روايات
رواية صغيرة الرعد الفصل الثالث عشر 13 بقلم رنا أحمد
رواية صغيرة الرعد الفصل الثالث عشر 13 بقلم رنا أحمد
رواية صغيرة الرعد الفصل الثالث عشر 13 بقلم رنا أحمد |
رواية صغيرة الرعد الفصل الثالث عشر 13 بقلم رنا أحمد
في فيلا المنشاوي ….
كانت تسير انجي وهي تبحث عن رعد لتراه لتسير نحوها بغرور وثقه .
انجي بابتسامه غرور /ازيك ي رعد بيه .
رعد بضيق /اهلا وسهلا .
انجي بقلق /هو حضرتك مش فاكرني ولا ايه.
رعد باستفزاز لها /لا لاسف مش فاكر وبصراحه اكتر لما بكون مع اجمل بنت في العالم مبفتكرش حاجه تاني اصلا ..
انجي بغيظ وإخراج /احممم انا انجي الدكتوره الي قابلتها في المستشفي كنت جايه اطمن عليك .
رعد بضيق /اه افتكرتك وحضرتك عايزه تتطمني عليا دلوقتي في الحفله اظن اني قولتلك اني بخير بس طبعا نورتي وشرفتي .
انجي باحراج وغيظ /ميرسي عن اذنك هسلم علي فاتن هانم .
فله بضيق وغيظ /ي ساتر ايه كتله الرخامه دي .
رعد بابتسامه ساحره /متشغليش بالك بيها هي بس انغاظت لأنها حاست في وجود قمر زيك هي ملهاش وجود .
فله بكسوف وخجل /ربنا يخليك ليا .
رشا بتعب /اه تعبت .
مالك بغضب وغيره /طبعا تعبتي من الرقص ي هانم .
رشا بابتسامه /طب بذمتك مش عملت جو في الحفله بدل الخنقه دي.
مالك بقلق /ي بنتي انا قلقان عليكي انتي عارفه الظروف الي مخلياكي تشتغلي هنا بلاش تعاندي امي اكتر من كده .
رشا بجديه /ي مالك انا مش قصدي اعاندها بس بجد أسلوبها مش معقول .
مالك بغيظ /بقولك ايه خليكي في نفسك انتي مش هتصلحي الكون وبصي لمذكرتك اهم حاجه فاهمه .
رشا بمرح /تمام ي افندم ..
حنين بضيق /تعال نقعد ي امجد انا تعبت .
امجد بابتسامه /امرك ي حبيبتي .
سعد بابتسامه /الف مبروك ي قلب ابوكي .
حنين بحزن بداخلها تجاهد لاخفاءه /الله يبارك فيك ي بابا .
سعد بابتسامه /خالي بالك منها ي مالك انا مديك روحي .
امجد بابتسامه /طبعا ي عمي متقلقش دي في عنيا .
انجي بابتسامه وخبث /مدام فاتن ازي حضرتك .
فاتن باستغراب /الحمد لله انتي مين .
انجي بغرور /انا انجي مهران صاحبه مستشفي الزهران الي كان رعد بيه فيها وكنت جايه اطمن عليه وأشوف حنين اصلها كانت صاحبتي في الجامعه .
فاتن بابتسامه ومكر /اه اهلا ي حبيتي اتفضلي .
فريال بابتسامه وهمس/شوفتي اهي دي الي تستاهل تبقا مرات رعد مش الخدامه دي .
فاتن بخبث /سيبيني اظبطها في دماغي ي فيفي واوعدك أن ده الي هيحصل ده انا فاتن المنشاوي .
علي ضفاف النيل …
كانوا يقفون وهم ينظرون إلى بعضهم نظرات تحمل الكثير لؤم عتاب عشق كان السكوت سيد الموقف كان كلامنها يفكر في شي واحد ماذا حدث في فتره البعاد هذه ليتحدث سالم بعشق ولامعه في عيناه .
سالم بعشق /لسه زي مانتي شمس منوره .
نرجس بوجع والم /الشمس دي انطفت من زمان من يوم متاخد مني ابني .
سالم بوجع وكسره/دورت عليك في كل حته قلبت عليك الدنيا واتاري القدر والنصيب كانوا مجتمعين عليا اني اعيش من غير روح كل السنين الي فاتت .
نرجس بسخرية/والله عيشت من غير روح انت كملت عادي ولا كان فيه حاجه حصلت ولا كانكم دمرتوا حياه واحده ورمتوها وخدتوا ابنها منها من غير شفقه ولا رحمه .
سالم بأسف والم/اوعي تحطيني معاهم في نفس الدائره انتي عارفه اني عمري محبيت غيرك في حياتي كلها اوعي تظلميني ي نرجس .
نرجس وهي تتدعي القوه /انا ميهمنيش الي فات انا يهمني الي جاي .
سالم بعشق /الي جاي هنكون سواء هنعيش الي اتحرمنا منه ي نرجس .
نرجس بضحكه وجع /هههههه نرجع ترجع لمين ي سالم نرجس الي حبتها زمان ماتت .
سالم بحده /لا مامتتش عايشه اهي قدامي وبنفس جمالها وسحرها بتاع زمان .
نرجس بلهفه /انا عايزه ابني ي سالم .
سالم بخبث /والمقابل .
نرجس بغيظ/مقابل ايه انا عايزه ابني .
سالم بمكر /ابنك موجود وزي الفل بس بشرط نرجع لبعض اقولك مين في ولادي يبقا ابنك .
نرجس بدموع وانهيار /سالم متلعبش معايا اللعبه دي انا مش عايزه اعمل فضائح وعايزه ابني .
سالم بخبث /والله انتي عارفه لو موافقتيش علي شرطي مستحيل تقدري توصلي لابنك ابنك لتكتب باسم فاتن ي عني عمرك مهتقدري توصلي لاي دليل .
نرجس بعند /مش هرجعلك ي سالم وهقدر اوصل لابني بطريقتي .
سالم بابتسامه ساحره /لسه زي مانتي عنيده بس هو ده شرطي انا لازم استغل الفرصه رجوعك ليا هو رجوع الحياه بالنسبه الي بعد مكنت ميت ومش ممكن اضيعها ابدا .
ليقتطعهم رنه تلفون سالم ليبتسم إليها بمكر لتتاكد أن المتصل هو يكون ابنها لتحاول معرفه اسم المتصل لكن هو كان يبعد الهاتف باستمتاع ليرد سريعا ..
سالم بابتسامه /ايوه ي قلب ابوك .
رعد بقلق /بابا انت رحت فين اختفيت فجاه من الحفله فلقلقت ..
سالم بابتسامه وسعاده /متقلقيش انا في اسعد موقف ممكن أمر بي في حياتي .
رعد باستغراب /حضرتك قصدك ايه .
سالم بابتسامه /بعدين هتعرف ي حبيبي شويه وجاي علطول .
رعد /تمام خالي بالك من نفسك سلام .
سالم بابتسامه /شوفتي زيك بالظبط حنين ورقيق.
نرجس بتحدي /هعرفه ي سالم ومش هرجعلك .
سالم بتحدي محبب الي قلبه مع عنديدته /براحتك وانا مستني .
نرجس باستفزاز /طب استنا انا جايه معاك الفيلا .
سالم بابتسامه /ايه غيرتي رايك بسرعه كده .
نرجس باستفزاز /لا بنتي في الحفله بتاعتك.
سالم بصدمه قاتله /بنتك انتي اتجوزتي .
نرجس بجديه /طبعا امال فاكرني هوقف حياتي عليك واقعد مستنياك العمر كله .
سالم بغضب وغيره /بس انا مطلقتيكيش علشان تتجوزي .
نرجس بسخرية /معلش بقا ماهر بيه الله يرحمه مهنش عليه يسبني كده بعتلي ورقه طلاقي مع محامي .
سالم بغضب /ده جواز باطل .
نرجس بسخرية /ربنا بقا هو الي عالم ي سالم بيه يلا علشان منتاخرش .
في الحفله ..
رعد بابتسامه /ايه مالك عماله تبصي عليها كده ليه.
فله بغيظ /هو انا الي عماله ابص عليها ولا هي الي مشالتش عنها من عليك .
رعد وهو يقترب منها بابتسامته الساحره /انتي بتغير عليا ولا ايه .
فله بدون وعي وهي تنظر لعينه /طبعا مش حبيبي ونور عيني ..
رعد بسعاده لا توصف /انتي قولتي ايه .
رشا بابتسامه /العصير الي طلبتوه .
رعد بغيظ /مش وقتك خالص انتي فعلا فصيله .
رشا بضحك /هههههه شكرا ي رعد بيه ده من زوقك .
انجي بابتسامه /انا هستاذن بقا ي طنط لأن ماما بره ..
فاتن بابتسامه واعجاب /حبيبتي طنط خارجه من بوقك زي السكر هشوفك قريب ولا زم نتعرف علي ماما .
انجي بخبث وهي تتدعي الخجل /حاضر ي طنط بعد اذنك .
في الخارج …
انجي بابتسامه /سالم بيه ازي حضرتك .
سالم بضيق /اهلا ي دكتوره .
انجي بابتسامه /ايه ي ماما جيتي بسرعه من مشوارك.
سالم بوجع /هي انجي تبقا بنتك ي نرجس .
نرجس وهي تتدعي القوه /ايوه .
انجي بسعاده /انتوا تعرفوا بعض .
نرجس بجديه /ايوه ي حبيبتي كنا زمايل في الجامعه يلا بينا .
مالك بقلق /ايه ي بابا حضرتك كنت فين قلقنا عليك .
نرجس وهي تشعر ببصيص امل /انت رعد ولا عامر .
مالك بمرح /ايه الاحراج ده انا لا ده ولا ده هما اخواتي مشهورين اوي كده لا حضرتك انا مالك اخر العنقود .
نرجس بلهفه /مين الكبير فيهم رعد ولا عامر ها .
سالم بجديه /مالك ادخل الحفله .
مالك باستغراب من ذلك السيده /حاضر ي بابا .
نرجس بابتسامه /ايه ي ماما انتي مشغوله كده ليه .
نرجس بارتباك /لا ابدا أصل عمك سالم كان زي اخويا بالظبط فكنت عايزه اتعرف علي ولاده الي هما يعتبرهم زي ولادي .
انجي بابتسامه /تمام ده احنا طلعنا معرفه اهو .
نرجس بحزن والم /ايوه ويلا علشان اتاخرنا .
انجي بابتسامه /سلام ي عمو سالم مش هقولك ي سالم بيه بقا عن اذن حضرتك .
سالم بحزن يتخلل أعماق قلبه /مع السلامه ليتحدث بحزن شديد /ي ترا ابوكي مين مين الي قدر ياخد مكاني في قلبك ي نرجس رغم اني متأكد أن قلبك ده ليا انا وبس بس انا خلاص عرفت طريقك ومستحيل اسيبك ابدا ………
في فيلا المنشاوي …
بعد انتهاء الحفله …
فاتن بجديه وحده /مبروك ي حنين علي الشركه وعلي خطوبتك كمان .
حنين بوجه شاحب /تسلمي ي مرات عمي تصبحوا علي خير .
كارما بقلق /وانا كمان تصبحوا علي خير .
سالم بحده /مين سمحلك انك ترفدي فرج السواق .
فاتن بغضب /ده حمار ومبيفهمش.
سالم بغضب /انتي كل الناس عندك مبيفهموش ممكن اعرف رفدتيه ليه .
فاتن بحده /الغبي كان هيقلب العربيه بيا مرتين ويموتني وعارفه انك هتقولي ده غلبان وعنده عيال والكلام ده انا حذرته مره مش هستنا لما يجيب اجلي .
رشا بهمس وغيظ/بصراحه ده يستاهل الدبح أنه ماتقنش عمله بضمير ويريح العالم منك كان المفروض ياخد فرصه ثالثه.
فاتن بغضب /وانتي ي تربيه الشوارع .
رشا بمرح /تحت امرك ي معلمه ..
فله بضحكه ساحره /هههههه يسترها ربنا ومترفدهاش ده انا بحبها اوي بقيت حساها اختي والله .
رعد بابتسامه وهمس عاشق /طالما انتي بتحبيها وعيزاها عمري مهسمح أنها تبعد ابدا طالما وجودها بيسعدك ولا ثانيه واحده …
فله بهمس وعشق /ربنا يخليك ليا وميحرمنيش منك ابدا …
فاتن بغضب /انتي فاكره نفسك صاحبه البيت ده ولا ايه ايه الي خلاكي تغيري الاغاني وتخربي الحفله بالطريقه دي .
رشا بمرحها المعتاد /طب بذمتك انا خربتها ده انا ولعتها شوفي كانوا هايصين ازي ده شويه وكنت هلم نقطه قد كده .
فاتن بغيظ /ده انتي الي هتجبيلي نقطه .
رشا بهمس /يارب انت القادر علي كل شي .
مالك وهو يكتم ضحكاته/انا طالع انام تصبحوا علي خير .
هنيه بتعب /يلا ي ضنايا بقا علشان ننام انا تعبت .
رعد بمرح /كده برضه ي داده عايزه تاخديها مني بسرعه كده .
هنيه بضحك /ههههه معلش بقى ي عريس يوم وخلاص هتبقا معاك .
رعد بعشق /ربنا يقدرني واسعدها يارب .
فله بابتسامه /انت بتساعدني دايما والله .
هنيه بمرح /طب يلا ي اختي ننام سلام ي رعد .
رعد بابتسامه وسعاده /مع السلامه ي داده يااه ي فله بكره بس وبعدها هتبقي مراتي .
في غرفه سالم وفاتن .
فاتن بحده /ي عني ايه اسيب البنت دي هنا ي سالم .
سالم بغضب /ي عني الي سمعتيه البنت معملتش فيكي حاجه بنت مؤدبه والكل حباها بسرعه .
فاتن بحده /هو انت مش واخد بالك أن مالك هو الي جايبها ومش واخد بالك بيدافع عنها ازي ومش بعيد كمان يكون متعلق بيها .
سالم بحده /لا واخد بالي كويس اوي لاني اب ي هانم انتي الي نسيتي كلام الدكتور مش واخده بالك انتي من ساعه دخول رشا حياته وهو بطل كرهه ل عامر بالعكس واقف جنبه وعايزه يرجع حنين ابنك خاف بفضل ربنا ورشا ي فاتن هانم ولو حباها وقرر يتجوزها هجوزهاله .
فاتن بغضب وصراخ /طبعا مانت بتاع خدمات عايز ولادك كمان يبقوا كده .
سالم بغضب وهو يلقنها صفعه قويه /اخرسي اوعي تتجوزي حدودك الخدمات دول احسن منك مليون مره علي الاقل بنادمين طبيعين مش زيك متلونين بمائه لون زي التعابين وبقولك تاني لو حاولتي تتدمري ولادي انا الي هقفلك .
في غرفه حنين وكارما ….
كانت تقف حنين في البلكونه وهي تنتظر عامر فقد تأخر الوقت كثيرا قلبها يخفق بشده قلقا عليه ولا يختلف الحال عن كارما الذي تود أن تغفا حنين لكي تذهب الي احمد للاطمئنان عليه .
كارما بضيق /ايه ي حنين مش هتنامي ولا ايه .
حنين بارتباك/ها لاابدا بس مش جيلي نوم دلوقتي .
كارما باستغراب /دي عربيه مين دي الي لسه جاي من بره .
حنين بقلق وهي تراه يختل توازنه بسكر واضح /كارما انا هنزل اطمن عليه ماشي ..
كارما بابتسامه /ماشي .
في الاسفل …
كان عامر يختل توازنه بسكر لتقترب منه حنين .
حنين بحده وقلق /ممكن اعرف كنت فين وايه الي عمله في نفسك ده .
عامر بسكر /وانتي مالك خليكي في سي امجد بتاعك .
حنين وهي تسنده بغيظ /انا هساعدك علشان انت ابن عمي وبس وعلشان متقومش حريقه في الفيلا دلوقتي لو عمي صحي وشافك بالمنظر ده .
عامر بسكر وسخريه /لا والله فيكي الخير وأما انتي
كريمه كده بتعملي فيا كده ليه .
حنين بعتاب والم /انت الي بتعمل كده في نفسك .
في غرفه عامر .
كانت تسنده علي السرير ليمسك يدها برجاء حنين خليكي جنبي لحد مانام متسبنيش .
حنين وهي تجلس بجانبه /طب نام وانا هفضل جنبك وبعدين همشي علطول .
ليغفا عامر تتدريجيا لتمسك هي يده لتملس عليها بحنان وهي تنظر إليه اشتاقت إليه بالفعل اشتاقت الي رائحه برفانه الذي كانت تعشقه كان يغفا بين يديها كالطفل الصغير وكانت هي تنظر إليه بعشق ليقاطعهم رنين هاتفها لتغلق سريعا خوفا من أن يفيق عليه لتتحدث بعشق .
/انا اسفه ي امجد بس وجودك في وجود عامر مالوش اهميه في وجوده لازم انت تختفي انا بعشقك ي عامر بس لازم اغيرك لازم اتاكدت إذا كنت فعلا بتحبني ولا لسه بتفكر في الماضي ……
علي الدرج ….
كانت تسير كارما وهي تنظر يمينا ويسارا بقلق لتسرع سريعا الي الخارج ..
من أمام غرفه احمد ..
كانت تقف وهي تنظر لتنصدم من ذلك المشهد فكان احمد ينام في ذلك البرد القارس خوفا علي والده الكبير في السن من العدوي لتسرع إليه .
كارما برعب وهي تقاس حرارته المرتفعه للغايه /ي نهار ابيض ده مولع نار .
لتقوم بعمل الكمادات إليه لتنزل حرارته تتدريجيا لتنظر بعشق قد تأكدت منه لتتدعي الله أن يبادلها هو الآخر نفس ذلك الشعور لم تعلم أنه يدوب بها عشقا منذ زمن …….
في غرفه فله وهنيه الذي لا تقل عن أي غرفه بالفيلا .
فله بخجل /ايه الحجات دي ي خالتي هنيه .
رشا بغيظ /يارب ده رعد هيتجوز عليكي قبل مايتجوزك اساسا اسمعي ي بنت الهبله انتي هتبقي عروسه ي عني لازم لبس هيشك بيشك كده فاهمه .
فله بخجل وكسوف /لا طبعا انا مستحيل البس كده قدام رعد ي نهار اسود ده انا اروح فيها .
هنيه بغيظ /ي بت ركزي معايا ده هيبقى جوزك حالالك ي عني مفيش منه خجل اعقلي كده .
رشا بابتسامه /متتعبش نفسك معاها ي خالتي هنيه هي بتموت في رعد هي هتعمل كده لوحدها .
فله بدعاء /يارب كملها بالستر وأجمعنا في حلالك يارب ..
في غرفه مالك …
كان يجلس مالك وهو بدون بعض الملفات المهمه لشركته السياحيه الذي يريد تأسيسها ليقاطعه رعد بابتسامه ..
رعد بابتسامه /فاضي ي مالك .
مالك بابتسامه وهو يضع الاب جانبه /لو مش فاضي افضالك ي حبيبي اتفضل .
رعد بابتسامه /بص بقا احنا عمرنا مكنا بنخبي علي بعض حاجه صح .
مالك بجديه /صح ي رعد .
رعد بابتسامه /ايه موضوع رشا واوعا تقولي أنها بتساعدها وخلاص لاني مش هصدقك انا كنت فاكر أن الموضوع كده لكن مش ده بس السبب .
مالك بابتسامه/هقولك ي رعد…
في الصعيد …..
في دوار عتمان .
عتمان باستغراب /مالك ي حمدان فيه ايه عاد .
حمدان بغضب /الي بيرقبوا عائله المنشاوي بلغوني أن رعد المنشاوي أعلن فرحه بعد بكره علي فله .
عتمان /وايه الجديد مانت خابر زين أن ده الميعاد .
حمدان بغضب /كنت فاكر أن أي حاجه ممكن تحصل ي ابوي لكن كده حفر قبره بايده اسمع ي ابوي بكره هنروحلهم ونصمم علي أن الفرح يتعمل عندينا هنه في الصعيد وسط أهلها وناسها وبعدين سيبه عليا اني ….
يتبع…
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا