روايات

رواية كان حبا الفصل الخامس 5 بقلم رجوع الأمل

رواية كان حبا الفصل الخامس 5 بقلم رجوع الأمل

رواية كان حبا البارت الخامس

رواية كان حبا الجزء الخامس

كان حبا
كان حبا

رواية كان حبا الحلقة الخامسة

صباح يوم جديد أشرقت شمسه على ابطالنا
استفاقت سمر متعبة ومع ذلك اتجهت لإعداد الفطور بعد ان توضأ ت وصلت فرضها
نظرت في البعيد وبشيء من التيهان هوطارق ليه مجاش امبارح لفرح. محمد صحبه من زمان يعني يكون ليس زعلان مني ميش عايز ني اشوفه بس حرام عليك هوالهجر بشكل داه ظلم والله تنهدت بصوت مسموع ربينا يهديك ياطارق قطعت شرودها ملك التي دخلت تفرك عينيها مبعدة عنهما النعاس. ميش لس بدري ياماما سمر انا مانمتش كويس
سمر بابتسامة مشرقة روحي اغسلي وشك وتوضي وصلي تعالي تفطير عشان انا النهارده ريحه الشغل داه اول يوم لي ميش عايزة أتأخر
تعلقت بها بحب يعني حيبقى عندنا فلوس وتجبي لي كل إللي أنا عوزاه
سمر ؛:بفرح هزت رأسها ايوه. يلا روحي
نظرت في اثرها وهي تدعو الله ان يقدرها على إسعادها
في فيلا. ياسين
كان مستلقي في سريره يبتسم رغم عنه كل مامر طيفه بخاطره أكيد قريبة العروسة او صحبتها الانتيم لانها ماسبتهاش وفضلت معاها طول الوقت
اكيد محمد يعرفها كويس
تنهد وكأنه شعر بنغزة غريبة في قلبه ثم عاد الى حوار الاستجواب الذي استحوذ عليه منذ عودته تمدد في فراشه الوثير طرقت سلوى. الباب. ليبتسم وهوياذن لها بدخول
القت التحية الصباحية معطرة بحب والفرح يتراقص من عينيها
جاء ليقوم فأقسمت عليه ان لايفعل نظرت اليه وعلى أطراف. شفتيها أسئلة. كثيرة جلست بقرب منه ليعتدل جالسا
هويبتسم
سلوى:؛ حتحكي لي
نظر فيها بذهول يخفي ارتباكه وكأن أمره فضح ليستفيق احكيلك اليه ياماما ميش فاهمك
ابتسمت بمكر أنثى تعي اين ترمي شباكها يعني حتحكي لي ايه ياحبيبي طبعا عن فرح صحبك محمد
ياسين :؛بذهول هو انت بتعريفه
ابتسمت على ردت فعله انت اللي قولت امبارح
نظر فيها هو يقوم الظاهر أني متاخر راحت عليا نومة هوينظر في الساعة انا فعلا متأخر
سلوى؛؛حتجي تحكي لي
ياسين::على ايه بظبط ياسوسو
سلوى ؛؛بتسلية على الفرح هوكان فين
ياسين؛في الحارة بس ايه تحفة حاجة كداه على الطبيعة تلقائية. وحلوة ناس لس جواه مشاعر صادقة بفرحو. من قلبهم بيرقص من قلبهم
نظرت فيه. بدهشة بيرقصو
ياسين:بارتباك لا ميش قصدي اللي فهمتهم هم الشباب حبو يجامله العريس فرفص يعني ميش
هم هم مش فرح مختلط يعني الستات لوحدهم والرجال لوحدهم
سلوى؛ آه.
هي العروسة حلوة
ياسين:ماعرفش
انا ملزم بغض النظر قالها مع شعوره بانه يكذب وان يقول مالايفعل
سلوى؛نظرت فيه هويقول الكلمة بارتباك تفحصته مطولا فدخل مسرعا هاربا من نظرتها زمت شفتيها مانعة انفلات ضحكتها لتنزل

 

 

بينما هوكان ينظر للمرأة التي ارتسم له طيفها عليها هوانت ميش ناوي تسبيني يابنت الناس طب ايه حكايتك تنهد وعقله يعيد عليه صوت ملك ماما. استغفرالله العظيم
ثم ابتسم لنفسه مايمكن تكون مطلقة. نظر للمرأة بفرح لكن سرعان ماتلملمت بسمته وتقلصت ملامحه لمجرد ان هناك شخص كان في حياتها ليقول بصوت مسموع مافيش واحد يسيب وحدة زيها
مايمكن تكون ارملة بس صغيرة تاففف ثم تنفس بصوت مسموع
ماانا لازم اعرف حكايتك ايه
في. شقة محمد
كان استيقض وهويتاملهاناءمة على ذراعه ابتسم لحركتها العابسة بعد ان عبث بأنفها.
هي تبعد يده خلاص ياسمر
همس قومي ياعروسة سمر ايه
فتحت عينها بسرعة هي تنظر بصدمة محمد
محمد المستمتع صباح الخير صباح الورد والفل والياسمين والحب لأحل حبيبة في الدنيا
يلاياحبيبتي اصحي الشمس طلعت على كون وانا نفسي شمسي تطلع
نظرت فيه بخجل هوانت
مانمتش جوه ليه
اعتدل في وضعيته على الأريكة ميش متفقين ندخلها مع بعض وتكلم في الموضوع امبارح يلا خلينا نقوم نجهز الفطار انا ميت من الجوع وجسمي كله مكسر من نومت الكنب دي
سهام:لا ياحبيبي من رقص امبارح هوانت وقفت ثانية دانا كان هاين عليا انزل أشدك من ذراعك ثم تصمت
بخبث ليه هوفي حد كان ليبص من الشباك غيرك
سهام. ؛؛بصدمة هوانت شفتني
هز رأسه بنعم عجبتك صح هربت بعيونها منه هي تحاول ان تقوم هويمنعها ميش حتقولي لحبيبك صباح الخير
سهام:؛صباح الخير
محمد ؛؛بخبث حاف كداه دانا بقالي سنتين مستني صباح الخير دي
نظرت فيه بصدمة هويقترب منها ممر أصابعه على شفتيها برقة ونعومة تعالت دقات قلبها لحد المسموع حاولت ان تهرب ولو بنظراتها لكن محمد كان قد خذرها وسبق السيف العدل لم تستفق من تنويمه لها الا على همسه دي هي صباح الخير من نهارده بص في عنيا ياسهام انت مراتي بلاش الخجل داه كله لانه بصراحة بيصعب الوضع عليا وحيخلني ميش قادر لأجل الموضوع اكثر فتحت عينها بجحوظ انت ميش قولت لي اننا ندي فرصة لبعض
محمد ::هويبتسم وانت كداه مااضنش نظرت لنفسها لتجد نفسها في حضنه ابتلعت ريقها طب وسع شويه عشان ادخل الحمام
قام هوينحني ليحملها شهقت بتعمل ايه يامحمد
ميش عايز ه تأخذي شاور أساعدك
يعترض لألا طبعا ميش محتاجة مساعدة دخل الحمام ليضعها على حافة البانيو الرخمي فتح الماء وتأكد من حرارته. ووضع جال الاستحمام فيه مع أشياء لم تعرفها هي تنظر بحذر وخجل فقط تنتظر الخطوة الثانية اغلق الماء هويبتسم على وجهها الشاحب

 

 

 

الحمام جاهز ياقلب محمد وخرج كادت تقع من طولها هي تتلفت له لتجده غادر فعلا وضعت يدها على قلبها تتنفس بصعوبة هوايه اللي بيحصل معايا داه
في المصنع
كانت سمر. وصلت وبدءات العمل في صمت بينما زميلاتها يتهامسن
احد العاملات :دي اكيد البنت اللي موصي عليها الأستاذة. سهام ماهوباين
متوصي عليها
تنهدت سمر وظلت تقوم بعملها في صمت دو ن اكتراث لما يهمسن به
في شركة المقاولة ال عمران
كان على غير عادته يتجول في المكتب فلا شيء. يشغله. غير التفكير فيها فمنذ البارحة هويفكر في طريقة تجعله يعرف اي شيء عنها لكن كيف تنفس بصوت مسموع ليحمل هاتفه ويتصل بعاصم بتردد كبير لكنه قرر ان يتصل
عاصم:؛اهلا ياياسين ايه يارجل زرتك في الحلم ولا ايه هو انا لحقت اوحشك
ياسين:: عاصم لوسمحت ممكن نتقابل. محتاج منك خدمة
عاصم::هو انت فين
ياسين:بنفاذ صبر أكون فين يعني في الشركة
عاصم:وقدرت تقوم يارجل انا لس قايم على صوت رنت التلفون
ياسين:تجني بعد نص ساعة
عاصم؛بنرفزة نص ساعة ايه بقولك لس ماقمتش
ياسين؛ ساعة
عاصم؛؛لا ساعتين ثلاثة
ياسين:بغيظ بلاش منهاخالص انا حيعرف أتصرف مع السلامة
ويغلق. الخط
عاصم ؛هوماله داه ليه تضايق كده ميكونش عايزين اروح اخطب له هويعود لنوم
في الجهة المقابلة زفر الهواء بضيق ليجلس على كرسيه الأنيق المريح مع ذالك لم يشعربالراحة تصفح الملف الذي أمامه. بلا انتباه
ما انا ميش عارف. اعمل حاجة وضع القلم بعصبية هويزفر الهواء هو انا ليه تفكير رايح ليها وبس مالك ياياسين ماتكنش حتراهق على اخر الزمن
قام ارتدى سترته وتهيء للخروج ليجد دارين تتهيء لدخول
دارين:؛على فين العزم ياحاج ياسين فيه أوراق محتاجة امضتك الشريفة
ياسين ؛؛ممكن ناجلها. يادودي
نظرت اليه وهي تضيق عينها ليه وراك أيه متصربع على كداه
ميكرنش عندك موعد غرامي مع موز ة
نظر فيها بنفاذ صبر هوياخذ الملف بشيء من الحدة ويوقعه بسرعة قياسية ويعطيه لها. راضية ياباش مهندسة
هي ماتزال تحدق به بعيون متسعة ياسين. وقعت حتى من غير ماتبص على الورق
قلب عينه بملل هو يتاهب للحروج ثم توقف دودي تجي اعزمك على كبدا معفنة
نظرت فيه هي تضيق عينها حاج ياسين
ياسين:؛ببرود خلاص بلا ها
وضعت الملف وتوجهت نحوه. لتتابط ذراعه. ماشي يايس
انا متاكدة انك حبت الكبدة المعفنة
ياسين:حبيتها مرة وحدة لا انا ميش بطيق ريحتها
ابتسمت بمكر يبقى حبيت المنطقة لسحرها.
الغي يامدام أمل كل مواعيد الحاج ياسين النهارده صح
نظرفيه دون ان يضيف كلمة واحدة وخرجا بعد مدة كان في ذالك المكان يترصد المارة باهتمام مبالغ فيه
هزت رأسها تطالع ملامحه المتحفزة كمن ينتظر نتيجة امتحان مهم ومصيري
بقالنا ساعتين يا ياسين قاعدين محدش مرمن هنا
ياسين؛؛بتوتر حد مين
انت مستنى حد

 

 

 

نظرت فيه. بلوءم يتطاير من عينها. أدني ياياسين يومين وجبلك تقرير عليها من يوم ماتولدت
ابتسم بفرح ثم عاد لبروده تقرير ايه ميش لدرجة دي ماانت سامعة البنت بتقولها ماما شرد. قليل هو يقول بصوت خافت
البنت صور طبق طبق الأصل منها
دارين:مايمكن تكون مطلقة او حتى ارملة
ارتسمت ابتسامة أشرقت على ملامحه الوسيمة لتزيدها وسامة
ياسين : بشرود. تعتقدي داه يا درين
دارين:؛بهدوءليه لاء
بس انت مهتم بأمرها أكثر من اللازم ياياسين حاسب بلاش تعشم نفسك كثير.
قوم نروح وبكره أسالك. عليها
ياسين::حتعرفي
دارين::ولايهمك ياحاج ياسين. ميش جوزي وكيل نيابة قد الدنيا نستغل شويه
نظر مطولا ثم هز رأسه. برفض لا يادارين.
لا ميش عايز الطريقة دي غلط انا ميش عاوز اسبب ضرر لأي حد انسي الموضوع كمان انا ميش مهتم بيه زي ماانت فاكر
اناحاسس انها محتاجة مساعدة وعاوز اعرف لو محتاجة مساعدة اقدمهالها جو عينها حزن رهيب
دارين ::هو انت لحقت تشوف لون عينها عشان تشوف جوهم ايه ياسين
قوم ياروحي وحكي لي حكاية جوه عينها دي
في شقة طارق
كانت والدته جالسة مع سيرين تنظر الى الهاتف بشوق وتوتر ليرن اخير أخذته بلهفة وحب طارق حبيبي وحشتني ياقلبي ازيك
طارق؛بحزن وشوق الحمدالله ياماما ازيك انت عمل ايه وحشتني انفجرت في موجة من البكاء اغمض عينه يحاول كبت دموعه التي لم يستطع السيطرة عليها طال الصمت وتعالت شهقاتها
أخذت. سرين الهاتف
اهلا ياطارق ازيك حمدالله على السلامة
طارق:: الله يسلمك مالها ماما ياسرين هي تعبانة. ولا حاجة هي كويسة
سيرين: والله بخير وانا اهو بمر أيطمن عليها ماتقلقش
انت. بس اهتم بنفسك وهي حتكون سعيدة. مرتاحة سبها تتنفس شوية يا طارق لحدمتهدى بعدين كلمها الفراق صعب دي اول مرة تبعد و عن بعض
تنهد بألم. انا حاسس اني تسرعت في قراري داه يا سرين
سير ين؛ لا انت أخذت القرار الصح بلاش نبرة اليأس دي ميش ليقى عليك كمان دي فرصة ماتتعوضش ياطارق وطنط أكيد تهمها مصلحتك ميش حتبقى سعيدة لما انت تخسر فرصتك أنك تنجح وتحقق كل أحلامك مافيش حاجة من غير تعب مافيش حاجة من غير خسائر ساعات محتاجين نضحي بحاجات كثيرة عشان نحقق أحلامنا.
أكيد يا طارق البداية حتكون صعبة بس النتيجة تستحق
صفاء؛بعد أن استجمعت قوتها هاتي أكلمه ياسرين أخذت الهاتف وهي تحاول اخفاء حزنها
اهلا ياحبيبي ازيك ياحبيبي عامل ايه قاعد فين الجوى بارد هناك بتاكول كويس يا طارق
بتنام متغطي كويس
طب صحتك ازيها عمل ايه بتآكل. ايه. لقيت حد تعرفه
طارق:بحزن عليها انا كويس ياماما والله كويس ميش ناقصني حاجة. وقاعد مع واحد اخو عمر صاحبي والحمدالله لطيف جدا وشهم ميش ناقصني حاجة بعد كم يوم ابدء الشغل والشركة موفرلنا سكن وضيفي
ماتقلقيش عليا ياماما
تحدثا مطولا. بينما سرين تستمع لحديثهم. بإمعان.
وهي تحدث نفسها الظاهر انه لس. وأخذ على خاطره منها ومع مرور الوقت وانشغاله. الدائم ينسي مادي هي لعبة الأيام
اطمأنت صفاء على طارق وأنهت المحادثة بعد ان أخبرته. أنها مسافرة عند أبنتها في الإمارات وهو شجعها لانه سيكون مطمءننا عنها اكثر
جاء المساء بسرعة لتعود سمر الى بيتها متعبة جدا فهي لم تتوقع ان يكون العمل مجهدا لهذا الحد
دخلت وهي تسحب ملك معها الى الداخل
ملك ؛ انا جعانة ياماما
سمر:؛ بتعب أغير هدومي وعملك حاجة على السريع عارفة أنك جعانة اسفة والله. ماكنتش اعرف ان الشغل حيستمر. للوقت داه بس هم قالو أنه اليومين دول بس عندهم ضغط شوية
بعد مدة جهزت الأكل. تعالي يا ملوكة تتعشي
في الصباح جهزت الطفلة وتجهت بها الى مدرستها بعد ان أعطتها التعليمات التي يجب أن تتقيد بها من اجل سلامتها
وبعد ذالك توجهت لعمل
في فيلا ياسين
بعد تناولهم فطورهم
سلوى:؛ ياسين. لوسمحت عايزاك قبل ماتروح لشغل وتتجه الى غرفة المكتب لتستقر خلفه اخرجت ملف ووضعته أمامها تنتظر دخوله

 

 

 

بعد مدة كان يدخل بطلته الساحرة وأناقته المعتادة مع عطره الفواح الذي سبقه قبل دخوله
ابتسمت وهي تشتمه لس محافظ على نفس البارفان رغم مرور كل داه الوقت
ياسين :؛ابتسم ماانت عارفة اني مابغيرش حاجات كثيرة داه يمكن من اسوء عاداتي مابقب لش التغير. بسرعة ومابعرفش أكون مرن. ولا هلامي أتأقلم مع كل الأوضاع. كمان ذوقك كان راقي جدا
وكفاية انه اختيارك وانا بثق في كل حاجة تختاريها لي
جلس مقابل لها
يلوي؛؛تنحتحت قليل وهي تعتدل في جلستها
ياسين انت عارف معزتك. عندي
وشايف الظروف اللي. بنمر بيها مادام سحر وسارة وصلت بهم البجاحة والندال لحد داه اكيد حيتماده أكثر كمان ميش. حخبي عليك انا خايف من ليليان اكيد ردت فعلها حتكون اسوء من عارف من حينظم لحلفهم هي تضع الملف أمامه. عشان. كدا أنا قررت اني أتنازل عن حصتي في الشركة
فتح ياسين الملف بسرعة لتغلقه ويعيده لها ويقوم اكيد بتهزري ياماما يعني أيه تنزلي عن حصتك
سلوى:؛ابتسمت عارفة متاكدة انك حترفض
ياسين:طبعا حرفض أولا انا ميش محتاج خير ربنا كثير والحمدالله ثانيا لاحق دا حقك اناعمري أنسى. وقفتك جنبي لولاك ولولا دعمك ماكنتش حقدر اعمل حاجة ديشركتك قبل ماتكون شركتي انا
سلوى؛؛ماتوجعش قلبي ياياسين انا سجلت الحصة باسمك لأسباب. كثيرة اولها أنك انت أحق واحد بها داه شقى عمرك ثانيا انا كداه بحافظ على وحدة الشركة ميش عايزة منهم ترفع عليك قضية وطالب بحقها فيها
ياسين: بعد الشر عليكي بعد عمرا طويل
بس ياماما داه فعلا حقهم وانا عمري ماانكر سواء بورق اوبدونه
تهللت أسارير. فرحا وداه السبب الثاني.
انا متاكدة انك ميش حتنكر حقهم وحتاحفظ عليه يوم ماحيحتاج حتقف في ظهرهم تسندهم
انا كداه بأمنك على حقوقهم احنا ميش ضامنين الظروف من عالم بكره حامل لنا ايه معاهً
من ضامن عمره ياياسين تخيل كداه ان وحدة اقنعها جوزها بأخذ حقها. في الشركة. اكيد حتعملك. مشكلةوداه انا ميش حسمح به بلاش دي ياياسين مايمكن اي وحدة منهم تحصل لها مشكلةمع وجوزها ضحك عليها وأخذ كل ماتملك بعدين رماه ارواح تجوز عليها
يعني حتروح فين اكيد حتلجىءلك
ياسين: ياماما انا تعبت انا كمان ميش ضامن عمري ليه تحمليني فوق طاقتي
سلوى؛ عشان انت أخوهم سندهم ميش
ربنا بيقول سنشد عضدك بأخيك
ماانت الجبل اللي ساندهم وقت الشد ياياسين نظر فيها بتوسل ان تعفيه من هذا الحمل
ياسين؛الحمل ثقيل اوي
سلوى:ماانت قده يا ابن قلبي كمان مافيش حد حيعرف بموضوع داه الا لو هم عايزين يغدرو بيك
أأنا عايزة الشركة دي تستمر لأحفاد أحفادي
ابتسمت ايه ياحاج ميش ناوي تخليني أشوفهم
ياسين:ابتسم بمكر اللي هم مين
سلوى:أحفادي ياميسو يس نظرت فيه بتفحص لا اللمعة اللي في عنيك تأكد لي ان الموضوع قرب
ياسين::بتهرب موضوع ايه ياماما
سلوى؛؛قبلتها فين ياياسين
ياسين؛؛بصدمة هويقوم مرتبكا. هو انا بتاع الحاجة دي برضة ياحاجة سلوى
سلوى؛؛ياسين ميش هضغط عليك
بعد مرور عدة أيام
كانت استقرت الأوضاع سمر في المصنع وبدات تتأقلم مع زميلتها بينما ياسين كان مشغولا ببعض الأعمال وبقضية التي اقتربت جلستها
ومع ذالك كان يذهب يوميا لذالك المكان الذي رأها فيه اول مرة
في شقة محمد

 

 

 

استقرت الأمور بينهما وكان محمد متفهما جدا وعرف كيف يحتويها ويزيح مخاوفها ويهدم حواجز كثيرة بينهما بينما كان في المطبخ يعدون غذاءهم بكثير من المرح رن جرس الباب
نظر فيها هو يضع السكينة من يده انت عازم حد على الغداء ياقلبي ماقولتيش
ابتسمت هوانا لي حد غيرك اكيد احد معارفك
محدش يعرف عنون شقتك
محمد :؛زمجر بعنف اسمها شقتنا ياسهام داه بيتك انت افهمي هويتجه الى الباب بقليل من الحدة هويتمتم شقتك لس حاط حواجز بينا فتح الباب
بقوة ليجد سمر وأم انس تقفان باستحياء حاملين بعض الحلويات ابتسم محمد مرحبا بهما اهلا وسهلا
ام انس ؛ السلام عليكم.
محمد :؛وعليكم السلام اتفضلو
دخلتا
ملك ووا بيته حلو اوي ياماما
محمد::اتفضلو عن اذنكم أنده على سهام اصلها في المطبخ اهلا وسهلا البيت بيتكم عن اذنكم
ام انس:: إذنك معاك ياابني
محمد الذي أسرع الى المطبخ سهام حبيبتي فيه ضيوف بره
سهام:اهلا بهم قريبك ياحبيبي
محمد؛قريبك انت ياروحي
توقفت عما كانت تفعله ليشجب وجهها مين هي تتصور ان زوجة ابيها جاءت لتفسد فرحتها
محمد::وهويقترب منها يدها بين يديه مالك ياروحي قبلا يدها مطمءننا دول ام انس و آنسة سمر جاين يطمن عليك ويبركولنا اكيد التمعت الفرحة في عينيها وانفلتت بسمة من شفتيها بجد هم برى
أشار لها بأجل قبلا يدها يلا ياروحي
ركدت كطفلة نحوهما مش مصدقةانتم هنا بجد وقف في باب المطبخ يرى سعادتها وهو يبتسم بفرح
سهام ::وحشتوني اوي كداه ياسمر ولا سالتي عني هي دي العشرة يابت
بخجل وأسف ماانتي عارفة والله ميش قصدي هي الظروف
سهام:يعني كنت خليتي الزفت مفتوح وانا أللي اتصل يابخيلة
انا متصلة بيك اكثر من 80مرة هومقفول
سمر؛ بحرج هوميش مقفول انا بعته
سهام::بالانتباه هو مين أللي يأخذ الخردة
سمر: ابتسمت بحرج اهو جاب لنا
سنية كنافة احسن منه
سهام؛وهي تمنع دموعها من النزول يعني ينعفنة بعتيه وجاب بيه سنية كنافة اللي بكرها
ملك:: انت من امتى بتكرهي الكونافة ياطنط انا شيفاكي قبل فرحك وانت هجم على السنية لجابتها ماما انت مسبتيش حاجة منها لحساها
سهام:بغيظ. انت يانص شبر تسكوتي ثانيا مش. انا منبه عليكي مية مرة بلاش طنط تعمل لي حساسية
ام انس: خلاص يا سهام سيبك من البنت
قولي عمل ايه ياحبيبتي طمنيني عليكي
سهام:الحمدالله كويسة
وصل محمد مرحبا بهم حامل سنية العصير وبعض الحلوى
نظرت فيه بخجل وكانه يقوم بعمل خارق وخارجا تماما على اختصاصه
سهام ::احمم ليه كداه ياحبيبي. انا كنت جاي
محمد؛عادي ياحبيبتي. دول اهلك ميش غرب
اناخارج محتاجة حاجة اجبيهالك وانا راجع
سهام:ميش حتتغداه أهي ام انس جاب معها حمام محشية ومسقعة الباذنجان
ملك ماما جيب سنية بقلاوة وكنافة بقشطةمن عند عمي احمد وعمل مهلبية وبسبوسة
حتندم لو رحت سهام مابتسبش حاجة وراها نظر فيها هويوسع عينه على كداه لازم اقعد اتغدي
نظرت فيها سهام بتوعد
بينماسمر تحاول إسكاتها بسحبها لها خلاص هي تهمس لها عمو محمد
مابيحبش الهزار

 

 

 

سهام:بغيظ بنت انت شيفاني مفجوعة وهمي على بطني
لوت الطفلة شفتيها. مافيش حد غريب ياطنط
نظر فيها محمد وهي ترقص حواجبها لينفجر في موجة من الضحك لا انا لازم اقعد اتغداه انت حكاية
ملك:وهي تمط شفتيها بشقاوة وبراءة حكاية ولارواية انا ملك
بيتك حلوى اوي ماتفرجني عليه
سمر:بخجل عيب ياملك
سهام؛سيبها ياسمر عادي
محمد :يلاياملوكة اوريكي شقة طنط سهام هويبتسم
ملك:هي تبتسم بمكر طنط سهام مابتحبش حاجة زي الكلمة دي
محمد:ما انا عارف وهو يحملها
ملك :لا عيب انا كبيرة
محمد ::والله
سمر:ملك
ام انس ؛سيبها محمد زي خالها
سهام:خليها ياسمر دي محرومة من حنان الأب. محمد بيفرلي ديما انه يحبب يحسسها بمشاعر دي
بعد جولة في الشقة التي انبهرت بها
طلب محمد اصطحابها في نزهة ليترك لهن بعض الخصوصية
ام انس: هه ياسهام ياحبيبتي مبسوطة
وجوزك راضي عليكي
سمر:ماهو بياين يا طنط محمد طيب وابن حلال وبيحبها
ميش حيرهيرضى يزعلها
سهام:الحمدالله اكثر من اللي كنت بحلم بيه
متفهم وحنين وصبور ميش محسسني بحاجة
ولا اني تفرضا عليه فرض
ام انس:ايه تفرضتي عليه دي عادي كثر خير العقربة مرات ابوكي لوماعملتيش كداه عمرك ماكنتي حتتجوز ربا ضارة نافعة
سهام::بس انا متضايقة جاي حتى من غير هدومي كان نفسي اجيب جهازي زي اي عروسة دانا محرجة منه اوي
ام انس:ياحبيبتي داه جوزك من حقك عليه يشتري لك كل اللي نفسك فيه بس في حدود قدرته مستطاعه
كان على هدومك بكرة اشوف الحرباية وخليها تدهوم لي
مقاطعةميش محتاجاهم محمد جايب لي كل اللي محتجاه وزيادة
سمر؛مال ايه
سهام::حس باحراج منه زمت شفتيها هو بيعمل كل حاجة ترضيني كل همه يشفني سعيدة
ام انس:ياعبيطة داه جوزك حبيبك اسعديه انت كمان ماتقصريش معاه
قومي ورين المطبخ منين نجهز لكم الصفرة ونتكل
سهام:يعني ميش حتتغدو معانا
نظرت فيها ام انس بغيظ احنا كداه طولنا وعمك فتحي زمانه مس
قاطعتها ماهو مقدرش يصبر على العسل داه
دخلا المطبخ
ام انس بسم الله ماشاءالله حلوى يابنت ياسهام داه لازم نظافة عليا وهتمام على طول هي تلمس الرخام حافظ عليه ياحبيبتي اكيد محمد دافع دم قلبه في
ساعدني ياسمر
سمر:حاضر انا جاي اهو بصوت خافت سهام هو طارق ماجاش الفرح ليه ليكون تعبان
سهام؛التى نظرت فيها ثم استمرت فيما تعمل في نفسها أقولها ازي انه سافر ماهي مصيرها تعرف لا بس ميش مني ماهي اكيد ميش حتستحمل.
أخرجتها سمر من الجدال القاءم بداخلها
سمر ؛؛. انا بكلمك انت سمعاني ياسهام
سهام؛اشارت وهي تهز رأسها ايوه
سمر؛؛بخجل وتوتر هو محمد ماعزموش
سهام ::لا اصلي. الموضوع تم بسرعة وانت عارفه. انهم ميش صحاب اوي
ماهو عمر لصاحبه
وصاحب محمد كمان

 

 

 

سمر؛؛وهي تتنهد. طب ممكن.عارفه انها رزالة مني
سهام::اطلب منه يسال عنه
سمر::عايزة اطمن عليه قلبي موجوع اوي عليه حاس انه فيه حاجة مضيقاه ميش عاويده يأخذ على خاطره بالشكل داه عمره معملها وطول في البعاد كداه حتى العتاب حرمني منه
تنهدت سهام انت بتحبيه اوي ياسمر وداه حيدمرك
ابتسمت بحزن عوفيت حاجة كويسة عشان يدمرها انا من زمان منتهية الصلاحية
انا ميش بحبه بس انا فتحت عني على حبه ماعرفش حاجة غير اني بحبه
طارق هو كل حاجة في دنيتي
قاطعتهما ام انس يلا يابنات خلينا نخلص عشان نروح ياسمر
دول لس عرسان الراجل يقول علينا قليل الذوق
في مكتب المحامي
كان جالس ينتظر. قدوم شقيقاته من أجل الوصول الى حل ودي بدل المحاكم
تنهد بملل اتصل بهم ياستاذ خلينا ننهي المسألة دي
دخلت سارة وهي تنظر من حولها
ياسين::اهلا يا دكتورة سارة متأخرة عن معادنا بساعة ميش عاويدك
مسحت وجهها بقلق وتوتر واضح وهي تحاول الهروب من نظرات ياسين المسلطة عليها وكانه يفضح ماتخفي
سارة ؛؛انا آسفة ياياسين
سحر رافضة تسحب القضية مصرة على رأيها
وقف بعنف واضح. حاول ان يخفيه. هي حرة انا كداه بريت ذمتي منكم وحاولت مانوصلش للحل داه
بس افتكره اني حاولت معاكم بدل المرة الف
سارة ؛؛أنا طلبت منها والله وحاولت أقنعها بس الظاهر ان
ابتسم الظاهر ان الاستاذ ماجد ميش عاجبه عرضي يبقى خلي المحكمة تحكم له باللي عاوز السلام عليكم
وخرج تارك المكان
في شقة محمد الذي عاد بعد ان اشتري بعض الألعاب والحلوى لملك دخلا هما يتبادلا الضحك ليجدا سمر وأم انس
مستعدتا للمغادرة
محمد؛؛ السلام عليكم نظر فيهما ايه ياجماعة على فين ميش حتتغدو معانا
ردتا السلام معا. وعليكم السلام
ام انس ::ابتسمت بود متشكرين يابني مرة ثانية الأيام. جاي كثير يلا ياسمر
ركدت نحوها ملك شرفتي ياماما عمو محمد جاب لي ايه
نظرت اليها وهي تحاول كبت دموعها من فرط تأثرها. والله كثير آوي يا أستاذ محمد شكرا
ابتسم باحترام لا كثير ولا حاجة انا أهل سهام أهلي انا كمان انا و القمر دي خلاص بقينا صحاب ميش كداه ياملوكة
إشارة بهز رأسها بأجل
سمر ::اشكوري عمو محمد ويلا ياحبيبتي
ملك ؛؛المنشغلة بالدمية قبلته وهي تشكره يبقى خلي بالك من طنط سهام دي طيبة اوي وبتحبك شوفت رسم الحنة اللي كتبت عليه اسمك طلع حلو اوي جهظت عيونهاوهي تنظر اليها وتتمنى ان تنقض عليها اما ام انس فقد سحبتها وهي وجهها في الأرض عن اذنكم
محمد::أوصلكم
ام انس ؛؛لا مافيش داعي. انس مستميتا تحت لتخرج هي وسمر التي لم تستطع حتى توديع سهام
خرجا لتعفنها سمر ملك انت ازي تتلفظ بكلام لقولتيه
ام انس :؛خلينا نمشي دلوقتي انس مستميتا من مدة
في الداخل
نظر فيها بخبث يتراقص من عينيه ليقترب منها فتبتعد متجهة لسفرة
امسكها من ذراعها ليسحبها نحوه. لتستقر في حضنه همس يصوتا مبحوح نفسي اشوف نقش الحنة طالع ازاي. ازدادت ريقها بصعوبة
هي تخفي ارتجاف جسدها الذي بات يفضحها
همس مرة ثانية بطريقة مغرية اكثر هومكتب بعربي أغمضت عينها تبحث عن صوتها الذي ضاع من فرط المشاعر التي انتابتها
مال مقبلا عنقها بقبلا لطيفة وهادءة بثا من خلالها حبه. ورغبته
همست بخفوت ممكن نتغداه ضمها اليه ممكن ياحبيبتي
رغم ان القشطة كانت لذيذة جدا
ابتعدت عنه هي تشتعل نار من كثرة الخجل
ابتسم هوياخذ بيدها ويتوجهان الى المائدة والزهو يتراقص من مقلتيه

 

 

 

جلس ليسحبها بطريقة مفاجاة لتستقر على ساقيه
شهقت من حركته المفاجاة لتزداد وجنتيها اشتعالا بهمس عيب يامحمد ميش كده ابعد خصلة متمردة على وجهها وهويوزع بعض القبل على ماطالته شفتاه هي تتهرب منه وهويصر
كل ماحاولت تبعدي الوحدة حتتضاعف لعشرين وانت محاسبة احسبي
شهقت هي تدفعه انت قليل الأدب
ضحك وهويستلقي بجدته على الكرسي انا مؤدب جدا جدا وانت عارفه خلينا نتغداه كويس لأني حاسس داخل على معركة شرسة واضح ان اكل الست ام انس لذيذ اوي
تناول طعامهما بكثير من المرح والممزوج بالحب حاول محمد اخراجها من توترها وارتباكها قدر الإمكان
محمد كدحبيبة قلبي شبعت أكيد نقوم نلم السفرة بقى
سهام:خلي عنك ياحبيبي انا المها قبلا يديها بنهم ميش قولنا نتشارك ما حاجة ياقلبي محمد كمان انا متعود الم السفرة انا زوج ذوق ومتفهم
سهام؛؛جدا خاف أتعود على الدلال داه كله انا عمري مافرحت كداه يامحمد انا طول عمري بخاف افرح
محمد الذي ضمها بحماية معايا ماتخفيش من. اي حاجة انا بر أمانك ياروحي انا حمايتك وسندك انا حبيبك واكتمالك ماتخفيش طول ماانت معايا عمري مااسمح لحاجة تاذيكي ياسهام انا لو اطول أخبيكي بين ضلوعي
تمسكت به بقوة شاكرة هي تدفن وجهها في صدره وتنصت لدقات قلبه المتسارعة كاءنها في سباق
انا بحبك اوي اوي يامحمد
ابتسم وهويمسح على شعرها
انا تعديت مرحلة الحب دي من زمان انا مجنون بيكي اكيد ياقلب محمد ونبضه ودنياه
لم تعد سهام تشعر بان قدميها قادرة على حملها من فرط السعادة التي تعيشها فلقد تحولا الى هلام
ارتخت بجسدها همس بمكر وتسلية نمتي ولا ايه ياقلبي
همست هي ترفع رأسها باستحياء وخجل اسمك مكتوب بخط الكوفي
لم يستوعب متهمست به لكنه ابتسم بسعادة حد البلاهة
ليستفيق ويبعدها قولت أيه ازدادت خجلا حتى شعر ان وجهها سيختنق من شدة الاحمرارقربها اليه هامسا قرب شفتيها
حتسمح لي اشوف نقش الحنة
وضعت عينها في الأسفل. وهي تشر برأسها بأجل أخذ نفسا عميقا هويغمض عينه ماتخفيش مني ياسهام
رفعت عينها به بحركة أسرت قلبه المأسور منذ الف الأيام لتتحدث العيون بلغتها همس بحب واضح بحبك ياحلا أحلامي ليقترب معلن عشقه بقبلة ارادها هادية ورمسية قطعها غصبا عنه ليحملها ويدخل الى غرفتهما
بعد مرور أسبوعان على عملها في المصنع
كانت سهام قدسافرت لقضاء شهر العسل في الغردقة ومكانها شاغر والأستاذ عادل متضايق جدا من عدم ابلاغه بأمر ميش ملحق شغل
طب ميش كانت تقول قبل كداه انا أعمل أيه شغلها كله متعطل من أسبوعين ونهاية الشهر قربت وحنا محتاجين حد يعمل لنا الميزانية عشان العاملات والعمال يقبض مرتباتهم
وانا ميش فاضي عشان اشتغل على الزفت داه
سمر ::بتردد انا ممكن أساعد حضرتك لو سمحت طبعا

 

 

 

ابتسم بود يشكر كرم أخلاقها. متشكر يا آنسة سمر انت حتعملي ايه
سمر؛انا عرف اشتغل على الكمبيوتر
عادل::دي محاسبة. ميش مجرد نقل ملفات
سمر::بتردد وتوتر. انا بعرف اعمل شغل سهام
نظر فيها باستغراب
اضافت بهدوء انا عامل كورس في المحاسبة
عادل::يعني عندك شهادة امال الأستاذة سهام ماجبت ليش سيرة الموضوع داه
سمر ::التي تلعثمت وشعرت انها تسرعت أكيدهي ماتقصدش
عادل::بنرفزة يعني عندك ديبلوم في المحاسبة والآنسة خبت عليا يعني استغفلتني وكذبت عليا
وهي عارفة متاكدة الحاج ياسين مركز على الموضوع داه بذات
وفوق داه كله تغيب من غير ماندينا خبر ماهي وكالة من غير بواب تعمل مابدلها
توترت سمر من ردت فعله وجاء ت لتتكلم لم تجد ماتقوله فقط شعورها بالندم غذي كل افكارها
بينما الاستاذ عادل ظل يقلبها ويحسبها بدماغه ماهوانا اللي حيحملني المسؤولية لوحدي كما ن فيش وقت عشان ألاقي حد يسد محلها لحد نشوف حل نظر في تلك الواقفة أمامه تكاد ترتعش تفحصها جيدا ثم هدر بصوت تغلفه الجدية انت بتعرفي تعملي شغلها
لم تجب فقط هزت رأسها بنعم
ضيق عينه انت عارفة ان اي غلطة حتتحمل مسؤليتها الأستاذة سهام
سمر؛؛لا اطمن ان بعرف أعمل شغلها كويس ما انا اشتغلت في شركة في قسم المحاسبة
عادل :؛يعني تعرفي
ماشي على فكرة عشان مانضحكش على بعضنا داه عمل بلاش يعني تطوعي دعشان تغطي على الكارثة اللي عملتها الأستاذة المحترمة ويكون في علمك شعولك تقومي بيه كمان
لحد كانتظر في امرك ماهو انا ميش حتحمل المسؤولية قدام الحاج ياسين
تنهدت بتعب وهي تشعر انها كرهت هذا الحاج ياسين قبل ان تراه هذا الشخص الذي سيتسبب في طردها من هنا أكيد
عادل؛؛يلا وريني حتعملي ايه.
بدأت في العمل وهويراقبها ليكتشف انها فعلا قادرة على اداء العمل وببراعة بعد مدة انسحب تاركا لها المجال. عملت سمر بجد وتفاني فكل ماكان يهمها هو ان لا تتسبب في المشاكل لسهام
كان عادل يتعمد إرهاقها فعمل أسفل في المعمل لي تصعد بعد انتهاءها منه الى العمل مكان سهام
بعد مدة كانت الملفات على مكتب ياسين. في المصنع الذي لم يزره منذ مدة
لقد كان المتضايق من تصرفات ماجد وسحر الذين ابدي إصرارهم على جرجرته في المحاكم
تصفح الملفات بكثير من الاهتمام رغم تعبه بعد مضي ساعات من الزمن كان عادل يقف أمامه
بناء على طلبه
هوينظر الى الملفات
وبدون مقدمات
مين اللي عمل ميزانية الشهر داه يا أستاذ عادل

سحبت الدماء منه وجهه وهوينظر فيه بذعر تمتم أكيد حتجي على دماغي ماهي باينة أنا عقلي كان فين لما وفقت الله يخرب بيتك ياسهام والثانية عمل كورس في المحاسبة وشتغلت في شركة مسح وجهه بتوتر هوفيه حاجة غلط في الملف ياحاج ياسين نظرفيه في صمت ثم عاد لنظر في الملف
انت كلفت ميت يقوم بالعمل داه

 

 

 

زاد قلق عادل الذي مسح العرق من على جبينه في حيرة ليحدث نفسه حتجي على دماغي الله يلعنك ياسهام لعن سهام مليون مرة ولعن نفسه وستغبها مليونين مرة ياسين الذي حدثه دون ان يرفع رأسه عن الملف هوسؤالي صعب لدرجة دي ولا ميش واضح ولا ايه بظبط يااستاذ عادل أكيد داه ميش شغل الاستاذة سهام والأستاذ هاني اجازة بسب ظروف ابنه انت اللي عملت الشغل بنفسك ولا كلفت حد يعمله
عادل لعن سمر هذه المرة هوتمتم اكيد الملف فيه كارثة تنفس بصوت مسموع نظرفيه ياسين باستغرب الحقيقة يافندم أنا ميش عارف اقول لحضرتك ايه احنا عينا عاملات هنا وانا أخذت رأيك وانت وفقت على تعينهم
نظر فيه ياسين بد ى له أحمق نظرفيه نظرات ذات معني وكأنه يريد ان يكتشف إلى أين يريد أن يصل ماعلاقة هذا بهذا
أضافعادل بصعوبة بالغة اصل من بينهم الآنسة سمر نظرفي باستتفهام
هي اللي عملت الميزانية العامة لشهر داه وميزانية السنوية نظرفيه بعدم استيعاب ولا فهم
ياسين “:إنت عينت وحدة في قسم المحاسبة ؟
هز رأسه بنفي دي اللي كلمتك عنهاوهي معرفة الاستاذة سهام انت ماضي قرار تعينها بنفسك
ياسين :باستغراب دي وتعينت فين
عادل :ازدرد ريقه بصعوبة تحت
ضيق عينيه يستوعب ماقاله أضاف في المعمل بتلم قطع القماشالمتناثرة
ياسين إبتسم بسخرية لاذعة بجد وهويقرؤ إلى الملف هي اللي عملت داه
هوانت واعي اللي بتقوله ياستاذ عادل روح جبلي ملفها نادي عليها نظر فيه هو يبحث لنفسه عن تبرير لهذا الخطأ الغير مقصود فهو طوال مدة عمله معه لم يتعرض لمثل هذه الموقف الحرج
حاضر بس ميش ممكن تقبلها دلوقت انتهى وقت دومها خرج يحضر الملف هو يلعن ويشتم في سهام وسمر معا ماانا عارف انها حتجي على دماغي الله يلعنك ياسهام لعن سهام مليون مرة ولعن نفسه وستغبها مليونين مرة الحاج ياسين كل عارف انه مابيكرهش حاجةزي الكذب والخداع وهو وانا عملتهم لاثنين زاد قلقه دخل إلى مكتبه ليبحث عن الملف بتوتر حمله وتجه به إلى ياسين الذي مازال منكبا على ا لملف يتصفحه
عادل: أحمم الملف لطلبة حضرتك اعتدل في جلسته اخذ الملف ليسقط عليه نظره لم يجد فيه ما يشفي غليل قراء المعلومات بصوت مسموع الآنسة سمر عبد الرحمان أحمد السن23سنة العنوان مافيش رقم الهاتف مافيش الخبرة المهنية مافيش مؤهلات علمية مافيش قلب الأوراق بملل هو ينظر إلى عادل ميش غريب الملف داه يا أستاذ عادل سحبت الدماء منه وجهه وهوينظر فيه بذعر تمتم بين شفتيه يلعن في سهام وسمر معا الذين تسبب له فيما هوفيه
ميش غريبة يااستاذ عادل مافيش حاجة في الملف مهمة أو تدل على وجودها ولاحتى شهادة الميلاد ولا محل الإقامة إزاي تم تعينها مش المفروض فيه صورة لبطاقة الشخصية ميمكن كل المعلومات المصرح بيها ميش مظبوطة عادل قررالانسحاب في صمت فهذه المرة الأولى التي يتغاضى عن أمور كثيرة بسب إلحاح سهام التى وعدته انها ستكمل الملف لاحقا لكن أين هي الآن انها تنعم بشهر العسل وانا اللي مزنوق مش عارف الاقي مخرج من الورطة دي حدث نفسه عنفها بينما ياسين حمل ملف الميزانية وهب واقف انا عندي شغل مهم في شركة ولازم ارجع دلوقتي بكرة اجي الاقي الآنسة سمر عبدالرحمن في انتظاري
بلهفة واضحة خاطبه عادل الذي مسح العرق من على جبينه للمرة الألف هتعمل معاها إيه حدجه بنظرة سريعة لكن ذات مغزى ربنا يسهل وغادر تارك عادل يتخبط في بحر من الضنون اغمض عينه وهويفرك في جبينه مانا عارف غلطت ولازم ادفع ثمن غلطي
بعد مدة في شركة ال عمران للمقاولات
كان ياسين يجلس خلف مكتبه طلب مصطفى رئيس قسم المحاسبة
امل:الأستاذ مصطفى بره مستني حضرتك
ياسين : خليه يدخل
دلف إلى الداخل ملقيا التحية بإحترام وعملية السلام عليكم
ياسين وعليكم السلام ورحمة اتفضل يااستاذ مصطفي وضع الملف مامه

 

 

 

استغرب مصطفى قطع حبل استغرابه ميزانية الشهر الخاصة بالمصنع عايزك تبص عليها وتقولي ايه رأيك فيها لوسمحت يااستاذ مصطفى عايز رايك بكرة يعني حتسهرعليه الليلة وتقيم الملف اللي قدامك بطريقة عملية وتقولي ايه رأيك في الشغل
مصطفى :تحدث بعملية وجدية تليق به مفهوم يافندم ابتسم ياسين شاكرا تقدر تتفضل استأذن مصطفي وخرج ياسين الذي طلب قهوته من أمل طالبة الدخول
امل: القهوة ياحاج ياسين إبتسم بلطافة هو يتناولها شكرا يامدام أمل هومحسن عامل ايه دلوقتي مابقاش يجي معاكي زي زمان
أمل ما انت عارف المدرسة كمان بحاول يستدرك الدروس اللي فاته لماكان تعبان
ياسين صحته كويسة
أمل “:الحمدالله كويس داه بفضلك قاطعها بصرامة داه بفضل ربنا سبحانه وتعالى انا ماعملتش حاجة يأمل انا طول عمري بعتلك اختي الكبيرة وعثمان بيه الله يرحمه موصني عليكي المهم عندي أن محسن يتحسن ويكون بخير ماتنسيش موعد السفر انا اتصلت امبارح بمستشفى وأكدت موعد زيارتكم اللي حتتوافق مع زيارة البروفيسور كلمتك عنه هويتصبب حالته الصحية صحيح الدكتور مالك مطمني بس أهون طمني أكثر ميش حنخسر حاجة
قاطعته
أمل :أنا كنت بفكر يسافر هو وولده ماهو الظرف للي احنا فيه تتطلب وجودي معاك
ياسين هو محتاجلك أكثر
امل”:بس ياحج ياسين انت
ياسين بعنف اخوي لس بدري على موعدالسفر لما يجي ربنا يسهلها انصرفت تركته غارقا في الملفات ارتشف رشفة من فنجانه هو يفرك جبهته يبعد التعب عنه لملم آخر ورقة من ملف الذي انهاه ليضعهاداخل الملف ويغلق ويأخذ الثاني فتحه يتصفحه بارهاق واضح بعد مدة اضافه لباقين هويسحب يده اصطدمت بفنجان القهوة لينسكب ماتبقى منها على المكتب بعد الملفات بسرعة وهب واقف انا ايه ياأخي عملته سحب علبةالمناشف الورقية وبدأ يمسح بقايا القهوة المنسكبة على سطح المكتب بسرعة زم شفتيه بمتعاظ وهوينظر في سرواله الذي اتسخ مسحها بعنف هويقول ايه الحظ داه رمى المناشف المتسخة وفتح الدرج يبحث عن علبة مناشف جديدةقلب محتويات الدرج بالإهتمام ليسحب مافيه ويضعه أمامه هي أمل حطتهم فين جاءليعيداشاء إلى مكانهاانسابت من بينها صورة مقلوبة نظرفيها وهويغلق الدرج أخذها بتريث وقلبها بهدوء ليصعد مما رأى وسع حدقة الرؤية لديه وهوينظربذهول بين الحقيقة والخيال بين الصحوة والتغيب بين الحلم والواقع قرب الصورة منه زاد اتساعها عينه تفحصتها بعيونه الغير مصدقة ماتري شقت ابتسامة واسعة شفتيه همس
إزاي؟ ؟
اغمض عينيه وفتحهما بسرعة واخذا لصورة تفحصتها بعنايةغير مصدقا والله هي هي بجد هب واقفا والصورة في يده يتفحصها غير مصدقا انها بين يديه اتسعت إبتسامته حتى كادت تمزق شفتيه طب جتي إزاي اخذكمية كافية من الهواء وعاد إلى مقعده يحملها بين طياته كفه تأملها بحب وشوق عمر بأكمله ظل على حالة التأمل تلك لساعات لايعرف عددها فرغم مرور الوقت لم يكتفي من النظر إليها حدثها سألها مرار وتكرار انت مين وايه اللي جابك هنا
بزمجرة قوية انهي جلسة تأملاته التي قطعتها عليه دارين بدخولها المفاجئ سارع لإخفاء الصورة في جيبه وملامح الانزعاج مرسومة على وجهه هب واقفا يعدل الملفات في حد يفتح الباب كداه يدخل كداه ضيقت عينها وهي تتامله ماانا طول عمري بفتح الباب عليك بطريقة دي عشان استفزاز وخرجك من شعورك ولكن ولا عمرك اعترضت ايه اللي جد ياعبدالله إبتسم بتوتر ايه اللي حيجد الملف جاهز هوياخذه ويعطيه لها ابتسمت وهي تجلس انت عايز تزعني ليه
بإحراج اوزعك ايه يادارين كل مافالموضوع اني قاطعته
ماتقعد واقف ليه اناعايزه اتكلم معاك بخصوص القضية ياسين الذي نسي الدنيا كلها
قضية ايه دارين بسخرية لاذعة القضية الفلسطينية الظاهر انك ميش فاضي النهارده نظرت إليه بحيرة وهي تحدث نفسها مالك ميش على بعضك ياحج ياسين
تفحصتها جيد بدي لهاغريبا ابتسمت على توترت وبمشاركة تعزمني على الغداء ولا ميش فاضي تحسس موضع الصورة وهويبتسم تعبان ورايح لبيت تروحي تتغدي هناك قلبت عينها فكرت قليل خلاص عصام جاي ياخذني كنت بهزر معاك ياسين عمران قاطعها بسرعة عن إذنك يادودي وخرج نظرت هي ترفع حاجبها زمت شفتيها مالك متصربع على إيه يلا انت حر
هزت كتفيها بحركة متتالية اتصلت بزوجها تخبره عن مكان تواجدها
في فيلا ياسين

 

 

 

 

كان ممددعلى سريره يتأمل تلك الصورة وابتسامه تلوح في الأفق طب انت مين ووصلت لهنا إزاي هو القدر مصريجمعنا ولا أنا إللي بسعى للوصول داه باي طريقة مرراصبعه بهدءعلى الصورة كأنه أثمن ممتلكاته وخايف ليخدشها إبتسم على فعلته مالك ياياسين إيه انت حتتجنن رسمي إبتسم بس حلوى وشه زي القمر عيون المها شفايف إبتسم إنت بقيت منحرف ياحاج قوم ترضى اتوضى وصلي ربنا يهديك استغفرالله العظيم واتوب ازي افكر كدا وضع الصورة مرغما ودخل إلى الحمام بعد مدة خرج صلي وشكر ربه طلب العون والثبات أنهى صلاته توجه إلى الصورة حملها وعاد إلى تأملها مجدد طرق خفيف على الباب أخرجه من شجونه وتالله ارتسمت على شفتيه ملامح الانزعاج الواضح رغم أنه ليس من عادته التذمر قام وهويضع الصورة تحت وسادته ليتجها إلى الباب بوجه عابس وبارتباك
ماما اهلا فيه حاجة
ماجدة: إنت كويس ياسين مالك من ساعة ماجيت منزلتش ميش عاويدك
ياسين ليه قصدك ايه
ماجدة :إنت كويس
ياسين :الحمدالله

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كان حبا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *