روايات

رواية مغامرات ابناء العاصي الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم كنزي حمزة

رواية مغامرات ابناء العاصي الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم كنزي حمزة

رواية مغامرات ابناء العاصي البارت الخامس والثلاثون

رواية مغامرات ابناء العاصي الجزء الخامس والثلاثون

مغامرات ابناء العاصي
مغامرات ابناء العاصي

رواية مغامرات ابناء العاصي الحلقة الخامسة والثلاثون

كانوا يجلسون علي مائدة الطعام في شقة جدهم ينتظرون مدرس المادة الالمانيه كي يشرح لهم درسهم واذا به يدخل عليهم وهم جالسون
عاصي: ازيكم ياقمرات العيله، مالكم قاعدين كده ليه
تيا: حمدلله علي السلامه مستنين مستر عصام عشان جاي يدينا درس الالماني
عاصي: اه مستر عصام، انا مش فاهم يعني مفيش غير المستر الملزق ده اللي يديكم الدرس
ليا: والله انا اللي مستغرباك، ماله بس مش عاجبك في ايه، ده حتي شرحه ممتاز وهو اصلا چان كده في نفسه
اذا به يمسكها من رسغها ويفزعها عندما اوقفها امامه وهو ينظر لها بقوه
عاصي: في بنت محترمه تتغزل في راجل غريب عنها كده وادام خطيبها كمان
ليا بتهتهه: ااااانا مش قصدي يا عاصي، سيب ايدي بتوجعني
تيا: يا فتاح ياعليم، يابني ارحمنا بقي من غيرتك عليها دي شويه، هي البت قالت حاجه
عاصي بغضب: طب ابقي قولي كده ادام جوزك لما يجي وشوفي هيعمل فيكي ايه، وانتي تعالي اقعدي علي الكرسي ده
ليا: ازاي بس، انا كده مش هافهم حاجه
عاصي بهدوء: انشالله ما فهمتي يا حبييتي، انا ابقي افهمك بعدين انا اصلا كنت شاطر في الالماني
تيا: طيب يا شاطر ممكن بقي تهوينا
عاصي: اتلمي يا تيا احسنلك، لمي لسانك ده بدل ما مد ايدي عليكي
تيا: ههههههههه طب اعملها كده ده، كان زين يقتلك فيها، على فكره هو جاي النهارده
عاصي: عارف ياختي لسه مكلمني اصلا، هو مافيش حد هنا ولا ايه
ليا: قاعدين كلهم فوق في شقتنا
عاصي بغضب: نعم وسايبن الشقه فاضيه ليكم، حتي تيتا كمان طلعت فوق، مفيش حد يقعد وانتوا بتاخدوا الدرس
ليا: يوووووه بصراحه بقي احنا مش عارفين نرضيكم يعني بابي يزعق لمامي ويقولها تطلع فوق وعمو حمزه يقول لغزل ماتنزلش اصلا وتيتا قالت انا تعيانه وعايزه انام ودلوقتي حضرتك جاي تزعق، نعمل ايه بقي
عاصي: تعمليلي سندوتش اكله قبل المدرس ده مايجي وانا هادخل اغير هدومي وهاقعد اذاكر في اوضتي وهافتح الباب وعيني هتبقي عليكم انتوا الاتنين وعالله اسمع ضحكة واحده فيكم، مفهوم؟
ليا وتيا: اوف بقي حاضر
عاصي: ايوه كده براڤو عليكم، يلا بقي يا لولتي اعمليلي ساندوتش اي حاجه وياريت معاه كوباية شاي، وتركها وذهب من امامها
ليا بغيظ وصوت خفيض: لولتي، انا ايه اللي خلاني اتنيل واوافق
عاصي وهو يلتفت لها: بتقولي حاجه يا حبيبتي
ليا: هه لا ابدا اتفضل حضرتك وانا هدخلك الاكل لحد عندك
تيا: هههههههههه اه يا جبانه
