روايات

رواية إعادة تأهيل معقدة 2 الفصل الثامن 8 بقلم زهرة عصام

رواية إعادة تأهيل معقدة 2 الفصل الثامن 8 بقلم زهرة عصام

رواية إعادة تأهيل معقدة 2 البارت الثامن

رواية إعادة تأهيل معقدة 2 الجزء الثامن

رواية إعادة تأهيل معقدة 2 الحلقة الثامنة

ذكية :- برنس اية بلا نيلة خلص لينا إجراءات الزفتة دي كتر القعدة فيها وحشة وأنا الصراحه تعبت و كلم البيت يجهز أوض للبنات عشان هيجو معانا
تمارة أخيرا اتكلمت بعد ما كانت متقمصة دور الصامت و قالت:-
لا لحظة كدا مين هيروح مع مين ؟
ذكية بابتسامة:-
إنتوا هتيجوا معانا طبعاً مستحيل اسيبكم تقعدوا لوحدكم بعد كدا ، كانت امنيه من أمنية حياتي يكون عندي أحفاد يملوا عليا البيت بس للأسف ربنا ماردش و مرزقنيش غير بـ نوح فـ إنتوا هتيجوا معانا إنتوا خلاص من هنا و رايح بقيتوا احفادي
تمارة باعتراض:-
آسفة في اللي هقوله بس مش هيحصل أنا و أخواتي هنقعد مع بعضنا مش هينفع نيجي مع حضرتك سامحينا
ذكية ببكاء مصطنع:-
لي يا بنتي بس دا أنا حبيتكم خلاص و قولت هيكونوا عوض ليا و ياخدوا بِحسي ليجرالي حاجة وأنا قاعدة لوحدي طول النهار كدا ، نوح علطول في الشغل و الفترة الجاية نازل كلية كمان يعني مش هيبقي عنده وقت حتي يقعد معايا و إنتوا كمان هتخلصوا امتحانات و محتاجين حد ياخد بالوا منكم وقت امتحاناتكم عشان خاطري يا بنتي دا أنا أكبر من أمك و بترجاكي
تمارة قامت مرة واحدة و كانت هتقع لكن مسكت نفسها و نزلت باست على ايد ذكية و قالت بحب:-
إنت ميرضنين تترجيني يا ناناه إنتي تطلبي و طلبك يتنفذ فورا بس معلش لحظة
شاورت لـ لينا و جوري و اخدوا جنب و قالت بحزم:-
من الآخر هنروح معاها بيتهم بس كأننا ضيوف محدش فيكم يتصرف من دماغه لازم ترجعولي الأول فاهمين ، و حاجة كمان هما يومين تلاتة شهر بالكتير أوي و هنمشي من البيت دا فـ مش عاوزة واحدة فيكم تتأمل إننا هنقعد فيه خلاص مفهوم
لينا بسخط:-
و لية وجع القلب دون كنا روحنا بيتنا و خلاص متعرفيش تعتذري بطريقة شيك يا تيمو ؟
تمارة بسخرية:-
والله تيمو لو تعرف تعمل حاجة كانت عملتها تيمو عاوزة تروح ترمي نفسها على سريرها في اوضيتها و ترتاح بس منين هيجي الراحة بعد توحة
جوري التزمت الصمت خالص و بصت الجهه التانية معلنة عن اعتراضها فـ تمارة سالتها
– جوري مش عاوزة تقولي حاجة ؟
جوري باندفاع:-
طلما الناس راضين و واخدينا عندهم بكامل إرادتهم متعاملش عادي معاهم لية ؟ لازم يكون في حزازية كدا ؟ .
تمارة تنهدت بتعت و قالت:-
بصي يا جوري من الآخر كدا إحنا ضيوف مهما حاولوا يجملوا دا و مهما اللي اتقال و هيتقال وردي لكن دا مش هيخفي الحقيقة إننا ضيوف و هيجي يوم و هنخرج من عندهم ولا اية ، متبصيش للأمور بمنظورك بصي ليها من كل الاتجاهات ، وآه لازم يكون في حزازية إحنا منعرفش إحنا داخلين على اية سمعاني
جوري نفخت بضيق و قالت:-
سامعة سامعة خلاص و يلا عشان بدءوا ينتبهوا لينا
تمارة هزت راسها بايجاب و قالت:-
تمام يلا
رجعوا تاني عند ذكية اللي بصت ليهم بابتسامة و قالت:-
هتيجوا و مش هتردوا طلب للست العجوزة اللي طلبت منكم صح
نوح باعتراض:-
عجوزة مين يا زيزي سمعيني كدا تاني دا انتي اصبي مني يا ولية
ذكية بضحك :-
بطل بكش يا واد و بعدين اية ولية دي هتفضل طول عمرك بيئه يا بيئه
و بصت لـ تمارة من تاني و قالت:-
ها يا تمارة قررتوا اية هتيجوا
تمارة هزت راسها بايجاب و قالت:-
أيوة هنيجي
نوح فرح من جواه جدا بس محبش يبين دا و كمال الي كان واقف و متابع الحوار فرح جدا بس الفرحة بانت في عنيه و هو باصص لـ جوري ، حس أنه لو وقف أكتر من كدا هيتكشف للكل فـ اتحمم و قال:-
احم طب هروح أعمل اتصالاتي و اضبط الأمور
نوح باصص لـ تمارة بهيام و قال جواه:-
والله و عملتها ذكية أنا عارف لما تحط حاجة في دماغها بتعملها عبال ما تجوزنا بقي و تلمني في بيت واحد لا بيت واحد اية أوضة واحدة و أنا راضي والله
تمارة عنيها وقعت على نوح فجاة لقيته بيبصلها بحب و سرحان فـ انكسفت و بصت في الأرض و بقت كل شوية تبصله و نوح مش شايل عينه من عليها
ذكية هزته عشان يفوق من توهانه و قالت:-
مش يلا ولا اية
نوح هز رأسه بايجاب و قال:-
يلا يا أجمل و اجدع ناناه في الدنيا
الكل اتحرك لـ برة المستشفي نوح جدت نوح قعدت جنبه و التلت بنات ورا و كمال ساق العربية
نوح ركب عربية تانية وراهم بسواق و مشي تلت عربيات حرس مجهزين مستعدين لأي هجوم
الكل وصل البيت و كمان نزل و راح بسرعة لـ ذكية بالكرسي و ساعدها على التحرك
البنات نزلوا و بقوا يبصوا للمكان بزهول و عيونهم بتلمع و نوح متابع نظرات تمارة و مش شايل عينه من عليها
ذكية بتعب :-
يلا يا كمال يبني دخلني جوه معنتش قادرة تعبانة أوي و عاوزة استريح
كمال هز رأسه بايجاب و دخلها لحد سريرها و يرجع يسند نوح اللي ميل عليه و قال:-
تمارة تاخد الاوضة اللي جنبي
كمال يهزار:-
اه يا شقي عاوزها في الاوضة اللي جنبك لية ها ها تكونش ناوي تتغرغر بيها أيوة أنا عارفك و عارف دماغك دي
نوح بحده :-
كمال دي المرة الكام اللي أقولك فيها إن تمارة خط أحمر ، إنت صاحبي و دراعي اليمين و شريكي على عيني و على راسي لكن هي عرضي و أنا مسمحش لحد أيا كان صفته اية بالنسبالي يخوض فيه أو حتي يتكلم عليها نص كلمة
كمال بخجل:-
إنت عارف إني مقصدش حاجة وإني عفوي زيادة شوية ، و بعدين إنت بتغير يا نوح ؟ و من مين مني أنا دا إنت عارف يا أخي إن عيني من أختها و نستنيها تخلص تعليم
نوح بصله و قال:-
اه بغير أنا مش هنكر بغير من اي حاجة مذكرة تمسها فاهم ، و مغرش عليها منك لية يخويا كنت من بقيت عليتها بص يبني إنت حاجة اسمك كمال يعني مذكر يعني تيجي جنبها وإنت شحك كدا أو بس تتكلم كلمه متعجبنيش فـ إنت حر و أخلص طلعني عشان مش قادر أقف
كمال سنده و طلعوا الكام سلمة الأولي و البنات لسة واقفين جنب العربية متحركوش
نوح وقف فجأة و بصلهم و قال انتوا لسة متحركتوش لية اية هتباتوا هنا ؟ يلا ادخلوا البيت بيتكم من دلوقتي
دخلوا وراهم البيت و كمال قال و هو ساند نوح تعالوا اعرفكم فين اوضكم تستريحوا شوية على ما العشا يجهز
البنات طلعوا وراه و كمال دخل نوح اوضتة و شاور على الأرض و قال:-
دي أوضة لينا و دي جوري و كمل في سرة قلبي و دي آنسة تمارة و كمال في سرة الذبادي بتاع نوح
كل واحدة دخلت الاوضة بتاعتها من سكان و كمال نزل تحت بس قبل ما يوصل للسلمة الأخيرة في السلم سمع صوت صريخ سمع في الفيلا كلها.

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية إعادة تأهيل معقدة 2)

اترك رد

error: Content is protected !!