رواية عندما التقينا الفصل الخامس 5 بقلم هدير أحمد
رواية عندما التقينا الفصل الخامس 5 بقلم هدير أحمد
رواية عندما التقينا البارت الخامس
رواية عندما التقينا الجزء الخامس
رواية عندما التقينا الحلقة الخامسة
الدكتور :للأسف يا استاذ عز مراد بيه دخل في غيبوبة
عز بجمود :انت بتقول ايه انت اكيد بتهزر لا لا مراد ابني كويس وهيروح معايا دلوقتي
الدكتور :انا اسف بس جسمه مقدرش يقاوم واستسلم للغيبوبة
عز :طيب هيقوم منها امتي
الدكتور:للأسف الغيبوبة ملهاش مواعيد ممكن تدوم يوم وممكن شهر وممكن سنة ووممكن عشرة وممكن …
عز بعصبية مفرطة :ممكن ايه ما تكمل سكت ليه
الدكتور :ممكن ميصحاش منها ابدا
وقعت هذه الجملة علي مسامع الجميع كالصاعقة وانهارت والدة مراد لم يتحمل والد مراد تلك الجملة فجلس علي المقعد الذي ورائه وكأنه جبل واتهد في لحظة
(والد مراد هو شخص قوي لا يهاب أي شيء في الحياة ويخاف من اي شيء ليس لديه اولاد سوي مراد يكره النساء كثيرا بسبب ما حل لأبنه في الماضي (هنعرف في الاحداث القادمة) علي الرغم من تلك القوة إلا انه لا يتحمل أن يحدث لابنه اي شيء )
عبد الحق :إن شاء الله هيقوم منها علي خير ادعيله انت بس وهو هيقوم بالسلامة وفي نفس الوقت كانت زوجة عبد الحق تواسي والدة مراد
عمة نور : ياعيني يابني خيرًا تعمل شرًا تلقى هو ده جزاء الطيب في الزمن ده
عبد الحق :خلاص يا فوزية اسكتي مش وقته الكلام ده خالص
عز الدمنهوري بغضب شديد :وتسكت ليه علي الاقل في حد من اهلك بيقول كلمة حق مش كل ده من ورا بنتك اقسم بالله العظيم لو ابني حصله حاجه مش هيكفيني عيلتك كلها انا اقدر باشارة مني اوديكم ورا الشمس انا عايزك ليل نهار تدعي انت واهلك كلهم أن ابني يقوم بالسلامة لان هو الوحيد اللي هيرحمكم من اللي ممكن اعمله فيكم
عبد الحق : انا مش هرد علي كلامك دلوقتي وده مش ضعف مني لا ده لأني حاسس بيك وعارف أن الاب اللي جواك هو اللي بيتكلم وانا مقدر ده وابنك اكيد هندعيله مش علشان تهديدك لا علشان هو انقذ بنتيوهو شخص طيب ويستاهل كل خير
ساد جو من الصمت ثم خرج الطبيب من غرفة نور
عبد الحق :طمني يا دكتور بنتي فاقت
الدكتور :بنت حضرتك خضعت لعملية اصعب من عملية مراد بيه وده لأن جروحها كانت اعمق من جروح مراد بيه
والدة نور : طب ممكن اشوفها اطمن عليها بس
الدكتور :اسف مش هينفع خالص اي حد يدخلها دلوقتي
ام نور ببكاء :طب هي كويسة طمني يابني الله يخليك
الدكتور: يا امي مقدرش اقولك اي حاجه دلوقتي الاربعة وعشرين ساعة الجايين هما اللي هيحددوا اللي هيحصل
دلوقتي بس ارجوكم تدعولهم هما دلوقتي محتاجين لدعاكم جدا
في مكان اخر
مجهول١:ما*ت ولا لسه
مجهول٢:لا ياباشا دخل غيبوبة بس حالته صعبة وابوه مدمر علي الاخر
مجهول١:اغب*يه انا قولت يموت انا مش عايز اي احتمال حتي لو ضعيف انه يقوم منها
مجهول٢:والله ياباشا كل اوامرك اتنفذت بالحرف وبعد الحا*دثة روحت وشوفته كان سايح في دم*ه خالص معرفش قاوم ازاي بس متقلقش ياباشا هيمو*ت في المستشفي يا هيمو*ت لوحده يا هنكمل احنا شغلنا اللي مخلصش
مجهول٢:هنشوف بس خلي بالك لان المكان دلوقتي زحمة ومش هتعرف تدخله بسهولة
مجهول١:اطمن ياباشا محدش هيشوفني
مجهول٢:طبعًا عارف هتعمل ايه لو اتمسكت
مجهول١:طبعا ياباشا ولا اعرفك اصلا
مجهول٢:برافو عليك
ثم اغلق الهاتف وتحدث بمكر لسه بتقاوم يا ابن الدمنهوري ثم ابتسم بمكر حلو هنشوف بقي هتقاوم لحد امتي
عودة للمستشفى
مر الليل علي العائلتين وكأنه دهر ظلت والدة نور طول الليل ووالدة مراد يصلون ويبكون لله ويناجوا ربهم ان يشفي ابنائهم وكذلك والد نور و والد مراد ايضا
بعد مرور ٢٤ساعة خرج الطبيب من غرفة نور ويبدوا علي وجهه علامات السعادة
والدة نور :طمني يابني بنتي عاملة ايه
الدكتور :اطمني يا امي بنتك الحمد لله تجاوزت مرحلة الخطر وابتدت تفوق
والدة نور ببكاء:الحمد لله يارب اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك الحمد لله
والدة نور :اقدر ادخل اشوف بنتي
الدكتور:تخرج بس من العناية وبعد كده هتشوفيها
والد مراد:طيب وابني مفاقش لسه
الدكتور:للأسف يا عز بيه لسه مفيش اي تطور في حالته
والد مراد بحقد:حسبي الله ونعم الوكيل فيكم وفي بنتكم يعني انا ابني يروح فيكم وبنتكم هي اللي تقوم منها ولا كأن حاجه حصلت منكم لله
والدة نور ببكاء:ده قدر ربنا انا بنتي ملهاش دعوة متدعيش عليها بالله عليك ابنك عمل عمل طيب واكيد ربنا هيجازيه خير وانا واثقة انه هيقوم منها بخير وسلامة ربنا عادل وميرضاش بالظلم واللي حصل مع ابنك ده اختبار ليكم ربنا بيمتحنكم عايز يشوف هترضوا بقضائه وقدره ولا لا انا ام وانت دعيت علي بنتي بس انا مش هعمل زيك وادعي علي ابنك لا انا هدعيله
كانت تتكلم ولا احد يقدر علي مقاطعتها نعم فهذه حرقة الأم عندما يقترب احد من اولادها حتي لو بكلمة
قطع هذا الصمت قدوم الطبيب
الدكتور:بنتكم انتقلت لغرفة عادية وفاقت تقدروا تتفضلوا تشوفوها
والدة نور بفرحة :يلا يا عبد الحق نشوف بنتنا
اصطحبهم الطبيب للغرفة ثم خرج وتركهم
والدة نور :بنتي انتي كويسة يا حبيبتي
نور :الحمد لله يا ماما
عبد الحق:طمنيني عليكي يابنتي ايه كل اللي حصلك ده يابنتي
نور:الحمد لله يابابا
نور:طمنوني علي استاذ مراد عامل ايه
عبد الحق بصلها بصة حزن
نور قلقت من بصة والدها
نور بقلق وخوف :في ايه يابابا مراد كويس صح ماما مراد بخير صح
نور وقد نفذ صبرها :ما تردوا عليا مراد ماله اوعوا تقولوا حصله حاجه
عبد الحق :بعد الشر يابنتي بس هو هو الصراحه
قاطعته نور هو ماله يابابا
عبد الحق :دخل في غيبوبة ومنعرفش هيفوق منها امتي
نور بصدمة :ايه غيبوبة
دخلت عمتها الي الغرفة اه دخل غيبوبة ومنعرفش هيفوق منها امتي
نور بحده وعصبية :خرج الست دي برا يابابا
عبد الحق :عيب يا نور دي عمتك
نور :عمتي عمتي اللي حاولت تقت*لني
عند غرفة مراد
ذهبت والدة مراد تصلي وتدعي لأبنها وذهب عبد الحق ليدفع مصاريف المستشفي
واحدهم يتجه نحو غرفة مراد ثم دخل الي الغرفة ووضع كاتم الصوت في سلا*حه وصوبه ناحية مراد …….
يتبع …
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة جميع حلقات الرواية اضغط على ( رواية عندما التقينا )