رواية بنت البواب الفصل السابع عشر 17 بقلم مجهول
رواية بنت البواب الفصل السابع عشر 17 بقلم مجهول
رواية بنت البواب البارت السابع عشر
رواية بنت البواب الجزء السابع عشر
رواية بنت البواب الحلقة السابعة عشر
في غرفة ما في مكان مقطوع تململت تشعر بألم في رأسها من اثر المخدر الذي وضعوه لها اثناء اختطافها.. فتحت عينها تستكشف مكان تواجدها ثواني وتذكرت ما حدث معها وبدأت في الصراخ
عنود بزعر :الحقوني يا نااااااس… وذهبت ناحية الباب تدق بشدة: انتوا مين وعايزين مني ايه ياكلاب والله لا هخلي مهاب يموتكم كلكم.. افتحوا الباب.. افتحوا بقولكم..
فجأة فتح الباب ودخل شاب اتعرفت عليه عنود وافتكرته سريعا
عنود :انت! …. انت عايز ايه؟
الشاب :افتكرتيني صح؟.. انا اللي خطيبك مسح بكرامته الكلية كلها.. وانا بقا النهاردة مش هخليه يرفع عينه من الارض.. ثم نظر لها بوقاحة :انا هندموا انه رفع ايده عليا.. مش هو كان غيران إن انا بس كلمتك انا بقا هعمل اكتر من كدا بكتير….
عنود بخوف :ابعد يا حيوان اياك تقرب مني..
الشاب: تؤ تؤ لا اهدي يا قطة انا لسة عملت حاجة ..
وابتدى الشاب يقرب من عنود وهي تقاوم بشدة.. بدا بتقطيع ملابسها بمنتهي الوقاحة…
عنود بدموع وخوف :الله يخليك متعملش كدا.. انا اسفة علي اللي حصل بس والنبي سيبني.. انت معندكش اخوات الله يخليك اعتبرني زي اختك ..ولكن هيهات لم يصغي لها واكمل ما بداه ..
عنود بخوف وتعب :ابعد يا حيوان بقولك ابعد ااااه.. بدأت تبحث بيدها عن اي شيء وجدت حديدة اخذتها وضربته علي رأسه بشدة..
ابتعد الشاب عنها وهو غارق في دماءه يشعر بالالم حتي انه فقد الوعي تماما..
ابتعدت عنود عنه سريعة ولملمت ملابسها بيدها وهي ترتجف بشدة ولا يوجد علي فمها الا كلمة واحدة:قتلته… انا قتله..
تشجعت قليلا واقتربت منه بيد مرتجفة تبحث في ملابسه عن الهاتف الخاص بيها حتي تتصل بمن ينجدها….
〰〰〰〰〰〰〰〰
عند مهاب كان يبحث عنها في كل مكان ولم يجد لها اثر..
اتصل عليها كثيرا ولكن الهاتف مغلق.. سأل عليها أسيل وعمتها ولكن لم يعرف عنها احد أي شيء ذهب وابلغ الشرطة..
كانوا متجمعين عند شقة مروان ويشعرون بالخوف الشديد علي عنود..
مهاب بغضب خبط ايده في الحائط :انا هفضل قاعد كدا وانا مش عارف مراتي فين انا لازم اتصرف..
اسيل بتبكي في حضن مروان: ياترى انتي فين يا حبيبتي ثم رفعت رأسها لمروان: والنبي يا مروان انزلوا دوروا عليها اكيد هي في مشكلة غيابها ده مش طبيعي..وبكت أكثر..
مروان :اهدي يا اسيل ان شاء الله هترجع
مهاب :لا.. كدا مش هينفع انا هنزل ادور عليها ..
عمت عنود ببكاء: ياتري انتي فين ياعنود .. اقول ايه لابوكي اقوله معرفتش احافظ علي الامانة اللي انت سيبتها ليا ياتري انتي فين ياحبيبتي.. توجهت اليها ياسمين حتي تقوم بتهدئتها: اهدي ياطنط ان شاء الله هترجع بخير ..
سليم :طيب مش يمكن راحت عند حد من صحابها اللي في الجامعة ومفيش شبكة هناك علشان كدا التليفون مقفول..
اسيل بنفي :لا.. عنود مش مصاحبة حد في الجامعة خالص.. ثم اكملت ببكاء ياتري انتي فين بس يا عنود ..
خالد :تعالي يا مهاب نروح نشوف الظابط عمل ايه يمكن وصل لحاجة جديدة..
احمد : ايوا احنا ممكن كمان نطلب بفحص كاميرات الجامعة
مهاب بأمل: صح يا احمد ازاي كانت تايهة عني دي..
وفعلا توجهوا جميعاً الي قسم الشرطة وقامت الشرطة بفحص الكاميرات واللي صدمهم كلهم انهم شافوا عنود وهي بتتخطف..
مهاب بغضب وعصبية شديدة خبط ايده بعنف علي الحائط:اه يااا ولاد الكلب وربي لقتلكم..
الضابط مهدي اياه :اهدي يا استاذ مهاب ان شاء الله هنوصل للى عمل كدا ونرجعلك مراتك..
مهاب بعصبية: اهدي!!! .. اهدي ازاي وانا شايف مراتي بتتخطف والله اعلم عملوا فيها ايه..
مروان: يا حضرة الظابط ياريت حضرتك تحاول تتصرف بسرعة احنا فعلاً مش عارفين ممكن يعملوا فيها ايه ..
ما هي الا دقائق ورن هاتف مهاب برقم عنود….
مهاب بلهفة : الو…عنود انتي فين؟!
عنود بصوت مرتجف :انا قتلته… قتلته يا مهاب
مهاب بزعر : قتلتي مين ياعنود ..عملوا فيكي ايه ولادالكلاب دول .. انتي فين قوليلي علشان اجيلك يا حبيبتي
عنود ببكاء : مش عارفة… أرجوك يا مهاب تعالي بسرعة انا خايفة…خايفة اوي
الظابط : اتكلم معاها وقت أكبر علشان نحدد مكانها من خلال تتبع الهاتف
مهاب : عنود حبيبتي متخافيش هنحدد مكانك وهجيلك بس متقفليش الفون…
عنود بخوف : أرجوك بسرعة
مهاب : حاضر يا قلبي بس اهدي…
الظابط : حددنا مكانها
مهاب: يلا بسرررررررعة… عنود خلاص عرفنا مكانك اهدي وبأقصي سرعة هكون عندك يا حبيبتي….
〰〰〰〰〰〰〰〰
وصلوا المكان اللي فيه عنود أول واحد دخل كان مهاب وبعديه مروان اللي مانع أي حد تاني يدخل قبل ما مهاب يغطي عنود اللي معظم جسمها باين نتيجة تقطيع هدومها..
دخل مهاب سريعة وجدها منزوية على نفسها تغطي جسدها بيديها وترتجف ..نزل لمستواها واحتضنها بشدة وهو يلعن هذا الحقير الذي تجرأ ولمس زوجته. ..
(مروان أعطي مهاب الجاكيت لكي يغطي عنود لأنه كان لابس تيشيرت)
مهاب يحتضن عنود : اششششش اهدي خلاص انا جمبك متخافيش. ..
عنود بدموع وارتجاف :انا قتلته….. قتلته يامهاب
نظر له مهاب نظرة غل : ما يغور ما داهية اصلا لو عايش انا اللي هخلص عليه بأيدي… الحيوان ابن تتتتتت
مروان كان مانع أي حد يدخل وده دايق الظابط جدا …
الظابط :يا مروان بيه والله كدا ما ينفع احنا كان لازم ندخل نثبت الواقعة حضرتك كدا بوظت شغلنا
مروان بغيظ رد عليه : واحنا حضرتك لحمنا ما يكشفش علي حد… ثم نظر لمهاب حتي يتأكد أنه غطي عنود. …. اتفضل حضرتك أثبت الحالة وياريت بقا حق مرات اخويا يجي من ابن تيييييت … والا هيكون ليا تصرف تاني
الضابط عارف مين هو مروان التهامي وعلاقاته ايه.. رد بقلق خفي: متقلقش بس يقوم منها واحنا هنتصرف معاه.. بس لازم الانسة تيجي معانا علشان هتتحول للطب الشرعي..
عنود بزعر : لا انا عايزة اروح.. ثم نظرت لمهاب : الله يخليك خدني من هنا..
قام مهاب بتهدئتها ثم نظر للضابط : انت مش شايف حالتها ازاي عايزها تروح معاك
الضابط: لوحضرتك عايز حقها يبقي لازم تيجي معانا..
قام الضابط بفحص هذا الشاب وتبين انه على قيد الحياة. ..
الضابط : لسه عايش اطلبوا الإسعاف ….
مهاب بغضب توجه ناحيته :يبقي نهايته على أيدي ابن الكلب. … واقف قصاده خالد وأحمد وسليم ومروان حتي يقوموا بتهدئة هذا الوحش الكاسر الذي إذا انقض علي هذا الشاب لافقده حياته ….
جريت عليها أسيل وحضتنها بشدة :عنود… حبيبتي انتي كويسة؟!
عنود ببكاء : لا يا أسيل مش كويسة خالص ..وفضلت تبكي في حضن أسيل اللي هي كمان بكت على حال صاحبتها….
ام عند ذلك الذي يريد الانقضاض علي هذا اللعين
مروان: اهدي يامهاب هتودي نفسك في داهية.. علشان كلب زي ده ؟!
صاح بصوت غاضب: الكلب ده اتجرأ ولمس مراتي اقسم بالله لازم اعلمه ازي بس فكر انه يبصلها ابن تتتتتتتتتتتتتت..
خالد : يامهاب اهدى هو اصلا فاقد الوعي..
احمد:القانون هيجبلك حقك
سليم:يابني خلينا نطمن علي عنود الاول..
اخيرا قاموا الشباب بتهدئت مهاب الذي نظر الي تلك الجالسة تبكي بحضن صديقتها ..توجه اليها ثم نزل لمستوها وحملها ..دفنت عنود وجهها في احضانه حتي تشعر بالامان …
راحوا قسم الشرطة وخلصوا اللي كان مطلوب… والشاب انتقل المستشفى… واخدوا عنود ومشيوا …
في عربية مروان كانت أسيل تجلس بجانب مروان…و كان يجلس في الخلف مهاب وهو يحتضن عنود التي تتمسك بيه بقوة ومازالت ترتجف
مهاب في نفسه عايز يطمن أن الحيوان ده مقربش منها بس مش عارف يقولهلها ازاي وكان قايل لأسيل أنها اول لما يركبه العربية هي تقولها. …
مهاب نظر لأسيل اللي فهمت هو عايز ايه. ….
أسيل : عنود يا حبيبتي تحبي نروح مستشفى نطمن عليكي؟
عنود فهمت قصدها علي طول:لا يا أسيل اطمني انا كويسة…
أسيل :تحبي تحكي اللي حصل ولا مش قادرة يا حبيبتي
بصت عنود بدموع لمهاب : هو حاول يقرب مني كتير بس انا كنت بعافر بكل طاقتي علشان أحافظ علي نفسي… وفي الآخر تعبت…..
مهاب قلبه انقبض لما وقفت علي الكلمة دي وافتكر انو اذاها . …
عنود كملت ببكاء اكتر : بس انت صورتك جت في بالي و قولت لازم أقاوم اكتر فضلت ادور على حاجة لقيت حتة حديدة ضربته بيها. ..
مهاب بفرحة شدها لحضنه وأكمل بتشجيع :برافو عليكي انتي بميت راجل يا عنود انا فخور بيكي اوي يا عمري. …
وصلوا البيت بعد يوم شاق علي الكل.. نظر مهاب لتلك المتمسكة بيه وجدها نائمة براحة بعدما احست بالامان في احضانه حملها وصعد بيها الي شقة عمتها …دقت اسيل الباب وانتظرو قليلا ًحتي فتحا الباب
عمت عنود بلهفة : عنود حبيبتي.. ثم اطلقت صرخة عندما شاهدت الحالة التي عليها بنت أخيها: يالهوي.. مين عمل كدا فيها .. ياحبيبتي يابنتي
أسيل:اهدي ياطنط هي الحمد لله بخير متقلقيش..
دخل مهاب وهو يحملها وتوجه الي غرفتها ودثرها في الفراش جيدا فتحت عينها وتمسكت بيه بخوف ..
مهاب :طبع قبلة علي جبنها ثم اردف :اششششششش اهدي ياحبيبتي احنا في البيت متقلقيش .. ثم نظر الي عمتها: طنط خليكي جنبها.. انا رايح مشوار وهرجع اطمن عليها ..ثم ترك الغرفة وخرج..
مروان:رايح فين يا مهاب
مهاب بغموض :مشوار وجاي
فهم مروان اخيه وما ينوي علي فعله:مهاب متتهورش وسيب القانون هو اللي يجيب حقها…
تركهما مهاب وخرج هو ولم يستمع الي اخيه ..
نظرت اسيل الي مروان :هو مهاب هيعمل ايه ؟!
مروان :اسيل خليكي جمب عنود وانا هشوف المجنون ده لحسن يودي نفسه في داهية .. قال هذا وهو يركض حتي يلحق بهذا الثائر الذي ينوي علي فعل شيئاً ما….
⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡
اخذ مهاب سيارته ولم يلحق بيه مروان .. امسك هاتفه واجري مكالمة انتظر قليلاً حتي جاءه الرد ..
جابر: مهاب باشا ازي حضرتك
مهاب : جابر مش وقت سلامات في واحد عايزك تجبهولي علي المخزن ..خلال نص ساعة القيه هناك انا هسبقك وانت حصلني ومتجيش من غيره ياجابر فاهم..
جابر :امرك ياباشا ..
عدي الوقت ووصل جابر ومعاه الشخص التاني اللي ساعد في خطف عنود …
نظر الشاب الي ذلك الاسد الذي يستعد للانقضاض علي فريسته ثم اردف قائلا بخوف: مش انا السبب هو اللي عمل فيها كل حاجة..
انقض عليه مهاب وابرحه ضرب مبرح : بقا انتو ياشويت اوساخ تمدوا ايدكم علي مراتي .. ورحمة امي لهوريكم
وصل مروان في الوقت المناسب قبل ان يفقد اخيه ذلك الشخص حياته.. وقف امام اخيه ثم اردف :خلاص كفايه هتموتوا في ايدك مينفعش تروح في كلب زي ده السجن ..ثم نظر اللي جابر : خد الكلب ده ارميه قدام اي مستشفى .. وبعد كدا هات عربية مهاب علشان هو هيروح معايا..
جابر: امرك يا باشا…
وفعلا مروان اخد مهاب بعد ما افشي غليله من هذا الحقير..
يتبع..
- لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
- لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية بنت البواب)