ليا: اضحكي ياختي، مانا مخطوبه لخط الصعيد انا
وبعد ان حضرت له الطعام وكوب من الشاي، دقت علي باب غرفته حتي تعطيه له
عاصي: ادخلي يا حبيبتي
ليا وقد دلفت اليه: اتفضل يا سيدي الاكل اهو وكمان الشاي، عايز حاجه تاني بقي
عاصي وهو يلبس تيشرته: لاء ياحبيبتي تسلميلي
ليا: عاصي بص انا جبتلك ايه واخرجت من جيب فستانها قلاده فضيه محفور عليها اسمها
عاصي وهو يقترب منها: حلوه اوي يا حبيبتي، بس ليه عملتي كده
ليا وهي محنية الرأس بخجل من قربه: عشان انت ملبسني سلسله عليها اسمك، فأنا قولت لازم انت كمان تلبس اسمي
امسك يدها بكل حب وقبلها قبل رقيقه وهو يهمس
عاصي: بس انا مش محتاج سلسله عليها اسمك، اسمك اصلا محفور جوه في قلبي
كاد ان يقترب منها اكثر الا انها رجعت للخلف بخوف وقالت
ليا: انا انا هاروح عشان الدرس
عاصي وقد تركها بعد ان تفهم خوفها منه: طب اهدي يا حبيبتي، خلاص مفيش حاجه انا بعدت عنك اهو
ليا: طب سيبني اخرج من هنا
عاصي: ليا انتي لسه بتخافي مني بعد الفتره دي كلها
لمعت الدموع في عيناها وهمست: سيبني اخرج يا عاصي
عاصي: طب اعمل ايه عشان اخليكي ماتخافيش مني كده، انا اسف يا حبيبتي، انا غبي والله غبي اني اوصلك بأيدي للمرحله دي
ليا: لاء ماتقولش علي نفسك كده، انا اصلا مش عارفه انا بيحصلي كده ليه
عاصي بهدوء: خلاص يا حبيبتي هدي نفسك وانا هاشوف حل ولو عايزاني ماقربش منك خالص، مش هقرب يا ستي، روحي اغسلي وشك ظبطي حجابك ده عشان تاخدي الدرس بتاعك
اومئت له برأسها وتركته وذهبت للخارج، تركت باب غرفته مفتوح، جلس عل المقعد بغضب وهو يؤنب نفسه علي مافعله معاها
شوفت بغبائك عملت فيها ايه، اذا كانت واحنا لسه مخطوبين وخايفه مني كده، اومال هتعمل فيا ايه بعد الجواز
//////////////////////////ا
كان يجلس بجانبها في هول الڤيلا يستذكر لها درسها في مادة الكيمياء
عدي: علي فكره بقي انتي بقيتي شاطره جد في الكيمياء، احنا تقريبا قربنا نخلص اول وحدتين في المنهج
دانا: ايوه طبعا لازم ابقي شاطر، عشان المدرس بتاعي ممتاز
عدي: كده، طب بصي بقي يا ستي انا النهارده مش هاديكي درس جديد، انا هاعملك امتحان صغير كده
دانا: ماشي كلامك وانا مستعده اتفضل ياسيدي اكتبلي الامتحان اللي انت عايزه
انحني بجزعه للامام وبدأ يكتب لها مسائل الكمياء المعقده
دانا: مالك يا عدي، هو انت لسه زعلان علي موضوع الكلاب بتاعتك ده
عدي وهو يكتب: يعني اللي مريحيني شويه انهم في الڤيلا وكل ما بجيلك، باروح اطمن عليهم
دانا: هههههههههههههه للدرجه دي انت بتحبهم، في ايه يابني، انت محسسني انهم ولادك
ترك القلم من يده وهو ينظر لها بهدوء
عدي: بطلي سخافه يا دانا، انا مش بحب ان حد يقلل من حاجه انا بعملها ومقتنع بيها واتفضلي حلي الامتحان ده يلا
دانا وهي تعض علي شفتاها السفلي: sorry يا عدي مش قصدي طب انت عارف اني بخاف من الكلاب جدا
عدي: طب ممكن بقي تحلي الامتحان وتخلصيني عشان بجد انا متأخر علي ابويا وعايز اروح اذاكر انا كمان ولسه هاشوف حسابات الوكاله
دانا بزعل: حاضر حاضر واسفه اني بعطلك معايا عن مذاكرتك والوكاله بتاعتك
عدي وقد التمس نبرة الحزن في كلامها: اولا بطلي تعتذري شويه
ثانيا: انا اللي قولتلك اني هاجي اذاكرلك
ثالثا: انتي مش معطلاني عن حاجه، فيها ايه يعني لما باجيلك كل يومين ساعه بعد الكليه، ده مش معطلني لا عن مذكرتي ولا عن شغلي في الوكاله
رابعا بقي وده المهم، انا لو مش حابب اعمل ده مش هاعمله يا دانا
دانا وهي تعطيه الورقه: بجد يا عدي، يعني انت بتحب تيجي تقعد معايا، قصدي يعني عشان تذاكرلي وكده
عدي وهو يبتسم لها: اوي يا دانا، باحب اعمل كده اوي
التفتت الي الجهه الاخري بخجل وهي فرحه جدا من كلماته واذا به يقول: يا بنت الايه براڤو عليكي انتي بقيتي ممتازه مفيش ولا واحده غلط
ليصيح والدها القادم من الخارج بزيه العسكري
احمد: والله براڤو عليك انت، دانت عملت معاها انجاز
دانا وهي تقبله: حمدلله علي السلامه يا بابي، شوفت انا بقيت شاطره ازاي
أحمد: البركه في المستر بتاعك، ازيك يا عدي
عدي: الحمد لله يا عمي، حمدلله علي سلامة حضرتك
احمد: الله يسلمك ياحبيبي، دانا لو خلصتوا قولي لمامي تحضر الغدا عشان عدي يتغدي معانا
دانا: حاضر يا بابي، هو احنا كده خلصنا يا عدي؟
عدي: اه روحي بس ماتعملوش حسابي، انا هاكتبلك الهوم وورك بتاعك وامشي على طول
دانا بزعل: لاء ماتخليهوش يمشي يا بابي، اقوله يقعد عشان خاطري
احمد: طب بس روحي انتي وقولي لمامي اللي قولتلك عليه
جرت من امامهم وهي فرحه جدا
واكمل هو: ااقعد يا عدي
عدي: اتفضل حضرتك بس معلش انا هاخلص كتابة المسائل وهامشي عشان متأخر عن ابويا والوكاله
احمد: طب بس اقعد اتغدي معايا ومعلش نص ساعه تأخير مش هتعمل حاجه يعني، قولي اخبار كليتك ايه
عدي: الحمد لله ياعمي، انا بحب كليتي عشان كده بحس ان المواد اللي بدرسها سهله ومش صعبه
احمد: سمعت من عاصي انك لسه متأثر من موضوع الكلاب ده وانك تقريبا كل يوم بتيجيلهم عشان تشوفهم في الڤيلا بتاعتكم
عدي: ماهو مافيش في ايدي حاجه تاني اعملها، مش هاقدر اكسر كلام ابويا ومش هاقدر افرط فيهم، كفايه اني لغيت المشروع بتاعي عشان مازعلهوش مني، حضرتك عارف انا باحب ابويا قد ايه
احمد: ايوه يا عدي بس كمية الكلاب كبيره جدا علي حراسة ڤيلا دول ولا يحرسوا الكمباوند بتاعكم كله كمان
عدي باستغراب: حضرتك شوفتهم قريب ولا ايه؟
احمد: ايوه كنت هناك امبارح انا وعاصي وعندي ليك اقتراح كويس، ايه رأيك ياسيدي لو الداخليه تشتري منك كل كلاب الحراسه اللي عندك وبسعر كويس
عدي بفرحه: بجد، موافق طبعا، طالما مش هيتبهدلوا اكيد لازم اوافق
احمد: كده، سيب الموضوع ده عليا انا واطمن كلاب الحراسه عندنا بتتدرب كوبس جدا وبيحافظوا عليها جدا
عدي: متشكر اوي يا عمي ان حضرتك مهتم يعني بيا كده
