روايات

رواية طرقت باب الحب الفصل الاول 1 بقلم سيرلا

 رواية طرقت باب الحب الفصل الاول 1 بقلم سيرلا
رواية طرقت باب الحب البارت الاول
رواية طرقت باب الحب الجزء الاول

رواية طرقت باب الحب الحلقة الاولى

عماد :هتجوز .
لارا بصدمة :نعم انت اكيد بتهزر طب وانا .
عماد ببرود واستفزاز : هتجوز بنت عالم وناس لاتكوني فاكرة اني هتجوزك كنت بتس’لى بيكي يا غب’ية وبعدين ماعرفش تربا’يتك عاملة ايه اهلك ما”تو من عندك 15 سنة اكيد انتي بنت شما”ل ..
قاطعة صفعة قوية على وجهو من لارا :اخ”رس يا حي”وان انا اش”رف منك فاهم انقلع في ستين داه’يه اللي تاخ’دك .
ومشيت وعيطت من كل قلبها على حظها .
رن فونها وكان اتصال من المستشفى يلي شغالة بيه .
لارا :نعم يا وليد .
وليد : استاذة لارا في حالة مستعجلة رصا”صة بالدماغ ويلي منصاب هو الدكتور صاحب المستشفى يلي راجع من تركيا ومهم اوي تعالي بسرعة .
لارا قفلت ودخلت سيارتها ومسحت دموعها بشراسة وبنفسها :مش هقف عند انسان غ”بي ماقدرش قيمتي شغلي بالمستشفى اهم من قلبي .
وصلت بسيارتها لباب المستشفى ونزلت بكل شموخ وكبرياء وسط احترام الجميع .
لارا لبست البالطو الابيض وسماعات الطبيب وعقمت نفسها وجهزت نفسها لل”عملية .
دخلت العملية وكانت بتشتغل بدقة
بعد 4 ساعات شغل خلصت ونجحت طبعاً العملية .
خرجت استغربت مالقتش غير شاب وبنت .
الشاب احمد :انا اخوه للمريض سيف هو عامل ايه دلوقت .
لارا بابتسامة نصر :استخردت الرصا”صة من دماغو وهو ساعة وهيصحى من المخدر هيبقى هنا لمده 10 ايام عشان احتياط لو حصل مصاعفات وانا هستلم الاشراف عنو شخصياً .
احمد :متشكرين اوي ليكي يادكتورة نقدر ندخلو .
لارا :هننقلو غرفة عادية وبعدين تقدرو تدخلو لسيف .
مشيت لارا ودخلت مكتبها وبتفكر بعماد .
《لارا :طبيبة جراحة دماغ عندها 25 سنة جميلة جدا عيون خضراء وشعر بني طويل متوسطة الطول اهلها ما”تو وهي عندها 15 سنة قوية عاشت مع جدتها يلي ما”تت من 2 سنتين بسبب هنعرفو 》.
《سيف صاحب المستشفى كان بتركيا بيدرس جراحة دماغ هو برضو ورجع ليشتغل بالمستشفى وهكملكم يلي حصل بعدين ،عندو 26 سنة  شعرو بني طويل القامة عضلات وعيون عسلي وغمازتين يظهرو بس يضحك عندو اخ احمد واخت اسمها سارة 》
احمد :ظابط شرطة عندو 26 ووسيم ومن الاخر مزز.
سارة عندها 19 سنة بتدرس كلية محامات ومززة
دخلت لارا لسيف تطمن عليه .
سيف فاق بتعب :ايه يلي حصل .
لارا بعملية : استاذ سيف كنت منص”اب بطلق نا’ري بدم’اغك والحمد لله عملنا العم”لية وانت دلوقت بقيت تمام .
سيف بجدية : مين عملي العملية .
لارا بفخر :انا وانا مسؤولة عن حالتك .
سيف :طب ازي انا عمليتي صعبة كانت يعني صعب تخرجي طل’قة من الدم”اغ كده .
لارا :انا جرا’حة .
سيف :انتي الطبيبة الجديدة هنا صح اوراقك وصلتني لتركيا وقبلتك عشان شفتك ناجحة .
لارا بعملية :شكراً ، المهم دلوقت تتغذى كويس انا علقتلك محاليل هتفضل هنا بين ال 10 لل 15 يوم عشان اراقب حالتلك ولو في مضاعفات عليك تمام الف سلامة عليك اختك واخوك برا هيدخلولك .
وخرجت .
سيف بنفسو :مززززة .
دخل احمد وسارة لسيف واتطمنو عنو وقعدو معاه .
عند لارا .
كانت قاعدة بمكتبها وبتفكر .
دخل عليها وليد بكوبين نسكافيه .
وليد بمرح :الجميل بيفكر بايه .
لارا بابتسامة :فكك ، انت اخبارك ايه مع السنيورة بتعتك
تنهد وليد بعشق :بعشقها يالارا بس هي مش حاسة بيا .
لارا لتخرجو من الجو :طب ماتيجي نروح نتسلى بحد ونعمل شي عملية انا زهقت يلا يا وليد .
وليد بضحك :طب نشرب النسكافيه الأول .
لارا بضحك :لا يلا نشربها عالطريق .
وليد :أمري لله يلا .
ومشيو ودخلو عملية لراجل كبير قلب مفتوح .
بعد ساعتين من الشغل المتواصل خرجت لارا والدكتور وليد (وليد مز عندو 26 سنة وكان مع لارا بالجامعة وصحاب من 7 سنين  ) .
لارا :تعبت بس فرحانة ان العملية نجحت .
وليد بمشاكسة :تب ماتعزميني عالغدى عشان جعان بمناسبة نجاح العملية .
لارا بضحك :لو على كل عملية بعملها وبتنجح هعزمك عالغدى يبقى مايبقاش معايا ولا جنيه ????????????
وليد ضحك ومشيو راح وليد ولارا دخلت لسيف .
لارا :مساء الخير .
سيف :مسا النور .
لارا :حاسس بو”جع بدما’غك معلش اتحملو شوية حاسس بو’جع غير بدم”اغك .
سيف :لا بس مصدع شوية كده .
لارا بعمليه : خد دا البارشام دا هديهولك المسا عشان يخف الو”جع والصبح بعد الفطار .
احمد بابتسامة : شكراً دكتورة ..
لارا :دكتورة لارا .
احمد :عاشت الاسامي وانا احمد .
لارا :انا مناوبة النهاردة لو حصل اي حاجة ترنو الجرس دا واصل لمكتبي الف سلامة عليك .
وخرجت .
احمد بمشاكسة :دي شكلها مهتمة بيك اوي .
سيف :بس ياواد عايز انام تعبان .
سارة :بس انا مش هسيبك .
سيف :معلش ياسارة ياحبيبتي دي الدكتورة بتهتم بيا مش حلوة قعدتكم بالمستشفى يلا روحي مع احمد .
مشيت سارة واحمد .
وسيف كان بيفكر بلارا واد ايه هي جميلة ورقيقة .
ونام .
دخلت لارا على مهل على غرفتو بدلت المحلول واتاملت ملامحو قد ايه هو جميل ومز وخرجت .
لارا دخلت مكتبها وطلبت قهوة وقعدت تشتغل .
فجأة دخل عماد .
لارا بعصبية :عايز ايه .
عماد : عايزك .
لارا بغضب اكبر :وانا مش عايزاك اتفضل برااااا .
دهل وليد على صوتها وباللحظة دي رن
يتبع…
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية طرقت باب الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *