روايات

رواية هيلين وألجوس الجزء الثاني الفصل الرابع 4 بقلم سمية عامر

رواية هيلين وألجوس الجزء الثاني الفصل الرابع 4 بقلم سمية عامر

رواية هيلين وألجوس الجزء الثاني البارت الرابع

رواية هيلين وألجوس الجزء الثاني الجزء الرابع

رواية هيلين وألجوس الجزء الثاني
رواية هيلين وألجوس الجزء الثاني

رواية هيلين وألجوس الجزء الثاني الحلقة الرابعة

هيلين بقلق : مالك انت سمعت الصوت ده تحت ؟
– خليكي هنا و انا هنزل اشوف و مهما حصل اوعي تفتحي الباب ده
مسكت أيده : لا بس انا خايفة خليك هنا و نتصل بالبو*ليس
– هيلين اهدي انا معاكي و مفيش حاجه هنزل اشوف في ايه و هطلع تاني متقلقيش
نزل مالك و اتنهد و بص بقرف لما شاف كريم برا من الشباك
عمل نفسه هيطلع من غير ما يرد
كريم بصوت عالي : افتح يا حبيبي بدل ما اكسر الباب
فتح مالك وفضل واقفله : نعم في حاجه ؟
دخل كريم غصب عنه : فين اختي
مالك : مش هنا بتجيب حاجات من برا
نزلت هيلين شويه على السلم ب قميص النوم و الروب
بص كريم عليها و جري ناحيتها حضنها : عرفت بيتك بالعافيه
مالك بعصبية : ايه ايه …دي بالقميص يا حبيبي وانتي يا ماما ايه ….
ضحكت هيلين و بعدت شويه
شدها مالك وراه : خلاص اتطمنت على اختك امشي بقى نورتنا
كريم بعفويه : هاخد هيلين معايا
مالك : وانا كيس جوافة هنا يابني روح ده شهر عسل
كريم : كفايه عليك يومين انا هاخدها و نرجع مصر
رفع مالك اكمام قميصه : لا د انت هتروح في نقاله بقى ….
……

 

 

 

في بيت احمد
كانت هدى قاعدة تسرح شعرها وهي بتعيط و بتكلم نفسها : انا مكنش قصدي اعمل كل ده ،انا بحب مروان بس مش قادرة اتخطى مو”ت ابني
دخلت أمها عليها و قعدت تملس على شعرها : كنتوا اجمل بنتين شافتهم عنيا انتي و هيلين سندي و حياتي و روحي و كريم ابني الكبير بس هو مش قادر يسامحني على كل اللي فات
هدى بحنان : هيسامحك كريم بيحبك بس هو عنده عزة نفس قويه يعني لما حاول يقت”لني انا كر”هته وقتها بس هو عيط في حضني وقت ما كانت هيلين في غيبوبة و قالي سامحيني انا غلبتني نفسي و نسيت انك اختي و حته مني و مهما كانت مشكلتك كان لازم اكون جنبك بدل ما اكون ضدك
عيطت سيده : و امتى هيسامحني لما العمر يمر بينا هو مش عارف ان في ثواني ممكن منلاقيش اللي بنحبهم وسطينا
” قد تعتقد بأنك تنتظر الوقت المناسب و لكن قد يداهمك القدر و يمر الوقت و العمر ”
حضنتها هدى و لكن سمعت صوت احمد جوز امها بينادي عليها
خرجت سيده بعد ما مسحت دموعها و فضلت هدى قاعدة خايفة حزينه و بتبص لنفسها في المراية
خرجت من شنطتها عدسات زرقا و حزنت اكتر : كان نفسي اودعك يا امي بس مفيش فايدة و مفيش مكان ليا هنا بس زي ما دمرت حياتها لازم اصالحها و مروان يستحق يعيش مع واحده احسن مني واحده تديلوا كل مشاعرها و قلبها و روحها من غير ما يكون ليها ماضي
…..
هرب مصطفى من السج”ن بسبب فلوسو الكتير و قرر يرجع مصر بس برضوا بيها
اتصل على واحد من رجالته مراقب بيت مالك وهيلين و فعلا أكد الراجل أنه نجح في خط”فها من غير ما حد يحس
ضحك مصطفى و طلب من مريم تجهز الهليكوبتر بسرعة عشان راجعين مصر
– وصل الراجل اللي خاطفها و دخلها علطول في الاوضه
دخل مصطفى عليها شال الرباط من على عينيها
– اخيرا هنرجع بيتنا
فضلت ساكته من غير اي رد فعل بتبص للفراغ و عيونها بتدمع
………
قعد كريم في بيت هيلين و فتح التليفزيون و فضل ياكل في البيتزا اللي قدامه
مالك : اتمنى الخدمه تكون عاجباك
كريم : حلوة اه روح هاتلي ميه بقى
ضربه مالك في رجله : قوم يلا من هنا
تعالي شوفي اخوكي الغتت ده
مفيش رد ……

 

 

– هيلين ،هيلين …فينك
اتخض كريم و مالك و قاموا يشوفوها
جري مالك على فوق و دخل اوضتهم وهو خايف لقاها نايمه
ضحك كريم و اتنهد وهو متطمن
قامت هيلين من النوم : ايدا انتو واقفين كده ليه
راح مالك حضنها ولكن فجأة رن تليفونها :الو مين ؟
صوت واحد بيتنفس بصعوبة =حتى وانا بمو”ت بطلب منك تسامحيني انا محبتش غيرك انتي و مكنش قصدي اقت”لها ………..

يتبع..

لقراءة الفصل التالي: اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية هيلين وألجوس الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *