روايات

رواية قمر مشوه الفصل الحادي عشر 11 بقلم عزة يحيى

رواية قمر مشوه الفصل الحادي عشر 11 بقلم عزة يحيى

رواية قمر مشوه البارت الحادي عشر

رواية قمر مشوه الجزء الحادي عشر

رواية قمر مشوه
رواية قمر مشوه

رواية قمر مشوه الحلقة الحادية عشر

نبدا
كارم/عايزه ايه يا نيلي
نيلي/عايزه نسافر يومين في اي مكان يا جدو نغير جو قبل الدراسه ما تبدا
كارم/هو دا اللي انتي عايزاه
نيلي/ايوة
كارم/انا قولت انك عايزه حاجه كبيره
نيلي/يعني حضرتك موافق و لا لا
كارم/موافق طبعا
نيلي /بجد يا جدو
كارم/ايوة بجد انتي بقه عايزه تروحي فين
نيلي/ممكن الساحل او السخنه
كارم/اللي انتي عايزاه
نيلي/خلاص تبقي الساحل
كارم/ماشي كلامك جهزي نفسك علي الاسبوع اللي جي و انا هبلغ الباقي علي العشا
نيلي/ربنا يخليك ليا يا جدو
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
و اثناء تواجدهم علي العشاء
كارم/اعملو حسابكم كلكم هنطلع الساحل الاسبوع اللي جي
مصطفي/ليه يا بابا في حاجه
كارم/لا مفيش بس اهو نطلع نغير جو

 

 

مالك/فكره حلوه جدا يا جدي
كارم/و انتي رائيك ايه يا وفاء
وفاء/الرئي رئي حضرتك يا عمي
كارم/خلاص جهزي نفسك علي الاسبوع اللي جي
وفاء/حاضر
قسمت/ايه محدش سالني يعني هو انا مليش رئي
كارم/فعلا ملكيش رئي انتي هنا ضيفه مهما طولتي في قعدتك فا انتي ضيفه و اصحاب البيت هما اللي يقررو و ذوق منا هنخدك معانا لو حبيتي محبتيش يبقي ترجعي علي بيتك و بنتك معانا سواء جيتي او لا
قسمت/انا مقولتش حاجه لكل دا يا عمي
كارم/و مين هيستناكي لم تقولي
وفاء/خلاص يا عمي محصلش حاجه
مالك/خلاص انا هخلص كل اللي ورايا اليومين دول علشان اطلع معاكم
مصطفي/طب و الشغل
مالك/ما طول عمرنا بنشتغل ايه الجديد مفيش حاجه يعني لما ناخد اجازه يومين
كارم/فعلا مفهاش حاجه يا مصطفي
مصطفي/خلاص علي البركه
وفاء/طب و امينه و قمر
كارم/شوفيهم لو عايزين يجو اهلا و سهلا لو مش عايزين مفيش مشكله
وفاء/حاضر بعد العشا هسألهم
و بعد انتهاء العشاء ذهبت وفاء نحو المطبخ وجدت امينه تحتسي مشروب دافئ
وفاء/امينه
امينه/ايوه يا ست وفاء
وفاء/امال قمر فين
امينه/في الجنينه بتتكلم في التليفون
وفاء/طب نادي عليها و هستناكم برا
امينه/حاضر

 

 

و ذهبت امينه لتنادي علي قمر من الحديقه
امينه/قمر….. قمر
قمر/ايوة يا ابله امينه
امينه/تعالي ست وفاء عايزانا
قمر /ليه في حاجه حصلت
امينه/لا مفيش بس هيا عايزانا
قمر/حاضر
ثم اكملت حديث في الهاتف
قمر /بقولك ايه يا شهد اقفلي و هرجع اكلمك………….. سلام
ثم ذهبت خلف امينه الي الداخل نحو المكان التي تجلس وفاء به بانتظارهم
امينه/خير يا ست وفاء
وفاء/بقولكم ايه احنا مسافرين اجازه يومين نغير جو اعملو حسابكم علي الاسبوع اللي جي
امينه/ان شاء الله يا ست وفاء
قمر/هو احنا ضرورى يعني نيجي
وفاء/لو مش حابه تيجي مش هنغصبك بس علشان تكوني عارفه انك هناك هيكون الشغل خفيف جدا جدا يعني هتتفسحي براحتك و تروحي و تيجي عادي جدا
قمر /لا مش علشان الشغل و الله اصل كنت لسه بتفق مع واحده صاحبتي علشان نبقي ننزل نحيب حاجات محتاجنها قبل الكليه
وفاء/طب مفيش مشكله براحتك…… و كمان هنسيب معاكي مفتاح الفيلا علشان امينه هتبقي معانا علشان تيجي تنامي
قمر/لا خالص انا هنام عند واحده صاحبتي

 

 

وفاء/و صاحبتك دي مضمونه اصل كانت امينه قالت انك ملكيش حد بعد وفاه ولدتك
قمر /لا مضمونه جدا دي صاحبتي الوحيده
وفاء/خلاص علي خيره الله
امينه/في حاجه تاني
وفاء/لا كدا خلاص تصبحو علي خير
امينه/و حضرتك من اهله
قمر /و حضرتك من اهل الجنه
و صعدت وفاء الي غرفتها و ذهب قمر و امينه الي غرفهم
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿في غرفه مصطفي و وفاء
وفاء/مالك يا مصطفي من ساعه ما رجعت و انت شكلك متغير
مصطفي/لا مفيش حاجه تلاقيني بس مرهق من الشغل
وفاء/ما طول عمرك بتشتغل ايه الجديد
بصوت عالي
مصطفي/في ايه يا وفاء هو تحقيق و لا ايه ما قولت مرهق
وفاء/انت بتعلي صوتك كدا ليه دي اول مره فيها تعلي صوتك عليا او تعلي صوتك اصلا من امتي يا مصطفي
مصطفي/معلشي يا وفاء انا مضايق شويه بسبب مشاغل في الشغل
وفاء/عمر المشاكل ما توصلك للحاله اللي انت فيها دي
نظرها قليلا و لم يتحدث
وفاء/في ايه يا مصطفي عمرك ما كنت بتخبي عليا حاجه
ظل كما هو ينظر اليها
وفاء/متحيرنيش في ايه

 

 

 

ظل كما هو
وفاء/الموضوع يخصها
التفت برأسه في الجهه الاخري
وفاء/كدا يبقي يخصها انت قابلتها
مصطفي/……….
وفاء/قالتلك حاجه
مصطفي/……….
وفاء/طب زعلتك
مصطفي/………
وفاء/ما تتكلم يا مصطفي ايه اللي حصل و ريحني حرام عليك هي عملت ايه
مصطفي/معملتش
وفاء/امال ايه في اييييييه
مصطفي/في انها ماااااااااااااااااااااااتت
صدمه حلت علي وفاء تسببت في شلل مؤقت في جميع حواسها و اطرافها جحظت عينها بشده فكها يكاد يصل الي الارض و بعد ثواني او دقائق لا تعلم استوعبت و حاولت السيطره علي اعصابها فتحدثت بصوت متقطع قليلا اثر الصدمه
وفاء/اانت… ببتقول… اايه
مصطفي/بقول اللي سمعتيه هي ماااتتت ماتت ماتت
و بكي بشده علي فراقها
ذهبت و لم تعود مره اخري ذهبت و هي حزينه ذهبت و هي مظلومه ذهبت و لكي ترتاح عند رب الارض و السماوات ذهبت هي و تركت لهم الالام و الاحزان ذهبت هي و تركتهم يدفعون سبب ظلمهم لها ذهبت بعد شقاء عاشته بعيده عنهم
ظل مصطفي يبكي بشده كا طفل صغير غادرت ولدته و تركته وحده دون ونيس
شاركته وفاء البكاء و هي تتذكرها و تتذكر كيف كانو بالماضي كيف كانو يعيشون مثل الاخوه و كيف كانو يحبون بعضهم البعض حتي جاء الوقت وخذلتها و كذبتها و وقفت ضدها دون رحمه القت باذنها الي الشياطين و لم تعد تتحدث اليها مات القلب الطيب مات الضهر و السند و تركتها وحدها لعذاب الضمير

 

 

اها يا الله من وجع القلب و وجع الضمير يا الله الرحمه من عندك يا الله
و ظلو هكذا حتي الصباح
و في الصباح لم يغفل ايا من مصطفي و فاء جفن فظلو مستيقظين حتي الصباح و كل شخص منهم شارده في ماضيه
اخذ مصطفي حمام باردا لعله يطفئ النار التي بداخله و ارتدي ملابسه و ذهب سريعا الي العمل دون تناول الافطار
اما وفاء لم تهبط الي الاسفل لتناول الافطار و تجحت بانها مريضه و سوف تتناول الطعام في وقتا لاحق
اما في الاسفل و تحديدا في غرفه السفره
كارم/وفاء مالها يا مالك
مالك/انا طلعتلها لما امينه قالت انها تعبانه علشان اشوف مالها قالت شويه برد و منمتش طول الليل و اخدت علاج للبرد و هتنام شويه و تقوم كويسه
كارم/ماشي
و بعد انتهاء الطعام ذهب مالك الي العمل و ذهب كارم الي غرفه مكتبه و ذهبت قسمت الي النادي اما نيلي جلست بالحديقه تتفحص الهاتف الخاص بها
و قامت امينه و قمر بتنظيف المنزل و تجهيز الغداء
اما وفاء فقبل ميعاد الغداء قامت و اخذت حمام و بدلت ملابسها و هبطت الي الاسفل و طلبت كوبا من القهوه و ذهبت لتجلس بالحديقه رأت نيلي تجلس هي الاخر ذهبت نحوها
وفاء/صباح الخير يا نيلي
نيلي/صباح ايه يا خالتو قولي مساء هههههههههه
وفاء/ سوري يا نيلي اصلي مصدعه جامد و مش مركزه
نيلي/سلامتك يا خالتو اجبلك حاجه للصداع
وفاء/تسلميلي يا حببتي انا اخدت شويه و العلاج هيجيب نتيجه و افوق
نظر كارم من نافذه مكتبه وجد وفاء تجلس بصحبه نيلي و في ذلك الوقت اتت قمر له بكوب العصير اللذي طلبه من قبل
قمر/اتفضل يا كارم بيه

 

 

كارم/شكرا يا قمر
جائت لتذهب استوقفها نداء كارم لها
كارم/قمر
قمر /ايوة يا بيه
كارم/ناديلي وفاء من الحنينه
قمر /حاضر
و ذهبت نحو الحديقه لكي تنفذ طلبه
قمر/وفاء هانم كارم بيه عايز حضرتك في المكتب
وفاء/حاضر
و ذهبت وفاء لكارم بداخل المكتب و تركت وقمر
جائت قمر تتحرك خلف وفاء
نيلي/قمر
قمر /ايوه يا هانم
نيلي/ايه هانم دي
قمر /انا اسفه طب اقول حضرتك ايه
نيلي/و كمان حضرتك
قمر /طب اقول ايه
نيلي/قولي نيلي نيلي و بس
قمر /بس دا ميصحش
نيلي/لا يصح اللي ميصحش انك تناديني بالقاب هو احنا مش سن بعض
قمر /ايوة بس العين متعلاش عن الحاجب
نيلي/عين ايه و حاجب ايه بلاش كلامك دا انتي تناديني بعد كدا بنيلي وبس
قمر/حاضر اللي حضرتك تشوفيه
نيلي/تاني حضرتك هههههه

 

 

قمر /هههههه معلشي
نيلي/خلاص ماشي
قمر /طب كنتي عايزه حاجه
نيلي/اها هو انتي قدمتي ورقك و لا لسه
قمر /ايوة واحده صاحبتي قدمت ليا و ليها
نيلي/تمام انا كنت بحسب لسه مقدمتيش كنت هاخد ورقك اقدمه معايا
قمر /ربنا يخليكي انا خلاص قدمت
نيلي /و قدمتي فين
قمر /في (………. )
نيلي/بجد دا نفس كليتي طب كويس علشان نروح و نيجي مع بعض
قمر /لا مهو انا مش هاروح كل يوم هاروح بس المحاضرات المهمه و الباقي صاحبتي هتبعتهولي
نيلي/طب ليه مش هتروحي كل يوم دي هندسه صعبه
قمر /مش هقدر علشان الشغل
نيلي/هو انتي ملكيش حد خالص يصرف عليكي
قمر /لا مفيش خالص فلازم انا اشتغل و اصرف علي نفسي و الا هموت من الجوع
نيلي/انا موجوده لو احتاجتي اي حاجه
قمر /شكرا جدا ليكي
نيلي/شكر ايه دا و هو انا بقولك كدا علشان تشكريني من هنا ورايح اعتبريني اختك ماشي
قمر /حاضر
نيلي/و لو احتاجتي اي حاجه انا موجوده
قمر /ماشي طب بعد اذنك علشان انا واقفه هنا بقالي كتير و سايبه ابله امينه لوحدها
نيلي/ماشي روحي
ذهبت قمر باتجاه المطبخ و هي مستغربه من معامله نيلي لها فهي في اليومين الماضيين كانت تنظر لها نظرات غير مريحه و تقول عنها كلمات غير محبوبه فما حدث الان
ربنا هو الهادي

 

 

هذه الجمله التي حدثت بها نفسها اثناء سيرها نحو المطبخ
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
في غرفه المكتب
كارم/مالك يا وفاء
وفاء/مفيش يا عمي
كارم/لا شكلك مش طبيعي من امبارح و انتي و مصطفي شكلكم بيقول في حاجه
وفاء/مفيش حاجه و الله يا عمي بس اصل احنا كنا زعلانين مع بعض شويه
كارم/ليه
وفاء/……….
كارم/مش قصدي أتدخل ما بينكم بس انا من زمان قوي مشفتكوش كدا
وفاء/الحمد لله عدت علي خير
كارم/الحمد لله… طب اطلعي ريحي شويه لحد ميعاد الغدا
وفاء/لا انا بقيت كويسه هروح اقعد مع نيلي في الجنينه شويه و الجو حلو
كارم/خلاص روحي
و ذهبت و فاء نحو الحديقه مره اخري و تركت كارم في ماضيه شارد حزين
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
و بعد مرور اسبوع كامل و جاء يوم السفر الي الساحل كما طلبت نيلي من كارم
فقد تحسنت حاله مصطفي و فاء بعض الشيئ و انها مالك عمله
و احضر الجميع ما يخصهم
في الحديقه يضعون حقائبهم بداخل السيارات
فانهم سيسافرون بسيارتين سياره بها مالك و جده كارم و نيلي
اما السياره الاخرى بها مصطفي و فاء و قسمت ومعهم امينه
صعد الجميع الي اماكنهم بالسياره
ماعادا كارم

 

 

كارم/مش كنتي جيتي معانا يا قمر تغيري جو
قمر /معلشي يا كارم بيه هروح اجيب حاجات انا وصاحبتي علشان الكليه و كدا مره تانيه ان شاء الله
كارم/ان شاء الله…..
ثم ادخل يده في جيب بنطالونه و اخرج مبلغ من المال
كارم/طب خدي دول
قمر /ايه دول
كارم/علشان تشتري اللي انتي عايزاه
قمر /كتر خيرك يا كارم بيه انا معايا و الله
كارم/ما انا عارف انه معاكي خالي دول كمان معاكي و جيبي كل اللي نفسك فيه
قمر /بس
كارم/مبسش خدي و اسمعي الكلام
اخذتهم قمر و كان جميعهم فئه المائتين بحسبه صغيره جدا تقريبا انهم مبلغ كبير
قمر /ايه دا كله يا كارم بيه دول شكلهم كتير عن اللي وفاء هانم اتفقت معايا عليه
كارم/هو انتي كنتي طالبه من وفاء فلوس
قمر /انا بتكلم علي الراتب بتاعي
كارم/اها بس دول ملهمش دعوه براتبك
قمر /هااااااا
و اندهشت و عينها مفتوحتين علي اخرهما و فكاها يكاد يصل للارض
كارم/قمر ايه في ايه…. ايه اللي جرالك
قمر /دا كدا كتير جدا جدا كمان
كارم/مفيش حاجه تكتر عليكي
قمر /بس
كارم/احنا قولنا ايه و يلا بقه علشان اتأخرنا و خالي بالك من نفسك
قمر /حاضر مع السلامه

 

 

و صعد كارم هو الاخر الي السياره و تحرك الجميع
مالك /بعد مده هي قمر مجتش ليه يا جدي
كارم/بتقول انها هتشتري حاجات للكليه قبل ما الدراسه تبتدي
مالك/كان ممكن تشتريها لما نرجع
كارم/ما هي كمان عايزه تقعد مع صاحبتها شويه اصلها وحشتها
مالك/هي لحقت توحشها دي لسه سايبها من اسبوع
كارم/ما هو لما يبقو صحاب قوي و مكنوش بيفارقو بعض خالص يبقي كتير عليهم اسبوع يبعدو عن بعض فيه
مالك/مش للدرجادي
كارم/لا للدرجادي و اكتر كمان و بعدين انت مالك و مالها واحده و مش عايزه تطلع معانا ايه هنغصبها تيجي
مالك/لا انا مقولتش كدا يا جدي
كارم/امال قولت ايه
مالك/خلاص يا جدي مفيش حاجه انا اسف
و عم الصمت علي السياره
و ظل مالك يتحدث داخله
(انت مالك و مالها فعلا ما تيجي و لا متجيش يخصك ايه اما امرك عجيب بصحيح انت شاغل نفسك بيها ليه ..
استووووووووب…..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قمر مشوه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *