روايات

رواية أرملتي العذراء الفصل الخامس 5 بقلم ديجا

رواية أرملتي العذراء الفصل الخامس 5 بقلم ديجا

رواية أرملتي العذراء البارت الخامس

رواية أرملتي العذراء الجزء الخامس

أرملتي العذراء
أرملتي العذراء

رواية أرملتي العذراء الحلقة الخامسة

فى منزل كوثر يجلس محمد وزوجته نهى ومجدي وزوجته منال وسالى أيضا
كوثر :يعني إيه دينا تقولي محدش يجرحها بالكلام اتمسكنت لبنتى لحد ما لهفت جوزها
منال:لازم يا ماما نشوف حل ونطلقها الناس هتاكل وشنا من اللي عملته ده
نهى:ايوة فعلآ بس يا ترى هترضى تطلق وترجع هنا
سالى :دى طلعت مش سهله
محمد :بس منك ليها انتوا مضايقين بس عشان الخدامه اللي بلاش مشيت وهتضطروا تشتغلوا لولادك وتطبخوا من تاني
منال:والبيه محموق أوى ليه كده يكونش كنت ناوى تتجوزها
مجدي :اتلهى منك ليها عالاقل لو واحد فينا اتجوزها كانت هتفضل تحت طوع الكل ونترحم من العك اللي بتعملوا
نهى:قصدك ايه يعنى احنا مش زى السنيورة ولا ايه كويس انها غارت
كوثر:جتكم واكسه توكسكم ايوة فعلآ انتم عكاكين وبعدين أنا فى وانتم فى ايه غوروا كل واحد على شقته وسيبونى فى اللى أنا فيه
الكل طلع شقته وقعدت سالى معاها
كوثر :وانتي قاعدة ليه ما تقومى تروحى شقتك
سالى :اصل انا عندي حل لمشكلتك دى يا ماما
كوثر :قولى واشجينى ما انتي نفسك ترجع الخدامه اللى بلاش
سالى ضحكت بشر وقالت :بصى يا ستى………..

 

 

__________________________بقلمي /ديجا 💞
فالمستشفى وقفه ممرضه على باب الاوضه وسامعه أميرة بتتكلم مع دينا وهى نايمه صعبت عليها ودمعت على حالها فالوقت ده جه أحمد لاقها واقفه
أحمد :واقفه ليه كده وبتعيطى فى ايه
الممرضه :ابدا بس اخت المدام شكلها موجوع أوى لدرجه أنها بتحكى للمدام وهى نايمه عشان مش لاقيه اللي يسمعها
أحمد :وانتى بقى وقفتى تتصنتى عليها
الممرضه :ابدا والله انا حبيت بس اسيبها تطلع اللى جواها عشان ترتاح ومحبتش اقاطعها كنت جايبه العلاج عن اذنك أديها العلاج
أحمد وقف مكانه وقال :شكل حكايتك حكاية يا ست أميرة ده صورتك وانتى حابسه دموعك ما فرقتش خيالي ومعرفتش أنام
الممرضه أدت دينا العلاج وخارجه أحمد طلب منها تنادى لاميرة عشان يعتذر لها
الممرضه :مدام اميرة أستاذ أحمد بره عايز حضرتك
أميرة :حاضر انا جايه معاكي.. وخرجت لأحمد بره
أحمد :ممكن ننزل الكافيه تحت نشرب حاجه
أميره :مافيش داعى.. حضرتك ما نمتش ليه ما تقلقش أنا هاخد بالى منها كويس
أحمد اتنهض:أنا جاى اعتذر على قله زوقى مش عشان قلقان وعارف أنك واخده بالك كويس منها
اميرة:أنا مش زعلانه حصل خير الله يكون بالعون
أحمد :طب عشان أصدق إنك مش زعلانه ننزل نشرب حاجه فالكافيه قولتى ايه
اميرة بتفكير :اوكي يلا..
نزلوا الكافيه وأحمد سألها تشربى إيه
أميرة :قهوة ساده
أحمد :يا ساتر ليه كده
اميرة:القهوة بتزعل لو حطينا ليها سكر
أحمد :شكلك بتحبى القهوة
أميرة :جدا…. طلبوا القهوة وشربوها فى صمت قاطعه أحمد :أنا حابب اعتذر مرة تانيه كنت قليل الذوق أوى أنا عارف
أميرة :ابتسمت خلاص والله ما فيش حاجه يلا عشان دينا زمانها صحيت
طلعوا الاوضه واميره طلبت من أحمد يروح ورفض اميرة قعدت عالكرسى اللى جمب سرير دينا وغفت وهى قاعده اما أحمد قاعد على كنبه قصادهم وفضل يتأمل ملامح أميرة وهى نايمه اول مرة يبصلها لنفسه:قد ايه جميله وملامحك بريئه أوى دينا اتململت فى السرير فاق من شروده وقرب عليها حاسه بحاجه انده الدكتور
دينا :لا يا حبيبي أنا كويسه أميرة نايمه ليه هنا
أحمد :جت تبات معاكى عشان اروح انا أرتاح
دينا :طيب يلا روح ارتاح والصبح تعالى احنا اهو هنام
أحمد :لا عشان لو احتاجتى حاجه.. صحيت أميرة على همهمتهم :فى حاجه دينا انت كويسة
دينا:اه الحمد لله يا حبيبتي
أميرة :تقدر تروح ترتاح يا بشمهندس وترجع الصبح أنا جمبها ومش هنام تاني خلاص
دينا :لسه كنت بقوله كده والله يا ميرو
أحمد :خلاص اتفقتوا عليا انا ماشي وهاجى بدرى بأذن الله سلام

 

 

 

الاتنين :سلام
دينا :خدى هنا يا بت فى واحده تقول لجوزها يا بشمهندس هتشلينى
أميرة :بالله عليك تسكتى ما شوفتش فى جنانك والله ويلا يا ختى شدى حيلك عشان تاخدى البشمهندس جوزك
دينا فضلت تضحك على كلامها :عملك حاجه
اميرة:لا ياست الكل معملش انا بحب السنجله السنجله چنتله زى ما بيقولوا وفضلوا يتكلموا لحد ما ناموا وأحمد فالعربيه فطريقه للبيت بيفكر فى أميرة وكلام الممرضه عنها هل كانت بتشتكى منه ولا من مين فاق من شروده وقال لنفسه :بتفكر في ايه بكره دينا تخف وطلقها وكل واحد يروح لحاله
فى الصباح راح المستشفى وجاب ليهم فطار وفطروا سوا وعدا اليومين وراحوا البيت فالبيت
أميرة بتنام مع الولاد فى حضن فريده وليلى ومروة اخت أحمد قاعدين معاهم
الباب خبط وحد طلب يقابل أميرة
أميرة خرجت وتفاجأت بوجود…..
ياترى مين اللي جه يشوف أميرة وايه اللي هيحصل ده اللى هنعرفه الفصل الجاى
دمتم بخير ما تنسوش التفاعل

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *