روايات

رواية قمر مشوه الفصل الثامن 8 بقلم عزة يحيى

رواية قمر مشوه الفصل الثامن 8 بقلم عزة يحيى

رواية قمر مشوه البارت الثامن

رواية قمر مشوه الجزء الثامن

رواية قمر مشوه
رواية قمر مشوه

رواية قمر مشوه الحلقة الثامنة

امينه/علشان مش انا اللي عملاه
نظر كلا من كارم و مالك و مصطفي الي بعضهم باستغراب و ابتسمت و فاء لمعرفتها بمن قام باعداد الطعام اما قسمت و ابنتها لا يبالو حتي اذا استحسنو الطعام فهم لم يجاملو خادمه من وجهه نظرهم
كارم/امال مين اللي عامل الاكل دا
امينه/البنت الجديده
مصطفي/انتم جبتم واحده تانيه
امينه/ايوة جت انهارده الصبح
كارم/كويس و الله خاليها بقه تعمل هيا الاكل كل يوم
امينه/بقه كدا يا كارم بيه
مالك/لا يا جدي امينه برده الخير و البركه بس ريحينا شويه من اكلك امينه
ضحك الجميع علي طرافه مالك
وفاء/انتي عارفه ان احنا بنضحك معاكي يا امينه
امينه/عارفه يا ست وفاء و انا عمري ما ازعل منكم ابدا
كارم/طب نادلها نتعرف عليها و نشكرها علي اكلها الجميل دا
نظرت امينه الي وفاء قي توتر
وفاء/بعد الاكل نتعرف عليها يا عمي

 

 

 

كارم/ماشي
و بعد تناول الطعام ذهب الجميع الي غرفه الصالون لاحتساء بعض المشروبات
كارم/ابعتلنا البنت الجديده باللي طلبناه يا امينه
امينه/حاضر يا بيه
مالك/طب عن اذنكم انا بقه عندي ميعاد مهم يادوب الحقه
مصطفي /روح ربنا معاك
و ذهبت امينه الي المطبخ و احضرت المشروبات بمساعده قمر
امينه/خدي يا قمر طلعي انتي الصنيه دي
قمر /انا…… لا مش هقدر
امينه/كارم بيه اللي طالب يشوفك بنفسه
قمر/يا ابله امينه
امينه/لا لازم تقدري و لو كسبتي كارم بيه معاكي اضمني ان محدش يقدر يقولك حرف يزعلك
قمر /ربنا يسترها هاتي
اخذت الصنيه و ذهبت الي الخارج و هي قلقه و كانت في مقدمتها امينه لكي تعلمها الطريق
امينه/حطي الصنيه هنا يا قمر
استمعت قمر لحديث امينه و وضعت التي كانت بيدها علي المنضده امامهم و وافقت مستقيمه و راسها لاسفل و تفرك في يدها فانها خائفه بشده
نظر الجميع الي التي اتت بخلف امينه فجميعهم حلت الصدمه علي ملامحهم لبعض ثواني و سرعان ما اختفت و حلت محلها منهم نظرات اشمئزاز و منهم نظرات شفقه و منهم نظرات حنونه
امينه/دا كارم بيه يا قمر
رفعت قمر راسها قليلا لكي تري الي التي تشاور عليه امينه وجدته ينظر اليها بنظره لا تفهم معناها لكن الذي طمئنها قليلا انها لم تكن نظره اشمئزاز من منظر وجهها
كارم/ازيك يا بنتي
قمر /الله يسلم حضرتك
كارم/انا كنت حابب اتعرف عليكي و اشكرك علي اكلك الجميل دا
قمر/تسلم يا كارم بيه
نيلي/ايه دا انتي اللي عاملتي الاكل
ردت قمر بحسن نيه
قمر/ايوة انا
نيلي/اعاااااااااا بطني يا مامي انا استحاله اكل تاني ازاي تسبيه يا امينه تعمل الاكل انتي مش شايفه منظرها
غامت عين قمر بالدموع حاولت كثير ان تتماسك و ان لا تهبط دموعها امامهم فهي قد اعتادت علي مثل هذه

 

 

 

الافعال
غضب كارم بشده من حديث نيلي و غضب اكثر عندما وجد دموع بعين قمر
كارم/نيليييييييييي
انتفضت نيلي في مقعدها من اصر صوت كارم و كذلك الجميع
كارم/قومي اتاسفي حالا
نيلي/حضرتك بتقول ايه يا جدي
كارم//اللي سمعتيه
نيلي/حضرتك مش شايف شكلها عامل ازاي
كارم/نلييييييي اقسم بالله ان ما اعتذرتي حلال ما هتباتي فيها انا اللي يقعد في بيتي يحترم كل اللي فيه و ان كنتي فاكره انتي و امك اني معرفش ايه بيحصل من وراي ضهري تبقو غلطانين و لا ايه يا قسمت
توترت قسمت كثيرا و احست انها علي وشك الخساره بسبب افعال ابنتها المتهوره
قسمت/نيلي خلاص اسمعي كلام جدك و اتاسفي
نيلي/يا مامي
قسمت/خلاص يا نيلي قومي اتاسفي بقه
جائت لتتحرك نحو قمر
قمر/احم احم بعد اذنك يا كارم بيه انا مش عاوزاها تتاسف محصلش حاجه و اسفه اني اتسببت في مشكله بينكم
كارم/تصدقي بالله انك بنت ناس و متربيه مش زي ناس بس اللي غلط لازم يتاسف علشان الغلط ميتكررش تاني
قمر/بس
كارم/ما بسش
ثم نظر لنيلي
كارم/اتفضلي قومي مستنيه ايه
وقفت نيلي مقابل قمر و نظرت اليها نظره اشمئزاز
نيلي/اسفه
ثم ذهبت سريعا من امامهم و صعدت باتجاه غرفتها
و استئذنت امينه و معها قمر و عادو الي المطبخ مره اخري
و انتظرت قسمت قليلا و استئذنت و صعدت الي الاعلي الي غرفه ابنتها

 

 

 

🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
بداخل المطبخ
كانت قمر تبكي ليس من اهانتها التي سمعتها او من نظراتهم بل كانت تبكي خوفا من ان تخسر عملها و معه مسكنها الجديد بداخل الفيلا فبدون العمل هذا سوف تضيع احلامها
امينه/خلاص يا قمر انا قولتلك من الاول ان كارم بيه هيجبلك حقك و اديكي شوفتي و بعدين دول ضيوف هيقعدو شويه و يمشو هما صحيح قعدتهم طولت بس في النهايه هيمشو
قمر/انا خايفه لا يطردوني من هنا و اترمي في الشارع
مين قال ان احنا هنطردك
قالت هذا وفاء عند دخولها عليهم و استمعت لحديث قمر
وقفت قمر و امينه اثناء انتبهاهم لدخول وفاء
امينه/هي بس خايفه من اللي حصل
وفاء/مدام كارم بيه في صفك متخفيش من اي حاجه و اللي يدخل البيت هنا كانه واحد من العيله و اهانته كانها اهانه لينا احنا شخصيا
قمر/يعني انا هكمل شغل
ضحكت امينه و وفاء عليها
وفاء/هتكملي شغل و هتكملي تعليم كمان
قمر /ربنا يجزيكم كل خير
وفاء/و مره اخيره متزعليش الا مننا احنا حد تاني لا و متخفيش من حد
قالت هذا ثم خرجت من المطبخ عائده حيث زوجها و عمها
مصطفي/ها
وفاء/ذي ما توقعت لقتها بتعيط
مصطفي/انا مش عارف اختك و بنتها دول مصنوعين من ايه
كارم/خلاص يا مصطفي و معتقدش انها هتعمل حاجه تانيه
مصطفي /يارب
و انقضي باقي اليوم علي تعريف امينه كيفيه العمل بالفيلا حتي جاء موعد العشاء
و علي السفر اجتمع الجميع علي السفره و بداو في تناول الطعام
ما عدا نيلي و ولدتها
حتي جائت امينه بالماء اليهم
كارم/ايه يا امينه عاملتي انتي العشا ليه
وفاء/ايه يا عمي هو حضرتك بقيت تفرق بين اكل امينه و اكل قمر
كارم/طبعا اصل الاكل دا نفس و قمر نفسها حلو زي اسمها
تحدثت نيلي مع نفسها بصوت يكاد يكون مسموع لكن سمعه الجد
نيلي/فعلا اسمها بس اللي حلو شكلها مقزز

 

 

 

كارم/نيليييييييي
نطرت اليه و لم تتحدث
وفاء/قمر معملتش هي الاكل ليه
امينه/رفضت تعمله قالت انا موجوده هنا علشان التنضيف و بس
مصطفي/ازاي الكلام دا احنا عايزنها تعمل هيا الاكل فعلا نفسها حلو
مالك/تقريبا الاجماع علي قمر دي تاريخي يا فندم
ضحك الجميع عليه
مالك/تقريبا انا الوحيد اللي مشفتهاش نديها يا امينه
نيلي/احسنلك متشوفهاش
استمع مالك اليها و نظر الجد نظره اخرستها
كارم/انا مش هحذرك تاني يا نيلي و انتي يا قسمت عقلي بنتك و عرفيها اني بحظر مره و احده
نيلي/يا جدو انا مش قصدي بس بجد مش عارفه انتم قدرين تبصو في وشها ازاي
وفاء/دي حاجه غصب عنها مش باديها
مصطفي /ياريت تنهو الحوار دا بقه
كارم /ناديها يا امينه
امينه/بس
كارم/مبسش
امينه/ حاضر
و ذهبت باتجاه المطبخ و اخبرت قمر بانهم يريدونها بالخارج و عادت مره اليهم و بعد بعض دقائق خرجت اليهم قمر و لكن هذه المره و هي تغطي كامل وجهها
استغرب الجميع من هذا كثير
كارم/ايه اللي انتي عاملها دا يا قمر
قمر/كدا احسن علشان محدش يدايق
نيلي/احسن حاجه عاملتيها
كارم/قسمت
قسمت/اسكتي بقه جيبلنا الكلام
كل هذا يحدث تحت انظار مالك الذي لم يفقه شيئ
مصطفي/و مين مضايق احنا صحاب البيت و مش مضيقين و ان كان علي حد تاني فهما ضيوف يوم و لا اتنين و هيمشو فمتكتفيش نفسك علي الفاضي

 

 

 

قمر /بس
كارم/شيلي اللي علي وشك دا حالا
رفعت قمر هذا الغطاء عن و جهها
و هي تنظر للاسفل
و عندم تبين و جهها فهم ما لم يكن يفهمه و علم ايضا ان ابنته خالته تحدثت اليها بكلام سيئ
مصطفي/ارفعي راسك يا قمر اللي انتي فيه دا حاجه مش بايدك دي حاجه غصب عنك
وفاء /اللي انتي شيفاه عيب فيكي دا ممكن يكون هو اللي مميزك عن غيرك الجمال مش جمال الشكل الجمال جمال الروح و انتي روحك حلوه و تدخلي القلب من اول وهله و ملكيش دعوه بالناس اللي بتبص علي المنظر الخارجي
فرحت قمر بشده لحديثم هذا و رفع من روحها المعنويه و احست انها وسط اهلها و احست انها لم تكن وحدها
و تحدث مالك اخيرا و لفت انتباه قمر التي لم تلاحظ وجوده منذ البدايه
مالك/انتم مسبتوش ليا حاجه اقولها مع اني مش فاهم الموضوع
بس حبت اقولك ان اكلك تحفه و بتمني انك انتي اللي تعمللنا الاكل علي طول
كارم/هو دا اللي ربنا قدرك عليه همك علي بطنك كدا علي طول
مالك/لا ابدا و الله يا جدي بس فعلا اكلها جميل متزعليش يا امينه
امينه/لا و لا يهمك
مالك/طب ممكن اطلب منك طلب يا قمر
قمر /اتفضل انا تحت امرك
مالك/الامر لله بس عايز حاجه حلوة من ايدك
وفاء/دلوقت يا مالك طب خاليها الصبح
مالك/ماشي يا ست وفاء
قمر /بعد اذنك يا هانم هعمل كيكه علي السريع كدا
وفاء/خاليها يا بنتي الصبح وروحي ارتاحي دلوقت
قمر /دي مش هتاخد حاجه مسافه ما الشاي يتعمل هتكون هيا خلصت
مالك/طب يلا بسرعه يا قمر جريتي ريقي
وفاء/مفيش فايده روحي ياقمر
كارم/طب الحمد لله
مصطفي/ايه يا بابا انت ملحقتش تخلص اكل
كارم/لا ما انا سايب مكان للكيكه بتاعه قمر
ضحك الجميع بشده و استمعت اليه قمر من الداخل و فرحت بشده علي حديثهم الجميل هذا
و بعد الانتهاء و هم يجلسون جميعا في غرفه الصالون

 

 

قسمت/بقولك يا مالك
مالك/نعم يا خالتو
قسمت/انت متعرفش حد في كليه هندسه
مالك/اعرف كتير بس ليه
قسمت/كانت نيلي عايزه تقدم في الهندسه
مالك/دي حاجه سهله
نيلي/بجد يا مالك
مالك/ايوة بجد بس انتي جبتي كام
نيلي/٦٨٪
مالك/نعااااام و هو دا يدخلك هندسه
قسمت/ايه المشكله يعني انت مش قولت انك تعرف ناس في كليه الهندسه
مالك/اه اعرف ناس يسهلو تخليص الورق اعرف ناس يسعدوها في المذكره اعرف ناس يوصو عليها لو احتاجت حاجه
لكن تكون جايبه٦٨٪و تقوليلي اعرف ناس دا حتي لو عرفت اتوسطلها و دخلتها الكليه اتكسف اقول انها قربتي
قسمت/ليه بقه ان شاء الله
مالك/دا عيبه في حقي ابقه الاول علي دفعتي طول مده الدراسه و تطلعلي و احده قربتي جايبه ٦٨٪و كانها جايبه الديب من ديله استحاله
نيلي/يعني ايه يعني مش هدخل هندسه
قسمت /سيبك منه انا هدخل حتي لو بالفلوس و الوسطي
مصطفي/و ايه اللي خالها تجيب المجموع دا علي حد علمي انها كانت بتاخد كرسات في كل المواد ايه اللي ناقصها علشان تجيب المجموع دا
مالك/اظاهر عليها انها مكنتش فاضيه للمذكره
قسمت/في ايه انتم هتفضلو تحرقو دم البت انا هعرف ازاي ادخلها
مالك /بمجموعها دا استحاله تدخل هندسه
قسمت/و ان دخلتها يا سي مالك
مالك/دخليها و هتطلع منها لا تفقه شيئ
وفاء/يعني يا مالك لو حد عايز يدخل هندسه المفروض يبقي جايب كام
مالك/٨٥٪ بتسالي ليه
وفاء/اصل قمر بتقول انها نفسها تقدم هندسه بس مش عارفه جايبه كام
نيلي/و اللي زي دي ممكن يجيب مجموع دي لو جابت٣٠٪ يبقي كرامه دا كفايه شكلها

 

 

 

كارم/تاني
نيلي/اسفه يا جدو
و في ذلك الوقت دلفت اليهم قمر و هي تحمل اطباق الكيك التي سبقتها رائحتها اليهم و من خلفها امينه و هي تحمل اكواب الشاي
مالك/الريحه تحفه و صلت من قبلك
ابتسمت قمر ابتسامه صغيره اظهرت فيها غمزتها
قمر /طب يارب طعمها يبقي زي ريحتها
و تقدمت امينه هي لوضع الأطباق امام كل فرد و معها كوب الشاي
و جائت لتخرج قمر و امينه و لكن نداء مالك اوقفهم
مالك/استني يا قمر
استدارت قمر خوفا بان الكيك لا تنال اعجابهم و ردت في توتر
قمر /نعم
مالك/انا عرفت من ماما انك عايزه تدخلي هندسه
قمر /احم ايوة حضرتك
مالك/انتي عارفه ان هندسه دي صعبه
قمر /ايوة
مالك/و مع ذالك عايزه تدخلي
قمر دا حلم ولدي الله يرحمه
مالك/الله يرحمه اكيد بقه هتعتمدي علي الكورسات
قمر /لا ابدا انا طول عمري مش بحب الدروس
مالك/يعني و انتي في ثانوي مختيش دروس
قمر /خالص
مالك/امال كنتي بتذكري ازاي
قمر /بذاكر في البيت
مالك/اه بعد ما تخدي دروسك في المدرسه
قمر /لا انا كنت منازل
مالك/نعم ليه
قمر /يعني….. علشان شكلي
مالك/يعني انتي عايزه تفهميني انك كنتي بتذكري لوحدك في البيت من غير مدرسه و لا دروس

 

 

 

 

 

قمر /ايوة
مالك/و علي كدا انتي جبتي كام في الثانويه
كل هذا يحدث تحت انظار الاعجاب من الجميع معادا قسمت و ابنتها فنظرتهم تنم عن التكبر و الاستمتاع لهذا الحديث فبعد هذا كله يتوقعون انها تاتي بمجموع كبير فا بالتاكيد لا
نيلي/بعد دا كله ولسه بتسالها جبتي كام
نظر لها كارم فاخفضت نظراتها عن قمر
كارم/جبتي كام يا قمر متخفيش عارفه لو حته قولتي ان هعيد السنه فا انا فخور بيكي لانك رغم كل الظروف انتي كافحتي و ذكرتي بدون اي مساعده من حد و اكيد ولدك دلوقت فخور بيكي
مالك/جبتي كام
قمر /٩’٩٨٪
مصطفي و وفاء و مالك في نفس واحد/كااااااااام
اما كارم كان متوقع بعد كل هذا انها لن تخذل اهلها ابدا
اما قسمت و ابتها شلت الصدمه اطرافهم لثواني و تدل فكمهم للاسفل يكاد يلمس الارض و جحظت عيناهم بشده فهم لم يتوقعو هذا نهائيا
قمر /٩’٩٨٪
وفاء /بسم الله ما شاء الله الله اكبر
مالك/بجد ازهلتيني انا و اعوذ بالله من قوله انا جبت ٩١٪و كنت فاكر نفسي سلطان زماني و جبت الديب من ديله
انحني لكي سيدتي و ارفع لكي قبعتي
ضحك الجميع و اكمل مالك
مالك/بجد انا بحيكي جدا و اتمني ليكي النجاح دايما و انا اللي هقدم ورقك في الكليه و هقولهم دي قربتي
صدمه قمر بشده هل يعتبرها قريبه لهم و هو اللذي يقدم اوراقها بنفسه اغرقت عيناها بالدموع
قمر/انا مش عارفه اشكركم ازاي و الله انا محستش بالسند و لا الضهر من يوم موت بابا و فقدت الامان من يوم موت ماما لكن من ساعه ما دخلت البيت دا الصبح و انا حسيت بالامان و دلوقت حسيت بالسند و ان ضهري مسنود
وفاء/احنا كلنا هنا اهلك
قمر /ربنا يجازيكم كل خير يارب
و خرجت علي الفور و ذهبت نحو الغرفه المخصصه لها تبكي فرحا بعوض ربنا لها
حقا ان الله لم ياخذ منك شيئا الا لخيرا لك

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قمر مشوه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *