روايات

رواية حب الصدفة الفصل الأول 1 بقلم نور ابراهيم

رواية حب الصدفة الفصل الأول 1 بقلم نور ابراهيم

رواية حب الصدفة البارت الأول

رواية حب الصدفة الجزء الأول

رواية حب الصدفة الحلقة الأولى

إنتى ليكي عين تتكلمي و ترفضي ابني يا زبا*لة مش كفاية كنتي نحس على ابني و مات بسببك لولا أن الورث هيخرج برا عيلة الرشيدي عمري م كنت هجوزك عاصي
جويرية ببكاء شديد : و أنا كان ذنبي اى انا حبيت زين من كل قلبي بس هو سابني ومشى وانا مستحيل اخونه واتجوز غيره
نعيمة : و هو استحملك بعيبك و حرمتيه من الخلفة وكمان اى فقدت ابني وهو صغير بسبك انتى مصيبة وحلت على عيلة الرشيدي من يوم م اتربيتي مع عيالي هنا
عاصى داخل على صوت المشاجرة العالي
عاصي : فى اى يا أمي اى الصوت العالي دا
نعيمة : أصل الهانم رافضة تتجوز و بتقول اى هتفضل كدا عايشة على ذكريات زين اللى اتحرم من الخلفة ومن السعادة وفقد حياته بدري بسببها

 

 

 

 

 

 

 

عاصي بحدة : أمي ملوش لازمة الكلام دا دلوقتى ممكن وهى حرة مش هنجبرها
نعيمة بصوت جهورى : لا هنجبرها واى مسألتش مين العريس يعني
عاصي بإستغراب : مين ؟!
نعيمة : انت العريس يا عاصي
عاصي : نعم عريس مين انتم اجننتوا
نعيمة بجبروت : انا قولت كلمتى واعملوا حسابكم كتب الكتاب بكرة بليل ودا أمر مني
عاصي القى نظرة اشمئزاز إلى جويرية التي كان دموعها تتدفق على وجنتيها بغزارة
عاصي : اللى تشوفيه كدا كدا مش فارقة معايا هى زي اى بنت انا اعرفها وسابهم و صعد إلى الجناح الخاص به
وقعت تلك الكلمة عليها كالصاعقة أ يراها مثل هؤلاء الفتيات المتبرجات أ هكذا انقلبت الحياة رأس على عقب بين ليلة وضحاها أ يعقل انها أصبحت بالبضاعة تباع و تشترى
نعيمة : أظن انتي فهمتي انتى بالنسبة لينا اى بس عمري م هسيبك تاخدي حاجة من ورث الرشيدي انتى زيك زى الخدامة هنا وتركتها فى صدمتها ودموعها التى تسيل من الحسرة على حالها الذى تبدل بعد موت حبها الأوحد
” زين ”
أمنه( الدادة ) : قومي يا بنتى حقك على يا نن عيني
جويرية بضعف : كدا خلاص يا دادة انا كدا هخون زين انا مقدرش اعمل كدا ياخدوا كل حاجة بس بلاش يعملوا فيا كدا يا دادة بلاش يظلموني انا عمري م هحب حد زي زين
أمنه بدموع : قومي بس يا بنتى قومي عشان خاطري ارتاحي وهتتحل ان شاءالله
وبالفعل صعدت جويرية غرفتها ومسكت صورة زين و بتتكلم بو* جع و دموع
زين عشان خاطري تعالى خدني انا مش هقدر اعمل كدا انا عارفة اني بخونك بس مش بإرادتي ليه سبتني اعيش مع جبروتهم تعالي يا زين عشان خاطري و افتكرت اما كان بيقول ليها ” مع بعض للأبد ” بكت بشدة على حالها و غلبها النوم من الإرهاق .
*****************

 

 

 

 

 

 

 

عند نعيمة ..
نعيمة بخبث : ألو وحشتني اوى
المجهول : وانتي أكتر هنتقابل امتى بقى
نعيمة : بعد اللى وعدتك بيه
المجهول بصدمة : دا بجد يعني خلاص كدا عاصي و جويرية هيتجوزا
نعيمة بخبث : ايوة واللى وعدتك بيه هعمله بس واحدة واحدة عشان كله ينجح انت عارف ان بعد موت زين ابني مبقتش حاجة تفرق معايا غيرك
المجهول بخبث : عارف ويوم م تنفذى هيكون يوم اعلان جوازنا
نعيمة : ماشى يا حبيبى يلا سلام دلوقتي
***************
عند عاصي اللى قاعد بيدخن بعصبية وبيكلم صاحبه أحمد فى الفون
عاصى : بقى انا بعد كل دا اتجوز واحدة حد لمسها قبلي وكمان مش بتخلف انا مش فاهم أمي بتعمل كدا ليه
أحمد : اهدى يا عاصي كله يتحل
عاصى بعصبيه : بس تعرف مش هرحمها لأنها كانت سبب تعاسة قصر الرشيدي بعد موت زين هخليها تدوق المر فى كاسات
أحمد : بس يا عاصي حرام تعمل فيها كدا تعاقبنها على حاجة هى مش ليها إيد فيها بنات الناس مش لعبة يا عاصي
عاصى : أحمد اقفل انا مش طايق نفسي عشان تقول بنات الناس ومش بنات الناس
آمنة بصوت عالى : الحقنيييي يا عاااااصي بيه ..

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حب الصدفة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *