روايات

رواية النصيب الفصل الثاني 2 بقلم رائدة يوسف

رواية النصيب الفصل الثاني 2 بقلم رائدة يوسف

رواية النصيب البارت الثاني

رواية النصيب الجزء الثاني

النصيب
النصيب

رواية النصيب الحلقة الثانية

في صباح اليوم التاني تذهب بطلتنا هيام الي عملها بعد ما تسلم على والدها ناصر وتعملوا الفطار وكل حاجه قدامه وتبوسه من راسو ووايديع وتقول ادعيلي ياحاج وهناك وتبدأ في ترتيب المطعم وفتحه هوا مطعم وكافتريا في نفس الوقت مكان راقي للطبقات المخملية وارتدت زي العمل الموحد ورفعت شعرها الطويل الاسود بطريقه عشوائيه لكين جميله عليها وخصلها واقعه قدام عينها البنيتين الجميلتين ذات حواجب غزيره ورموش طويله وشفايف ورديه اللون وملامح طفوليه
هيام في عقلها وهي سارحه : يارب ده انا مليش غيرك يارب افكر في اي ولا ايه هي الدنيا دائما بتجي علي كده ليه اولا خسرت والدتي ودلوقتي ابويا مريض كانسر اعمل ايه يارب مش منتظرة حاجه من حد منك انت يارب استغفرك ياربي
فاقت من شرودها علي صوت تعرفوا كويس كان صاحب المطعم انتي يا زفته ايلي اسمك هيام قاعده كده ماده بوزك ليه اشتغلي اسرع الزبائن ابتدت تيجي يلا بسرعه
انتفضت من مكانها بخوف شديد وقالت حاضر فرت زي الكتكوت المبلول من قدامه وبدت تخدم علي الزبائن تسببها تشتغل بقي ونروح لبطلنا
البطل بقي زين صحى من النوم بعيون زيتونيه نعسانه زي القطط وشعر بني منكوش بطريقه خرافيه دخل الحمام وجهز نفسوا وليس طقم اسود في اسود القميص الجاكيت والبنطلون وجزمه سوده ولبس ساعه ايد بني جميله وكان حاجه كده خرافيه وشيك جدا ونزل من غرفته وهو اصلا بيت لا قصر اقل ما يقال عنه ملكي حلووو جدا نزل لقي جدو علي السفره سلم عليه في رأسه وأيديه
زين: صباح الخير يا جدي عامل ايه
الجد الالفي : صباح النور يا ولدي الحمد لله أنت فكرت في الكلام ايلي قولتهولك
زين:يوووه بقي مش هنخلص يا جدو ده انا طالع من تجربه اهو زي ما شوفت زي الزفت ومش هقدر ادخل علي واحده تانيه انا اكتفيت
الالفي:يا ولدي عاوز اشوف عيالك قبل ما اموت جرب بس وافتح قلبك
زين:لا يا جدو بعيد الشر عنك هم كده كلهم صنف وااااحد سلام انا رايح الشغل وطلع وهو غااااضب جدا
الاب ومراتو نازلين بينادوا عليه وهو مش سامع ولا شايف قداامه
ساق عربيتو الBMW السوداء بسرعه جنونيه واتفادي كم حادث باخر لحظه وهو بيتزكر ايلي حاصل معاه ووصل علي الشركه بعيون حمرا من الغضب واتوجه علي مكتبه بدون ما يسلم ولا يتكلم ولا حرف ووقف فجأة نظراته بس كانت ترعب وبدا الموظفين يتكلموا بين بعض وقف في نص المكتب وصرخ عليهم وقال كل واحد يشوف شغلوا كفايه رغي
واحده من الموظفين بعد ما دخل مكتبه
الموظفه للبنت ايلي واقفه معها : هوا بقي كده من لحظه ما مراتو خانتو مع عشقها
البنت:أنت بتهظري صح اذاي بنت تقدر تسيب كومه الجمال ده صح عصبي بس مز عريس لقطه
الموظفه : احنا مالنا المهم شغلنا ورواتبنا والشغل هنا بصراحه مريح
البنت :عندك حق يلا
وراحت كل واحده علي شغلها وزين كمان دخل مكتبه ولسي متعصب دخل عليه بطريقه همجيه صديق طفولته وعمره ادهم
ادهم بمرح :صباح الخير يا شبح الكون أي ده اي ده وصلت الرقم القياسي في العصبيه
زين ببرود : لا يكون بيت ابوك وانا مش عارف اطلع دق الباب وادخل
ادهم بمرح: مش خارج انا شريك ليا زي ما ليك
زين بغضب : اتفضل اطلع بسرعه وايلا اقسم بالله قاطعه ادهم
ادهم بخوف مصتنع: لا لا والنبي ما تحلف عليا بحاجه انا هاتزفت أخرج طلع ودق باب المكتب وقال ممكن ادخل
زين ببرود: اتفضل وابتدوا يتكلموا عن الشغل وفجأة يسرح زين في كلام جدو وبيلاحظ ادهم كده
ادهم باستغراب:مالك يا زين بتفكر في ايه
زين بحزن: جدي عاوزين اتجوز وانا مش عاوز وأنت اكتر واحد عارف ليه
ادهم بتفكير:انا عندي خطه ايه رايك ندور علي بنت محتاجه فلوس وكويسه تكتب عليها لفترة مثلا سنه وبعدها تقول أجدك ما اتفقناش وكده واطلقوا…….
انا مليش دعوه انا خارجه
عن البطله
هيام بتشتغل بطريقه خفيفه وبتتقل بخفه زي الفراشه بابتسامه جميله ومشرقه والزباين ابتدت تكتر وعند طاوله معينه وهي عباره عن شله شباب
واحد من الشباب:شايف الصاروخ ده
التاني المعاه : ايوا ايه ده كولوا لا لازم نظبطها دي ملبن فورتيكه وبدأوا يتكلموا عنها وهي جات قدام طفولتهم بابتسامتها
هيام: اتفضلوا اطلبوا المينيو قدامكم
واحد من الشباب بنظرات مش محترمه : انتي اقصد نتعرف
هيام بهمس : عند امك يا بعيد
الشباب: بتقولي ايه
هيام: ولا حاجه الف سلامه ما بتعرفش
الشباب بغمز: ليه بس ده انتي حتي قمر
هيام بقوة وثقه : انا حرة ما بتعرفش ومشيت من قدامهم ورفضت تمر عليهم تاني واستعانت بزميلتها وصحبتها سهر وهي بنت جميله جدا بس طبعا هيام اجمل المهم انها بتشتغل عشان تصرف علي بيتها هي ووالدها طالع معاش وامها ربه بيت وأخوها بيتعاطي مخدرات وهي عارفه ومش عارفه تعمل ايه عصبي جدا بسبب ايلي بياخدو بس بيحب أخته جدا ومش بيرضي فيها
هي لسانها سليط حبتين
مشت الشباب بنظرات تحرق الكون
سهر بغضب : عالم ما بتفهمش بالحسنه
هيام بمرح وهي لتكمل كلامها: لازم تستخدم السيئه يلا علي شغلك يا مجنونه
سهر بتمثيل . انا مجنونه اخس عليكي يا يا صديقه عمري
هيام بضحك بس يا بت ده انت سهري يعني حبيبه قلبي من الاعماق يعني اختي وكل عزوتي
سهر بتمثيل الغرور : اكيد يا بنتي انتي ليكي غيري وفجاءه تتلفت علي الدخل
سهر بإعجاب :بصي علي الاتنين دول ايه هاربين من الجنه ولا ايه اووووف علي الحلاوه
هيام بضحك :ايه انتي ما بتفصليش خلاص بقي شوفي شغلك
واتفرقوا علي الطاولات
هيام وقفت عند الشابين المزز اكيد عرفتوهم ادهم وزين وابتسامتها المعهودة
هيام : اتفضلوا
زين : قهوة مظبوط ساده بسرعه لو سمحتي
ادهم : قهوة مظبوط
هيام : تمام حالا يا فندم
ادهم رفع راسو وشافها سرح وصفر وقال ايه حقيقه ولا خيال
هيام : خيال من الكرتون يا باشا وفرت من قدامه بسرعه
ادهم بضحك :لا لا فظيعه
زين بملل: مالك يا ادهم وهو منزل ضرب شخص راسو علي التلفون
ادهم : شفت صاروووخ ماشي علي الارض
زين بملل :امممممم
ادهم بتفكير : يا زين ايه رايك مش يمكن تنفع في التمثيليه ومنها تاخد حقها وفلوسها وأنت ترضي جدك
زين بشرود : مش عارف وبيتزكر خطه ادهم
وبشربوا قهوتهم ويطلعوا كل واحد علي عربيتو لكين ذلك الزين اللعين ……..

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية النصيب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *