روايات

 رواية أرض العشق الفصل السادس عشر 16 بقلم منار همام

 رواية أرض العشق الفصل السادس عشر 16 بقلم منار همام

رواية أرض العشق البارت السادس عشر

رواية أرض العشق الجزء السادس عشر

أرض العشق
أرض العشق

رواية أرض العشق الحلقة السادسة عشر

ياسين صحي لقي شهد نايمه جنبه نص جسمها مسنود علي السرير رجليها في لارض وساندها راسها على جبينه وفي قماش على راسه.
ياسين حاول يقوم شهد حست من حركته وصحيت.
ياسين بتعب
: اي الي منيمك كده
شهد: كنت تعبان اوي امبارح و درجه حرارتك عاليه ونمت جنبك من غير ماحس
ياسين: انتي هتفضلي ب فستان ده
شهد: هاا لا هغير.. ودخلت الحمام.(شكله كده مش متعود علي شكرا🚶🏻‍♀️)
في الحظه دي حد بيخبط علي الباب
ياسين: ادخل
دخلت فاطمه وهي بتعيط
ياسين بخوف : مالك يا فاطمه بتعيطي ليه
فاطمه بعيط: عز مش راضي يخليني اروح الكليه
ياسين: يعني اي مش راضي يخليكي تروحي الكليه
فاطمه: لمه من شويه حولت اطلع الحرس منعوني وقلولي دي اوامر عز بيه
ياسين قام من علي السرير وقال وي هو ب يلبس التيشرت
: انزلي انتي يا فاطمه وانا هتصل علي الحرس يفتحولك البوابه.
ياسين راح عند ا عز لقيه طالع من اوضه الهدوم
عز: صباحو فل يا باشا
بس الصدمه كانت لمه ياسين ضر”به في وشه جامد
عز بيرجع لي وره من الضربه
: اي يا عم في اي
ياسين ماسكه من التيشيرت بصوت علي
: انا قر”فت منك ومن تحكماتك في لبسها اكلها شربها بقول معلش بيحبه وغيران عليها لاكن مستقبلها خط احمر
عز بعد ايد ياسين عنه وقال بصوت عالي
: شخصيتي كده ومش هغيره من صغير اتعوت الي اعوزه اخده وده بسببك
ياسين : بقا هو ده غلطي اني كنت بحاول متحسش بغياب امك و ابوك
عز بصوت اعله: ومين قلك اني كنت بنسه اي يعني بتجبلي كل الي عايزه وي مبتقعدش معاي دقيقه مفكر كده بتعوضني كانت اهم حاجه عندك الشغل ول فلوس
ياسين: كنت عايزني اعملك اي يعني اقعد جنبك اسيب الشغل… اشتغلت ليل نهار علشان حضرتك تعيش في نفس المستو الي ابوي سابنه عليه
عز: مكنتش عايز نفس الز”فت؛ المستوى كنت عايزك انتا ملقتكش جنبي بس لقيت فاطمه فرضت سيطرتي عليه وكبرت وتعوت عله كده متجيش انتا تلومني دلوقتي انتا الي سبتني ونتا الي جبتها ليا
ياسين الم جرحه بد يظهر وقال بتعب
: يعني انا الي غلطان دلوقتي
عز بصوت واطي
: خلاص ول غلطي ول غلطك انسا… كمل وي هو بيخد مفتيح العربيه….
: هي فين دلوقتي
ياسين قعد علي اقرب كرسي من التعب وبان عليه الضعف
: راحت الكليه
******
ابراهيم صحي علي صوت تلفونه كان نايمع علي الكنبه و مليكه في حضنه
: مليكه اوعي عايز ارد علي التلفون
مليكه بصوت ناعس: لا انا عايزه انام
ابراهيم بص في التليفون كان ياسين الي متصل
: متصل بدري يعني
ياسين بصوت باين فيه التعب
: تعاله عايز اتكلم معاك
ابراهيم حس بيه
: ربع ساعه وبقا عندك.. وقفل…
ابراهيم قام واقف وشال مليكه
: يلا يا كسلانه
مليكه اتعلقت في رقبته
: لا ونبي سيبني انام شويه
: امم مش عايزه تروحي عند شهد
******
ياسين واقف قدم باب اوضته خد نفس ورسم البرود علي وشه ودخل لقي شهد بتلف الحجاب قدم المرايه
ياسين وي هو بيخد مفتيحه
: خلصي ونزلي علشان داده كانت بتسال عليكي من شويه علشان اختك جايه
شهد: هو انتا نازل
ياسين: ايوه
شهد: طاب هو ينفع اروح الكليه
ياسين: الفتره دي مش هينفع يومين كده
******
عز: مفكر لمه يجبلي فلوس هيريحني.. كمل بعتاب..
ده حتا ابراهيم الي ملقتش غيره احكيله من صغري من ساعة متجوز ميعرفش عني حاجه
وحد من صحاب عز قال وي هو بيطلع سجاره
: مفيش حد فيها مرتاح يا صحبي..خد.
مدله سجاره.
عز: ليه انتا مش مرتاح في اي اب وي ام عندك وهال بيحبوك
: هههه طاب ول فلوس يا صحبي ما هي كل حاجه
عز: ع الله حكايتي وحكايتك
: بقولك اي الشباب عملين سهره جامده متيجي نروح نعمل دماغ ونبعد عن الهم ده
عز: لا انا هستنا فاطمه لمه تطلع و اوصله البيت..
: يعم متخفش مش اطمنت ان هي في الكليه مش هيحصله حاجه وبعدين سعتين ونرجع تكون هي خلصت
عز بص علي الكليه وحس ان في حاجه غلط بس طنش
: طاب يلا
******
ابراهيم: طاب اي يا صحبي بقالنا ساعه وقفين كده مش هتقوا في اي
ياسين وقف قدم البحر وساند ضهره علي العربيه وحاطط ايده في جيوبه وسرحان
ياسين بشرود: بعد ده كله طلعت انا الي غلطان طلع شايل مني مفكرني ببعد عنه
ابراهيم: اعتبره عيل يا ياسين وما تخدش علي كلامه
ياسين بنفعال: لا مش عيل لمه يفضل 23سنه وخاد عني الفكره دي يبقا مش عيل. كمل بياس. فضلت 30سنه ابعد نفسي عن كل حاجه بحبه علشان احميه وفي الاخر اطلع كل همي الفلوس
ابراهيم حط ايده علي كتف ياسين
: انشاء لله خير وزي كل مره هيغلط ومش هيلاقي غيرك
******
شهد: هااا يا مليكه احكيلي جوزك عامل معاكي اي
مليكه: كويس خالص
شهد مسقت ايد مليكه وتكلمت بحنيه
: مليكه انتي لو مش مرتاحه مع جوزك انتي مش مجبوره تعيشي معاه ممكن تعيشي معنا انا وماما
مليكه قال بسرعه
: لا لا انا عايزة افضل مع ابراهيم..
شهد فهمت ان مليكه بتحب ابراهيم
مليكه: انا عايز ارجع معاكي و اشتقتلك انتي وماما ب. بس مش عايز اسيب ابراهيم برضو
شهد خدتها في حصنه
: يلهوي اختي الصغيره كبرت وتجوزت وبتحب جوزها
*****
في الشركه عند ياسين
ابراهيم: اي ياباشا مش هتروح
ياسين: لا عندي شويه شغل
ابراهيم:مطولش وتصل بيه لمه تمشي و انا مروح وهعدي علي بيتك اخد مليكه من عند مراتك
ياسين: تمام ماشي
******
عز صحي بعد فتره ولقي نفسه نايم وفي وحدها جنبه فتح تلفونه ولقي اكتر من 70مكالمة فائته
عز: الو ايوه يا عادل
عادل: عز بيه الحقنه في مصيبه
عز: خير في اي
عادل: فاطمه هانم اتخطفت
عز قام مخضوض: ازي يعني سايب حمير يحرسوها
عادل: يا بيه زي ما قلتلنا حضرتك فضلنا وقفين قدم باب الكليه بس في واحد من الحرس شاف عربيه طالعه من ورا الجامعه وشاف فاطمه هانم فيه
عز بصوت عالي: انتو فين
عادل: في الصحراوي يا باشا…
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية أرض العشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *