روايات

رواية وقعت في حب عاجز الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم سارة محمود

رواية وقعت في حب عاجز الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم سارة محمود

رواية وقعت في حب عاجز الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم سارة محمود

رواية وقعت في حب عاجز الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم سارة محمود

مي…. انت كويس يا حبيبي سرحان في ايه
ادم…. ولا سرحان ولا حاجه بس قلقان علي ميرا
مي….. متخفش يا ادم و بعدين ضياء بيحب ميرا و هيحافظ عليها
ادم…. يا رب يا حبيبتي و بعدين كمل كلامه بس مالك احلويتي كده ليه
مي….. انا طول عمري حلوه بس انت اللي مش واخد بالك
ادم بخبث…وبيقرب منها ودفن وشه في رقبتها….. امممم بتعرفي انك وحشتيني اووووي
مي…. وانت كمان يا دومي
ادم…… قلب دومي من جوه و طبع قبله علي ش*فتيها
وفجاه قطعهم صوت عالي تحت
مي بخضه…… ايه الصوت ده
ادم…. ده شبه صوت ميرا
مي… تعاله ننزل
في الاسفل
———-
ميرا  بعياط…….. سيب شعري  يا حي*وان
ضياء….. تعرفي تخرسي بدل ما اق*تلك هنا
احمد  …… و هو نازل من علي السلم….. في ايه، ايه الصوت ده
ضياء….. اتفضل يا عمي شوف بنت اخوك المحترمه عملت ايه
احمد ….. سيب ميرا يا ضياء الاول و بعدين نتكلم
ادم….. ايه اللي حصل علشان تضر*ب اختي و تجبها بالشكل ده في نص الليل
احمد ل ادم….اسكت انت دلوقتي يا ادم و انت يا ضياء سيب ميرا و تعاله معايا المكتب
ضياء…. حاضر يا عمي
احمد…… قمر يلا انتي و مي خدو ميرا فوق و الشباب تيجي معايا المكتب
قمر…. حاضر يا بابا
في المكتب
————–
احمد…. في ايه يا ضياء ازاي تجيب مراتك كده في نص الليل
ضياء بغضب مكتوم……… هو فين عمي محمد
احمد…… في المستشفى جمب هدي، انجز قول ايه اللي حصل
ضياء….. تمام،  انا سمعت كلامك يا رعد و قلتلها اني مش هلمسها غير بإردتها و اتكلمت معاها بهدوء و نزلت المكتب و لما طلعت لقيتها
فلاش باك
———-
ضياء…… بتكلمي مين يا هانم
ميرا….. متجاهله كلام ضياء… طب اقفل دلوقتي يا كيمو و هبقي اكلمك الصبح لاني تعبانه وبالفعل قفلت مع كريم
ضياء….. و مين كيمو ده ان شاءالله
ميرا….. لو سمحت اطفي النوم و اتفضل بره علشان عاوزه انام
ضياء بصوت عالي……. للمره الاخيره يا ميرا بتكلمي مين في الوقت ده و مين كيمو ده
ميرا ببرود….. كنت بكلم حبيبي
ضياء سمع كلمه حبيبي من هنا اتحول 180 درجه و عروق ايده و رقبته برزت و عيونه بقت اشبه ب جه*نم لونها احمر من شده الغضب و اتوجهه نحو ميرا و مسك*ها من دراع*ها
ضياء….. سمعيني تاني كده قولتي ايه
ميرا بخوف من شكله…….. م مقولتش حاجه
ضياء و هو بيهزها بعن*ف…. انطقي قولتي ايه
ميرا….. ح حبيبي كريم يبقي حبي لم تكمل ميرا الجمله لان قطعها صف*عه جامده علي وشها جعلتها تقع علي الارض
ضياء…. و هو بيميل عليها و بيمس*كها من شع*رها….. شكلك متر*بتيش و انا هربي*كي من اول و جديد بس هنروح ل عيلتك الاول نوريهم اخره دلعك
باااك
—–
ضياء…. و ده اللي حصل
ادم بغضب ….. بس برده يا ضياء مكنتش ضر*بتها
ضياء….. ادم حط نفسك مكاني كنت هتعمل ايه لو مي قالت ليك كده
ادم…… كنت قت*لتها
ضياء…… وانا لو اقدر اق*تلها كنت ق*تلتها انا مقدرش اشوف ميرا مع حد غيري
عند البنات
———–
قمر…… خلاص يا ميرا متعيطيش اكيد انتي غلطي و عصبتيه
ميرا بشهقات و دموع….. انا فعلاً غلط بس المفروض ميعملش كده معايا يا قمر
مي…… خلاص بقي اهدي، بصي يا ميرو والله ضياء قلبه ابيض و مش بيجي بالعند ده اخويا وانا عرفاه
ميرا…. طب ليه بيعمل كده
قمر…… الراجل لما يحب بيعمل اكتر من كده و بعدين انتي من اللي حكتيه لينا غلطانه
قاطع كلامهم صوت مليكه
مليكه….. ماما ماما يزن و ريان مش مواقفين عياط
مي….. طب انا هروح اجبهم يا قمر
قمر….. طيب،  تعالي يا مليكه سلمي علي عمتو ميرا
مليكه……. و هيا بتحضن ميرا…. ازيك يا عمتو عامله ايه
ميرا….. وبتمسح دموعها….. انا الحمدلله يا قلب عمتو
مي…… خد يا قمر ابنك ده، ده ازاي سنه ده كان جايب البت من شعرها
ميرا…… هي مين دي  يا مي
مي بضحك….. مهو انتي خلعتي يا اختشي و متعرفيش حاجه، دي يا حبه عيني ريان بنتي امسكي شليها
ميرا…… و هيا بتلاعب ريان، دي شبه ادم اوووي بسم الله ماشاء دي كام سنه
مي…… عندها سنه و يزن عنده سنه و نص
قاطع كلمهم صوت رعد و هو بينادي علي ميرا تتزل
قمر…… انزلي انتي يا ميرا و احنا هنبقي هنا
ميرا… تمم
في الاسفل
ميرا….. نعم يا رعد
رعد…… تعالي يا ميرا اقعدي
ادم….. ميرا من غير لف و دوران قولي مين كريم ده
ميرا….. انا لما سافرت تركيا مكنتش اعرف حد هناك و بالصدفه اتعرفت علي كريم و بقي صديق و اخ ليا و هو ساعدني اني اشتغل و لما عرفت ان ماما تعبت هو حجز التذاكر و جينا علطول
احمد….. يعني هو في مصر
ميرا….. ايوه يا عمي
احمد….. تمم هاتي رقمه علشان اشكره و يلا اتاسفي ل جوزك
ميرا…. بس
رعد…. من غير بس يلا اعتزري لجوزك و انت يا ضياء اعتزر ل مراتك و راضيها
و بالفعل اعتذر كل من ميرا وضياء لبعض و بعدين راحو الفيلا بتاعتهم و كل واحد طلع علي الاوضه بتاعته
في الصباح
في غرفه رعد
———
رعد…… صباح الليمون علي احلي عيون..
قمر  بضحك…… صباح الاناناس علي احلي ناس..
رعد بهمس ل قمر….. بحبك
قمر بخجل… و انا كمان يا رعدي
رعد…… قلب رعدك من جوه
قمر…. قوم يلا علشان ننزل نفطر
رعد….. حاضر يا قلبي
عند ادم و مي
———-
تفتح مي  عينيها ببط تجد نفسها نائمه على صدر ادم وهو حاضن*ها بتملك  ويلعب في  شعرها
مي بنوم…… ادم
ادم….. قلبه عيونه روحه
مي بضحك……. صباح الخير ياقلبي
ادم…… بحبك اوي
مي…….. هتفضل تحبني
ادم….. كل يوم هيزيد حبي عن اليوم اللي قبله و هفضل احبك لاخر يوم في عمري
مي…… ربنا يديمك ليا انتي و ريان يا قلبي
ادم…. و يديمك لينا يا قلبي
مي…… بحبك قوم بقى عشان عايزه اخد شاور
ادم….. متقومي وانا مسكك
مي بكسوف….. ادم قوم وبطل رخ*امه بقا اله
ادم…..بضحك حاضر، انتي عامله زي البندوره
مي……. قوم ياله وبطل قل*ه اد*ب
ادم….. قل*ه اد*ب ايه يا بنتي ده انا جوزك و متجوزين بقالنا سنه و معانه بنوته قمر
مي….. اوووف ادم انت رخ*م
ادم…… ماااشي
دخل ادم اخد دش وخرج وواقف بيسرح شعره
ادم………. مي  البسي وانزلي هستناكي تحت علشان
مي….. طيب
بعد وقت اتجمعت العيله كلها علي الفطار
قمر….. رعد متنساش هنروح المطار انهارده علشان بابا و ماما راجعين انهارده من الحج
رعد….. متخفيش مش ناسي يا حبيبتي
قمر بهمس…… ل*م نفسك بابا قاعد
رعد….. هو انا شاق*طك يا قمر انتي مراتي و ايه لمي نفسك دي ما كل الناس عارفه اني بحبك
قمر بضحك….. طيب طيب
احمد بضحك….. ربنا يديمكم لبعض يا ولادي
الجميع….. و يديمك لينا يا ابو حميد
في الجانب الاخر عند ميرا و ضياء
————————
صحيت ميرا من النوم و ملقيتش ضياء في الفيلا ف قامت اخدت شاور و لبست بنطلون جينز و تيشرت اوفر سايز باللون الاسود و عامله شعرها ديل حصان و نزلت عملت فطار ل نفسها و بعد ما فطرت عملت فنجان قهوه و فضلت تتفرج علي الفيلا
وصلت عند اوضه اللي لفت انتباها في الاوضه دي ان الباب بتاعها مختلف عن باقي ابواب الغرف التانيه و لسه هتفتح الباب سمعت صوت من خلفها
ضياء…….. مش مسموح ليكي او لغيرك  انك تدخليها
ميرا…. باستغراب و رفع حاجب…… و ده ليه ان شاءالله ولا ميكنش حاطت فيها اث*ار او حث*ث
ضياء…. بضحك…. خيالك واسع اووووي يا ميرا
ميرا……. عاوزه اروح ل ماما
ضياء….و هو بيمشي ….. تمم هنعدي عليها و بعدين هنروح نشوف خالتي و عمي لانهم هينزلو مصر انهارده
ميرا…. و بتمشي جمبه….. هما كانو فين
ضياء…. في الحج….. تعالي عاوزك تشوفي حاجه
ميرا…… ايه هيا
ضياء….. امشي معايا  و انتي تعرفي
ميرا سمعت كلامه و فضلت ماشيه معاه بهدوء لحد ما وصلو عند الجنينه بتاعت الفيلا و لقيت علبه كبير جدا متزينه بشكل حلو
ضياء….. افتحيه
ميرا….. بتمشي للعلبه ……. ايه ده و بتفتح بتنصدم
ضياء……. ايه عجبك
ميرا بفرح……. عرفت ازاي
ضياء….. بيقرب منها…. انتي في كليه فنون جميله و بتحبي الرسم و عرفت ان الفنان اللي بتحبيه هو مايكل انچلو ديه لوحه من اللوحات الاصليه بتاعته
ضياء….. لسه مخلصناش
قام مسكها من ايديها و وصلو خلف الفيلا كان في مكان ذي اوضه بس اكبر بشويه و مصنوع  من الزجاج
ميرا…… ايه ده
ضياء….. تيجي ندخل علشان نعرف
ميرا بفرحه…… يلا
ميرا دخلت و انصدمت لقيت الاوضه دي عباره عن ورشه للرسم فيها كل حاجه اي فنان او رسام محتاجها من لوحات بيضاء او اوراق رسم و جميع الالوان و فيها شموع ملونه و اضواء بسيطه و تحف و كل حاجه
ميرا….. الله ده حلو اوووي اوووي بس ده لمين
ضياء….. ل امي يا ميرا
ميرا….. بس والدتك متوفيه
ضياء…. بت انتي ناويه تم*وتيني
ميرا….. ليه
ضياء….. ميرا المكان ده ليكي اعتبربه عربون محبه و اسف بينا
ميرا…… اممممم بس ليه بتعمل كده
ضياء…… يمكن علشان بحبك
ميرا…..؟!
يتبع……

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *