روايات

رواية عندما التقينا الفصل الرابع 4 بقلم هدير أحمد

رواية عندما التقينا الفصل الرابع 4 بقلم هدير أحمد

رواية عندما التقينا البارت الرابع

رواية عندما التقينا الجزء الرابع

عندما التقينا

رواية عندما التقينا الحلقة الرابعة

وضع مراد نور علي الاريكة وبدأ يفكر فيما سمعه من مرسي وبدأ يسأل نفسه ياترا اي يخلي عمة تق*تل بنت اخوها والبنت شكلها بسيط جدا فاق من شروده علي صورة تلك الملاك النائم امامه ابتسم ابتسامه خفيفه وهو ينظر اليها قطع شروده وصول الدكتور
الدكتور اول ما دخل وشاف نور فاقدة الوعي راح ناحيتها ولسه هيمد ايده علشان يفحص نور مسك مراد ايده بسرعة وقاله بلاش تلم*سها
الدكتور بعدم فهم :ازاي هفوقها لازم اشوف ضغطها عالي ولا اي بالظبط علشان احدد وضعها
مراد بحيره طب ما نفوقها بالبرفان ده وخلاص
الدكتور بعدم فهم :ممكن تفوق بس بردو لازم افحص الضغط علشان متفقدش الوعي تاني
مراد :طب ممكن لحظه نده علي حسن
مراد :افحص ده زي ما هتفحصها بالظبط
الدكتور واقف مش فاهم اي حاجه ومتنح لكلام مراد
مراد:يا دكتور انت معايا!

 

 

الدكتور :انا مش فاهم حاجه يا مراد بيه
مراد :اعمل بس زي ما بقولك وهتفهم كل حاجه
نفذ الدكتور كل ما يتطلب علي حسن
مراد :خد منه جهاز الضغط وبدأ يقيس ضغط نور
مراد للدكتور:ها عرفت مالها ؟
الدكتور:اه تقدر تشيل الجهاز
الدكتور :اللي حصل معاها نتيجة انها مش واكله وتحديدا بقالها مش اقل من ١٢ساعه بدون اكل
مراد لحسن طبعا انت عارف هتعمل اي
حسن :اوامرك يا باشا
مراد للدكتور :سالم دكتوره نور عالجتله الج*رح بس ممكن تبص عليه علشان نطمن اكتر هو في تاني غرفه علي الشمال فوق
صعد الدكتور واطمئن علي سالم ثم نزل لمراد
الدكتور :ماشاء الله مفيش كلام بعد اللي الدكتوره عملته
مراد بغيظ :يعني ايه
الدكتور :تعقيم الج*رح والخياطة حتي المسكن اللي واخده كل ده بيقول انها ممتازة
مراد لا يعلم لماذا شعر بحنق من مدح الدكتور لها
مراد :حاسب الدكتور ومشاه
مراد لحسن :الاكل خلص؟
حسن :اه ياباشا عم اسماعيل فرش السفره وكله تمام
مراد :طب اطلع انت خليك مع سالم
ذهب مراد ليوقظ نور

 

 

نور فتحت عينيها ببطئ ثم بوضوع وكانت تشعر بألم في رأسها
نور :اه ي دماغي ومش منتبه لمراد
مراد :حاسه ب ايه
نور انتبهت لوجوده وتذكرت كل شيء
نور :لا لا ولا حاجه ممكن حضرتك توصفلي طريق موقف العربيات
مراد :طب اتفضلي ناكل الاول وبعدين اوصفلك
نور :لا لا شكرا مش جعانه
مراد يعلم انها جائعة ولكنها تستحي منه
مراد :بصي انا ماكلتش من الصبح ومصدع جدا والصراحة كده مليش نفس اكل بس لازم اكل علشان متعبش ف لو مش هتاكلي معايا مش هاكل والاكل هيتومي وهتشيلي ذنبه
نور:يترمي ليه ما تشيله
مراد :مبحبش الاكل البايت يلا بقي والله انا جعان
نور :موافقه بس هاكل حاجات بسيطه (نور مكنتش قادره ترفض لانها جعانه جدا)
قعدوا علي السفره وبدأوا يتناولون الطعام ونور كانت تأكل علي استحيأ
اخرج مراد هاتفه وتظاهر انه يتحدث مع احد لكي يدعها تاكل علي راحتها وبالفعل بدأت تاكل انتهوا من الطعام
نور :اوصفلي بقي الطريق
مراد :تمام بس انتي معاكي فلوس تروحي ؟
نور :اه طبعا ولكن سريعا تذكرت عندما وقعت الشنطة منها اثناء ما كانت تهرب من العص*ابة
مراد روحتي فين
نور بحزن :انا شنطتي وقعت من وهي فيها كل حاجه حتي تليفوني كان فيها
مراد: فاكرة وقعت منك فين ؟
نور :وقعت مني قرب القاعة تقريبا
مراد :تمام يبقي نروح نجيب الشنطه وبعدين تروحي
نور:تمام

 

 

انطلقوا سويا ومراد ماشي علي وصف نور له
وجدوا الشنطة و وهم عائدين
نور بتذمر:يوووه التليفون فاصل شحن
مراد نظر لها وقال لها مش حافظه رقم اي حد من اهلك
نور :حافظه رقم بابا بس
مراد اعطاها هاتفه خدي اتصلي
ابتسمت نور وشكرته واخذت. منه الهاتف بفرحه وبدأت تكتب رقم والدها كل هذا ومراد ينظر لها بهيام
نور :وضعت الهاتف علي اذنها ورأت امامها شاحنة ضخمة
نور بص*راخ:مراااااااااد خلي بالك
سمع تلك الجملة ابيها ثم اصطد*موا بالشاحنة الضخمة
عبد الحق (والد نور):نور نور يابنتي في ايه ولكن لا احد يجيب
في منزل عبد الحق
عاود الاتصال مره اخري ولكن لا احد يجيب
عمة نور :نور هي اللي كلمتك
عبد الحق :هي متكلمتش معايا بس ده صوت بنتي نور انا متأكد
ام نور بلهفة طب قالت اي مقالتش هي فين
عبد الحق مقالتش غير مراد خلي بالك
عمة نور في داخلها اكيد ده اللي هيق*تلها بس ليه تقوله خلي بالك وازاي تاخد منه تليفونه اكيد في حاجه غلط
عمة نور :اكيد ده واحد كانت ماشية معاه وقالت اخد الورث واهر*ب معاه
عبد الحق:اخر*سي انا بنتي اشرف من الشرف
عمة نور :ولما هي كده تقدر تقولي هي فين دلوقتي في بنت محترمة تفضل برا البيت لحد الساعة٢بلليل لا وكمان بتقول سمعتها بتقول مراد يطلع مين مراد ده
عبد الحق بنفاذ صبر :معرفش يا فوزية(عمة نور)كل اللي أعرفه أن الغايب حجته معاه
في مكان اخر
يرن هاتف احدهم
عز الدمنهوري :الو
المتصل :حضرتك عز الدمنهوري والد مراد عز الدمنهوري
عز الدمنهوري:ايوه انا
المتصل ابن حضرتك عمل حا*دثه وهو حاليًا في مستشفي ………
عز الدمنهوري:بتقول اي اقفل انا جاي حالا

 

 

استيقظت والدة مراد وهي قلبها مقبوض
دولت (والدة مراد)في اي يا عز
مراد ابينا عمل حاد*ثة وهو دلوقتي في المستشفي
دولت بخضه ابني ابني حصله ايه يا عز
عز معرفش يا دولت يلا نروح ونفهم
وصلوا الي المستشفي
عز :طمني ي دكتور ابني ماله
الدكتور :ابنك عمل حادثة وحالته خطيره جدا وهو حاليا في العناية والبنت اللي كانت معاه بردو حالتها صعبة
عز الدمنهوري:بنت مين البنت دي
الدكتور :معرفش بسلما وصل المستشفي كان في بنت معاه
عز الدمنهوري :مفيش من ورا اي ست خير بس انا مش هسمح ان ابني يروح مني تاني بسبب واحده
اتصل عز الدمنهوري علي حسن وقص عليه حسن كل ما حدث
عز لحسن:يعني زي ما توقعت مراد ابني حصله كده بسبب البنت دي
حسن :بالظبط ياباشا
عز الدمنهوري :طيب شوفلي شنطة البت دي واعرفلي هي مين وبنت مين
حسن :اوامرك ياباشا
مرت نصف ساعة واتصل حسن علي عز الدمنهوري
حسن :البنت من عيلة فقي*رة ساكنين في اكتوبر في الحي السادس انا اتصلت وعرفتهم كل حاجه وهما في طريقهم للمستشفي ياباشا دلوقتي
عز الدمنهوري:تمام
اغلق عز الدمنهوري مع حسن وهو حاقد علي نور بسبب ما حل لابنه
مرت اربعة ساعات حتي وصل اهل نور
والد نور لعز الدمنهوري :بنتي هنا
عز الدمنهوري :ايوه
طيب ممكن اعرف حالتها اي دلوقتي
عز بنظرة حقد حالتها زي الز*فت مش تربوا بناتكم وتلموهم في بيوتهم بدل ما انتوا ماشيين تبلوا الناس كده
عبد الحق :انا بنتي ست البنات ومتربية احسن رباية

 

 

عز الدمنهوري:اومال كانت بتعمل اي مع ابني
عبد الحق :معرفش
انا بقي اقولك قص عليه كل ما حدث ثم قال له تقدر بقي تقولي واحد زيها كانت بتعمل اي في وقت زي ده في حتة مقطوعة كده
عبد الحق :احنا كنا في فرح وبنتي خرجت ترد علي تلفونها اكيد هناك حاولوا يخط*فوها
عز الدمنهوري :مايخصنيش كل اللي يخصني ابني اللي مرمي جوا ده بسبب بنتك واللي لو حصله حاجه مش هسكت
ساد جو من الصمت حتي خرج الطبيب من غرفة مراد ويبدوا علي وجهه الحزن
الدكتور :….

 يتبع …

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة جميع حلقات الرواية اضغط على ( رواية عندما التقينا )

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *