روايات

رواية حلم يونس الفصل الأول 1 بقلم دعاء زينة

رواية حلم يونس الفصل الأول 1 بقلم دعاء زينة

رواية حلم يونس البارت الأول

رواية حلم يونس الجزء الأول

حلم يونس
حلم يونس

رواية حلم يونس الحلقة الأولى

_أنا هقلع النقاب
=بصدمة بس حاول ميبنش احم ليه ياحبيبى
_مش عارفه بقيت مخنوقة ومش مرتاحة وبعدين مكبرني اوي وانا يدوبك مكملتش واحد وعشرين سنة وبعدين حتي صحابي كلهم بيقوليلي كده
=هنا فهم واتنهد بيأس طب وصحابك قالوا ايه كمان
_بعفوية وعياط قالوا أني أحلي أوي من غيره
=بتأكيد طب ماهما معاهم حق فعلاً
بصتله باستغراب وعيون حمراء من البكا
=ايوة متستغربيش أنتي أحلي ألف مرة من غير نقاب اقولك علي الكبيرة بقي أنتي أحلي من غير حجاب خالص
_بس أنا مش قولت أني عاوزة أشيل الحجاب
=عارف بس انا حبيت أقولك كده عشان دي الحقيقه، قوليلى انتي لابسة النقاب من امتي
_من سنتين
=طيب عارفة مين كان السبب فى أنك تلبسيه أصلا
_بصتله بمعني مين
=أنا
_عياطها زاد يونس لو سمحت أنا مش حمل هزار
يونس: ومين قال أني بهزر ياعيون يونس عارفة قبل ما تنتقبي
_امممم

 

 

يونس: كنت بشوفك وأنا فى الجامعة وأنتي راحة المدرسة كنت اد ايه جميلة بنوتة تسحر بمعني الكلمة، جنية خطفت قلبي وخلت عقلي مش مشغول غير بيها سنة كاملة وأنا بشوفك من بعيد كنت بشوف أنك بنوتي اللي نفسي أحميه واحطها في نن عيوني وأحميها وأحاجي عليها برموشي بس إزاي وبصفتي ايه سنة كاملة علي الحال مكنتش قادر أفسر اللي بحس بيه لما اشوفك كنت بجد بتخطفيني بمعني الكلمة وكل ماقول حرام عليا نفسي واللي بعمله فيها ده وخصوصاً أني برهق فى مشاعري علي الفاضى وأنا مش جاهز أخد خطوة ولا كمان ضامن أنك مش مرتبطة وكل مرة كنت بلاقيني بتسحب من قلبي واجي اقف عند كشك عم محمد أشتري اي حاجه اي المهم انه يكون فى وقت انتي هتمشى فيه من قدامي
_انبهرت من اللي بتسمعه وعيونه زي ماهي بتبكي وده ليه انا مكنتش احلي واحدة يعني ولا انا ملكة جمال
يونس: صح كنت كل يوم برجع واسأل نفسي نفس السؤال ليه هي ليه حلم دونا عن النبات لا أنتي أحلي منهم ايه المميز فيكي عشان يحصل فيا أنا كده لحد ماعرفت
حلم بصت ليه باهتمام بمعني عرفت ايه
يونس شاور علي عقلها وبعدين قلبها: ده وده عقلك اللي رغم إدراكه باللي حواليه وبالصح والغلط إلا أنه بيأثر فيه ده وشاور علي قلبها، قلب طفلة بيتعلق بكل كلمة تتقاله وبيتأثر بيها ومش بس كده بياثر تأثير جامد علي ده (ورجع تاني شاور علي عقلها) برئية براءة مشوفتهاش فى حد ولا عمرها هتكون موجوده فى حد قلبك بيمسك في اي كلمة بتتقاله والدليل اللي انتي فيه دلوقتي صحابك قالوا مش عارف ايه أثروا عليك عشان عارفين إن قلبك بيتحكم فيكي بنسبة أكبر
حلم بعياط: بس أنا مش عاوزة أكون كده مش عاوزة قلبي اللي يسوقني و عواطفي اللي تحركني يايونس
يونس: عيونه أنتي وضمها لحضنه بس أقولك ده بردوة مش صح لأن لو بقيت كده فأنتي خلفتي فطرتك الأنثوية اللي ربنا خلقك عليها ودي أحلي حاجه فيكي فطرتك أصلا
حلم: طب أعمل ايه أنا تعبت

 

 

يونس: يبقي ترمي تعبك علي كتافي وأنا شيال يانور عيني
حلم: يونس أنت بتقول شعر
يونس: استني بقي مكملتش ليكي كنت السبب إزاي
حلم باهتمام أكبر ضمت شفايها وفتحتها عيونها جامد عشان تستوعب كل كلمة هيقولها: اهممم كمل
يونس: وبعد مالسنة حقيقى استنفزتني وبعد بقيت مش عارف أمنع نفس أني أشوفك وبعد محاولات اني مشوفكيش بقيت تظهري ليا فى الأحلام يا حلم اسيبك واروح منك فين هاا
حلم بشفقة: عملت ايه بعد كده
يونس: فى الوقت ده قررت اني لازم مشوفكيش ولاني حاولت وفشلت طلبت الحل من ربنا قعدت قيام الليل كله أدعي أن ربنا يذهب عني الفتن وخاصة فتنتي بيكي وميعلقش قلبي بيكي لة مش ليه والدعوة اللي كانت لزمة فى لساني علطول
(اللهم يامقلب القلوب ثبت قلبي على دينك……..♥️)
وبعدين أسبوع علي الحال ده بجاهد نفسي نفسي أني مجيش أشوفك لحد مافي يوم ضفعت وغصب عني جيت وساعتها شوفت اللي عمره ماجيه فى بالي
حلم: شوفت ايه
يونس: شوفتك حورية نازلة من السما بإدناءة سمراء وعليها خمار ونقاب باللون الكنزاري الغامق اللي ميلفتش الأنظار ساعتها عرفت أد ايه ربنا رحيم بيا وعارف أد ايه الإنسان ضعيف بس رحمته كانت اقوي
حلم مسحت عيونها: وعرفتني إزاي
يونس: من صحابك

 

 

حلم بغيرة حواء المعروفة: امممم بقي جانبك حبيت تغض البصر عني وهما الموضوع كان عادي
يونس بضحك علي غيرتها: فيه فرق أني ابلحق وأني أخد بالي من الهيئة بحيث أني مخبطش فى حد وأنا ماشى مثلاً وبعدين احنا مطالبين أننا نغض البصر عن الحاجه اللي ممكن تفتنا وأنا مكنش فيه فتنة ليا أكتر من اني أشوفك
أنتي متخيلة أنا كنت بتحرق إزاي لما أتخيل إن ممكن حد تاني يكون بيشوفك بعيني قلبي كان بيوجعني قسمًا بالله
حلم: سلامة قلبك يانوسي
يونس: شوفتي بقى أني كنت سبب إزاي
حلم: اتعذبت اوي يايونس بسببي
يونس: العذاب قصاد عينيكي جنة ياقلب يونس والحمد لله إن ربنا جمعني بيكي
حلم: الحمدلله بس انا ماليش صحاب غير اللي بيحبطوني دول يايونس ومتقوليش غيري صحابك لأني مش بعرف أعمل صداقات وأنت عارف ولا تقولي خدي ركن لأنك عارف الحياة من صحاب مملة وغبية ورخمة رخامة الدنيا
يونس: امممم معاكي حق بس أنا هقولك حاجة تانية
حلم وهي متكومة فى حضنه: امممم
يونس: أكون أنا صاحبك ايه رأيك
حلم:نعاااام ايوة انت صاحبي وكل حاجه بس الجامعة

 

 

يونس: سبيني أكمل أنا نويت أكمل دراسات عليا وقبل ما أبدأ لازم دبلومة هعملها عندك فى الكلية ايه رأيك
حلم بفرحة: بجد هيهههههه أنا بحبك يايونس
يونس: وأنا أدمنتك وأدمنت وجودك ياعيون يونس…….♥️
هتشيلي النقاب
حلم: لو طولت البس خمسة عشان مفيش عين تلمحني غيرك هعمل كده……،♥️
ياملكة قوية وعصية بنقابك الأخضر نقية وحمية روحك الطاهرة بزينة عفية ونقية فى عيون الحساد جبل نار ولا يطيقوه……..
ياست النصر والقوة يابنت الناس أنا فى هوي الجميل محتاس ومحتاج بس طلة من عينيك تدوخني وتأسرني وتخليني بعيد عن الكل ملك الدنيا ومافيها………..🍂

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حلم يونس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *