رواية أين سماء حزني الفصل الثاني 2 بقلم عزيزة طه
رواية أين سماء حزني الفصل الثاني 2 بقلم عزيزة طه
رواية أين سماء حزني البارت الثاني
رواية أين سماء حزني الجزء الثاني

رواية أين سماء حزني الحلقة الثانية
أين سماء حزني … عزيزة طه … الجزء التاني
ابتعد حسام عنها وهو يقول : شوفتي الرجولة
كانت سما تبكي وتحاول ان تغ*طي جس*دها بما تبقي من الفستان .
أمس*كها حسام من ذراعها ورفعها نحوه : دلوقتي بقي هترجعي معايا بمزاجك .
بص*قت سما بوجه : أنا مستحيل أعيش معاك .
أمس*كها من شعرها وحاول ادخالها السيارة بالغصب وهي تصرخ تحاول ان تستنجد باحد .
توجه كريم نحو الصوت الذي ظهر بصورة أقوي ثم
وجد تلك السيارة تقف وهناك رجل يحاول ان يخت*طف فتاة .
ذهب كريم نحو حسام وأمس*كه من قميصه وسح*به ثم قام بلك*مه .
ركضت سما واختبئت خلف كريم وهي تمسك بفستانها وتقول : الحقني لو سمحت ده عايز يخط*فني .
حسام : دي كدابة دي تبقي مراتي .
سما وهي تهز رأسها : لأ لأ انا مش مراته
حسام بخبث : طب والفستان اللي لابساه والدبلة اللي في ايدك .
نظر لها كريم بشك ولكن هيأتها المزرية لم تسمح له بالتفكير ولكنها تذكرت البطاقة الشخصية التي سقطت منها عندما صف*عها حسام .
فذهبت نحو الأرض واحضرتها وأعطتها له وهي تقول : شوف مكتوب عزباء وكمان انا تحت ال ١٨ .
أعاد لها كريم البطاقة ثم قال لحسام : بقولك ايه امشي من هنا أحسنلك .
حسام بشر : مش همشي من هنا
كريم : يبقي انت الجاني علي نفسك .
بدأ كريم بالع*راك مع حسام حتي أسق*طه أرضا والد*ماء تنز*ف من وجهه .
اقترب كريم منها وقال : مين اللي عمل فيكي كده .
سما بحرج : هوا
كريم بغضب : لمسك .
سما بكذب من خوفها : لأ
تنهد كريم براحة لا يعلم مصدرها ثم خلع جاكيته وجعلها ترتديه .
توجه نحو المكان الذي ترك به السيارة فلم يجدها فقال في نفسه : يا بنت ال🐶 يا ندلة
سما بخوف : هي فين عربيتك دي .
كريم بضيق : بقولك ايه اهدي كده لحد مانشوف حل .
سما : في هنا كشك تقدر تكلم منه
كريم بأمل : طب كويس تعالي .
سما : آجي فين … لحد هنا وشكرا انا هكمل لوحدي
كريم بقلق : تكملي فين انا لسه نجدك من ايد واحد خليني اوديكي مستشفي علشان اطمن عليكي .
امأت له برأسها ثم طلب كريم رقم أخاه الذي حضر بعد وقت طويل .
كريم بغيظ : كنت بتعمل ايه كل ده يعم رامي
رامي بضيق : عايز ايه
كريم : هات بقي المفتاح ده علشان مش وقتك واقعد في العربية لحد ما آجي لك .
توجه كريم نحو سما حيث تركها تحت شجرة لترتاح .
كريم : يا آنسه يا آنسه .
رفعت سما وجهها بخوف : ايه في ايه
كريم : اهدي العربية وصلت ممكن نتحرك .
اصطحبها للسيارة وساعدها علي الصعود وبمجرد ان جلست غفت في النوم .
صعد كريم السيارة وتحرك نحو اقرب مستشفي وحاول رامي أن يسأله لكنه منعه بحجة أنه ليس الوقت المناسب .
وصل كريم المستشفي وطلب من رامي ان يشتري لها فستانا وذهب هو معها للطبيب .
الطبيبة : طب يا مدام يا ريت ترتاحي وكمان تاخدي الأدوية في وقتها.
أمسكت سما يدها وقالت : لو سمحت متقوليش حاجه للشخص اللي بره
الطبيبة : أنا افتكرته جوزك وكنت هطلع اعاتبه لأن يبدو انه كان عن*يف وكمان موضوع الح*ادثة اللي قاله لي ده مش مقنع .
سما : بصي هو الموضوع مع*قد بس علشاني متقوليش حاجه غير اللي قولتيه ويا ريت ميعرفش ان انا مش بنت .
امات الطبيبه بحزن وقالت : تمام .
خرجت الطبيبه لكريم واخبرته بما قالته سما وحضر بعدها رامي وبيده حقيبة بها الفستان ودلف رامي الغرقة وطلب منها ان تبدل الفستان وكادت تخرج لكنها قاطعته : لو سمحت
التفت لها وقال : افندم .
اظهرت له الفستان والذي كان قصير فتنهد بضيق من تصرفات رامي وقال : معلش يا آنسه …
صمت قليلا فقالت : سما اسمي سما .
ابتسم وقال : طب يا سما البسيه دلوقتي بس وعموما احنا هنركب العربية وهنروح لبيتي …..
قاطعته بصدمة : بيتك
قال كريم بتوضيح: أقصد يا آنسة سما بيتي الي فيه والدتي واختي وكمان مراتي
تنهدت سما وقالت : بس انا هعمل ايه هناك
كريم : هنروح هناك ترتاحي وبعدين نشوف هنعمل ايه
سما : طب وانت بتعمل كده ليه
كريم بتوتر : علشان اختي كان ممكن تكون مكانك
سما : انت متعرفش حكايتي .
كريم : مش مهم .. المهم اني عارف انك محتاج ليا .
امات له سما ودلف كريم للخارج وهو يقول : انت يا سي رامي .
رامي : نعم
كريم : ايه اللي انت جايبه ده .
رامي : جايب ايه .
كريم : الفستان …. اتعميت وانت بتنقيه
رامي : يووووه هو ده اذا كان عجبك
كاد يتحدث ولكنه دلفت سما للخارج وقالت : أنا لبست
رامي : اوباااااا
كريم بغيظ : اسكت يلا
رامي : اهو سكت .
كريم : وانتي يا هانم الجاكيت فين
سما بقلق : اهو
انتزعه من يدها ووضعه علي كتفاها وقال : اخرجي بسرعة وحاولي محدش يشوفك .
تحركت سما امامه وهي تشعر بالتوتر بينما قال رامي ممازحا : ايه انت بتغير ولا ايه
كريم في نفسه : بغير … انا عمري حتي ما غيرت علي مني .
وصلت سما وكريم للمنزل وهبط رامي وهو يقول لسما بحماس : يعني حلو اوي كده انا في اولي طب وانتي كمان هتدخلي طب كده احنا سوا سوا .
ابتسمت سما ثم التفتت كريم الذي يبدو ان يستشيط غضبا وقالت : مالك يا استاذ كريم
كريم في نفسه : اسمي استاذ كريم وهو اسمه رامي .
كريم : مفيش حاجه يا آنسه … يلا علشان ندخل .
دلفت سما وهي تشعر بالتوتر وعلي عكس ما توقعت رحب بها الجميع بحب ولكنها كانت تشعر بالنقص لأنه اخبرهم انها زميلة رامي وانتقلت هنا وسوف يستضيفوها حتي تجد مكانا لها .
تعرفت سما علي هدي اخت كريم اللطيفة وأيضا علي والدته رحمة والتي هي احن امرأة راتها ليست كوالدتها .
دلفت سما غرفة هدي التي أصرت علي أن تقاسمها غرفتها .
سما في نفسها : اتمني ان حياتي تبقي أحسن
وفجاة تذكرت ذلك الحق*ير ولكنها نفضت رأسها وكأنها تحاول إخراج تلك الذكريات وتلك الحادثة البش*عة .
رأيكم يا شباب أهم دعم
- لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
- لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية أين سماء حزني)