Uncategorized

رواية كانسر الفصل الثاني 2 بقلم آية السيد

 رواية كانسر الفصل الثاني 2 بقلم آية السيد

رواية كانسر الفصل الثاني 2 بقلم آية السيد

رواية كانسر الفصل الثاني 2 بقلم آية السيد

الدكتوره بحزن /بصراحه يا انسه حور التحاليل اللي قدامي بتبين انك عندك كانسر
حور بصدمه /ايه كا… كانسر
الدكتوره حاولت تطمنها /بس الحمد لله النسبه بتاعته مش كبيرة وممكن نلحقها ونقتل الخلايا السرطانية خالص
حور كانت في دنيا تانيه ومكنتش مركزه في اي حاجه غير  كلمه واحده بس وهي اللي بتتردد في دماغها كانسر
حور فجأه فضلت تضحك بهسيريه 
الدكتورة بخوف /حور… حور انتي كويسه
حور بضحك مع دموع /اه تمام….. تمام جدا 
الدكتورة بخوف من حالتها/حور…. 
حور  بمقاطعه/اقولك علي سر 
الدكتوره بترقب /اتفضلي 
حور بضحك /انا كنت عارفه 
الدكتوره بعدم فهم /ك… كنتي عارفه ايه؟؟؟ 
حور بدموع /كنت عارفه انه هياجي اصل هو جه لكل اللي بحبهم وخدهم مني بس مش عارفه هو اتأخر ليه او ليه جه في  الوقت دا بالذات
الدكتوره بخوف من حالتها /مش عارفه اقولك ايه بس انتي محظوظه اكتر من ناس كتير وممكن يتعالج وت..
حور قاطعتها بضحكه حزينه /ه… حضرتك م مستاهله انك تشفقي عليا انا عارفه نهايه مرضي ايه ومهما حصل عارفه ايه هي النهايه اللي هوصلها يبقا مش مستاهله بقا اتعب جسمي واستنزف روحي اكتر من كده 
الدكتورة /يا حور بس………… 
وقاطع كلامها حور اللي خرجت من الاوضه
حور طلعت من عند الدكتورة والدموع بتنزل من عينها وهي  لغايه دلوقتي مش مصدقه ولا مقتنعه انها مريضه كانسر…. عقلها مش قادر يستوعب انها عندها نفس المرض اللي اخد منها ناس بتحبهم…. كانت حاسه انها هتتصاب بيه بس مكنتش متوقعه انه هياجي الوقتي وهي خلاص كان فاضل كام يوم وتبقا مع حبيبها
وفجأه لقت رجليها وخداها وراحت قعدت علي البحر ودموعها بتنزل وبتبص في الولا شئ وفجأه تليفونها رن
حور بتحاول تتماسك /الو
انجي صاحبه حور /ايوة يا حوري كيفك
حور بدموع /ا.. انا تعبااانه اوي 
انجي بخوف علي صديقتها /مالك يا حور
حور بدموع /تعا.. تعالي محتجاكي
انجي بخوف /حاضر انتي فين 
حور بعياط وشحتفه /ع.. علي الب… البحر في مكانا
انجي بقلق /حاضر اهدي بس وانا خمس دقايق بالكتير وهكون عندك بس بالله عليكي اهدي 
حور بعياط /ح.. حاضر بس بلا… بلاش تعرفي مالك
انجي /حاضر.. حاضر متقلقيش
حور قفلت مع انجي ودموعها لسه بتنزل هي اه كانت متوقعه المرض دا وخصوصا ان كذا حد في عيلتها جاله المرض دا بس الصدمه كانت كبيره 
__________________
في بيت انجي المحمدي صاحبه حور 
انجي كانت بتلبس هدومها بسرعه وفجأه سمعت الباب بيخبط 
انجي /ادخل 
والده انجي /مش هتتغدي… وايه دا انتي بتلبسي ليه مش قولتي مش هتنزلي النهارده 
انجي بقلق /لا يا ماما وانا نازله راحه لحور كلمتها وكانت بتعيط وانا مش عارفه مالها فهروح ليها اشوفها 
والده انجي /طاب اهدي بس وان شاء الله خير يا حبيبتي وكله هيبقي كويس 
انجي /يا رب يا ماما بس صوت حور مش مطمني 
والده انجي /اهدي بس وان شاء الله خير.. طب انتي مش هتعرفي مالك
انجي كانت لسه هترد بس سمعت صوت مالك وراها
مالك من خلفهم /مش هتقولي ايه يا ماما 
انجي بسرعه /مفيش يا حبيبي 
مالك بشك وهو ينظر لوالدته /فيه ايه يا ماما انتوا مخبيين عني حاجه
انجي بسرعه /لا لا ابدا يا مالك دا انا كنت راحه لحور بس أصلها وحشاني اوي 
مالك /ماشي تعالي اوصلك 
انجي بسرعه /لا لا يا حبيبي انا هروح بقا بسرعه عشان متاخرش وكمان انت مش لابس… يلا مش عاوزة حاجه يا ماما 
والده انجي  /سلامتك يا حبيبتي خدي بالك من نفسك 
انجي /حاضر يا حبيبتي سلام يا مالك 
والده انجي /سلام يا حبيبتي 
مالك بابتسامه جذابه/سلام وسلميلي علي حوري 
انجي /ماشي باي
انجي نزلت من البيت وراحت لحور 
والده مالك /مش هتتغدي يا بني 
مالك /اه يا ست الكل والنبي لأحسن انا واقع
والده انجي /ثواني والاكل يكون جاهز يا حبيبي
مالك /ماشي يا حبيبتي وانا في اوضتي لغايه ما تخلصي 
والده انجي /ماشي يا بني
_______________________
عند حور علي البحر 
حور كانت قاعده علي الرمل وضامه رجليها لصدرها ودافنها وشها بين رجليها وبتعيط وفجأه حست بحد بيحط ايده علي كتفها 
حور رفعت وشها ولقت انجي 
انجي قلقت اول لما شافت شكل حور وعيونها الحمرا 
انجي قعدت جنبها بخوف وقلق عليها 
انجي بخوف /ما… 
ومكملتش كلامها وحور حضنتها جامد وفضلت تعيط اكتر وانجي اتفاجات من دا بس حضنتها هي كمان وحاولت تهديها 
انجي بخوف /مالك يا حبيبتي فيه ايه 
حور بتعيط ومش بترد عليها 
انجي حاولت تهديها /هشششش اهدي يا حبيبتي اهدي بالله عليكي وفهمني فيه ايه 
بعد فتره حور هدت وبعدت عن انجي 
انجي بخوف /مالك يا حبيبتي 
حور بعياط وشحتفه /اا.. انا 
انجي بخوف /انتي ايه
حور بعياط /عندي ك.. كانسر 
انجي اتصدمت من اللي سمعته و دموعها نزلت علي صاحبتها وبعدين حضنت حور جامد 
انجي بعياط /ه… هتبقي كويسه والله هتبقي كويسه 
حور بعياط /شوفتي بقا مش قولتلك هياجي في يوم… طلع عندي ح.. حق
انجي بعياط /هششش والله هتتعالجي وتبقي كويسه وتتجوز انتي والواد مالك كمان 
حور ضحكت بالم /مش هينفع انا وانتي عارفين النهايه
انجي بدموع /متقوليش كده عشان خاطري والله هتتعالجي وتبقي زي الفل كمان 
حور بعياط /ا.. انا خايفه اوي يا انجي 
انجي وهي تزيد من ضمها /هششش اهدي مفيش حاجه انا جنبك ومالك وأهلك وأهلي كلنا جنبك يا حور 
حور بعدت عن انجي واتكلمت بعياط /م.. مالك 
انجي هزت دماغها وعيونها بتدمع علي صاحبته عمرها /اه هو معاكي وبيحبك وهتتجوزوا وهفرح بيكوا انتوا الاتنين 
حور بعياط /انجي ممكن اطلب منك طلب 
انجي /اه
حور بعياط /متقوليش حاجه لحد ولا حتي مالك 
انجي /بس… 
حور بعياط /عشان خاطري يا انجي مالك طيب ويستاهل واحده سليمه يكمل معاها ويبني حياته ويكون عنده اولاد….. وكملت بالم /يستاهل واحده معندهاش كانسر وخلاص هتمو…. 
انجي حضنتها بقوة /بالله عليكي بطلي تقولي كده والله هتتعالجي وتتجوزي مالك…بالله عليكي خليكي قويه زي ما انا طول عمري عرفاكي 
حور بعياط /مش قادره  خايفه اوي 
انجي بعياط /والله هتتعالجي وتبقي كويسه وترجعي لحياتك تاني 
حور خرجت من حضنها /بس انا قررت يا انجي 
انجيبخوف فهي تعرف صديقتها / قررتي ايه يا حور
حور مسحت دموعها /و………. 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية جوازة غصب للكاتب عمرو خالد

اترك رد

error: Content is protected !!