رواية ليان الأدهم الفصل الثالث 3 بقلم دينا مصطفى
رواية ليان الأدهم الفصل الثالث 3 بقلم دينا مصطفى
رواية ليان الأدهم البارت الثالث
رواية ليان الأدهم الجزء الثالث
رواية ليان الأدهم الحلقة الثالثة
البارت الثالث من ليان الأدهمّ
ل/دينا مصطفى «عاشقةالكتابه»
في صباح يوم جديد
نزلت ليان من على السلم
ليان: صباح الخير يا درش صباح الخير يا بطوط صباحوا يا عمر
عمر: صباحوا عسل يا عسل
مُصطفى:يا بنتي نفسي تقولي ليا يا بابا قبل ماموت
ليان: إيه يا درش أنت عايز تكبر نفسك بالعافيه ياراجل أنت
فاطمه: أقعدي أفطري قبل متروحي الجامعة وبطلي لماضة
ليان:والله أنا خسارة في المجتمع ده
عمر: يلا يا ليو علشان أوصلك
ليان: حاضر هغير وأجي
عمر: متتأخريش
ليان: أوك
في الاسكندرية في بيت أدهمّ قعدين بيفطروا
إبراهيمّ: أدهمّ أعمل حسابك على يوم الخميس
أدهمّ: علي إيه
إبراهيم: عمك جاي يوم الخميس ومينفعش ياجي ومتكونوش موجودين
أدهمّ: ربنا يسهل
نفخ إبراهيم: من برود ابنُّه
كريم: طبطبت علي كتفوا متزعلش يا حبيبي أنت عارف طبع أدهمّ بس هو وللَّهِ طيب
إبراهيم: عارف يا حبيبتي بس مش كده ابنك بقي عنده 27 سنه ولسه متجوزش ده إلي زيه هو ومعتز متجوزين ومعاهم عيال
كريمة: أن شاء اللّٰه هتيجي بنت الحلال إليّ تخطف قلبه قبل عقله
سمعهم حازم : طب تكسبي ثواب فيا دوري ليا أنا على بنت الحلال
كريمة: ليه يا حبيبي
حازم: هيكون ليه يا كريمة هلعب معها هتجوزها طبعًا
ابراهيم : حازم
حازم: نعم يا هيما
ابراهيم: أخرس وقوم على الشركة
حازم: يعيني عليك يا زوما يا صغير علي البهدله يا زوما آه ياني
سلمي: لما أنت صغير عايز تجوز ليه يا زوما
حازم: ميل علي ودنها هقولك سر
سلمي: بنفس الهمس قول
حازم: أصل أنا حاسس إني هبور ف إيه بقي قولت ياض ياحازم لازم تلحق نفسك وتدور على عروسة أنا كده غلطان
سلمي: لا طبعًا أنت صح الصح
أدهمّ: حازم خمس دقائق أن وصلت قبلك الشركة أنت عارف أنا هعمل إيه
حازم: قام جري علي بره أنا في الشركة اساسًا
أدهمّ: باس رأس أمه وأبوه وأخته وطلع على الشركة
_____________________
ليان نزلت ركبت مع عمر
عمر:بقولك يا ليو هي شهد صحبتك جية معاكي
ليان:بخبث وأنت بتسأل ليه
عمر:بتوتر لا عادى يعني
ليان: أمم عليا ليو برضوا
عمر: قصدك إيه
ليان: قصدي يعنى بتسأل على شهد وهي تسأل عليك هي إيه الحكاية
عمر: وقف العربية فجأة بجد بتسأل عليا
ليان: يعني أنت سبت الكلام كله وممسكتش إلي في دي
عمر: أخلصي بقا بتسأل عليا في إيه
ليان: لا قول الأول إيه الحكاية
عمر : أوك هو بصراحه أنا من لما جيت قبل كده وصلتك الجامعة وشوفتها وأنا من وقتها ومش قادر أنساها قولت يمكن إعجاب، لكن للأسف قلبي طلع حبها حد الجنون وبقيت بتحجج إني أجي أوصلك علشان أشوفها بس هي أكيد مبتحبيش
ليان: بصدمة من كلام أخوها
عمر: بصلها في إيه مالك مش مصدقة إني بحبها
ليان: ياشيخ تولع بجاز أنت وهي بقا أنت بتتحجج توصلني علشان خطرها
عمر: أمال علشان جمال عيونك عمر بسرحان طبعًا علشان أشوفها
ليان: ضربته علي كتفه
عمر: إيه في إيه
ليان: ولا حاجة يا أخويا أخلص وصلني بمحنك ده
عمر: بعيد عن كلمت محن إلي قلتيها هتسعديني ولا لأ
ليان: هتدفع كام
عمر: بحماس إلي أنتِ تؤمري بيه
ليان: أوك سيبها عليا يا برنس وأنا هخليها تيجي لحد عندك وتقلك بحبك بس أقف هنا وصلت
عمر: طب هتساعديني أمتي؟
ليان: يأخي أتقل شوية قولتلك هساعدك تجيلك بلا قرف يلا سلام
عمر: سلام يا أختي خلي بالك علي نفسك وباس رأسها
ليان: أوك باي
عمر: مشي علي الشركة
ليان: دخلت الجامعة
قابلت شهد سلمت عليها ودخلوا المحاضرة
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية ليان الأدهم)