبلوم وقعد 
واشترالو شقه مع مازن بس في بيت تاني مش نفس البيت 
ام مازن: مش هفرح بيكم بقي يا ولاد 
احمد: انا قريب ان شاء الله 
ام مازن : ربنا يتمملك علي خير يا حبيبي وانت يامازن 
مازن: إن شاء الله يا أمي ادعيلي انتي بس انا مش عايز غير دعواتك 
ام مازن: دعيالكم يا حبايبي ربنا يسعدكم ويرزقكم الذريه الصالحه يارب 
مازن واحمد: يارب 
تاني يوم 
مازن راح عند اسيل 
الحراس اللي بره عايز مين حضرتك 
عايز أستاذ خالد لو سمحت موضوع شخصي 
الحراس ثانيه واحده وكلمو خالد قالهم دخلو 
ودخل مازن 
سلم علي خالد 
وقعد 
انا جيلك يا عمي اطلب ايد الانسه اسيل 
خالد:……..
يتبع……
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية سيلا للكاتبة نجلاء ناجي

اترك رد

error: Content is protected !!