احمد: ههههههههه وان ماكنتش هاهتم بخطيب بنتي، هاهتم بمين، حتي لو هيا ماتعرفش
عدي: ربنا يخليك ليا يا عمي يا رب
اتت اليهم دارين باناقتها المعهوده وهتفت: حمدلله علي السلامه يا حبيبي
احمد: الله يسلمك يا حبيبتي، الحقيني احسن انا ميت من الجوع
دارين: الاكل جاهز اتفضلوا، بس شوفت عدي خلي دانا لبلبه في الكيمياء ازاي
احمد: عدي شاطر في كل حاجه مش في الكيمياء بس، وغمز له بعينه، مش كده ولا ايه يا عدي؟ لتصيح دانا بطفوله وهي تجلس علي طاولة الطعام
دانا: تعالي اقعد جانبي ياعدي
نظر هو الي اباها وابتسم له ليضحك علي طفولتها
////////////////////////ا
واخيرا قد عاد بعد غياب طويل واوقف سيارته امام الوكاله ودلف الي جده
ليهتف الجد: اهلا اهلا اهلا يا حبيبي، حمدلله علي سلامتك، اتأخرت علينا اوي المره دي يا زين
زين: الله يسلمك يا جدي، ازيك انت يا حبيبي عامل ايه
الجد: الحمد لله بس مالك شكلك تعبان كده ليه
زين: والله يا جدي بقالي ٣ ايام مانمتش، كنا في مهمه صعبه شويه و يادوب خلصنا امبارح بس
الجد: طب قوم يا حبيبي اطلع استريح شويه وغير هدومك
زين: حاضر يا حبيبي، عن اذنك
الجد: اتفضل روح يابني، ربنا يسلمك من كل شر
صعد الدرج وقابله الاطفال وهم يجلسون عليه يلعبون علي الهواتف سويا
طمطم: هيههههه زين جيه، وحستني اوي
زين: ههههههههه وانتي كمان ياحبيبتي وحشتيني بس معلش بقي مش هاقدر اشيلك عشان ايدي بتوجعني شويه وايدي التانيه فيها الشنطه
بوده: هيهههههه حمدلله علي السلامه، انت اتأخرت المره دي كتير اوي
زين: الله يسلمك يا لمض، عامل ايه ياض، هو البيت ماله ساكت كده
بوده: اصل ليا وتيا بياخدوا الدرس جوه ومامي وخالتو غزل وتيتا فوق
زين: ايه كلهم فوق، اومال مين اللي قاعد معاهم جوه
طمطم: عاصي قاعد بيذاكر في اوضته وفاتح الباب ادامهم
زين: ماشي يا حبايبي كملوا لعب بقي وانا هادخل لهم
دلف عليهم في هدوء ليري اخيرا حبيبته امامه وتجلس منحنية الرأس وتحل اسئلتها في هدوء وبمقابلها يجلس ذلك المدرس ولكن لم تعجبه نظراته لها ولأختها التي تجلس بجوارها
زين: السلام عليكم
رفعت رأسها بفرحه بانت في لمعة عيناها، ها هو يقف امامها بعد غياب طال لمدة شهران كاملين، كادت ان تقف وتجري الي حضنه الا انه اشار لها بعينه أن تجلس
ليا: وعليكم السلام، حمدلله علي السلامة يا زين
زين: الله يسلمك يا ليا، ها عاملين ايه الانسات دول معاك يا مستر
مستر عصام: ماشاء الله عليهم، هايلين طبعا
زين: طب اتفضل حضرتك كمل الدرس، انا داخل جوه اصلا
مستر عصام: انا تقريبا خلصت، هما بس يحلوا بسرعه واعلم لهم ونخلص الحصه النهارده
اومئي له برأسه وابتسم الي حبيبته وهتف
زين: ماشي انا هادخل اقعد مع عاصي جوه يا حبيبتي
تيا: ماشي هانخلص ونيجي نقعد معاكم
ذهب من امامهم واذا بالمدرس يهتف: هو مين ده يا تيا، انا اول مره اشوفه من ساعة الدراسه ما بدأت
كانت عيناها معلقه به وهو داخل الغرفه، مازال ينظر بحب لها لتجيب علي مدرسها
اختها ليا: ده زين اخويا، اصله ظابط في الحربيه وبقاله شهرين مانزلش اجازه
مستر عصام: اه عشان كده بقي، ها خلصتوا ولا لسه، وريني كده يا تيا، انتي يا بنتي سرحانه في ايه
تيا: ها، اه يا مستر انا خلصت اتفضل
///////////////////////////////ا
اما عنده فقد دلف عليه الغرفه وهو يجلس علي طاولة الرسم الهندسي
عاصي: حبيبي حمدلله علي السلامه
زين: الله يسلمك يا حبيبي، اه حاسب ياض دراعي
عاصي: ايه في ايه؟ ماله دراعك؟
زين: ماتخافش كده، دي حاجه بسيطه كانت رصاصه وطلعتها خلاص
عاصي: يانهار اسود، رصاصه عادي كده بالساهل
زين وقد جلس ينظر لحبيبته بحزن: اه بالساهل وفي بيموتوا عادي كده بالساهل كمان، انا العسكري اللي كان جانبي استشهد وهو بيقولي ان فرحه يوم الجمعه يا عاصي
عاصي بحزن ايضا: الله يرحمه ويغفرله، الكلام ده حصل امتي واحنا ازاي مانعرفش
زين: يعني من حوالي اسبوعين وانا اللي طلبت من القائد بتاعي مايقولش لحد يعني عشان ماتقلقوش وكده وماكنتش عايز تيا تخاف كمان
عاصي: ازاي بس يازين، هو انت اي حد بالنسبه لينا، دا انت اخونا الكبير
زين: تسلملي يا عاصي، يلا انا هاقوم اغير هدومي، صحيح مبروك علي الخطوبه اخيرا
عاصي: اه يا اخي دانا لو كنت بحارب الارهابين معاك كان اسهلي
خرج من عنده وهو يضحك ودلف الي غرفته
واخيرا ما انهي هذا المدرس حصتهم
مستر عصام: كده الحصه خلصت يا بنات اشوفكم الأسبوع الجاي بقي، يلا سلام يا تيا
لم تلتفت اليه وهمت للذهاب من امامه لتهتف ليا:
ان شاء الله، مع السلامه
مستر عصام: سلام يا ليا
دقت دقه واحده علي الباب ودلفت اليه
كان قد غير حلته العسكريه ولبس سروال قطني ويمسك بيده تيشرت قطني ايضا
تيا: زين وحشتني اوي يا حبيبي
التفت اليها وفتح لها ذراعيه وهو يصيح: تعالي في حضني يا قلب زين، انتي اللي وحشتيني اوي
القت نفسها بين زراعيه وتعلقت في عنقه وضمها هو بحب وجلس بها هلي الفراش وهو يمطرها بقبله الرقيقه بكل حب
زين: اه ياروحي لو تعرفي وحشتيني اد ايه
تيا: يا سلام لو كنت وحشتك بصحيح، ماكنتش غبت عني كل ده
زين وهو يزيح حجابها من علي رأسها: ههههههههه هو بمزاجي يعني يا توتو
ابتعدت عنه وهي تتصنع الزعل: ايوه انت قولتلي هاتغيب شهر بس واتأخرت بعد الشهر شهر بحاله، الله مال دراعك، انت رابطه كده ليه؟
زين: ماتخافيش اوي كده، ده جرح بسيط
تيا: جرح ايه ده، ليه ماقولتليش
زين: ماحبتش اقلقك يا روحي واقلق الكل معايا وبعدين تعالي بقي، انتي بعدتي كده ليه، بقولك وحشتيني
تيا: لاء اوعي كده انا زعلانه منك، ازاي ماتقوليش يا زين
زين وهو يجذبها من يدها: طب مانا عارف، تعالي بقي وانا هصالحك

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية مغامرات ابناء العاصي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *