رواية الطيف الأزرق الفصل الخامس 5 بقلم سارة أحمد
رواية الطيف الأزرق الفصل الخامس 5 بقلم سارة أحمد
رواية الطيف الأزرق الجزء الخامس
رواية الطيف الأزرق البارت الخامس
رواية الطيف الأزرق الحلقة الخامسة
احنا وقفنا لحد ما المرأه المجهوله حطت السكين علي رقبه الفتاه وكانت هتنحر عنقها يلا نكمل…..
تصرخ المرأه وتضحك بجنون لدرجه ان صوت ضحكاتها ملئ المكان وهز الجدران …..”وقربت السكين قوي من رقبه الفتاه وضحكت…. بشر
المراه المجهوله:كان نفسي من زمان اعمل كده بس بكر هو الا كان منعني
من اذيتك بس خلص دلوقتي مش محتجاه في حاجه لا هو ولا انتي…
هههههههههه …..يلا بقي يا اميره اصرخي وسمعني توسلك…..
تنظر لها اميره بغضب وقوه وتحدي …
اميره:ها بتحلمي مش انا الا انكسر الا كنتي زلني عشانها خلص مش تحت ايدك هي معا اقرب الناس لها….
والاحسن من كده ربنا حمايها من كل شر عشان هي طفله بريئه ويتيمه وانتي سبب يتيمها انا بكرهك عمري ما عرفت شعور الكره والحقد ورغبه الانتقام الا…..
منك بس من النهارده مش هسمحلك تؤذيني من تاني…..
دهشه المراه المجهوله من قوه اميره التي لم تعهدها من قبل….؟
المراه المجهوله:بسخريه لا لا بقي السمكه الصغيره بقلها صوت لا لا….
يميمي…. خوفت انا….
ترتسم الثقه علي وجه اميره وتضحك
تستغرب المراه من ردت فعلها تلك
ولكن قبل ان تستوعب تجد نفسها مربوطه علي الكرسي….
وبكر واميره يقفان امامها وينظران بشر ورغبه الانتقام…..
وبسمه الشر تتهلل علي الوجوه….
بكر:فكره من ٣٠ سنه اديه كنت بحبك ومستعد ابيع الدنيا عشان وفعلا حصل…؟
وانتي.. استغليتي ده كويسه اوي..
وخلتيني ابيع اقرب الناس ليه …
____________________________
نرجع بقي لي ٣٠سنه ونشوف ايه الحكايه؟
حكايه الاصدقاء والغدر
(بكر’شهاب’نورهان’وليال)
في كليه العلوم والتكنولوجيا….
في السنه النهائيه
بكر استنه عندك بكر استنه عندك….
ووقفته …..
بكر:نعم عايزه ايه مني؟
مش كفايه بهتلتك ليه قدام المدرج كله…”عايزه ايه تاني؟
سبني في حاله بقي…؟
نورهان:لا مش هسيبك في حالك انت شخص مهم في حياتي…
يقطعها بكر وبغضب يقف امامها وينظر في عيناها
بكر: شخص مهم كتر خير
من النهارده مش عايزك في حياتي ابعدي عني بقي….
وتحرك خطوات وقلبه يؤلمه مش قادر علي فراقها …..
تمسكه نورهان والدمع في عيناها لا انا محتجاك اوي.. اوي…. “وبكت
اول ما شاف دموعها ضعيف وجري عليها وحضنها بقوي وهمس بحنين وشوق يروي حقول
بكر:انا بحبك اكتر من عمري ومهما حصل منك هفضل احبك واحبك
انتي قلبي وحياتي وهفضل سندك امد الاامد… عارفه لو الشمس مضيقاكي
اكون ظلك….”انا….انا….
وسكت بكر عن الكلام…..
الكلام اثر في نورهان بس الحقد الا في قلبها كان اكبر من اي حب….
ولمعت عيناها بفكره شيطانيه تنتقم
بها من شهاب الا حبته بجنون بس هو مش بيحبها وحب ليال الا كانت صحبيتها وبتعتبرها اختها…
نورهان:تبكي بدموع الشيطان وانا كمان بحبك بس …بس
يجري بكر عليها اول ما سمع كلمه بحبك وبلهفه بس ايه…..
نورهان:مش قادر بقي لازم تعرف؟
وبكت بتمثيل بارع
بكر:اعرف ايه؟
نورهان:السبب في نفوري منك هو
شهاب تعرف انه كان بيرسم عليه وكرهني فيك ولما معرفش ياج
خد غرضه حاول يغتصبني وانا… وبكت
يحمر بكر من الغضب ويهبد ايده في الا
الشجره وانفاسه تصارعه
بكر:انا هقتله الحيوان السافل وقال انه صاحبي…
نورهان:لا الانتقام ده لعبه تحب تلعبها صح….
يلتفت لها بكر وهو في قمه الغضب وعاجز عن التفكير
بكر:ازي انا معاك عشان انتقم منه؟
نورهان:بضحكه شر بصي يا قلبي ايه اغلي حاجه عند شهاب؟؟؟؟؟
بكر:بضحكه شر اه انتي شيطان فهمت دماغك” اغلي حاجه ليال ومشروع الطيف الازرق….
وفجأه يصرخ بكر ويسقط ارضا….
فقد تحولت المرأه المجهوله لي الطيف الاحمر وصعقته بتيار طاقه قوي…..
تصارعت انفاس اميره وارتسم الخوف علي وجهها…
لكن هناك من تصدي لها وكان الطيف الازرق ففرحت اميره….
فخافت المراه المجهوله وفرت في الحال…
تبتسم اميره :وتبكي ياه اخيرا ظهرتي يا اماني كنتي فين قلبي وجعني من ساعه ما سبتنيني….
تقترب منها وتضمها بقوه ويبكيان…
اماني:اهان يا اختي ما كنت اتصور يوم ان نفترق لكنك في قلبي وروحي احبك….
عجزت اميره عن النطق واكتفت بنظره حب وشوق والعين مليئه بدموع والوجع وضمتها بقوه وكأنها تهرب في حضنها من عذاب الايام….
____________________________
نرجع بقي لي قصر نجم
نجم في المكتب يحاول فك المعادلات والرموز ويبحث عن الشي الذي كان يبحث عنه جده
تدخل فيروز عليه وببسمه تقول
فيروز:نجمي بيعمل ايه؟
يلتفت لها نجم ويبتسم
نجم:ايواه كده خالي الشمس تظهر
تنكسف فيروز
نجم:ايه ده بصي
فيروز:هو ايه؟
وخطف نجم قبله من خدها
ترتبكه فيروز…..
فيروز:ايه الا عملته ده؟
نجم:اممممم كام فيه ورده وحبيت اخطفها
تدعي فيروز الزعل والضيق بس من جواه كانت فرحانه اوي
فيروز:عيب كده
نجم: بخبث بريق فين؟
فيروز:والله ماشي نايمه وطنط شيماء معاها متخفيش
نجم:طنط ده ماما لو سمعتك هتقتلك
فيروز: بطل تهرب وخفه وقولي انت وصلت لي ايه
يبتسم نجم ويغمزلها
فيروز سرحت فيه( ياربي ابوسه يعني هو بيتحرش بيه اصلاه قمر احترمي نفسك عيب كده)
تفيق فيروز علي لحن يعزفه نجم….
علي نياي ازرق فضي
ليال…..
يا عشقي الخيال
ليال…
يا حبي الغالب
ليال….
عشقنا لن انساه
ليال…..
ليال…..
تدهش فيروز وتسحر من الالحان وصوت نجم
فيروز:الله ده حلو اوي
يغمزلها نجم بس لو فيروز يبقي احلي….
تنكسف فيروز: بس بقي؟
بس قولي ايه ده
نجم:يعني اللحن ده مسمعتهوش قبل كده
تفكير فيروز قليل من الوقت
فيروز:امممم استنه مش ده اللحن الا كان جدي بيعزف علي طول ولما كانت
جدتي بتدخل عليه كان بيسكت وبيتخنقوا
واخر حاجه فكرها اني سمعته يوم
ابوي ما ماتت وحصلته امي…..
في حادث غريب….
وابوك اختفي…..
يزعل نجم ويحزن صح عمري ما انسي اليوم ده
بس مين ليال ده؟
فيروز:مش عارفه يعني المعادلات مطلعتش ارقام دي سنفونيه
نجم:ايواه اوسمها ليال
فضلو يعزفوا لحد ما ظهر تمثال فتاه مقيده
استغرب كلا هما
مستحيل ايه حكايه التمثال ده؟
نجم:مش عارفه
واقترب منه كثير”وتحسسه وفجأه اذا به باب لي سرداب
تحت الارض
فيروز:يا. لاهوااي…..
نجم:انا لازم انزل واعرف فيه ايه؟
تمسك فيه فيروز وانا معاك مستحيل اسيبك؟
يبصلها نجم ويضمها بحب
ويمسكوا يد بغض ونزلوا
المكان مظلم جيدا ومرعوب كله عقابات
اخرج نجم التلفون عشان ينور وفجأه
يلقوا نفاسهم امام
جثه فتاه مقيده ويبدو عليها انها عذبت
تصرخ فيروز يغمي عليه
نجم مصعوق من المنظر وقرب من الجثه وبكي مستحيل اماني…
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الطيف الأزرق)