روايات

رواية أمل عشق الزين الفصل الخامس عشر 15 بقلم أمل السيد

  رواية أمل عشق الزين الفصل الخامس عشر 15 بقلم أمل السيد

رواية أمل عشق الزين البارت الخامس عشر

رواية أمل عشق الزين الجزء الخامس عشر

رواية أمل عشق الزين الحلقة الخامسة عشر

عدي الليل وجاءالنهار تشرق الشمس علي سماء بلدينا العزيزه
~~~~~~~~~~~~
في شقه مراد السيوفي
~~~~~~~~~~~
فرح: قلقانه على مراد لانه ما رجعش من امبارح وبترن عليه قفل الموبايل واصل هي كمان ما نمتش من امبارح وبتفكر هو راح فين فقررت تنزل تدور عليه  لسه هتخرج لقيت مراد في وشها فقالتله ممكن اعرف ما بتردش على موبايلك ليه
مراد: بص لها وما ردتش عليها
فرح: هو انا عملت ايه لكل ده
مراد: مش عارفه عملت ايه
فرح: ما انا اعتذرت لك قلتلك اسفه اعمل لك ايه اكتر من كده هرجع اقولها لك تاني انا اسفه
مراد: فرح انتي رحتى فين امبارح بعد ما نزلت
فرح بتوتر: م م ما رحتش في حته
مراد عينيه كلها غضب: ممكن اعرف رحتي المخزن تعملي ايه
فرح بخوف: انا ما رحتش اي حته
مراد: عشان متنكره يا فرح فاكراني مش هعرفك انا اقدر اعرفك لو في وسط مليون فقولي لي كده رحتى تعملي ايه
فرح: هقول لك بس متتعصبش علي
مراد: قولي بدل ما تشوفي العصبيه اللي بجد
فرح: انا كلمت ماما امبارح وحكيتلي ان زين كان مقبوض عليه و متهمينه بخطف وليد فانا عرفت انك انت اللي خاطف وليد وكنت بسمع زين بتكلم عن المخزن ده وان فاضي فاعتقد انك مخبي وليد هناك فعلشان كده رحتى هناك وانا متنكره علشان محدش يعرفني ويبلغك وانا عارفه انك لرجالك يعرفوني فرحت المخزن بس انت كنت هناك وبعدين رجالك شافوني وانا متنكره بس ما حدش فيهم جيمي وسابوني امشي ده كل اللي حصل والله ما رحت في حته تانيه
مراد مصدوم: زين كان مقبوض عليه وازاي ما قاليش حاجه زي كده وانتى ليه ما اتصلتيش علي قلتلي
فرح: انا حاولت اتصل بك كتير بس تليفونك كان مقفول
مراد: وده اللي خلاكى تيجي متنكره
فرح: لا انا كنت جايه اهربوا
مراد : نعم انتي عارفه لو ما كنتش هناك وشفتك ما اعرفش كان حصل فيك ايه بعد كده ما تتصرف فيش من دماغك قلت لك مئه مره ما تنزليش من غير ما تقولي انا مش هاكلمك دلوقتي بس حسابنا بعدين
فرح: هو انت ليه بتعمل معي كده
مراد: والله انا حر اعمل اللي يعجبني
فرح: مراد انت انسان مريض نفسي روح اتعالج احسن من المرض ده بدل ما تؤذي نفسك بتاذي اللي حواليك
مراد بنرفزه: فرح انتي اتجننت ازاي تكلميني بالطريقه دي انا اعرفك ازاي تكلميني بالطريقه دي
~~~~~~~~~~~
في فيلا زين الجارحي
~~~~~~~~~~~
في غرفه زين
~~~~~~~
ليليان: ممكن اعرف ايه اللي انت عملته ده
زين: ما ليش مزاج تتكلم يا ماما
ليليان: انت اتجننت ازاي توافق تتجوزها و انت مرتبط بنت تانيه ممكن افهم ولا مش من حقي
زين: بعدين يا ماما تفهمي كل حاجه
ليليان: بس انا عايزه افهم دلوقت
زين: بعدين يا ماما عن اذنك عشان اتاخرت على الشغل
ليليان: ماشي يا زين هاسيبك براحتك بس لازم تفهمني
زين: حاضر يا ماما
ليليان: انا هانزل احضر لك الفطار
زين: ما ليش نفس اه صحيح وحضري نفسك علشان نروح للبيت امل عشان احدد موعد الخطوبه
ليليان: انا مش فاهمه حاجه ازاي هتتجوز ازاي هتخطب ممكن تفهمونى اللي بيحصل
زين: هتفهمي كل حاجه في الوقت المناسب
ليليان: وايه المطلوب مني انفذ وخلاص صح
زين: يا ماما يا حبيبتي هتفهمي كل حاجه بعدين
ليليان: ماشي في حاجه تانيه
زين: لا ما فيش حاجه عن اذنك عشان انا دخلت عن الشغل
~~~~~~~~~
في فيلا الدكتوره
~~~~~~~~
صباح الخير على اجمل بنوته
–صباح النور يا داده اميمه
داده اميمه: كل ده نوم يا ورد
ورد: معلش يا داده كنت شغال على بحث طول الليل
داده اميمه: يا حبيبتي ما تسهريش كتير عشان صحتك
ورد: معلش يا داده هتكلم بس في التليفون مكالمه ضروريه
داده اميمه: ماشي ولا يهمك انا هانزل احضر لك الفطار على ما تخلصي
ورد: ماشي يا داده
ورد بتكلم صديقاتها في التليفون صديقاتها من اسبانيا
ورد: Hola (الو)
جوانا: flor ( ورد)
ورد: ¿Cómo estás Joanna
(ازيك جوانا)
جوانا: Bien cómo estas
( تمام انتي كيف احوالك)
ورد: bien, gracias a Dios
( تمام الحمد لله)
جوانا: Cómo es su estudio
( كيف حال دراستك)
ورد: Mi estudio es completo, alabado sea Dios, eres la noticia de tus estudios
(دراستي تمام الحمدلله انتي اخبار دراستك)
جوانا: bueno (تمام بخير)
ورد: Dile a tu amante que jaja ( اخبار حبيبك ايه ههه)
جوانا: Pedí manos y nos casamos
(طلب ايدي وراح نتزوج)
ورد:
Estaba tan feliz contigo. Felicitaciones
(اوو فرحت لك كتير الف مبروك)
جوانا: Aqalak ( عقبالك)
ورد: Es demasiado temprano (لسه بدري اوي)
جوانا: Hija mía, abre tu corazón, quédate
(يا بنتي افتحي قلبك بقى)
ورد: Que nuestro Señor te facilite decir lo que paz hoy en día, y te hablaré en dos dimensiones, para que su madre te llame
(ربنا يسهل بقولك ايه سلام دلوقتي واكلمك بعدين علشان داده اميمه بتنادي علي )
جوانا: Huyes, la paz sea contigo
( بتهربي ماشي سلام )
(انا مترجمه علشان اللي ما بيعرفش يترجم)
داده اميمه: يلا يا حبيبتي الفطار جاهز
ورد: حاضر يا داده جايه اهو
انا ممكن افطر معكم
داده اميمه: اكيد طبعا البيت بيتك
ورد: زين حبيبي وحشتني
زين: انتي اكتر والله
ورد: لو كنت وحشتك كنت سالت علي
زين: انتي عارفه الشغل شاغلني عنك على فكره انا جعان مش هتاكلنى ولا ايه ولا بخيله احضرنا يا داده اميمه
داده اميمه: ايه يا ورد هتخلي زين يموت من الجوع يهون عليكي مش لازم حبيبك
ورد: لا ما يهونش علي طبعا زين حبيبي لازم ناكله علشان جعان يلا علشان ناكل
زين: هو ده الكلام احكي لي بقى عملت ايه في دراستك
ورد: فاضل لي ثلاث سنين وخلص ابقى احسن دكتوره
زين: ليه بقى ان شاء الله
ورد: عشان انا طب جراحه قلب لازم ادرس سبع سنين
زين: وبتعملي في السبع سنين دول
ورد: 2 سنه جراحه عامه + 5 سنوات جراحه قلب
زين: على كده الهندسه سهله
ورد: هههه خليك انت في الهندسه بتاعتك وخليني انا في الطبق بتاعي
زين: ماشي ايه اخبار حياتك العاطفيه
ورد: قصدك ايه يعني
زين: يعني ما حبتيش
ورد: بتلف وتدور على ايه يا زين
زين: بصراحه كده يا ورد اتقدم لك عريس قلت ايه
ورد:  ما بفكرش في الجواز دلوقتي
زين: انا مش باخد رايك انا بقولك بس
ورد: يعني ايه مش فاهمه
زين: يعني انا وافقت على العريس
ورد: الكلام اللي انت بتقوله ده يا زين يعني هي وافقت على العريس انا قلتلك انا مش عايزه اتجوز
زين: عشان خليتك تعيشي بره و تعملي اللي انتي عايزاه مش عارفه اكلمك كتب كتابك يوم الخميس الجاي
ورد : اللي انت بتقوليه ده يا زين انا قلتلك مش عايزه اتجوز
زين: والله انا قلت كلمه مش هتغيره وانت عارفه ان كلمتي واحده ويا ريت تخلصي من عقده اللي عندك بسرعه
ورد: قصدك ايه يعني
زين: قصدي انك بتخافي تقربي من اي راجل يا ريت تروح للدكتور نفسي تخلصي من العقدي
ورد:   ايه اللي انت بتقوله ده يا زين
زين:  ما تخليش استعمل معك اللي استعملت مع فرح وانتي حره اه خليني اقول لك بكره تقعدي معه ويا ريت تكلميه حلو انا ماشي عشان اتاخرت على الشغل سلام
ورد ببكاء: شفت يا داده زين يعمل معي ايه
داده اميمه: بصراحه كده زين عنده حق
ورد: ليه كده يا داده بقيتي مع زين
~~~~~~~~~~~
في شقه مراد السيوفي
~~~~~~~~~~~
~~~~~~~
في غرفه نوم
~~~~~~~
فرح: انت اللي عملت ده
مراد: عملت ايه
فرح: والله ما تستعبطش
مراد: مش انا كنت مريض نفسي
فرح: اللي قال كده يبقى حمار
مراد: ماشي يا حمار ابعتي كده عشان اتاخرت على الشغل
فرح: هو انت لازم تروحي الشغل النهارده
مراد بمكر: عايزاني اقعد جنبك ما عنديش مانع
فرح : ها انت حر انا مالي ثم انت اللي لازق في مش انا
مراد: ماشي سلام بس عقابه لسه ما خلصتش على اللي انتي عملتيه اما اجي عقابك هيكون اسود
فرح: صحيح مش كنت مراتك بالاسم وبس
مراد: انا حر اقول لاقوله واعمل اللي اعمله
فرح: اموت واعرف زين طايقك ازاي يا نهار اسود لا يكون سامحني ليلتك مش فايته يا فرح
مراد: ما هي ليلتك مش مش فايده فعلا عقابك لما اجي عارفه عقابك ايه
فرح: ايه هو عقابي عشان استعدت
مراد: ان احنا نجيب بيبي
مراد بسها وخرج فرح كانت مصدومه فرح مصدومه من اللي هو بيقوله فاشتم في سرها علشان مسمعهاش
~~~~~~~~~~~~~~~~
في شركه المعمار زين الجارحي
~~~~~~~~~~~~~~~
في المكتب زين
~~~~~~~~
عمر:  نعم يا باشمهندس انت طلبتني
زين: ايوه طلبتك يا عمر عايزك في شغل
عمر: تحت امرك امرنى
زين: بس المره دي الشغل صعب
عمر: كل بس وما تخافش
زين: عايزك تعرف لي كل حاجه على الرقم ده
عمر: حاجه سهله خالص عن اذنك 24 ساعه وتكوني المعلومات عنك
زين: ماشي يا عمر روحي انت دلوقت
عمر: ماشي سلام
ممكن افهم انت ليه بتخبي علي
زين: في ايه يا مراد مالك بتزعق كده ليه
عمر: اجيب لك ليمون يا بيضه عشان تيجي شويه
مراد: عمر انا مش فايق لي هزارك البايخ ده
عمر: ده انا هامشي بقى خلص لي ورايا
زين: ماشي يا عمر روحي انت
مراد: اوف عيل بارد
زين: مالك في ايه يا مراد داخل حامي علينا كده
مراد: ممكن اعرف انت تقبض عليك امتى وازاي تحكي لي بالتفصيل ماشي يا زين
زين: ماشي يا عم بص يا سيدي عمي محسن جاي عندنا البيت واعمل الشويه بتوه وانا طبعا تهورت ضربته وقعد على بتهمه خطف وليد ضرب محسن ودخلت الحبس مع الاسد ما تعرفش الاسد ده طالع مين
مراد: كل ده حصل لك وانا ما اعرفش الاسد يطلع مين
زين: احكي لك كل حاجه بعدين بس دلوقت تستلم الشغل مكاني لاني لازم امشي دلوقتي سلام
مراد: رايح فين يا ابني
زين: احكي لك بعدين سلام دلوقت
~~~~~~~
في بيت امل
~~~~~~
في غرفه امل
~~~~~~~
نور: ايه يا بنتي مالك متوتره كده ليه
أمل: مش عارفه
نور: ده المز بحاله جاي النهارده
أمل: هو ده اللي انتي فالحه فيه
نور: ما تفكك كده يا بنتي
أمل: باقول لك ايه روحي روحي
نور: هو انتي كل ما تزهقي من حاجه ترضيني
أمل: طب خلاص لقتيني بسكاتك
نور: خلاص سكت اهو
أمل: ايوه حلو كده
~~~~~~~~~
فيلا زين الجارحي
~~~~~~~~
ليليان: ممكن اعرف انت ناوي على ايه
زين: انا كل خير يا حبيبتي
ليليان: اما نشوف يا زين
زين: ما تعرفيش يوسف راجع انت من استراليا
ليليان: لا ما اعرفش ما كلمنيش من زمان
زين: طب يلا علشان ما تتاخرش
ليليان: هو احنا هنروح لوحدنا
زين: ايوه يا ماما يلا
ليليان: يلا
~~~~~~~~~~~~
في فيلا محسن الجارحي
~~~~~~~~~~~~
محسن: انت بقى لك ياما بتدور على وليد مش لاقيه
الظابط: زين مش سايب عليه اي دليل
محسن: ما اعرفش اتصرف
الظابط: انا ما اقدرش اخطاي خطوه دلوقت وبالذات بمعرفته بالمقدم علي اسماعيل وت اخطر ظابط مخابرات يعني ممكن يوديني وراء الشمس فلازم نهدى شويه
محسن: هنهدى لغايه امتى
الظابط: شويه كده هو انا ودي لك زين في حته ما حدش يعرفها انا لي طار معه مش هسيبه
محسن: والدليل اللي انا اديته لك عملت به ايه
الظابط: ما انا قلت لك نهدى شويه وسلام بقى لحد يشوفنا
~~~~~~~
في بيت امل
~~~~~~
ليليان وزين وصلوا البيت و قعدوا و شاربه حاجه ساقعه
ليليان: بص بقى يا ابو امل احنا جايين علشان نحدد موعد الخطوبه كنا ايه
أبو أمل: والله البنت بنتكم واللي تشوفوه احنا موافقين عليه
ليليان: والله انتم ناس محترمين نقول الخطوبه يوم الجمعه الجايه ولا ايه رايكم
ابو امل: على بركه الله
ليليان: امال فين عروستنا مش شايفينها
ابو امل: ثانيه واحده انادي لك عليها هي مع بنت عمها
نور: سلام عليكم
الكل وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
أمل:
زين: وانتي ما فيش سلام عليكم
ابو امل: اصلها بتنكسف شويه
(مش قلت لكم في فرق كبير بين الاتنين واحده جريئه والتانيه بنكسف)
ليليان: وانتى اسمك ايه بقى يا حلوه
نور: اسمي نور
ليليان: اسمك حلو ما شاء الله
نور: ميرسي يا طنط
ليليان: وانتي بقى بتدرسي ايه
نور: بدرس حقوق
ليليان: بسم الله ما شاء الله بالنجاح دائما يا رب
نور : ميرسي يا طنط
ليليان: عندك كم سنه
نور: 18
ليليان: بسم الله ماشاء الله ربنا يحفظك
زين: عن اذنكم هاتكلم مع امل شويه
ابو امل: اكيد طبعا تفضل
زين: ما كنتش اعرف انك بتتكسفي اوي كده
أمل: انت اللي كسفتني
زين: انا اللي كسفتك  كده غلطان
أمل : ههههه
زين: ايوه كده اضحكي
أمل: هو انت ليه شكلك زعلان
زين: لا بالعكس انا مبسوط ان انا معك هابقى مش هتديني رقم تليفونك
أمل: مش هينفع
زين: ليه بقى مش هينفع
امل: مش هينفع وخلاص
زين: خلاص اروح اخده من ابوك
أمل: خلاص خدي اهو ***********0109
زين: ايوه كده اتعدلي
أمل: على فكره انا زعلت منك
زين: انت زعلت مني انا طب انا اسف معلش اصل انا مضغوط في الشغل شويه الوقت تاخر عن اذنك بقى عشان اروح انام يلا سلام
زين مشي هو وليليان روحوا على الفيلا اتعشوا كل واحد غرفته زين قاعد في الغرفه بيفتكر اللي حصل
زين: ده كده يا دينا بتلعبي معي انا هاوريك
          فلاش بااااااااك
زين :انا موافق اتجوزك بس بشرط
اسر: و ايه هو الشرط ده
زين: اتكلم مع دينا علم فراط وبعدين اقول لكم
خالد: روحي يا دينا مع زين
دينا راحت مع زين
زين: فاكراني مش عارف لعبتك الوسخه دي لا انا عارفها كويس وعارف انتي عملت ايه عملت ايه بالظبط وكان ممكن افضحك دلوقتي قدام اخوك وابوك بس ما عملتش كده مع اني معي دليل المكتب في كاميرا عمر كان هيقول  كده بس انا ساكته فا دلوقتي هتنفذ الشروطي بالحرف الواحد
دينا بخوف: وهي شروطك
زين: انا هتجوزك بس على الورق بس وكمان هتجوز امل بس دي هتكون مراتي رسمي انا هتجوزك بس عشان تحل عن دماغي بس انتي زي اختي برده قلت ايه يا اما اطلع كلهم على كل حاجه
دينا: موافقه
زين: كده تعجبيني هنطلع دلوقتي كل ما اقول حاجه تقولي موافقه ماشي ولا عدت تاني
دينا : حاضر
اسر: ممكن تقول لنا ايه شروطك يا استاذ
زين: انا موافق اتجوز دينا بس برده هتجوز امل قلت ايه موافقين على كده
اسر: ايه اللي انت بتقوله ده لا طبعا
دينا: بس انا موافقه
خالد: واحنا موافقين
اسر: ماشي يا زين اللي تشوفه
  بااااااااك
زين: ماشي يا دينا الكلب بقى كده لما اوريك نجمه في عز الظهر ما بقاش انا زين ياسين الجارحي
في احد كان بيخبط على الاوضه
زين: ادخل
ليليان: في احد عايزك تحت
زين : ومين ده اللي جاء في الوقت ده
يتبع…..
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية أمل عشق الزين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *