روايات

رواية روح الفصل الثاني 2 بقلم مجهول

رواية روح الفصل الثاني 2 بقلم مجهول

رواية روح البارت الثاني

رواية روح الجزء الثاني

روح
روح

رواية روح الحلقة الثانية

انت بتقول طفل انت مجنون ولا ايه ياراجل انت
جاسر‘‘‘قام من على الكرسي وراح عليها ومسك ايديها كانو هيعصرها في ايديه (احترمي نفسك يا آنسه ووطي صوتك فاهمه) وقربعا منو وهي بتحاول تشيل ايديها منو شدها عليه لغايه مابقت قريبه منو قوي وبص في عنيها وركز فيهم اوي لقى فيهم غضب ودموع الموضوع عجبو وعنادها عجبو اكتر
روح‘‘‘سيب ايدي.. سيب ايدي بقولك
بس هو فضل يقرب منها اكتر واكتر روح رفعت ايديها وضربتو بالقلم وسابتو وجريت على بره
جاسم‘‘‘‘فضل ساكت ومصدوم من اللي حصل بس ضحك ضحكه تخوف كانو ناوي على حاجه
……………………………………..
رجعت روح البيت ودخلت على اوضتها وقعدت على سريرها وهي مخضوضه ومرعوبه من اللي حصل دخلت عليها ريم
ريم‘‘‘روح ايه اللي حصل
روح‘‘‘ساكته من الصدمه
ريم‘‘روح كلميني
روح ‘‘بصتلها وحكيت ليها على كل اللي حصل
ريم ‘‘‘قامت من مكانها يعني عايز يتجوز عشان يجيب طفل ويطلق الام يانهار أسود هو الراحل ده مريض ولا ايه اخنا لازم نبلغ البوليس
روح‘‘‘بوليس هو انتي فاكره ان البوليسهيصدقنا ويكدبو هو انتي مشفتيش الثقه اللي عندو دا كان محدش يقدر يعملو اي حاجه
ريم ‘‘‘طب هنعمل ايه وبعدين اكيد مش هيسكت بعد القلم اللي انتي اديتوهولو
روح‘‘‘انا مش عارفه عملت كده ازاي لس دا كان خلاص هيييي…..
ريم‘‘‘كان هيعمل ايه
روح‘‘‘مفيش بصي احنا هنسكت ولا كان حاجه حصلت ونشوف اللي هيحصل وربنا هيسترها
…………………………………..
في المكتب
جاسر‘‘‘في التليفون تجيباي كل المعلومات عنها وعن خذيبها انا عايز كل حاجه قدامي كان ساعه فاهم وقفل التلفون وعينو كلها غضب وابتسامه مخيفه
…………………………………..
روح ياروح
روح ‘‘‘‘ايوه يابابا في ايه مالك
أحمد يابنتي
روح‘‘‘مالو جرالو حاجه
لا يابنتي أحمد عايز يفيخ الخطوبه
روح‘‘‘ايه ليه وازاي هو اللي قالك كده
لا يابنتي امو كلمت امك وقالتلها كل شيء قسمه ونصيب
روح‘‘‘بس ليه هو ايه اللي حصل
انا مش والله دا كمان عايزني ابعتلو الشبكه والحجات بتاعتو
روح‘‘‘وهي بتعيط انا مش فاهمه حاجه يابابا انا هتصل بأحمد وهفهم
دخلت روح اوضتها ورنت على احمد
روح‘‘‘الو ايوه يأحمد هو في ايه
أحمد‘‘‘لو سمحتي ياروح انا مش عايز اكمل وياريت حاجتي توصلي وقفل معاها من غير حتى ماترد
……………………….
وفعلا الخطوبه اتفسخت وروح كامت منهاره
مش لانها كانت بتحبو لا بس لانها كانت مستغربه من اللي حصل ولانها كانت متاكده من ان أحمد كان بيحبها وعدى اسبوع كامل محصلش فيه حاجه جديده لغايه ما في يوم
والدها دخل البت ونداها وقالها ان في عريس جاي يتقدم ليها
روح‘‘باستغراب بس ازاي يابابا دا انا لسه سايبه احمد من اسبوع مين اللي لحق يعرف
بصي يابتي انا اتفقت معاه يجي النعارده عشان تشوفيه
روح‘‘‘ليه يابابا
يابنتي الناس بتتكلم كتير وكل اللي هيقولوه ليه خطيبها سابها قبل الفرح بشهر
روح‘‘‘بس يابابا انت عارفني كويس انا تربيتك انا عمري ماعملت حاجه غلط
انا عارف يابنتي بس الناس ملهاش الا الظاهر
روح‘‘‘خلاص يابابا اللي يريحك
……………………………………
وفي المعاد الباب خبط ودخل العريس واتقبلو والدها
روح‘‘‘لبست وكانت زي القمر والدها نادى عليها راحت وعنيها الارض
اقعدي يابنتي مع الاستاذ جاسر
روح‘‘‘جاسر رفعت عنيها لقتو قاعد وبيبوصلها وبسمه مخيفه على وشو فضلت بصالو وواقفه مش مصدقه عنيها
اقعدي يابتي وافقه ليه روح ياروح
روح‘‘‘فاقت من شرودها هااا حاضر يابابا
قعدت مكانها رحطت عنيعا في الارض بس هي كانت عايزه تخرج وتجري وبتقول في نفسها اكيد جاي ينتقم مني
انا هقوم اسيبكو مع بعض شويه… واول ماخرج باباها
قامت من مكانها بسرعه انت ايه اللي جابك هنا
جاسر ‘‘‘رجع ظهرو لورا وحط رجل على رجل (جاي انفذ الخطه)
روح‘‘‘خطه ايه وبعدين انت مش قولت انك مش عايز حد يعرف انك هتتجوز
جاسر‘‘‘انا هتصرف انا عارف انا بعمل ايه وبعدين تغيير لسيط مش هيعمل حاجه
روح‘‘‘بس انا مش موافقه هتعمل ايه يعني
جاسر‘‘‘ولا حاجه هسجنك وهسجن ابوكي والعيله الكريمه كلها واظن ان ده سهل زي ماخليت خطيبك يسيبك
روح‘‘‘ يعني انت اللي عملت كده وهو وافق ازاي قعدت مكانها باستسلام وغمضت عنيها وسكتت قالت(والمطلوب مني‘‘‘‘)
جاسر ‘‘‘ابتسم اوي بكل غرور وقالها(ولا حاجه هتنفزي الاتفاق اللي في العقد هتجبيلي الطفل واطلقك وهتاخدي المقابا المالي اللي في العقد اللي ساره خدت نصو وهربت) وبالنسبه لخطيبك الفلوس بتعمل كل حاجه وضحك ضحكه مستفزه

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية روح)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *