روايات

رواية غيث الفصل العشرون 20 بقلم دنيا صابر

رواية غيث الفصل العشرون 20 بقلم دنيا صابر

رواية غيث البارت العشرون

رواية غيث الجزء العشرون

غيث

رواية غيث الحلقة العشرون

 

ربما نصبح أفضل بعد تلك النظرات الحادة ……..

دخل بسرعه الممر وهو يلهث بتعب عندما اخبره الجد عن سقوط مها فجاءه مغشيا عليها ودخولها غرفه العمليات كيف حدث كانت بخير قبل ان يتركها

وقف امام غرفه العمليات منتظر اي دكتور يخرج حتي يطمئنه : ياارب دا انا مصدقت افهم مشاعري ماشيه ازاي انا بحبها بجد يارب رجعها لي وقومها بالسلامه

خرج الطبيب بعد ثلاث ساعات في العمليات : طمني يا دكتور

تنهد الطبيب : انا اسف مقدرش افيدك الوقتي هي لسه معدتش مرحله الخطر مضطرين نستنى الاربعه وعشرين ساعه الجايين هننقلها العنايه المركزه وان شاء الله خير ادعيلها

كان ينظر له بذهول وعلامات الهلع والخوف تملأ وجهه فهو قلق عليها ولا يعلم ماذا سيقول لجدها واخيها تنهد بتعب ونظر لهاتفه وعبث بارقامه حتي اتصل به…

تحدث بتوتر : الووو

_ طمني يا يحيى يا ابني مها حفيدتي عامله اي الوقتي

احاب وهو يحاول تهدأت صوته : الحمد الله هي خرجت من العمليه والدكتور بيقول النهارده هتفضل نايمه وهتفوق بكرا باذن الله

الجد سليمان : الحمد الله بااارب انا جاي في الطريق اهو كتر خيرك يا ابني

يحيى بعجله : لا لا مش لازم تيجي هما اصلا مانعين الزياره انا هبقى اطمنك عليها

الجد سليمان : تمام يا ابني، انا هتصل علي غيث واقوله، مع السلامه

وقف امام غرفه العمليات وهو قلق يضع يده علي قلبه مشغول باله عليها يريد الاطمئنان يريد اي خبر يريحه لو تسمح له بالغوص داخل عالمها ومشاركته مخاوفها لأصبح اكثر داعم لها فهو لا يعلم لما تشغل باله كل ذلك ولكن كل ما يعلمه انه اصبح يعشق تفاصيلها قاطع تفكيره صوت هاتفه وكانت اخته منه تنهد بتعب واجاب : الووو

منه بقلق : فينك يا يحيى انت مش قلتلي انك هتيجي توصلني المول

يحيى بصوت مبحوح : معلش يا منه انشغلت شويااا

منه بقلق : ماله صوتك فيك اي؟!

يحيى والحزن يملأ صوته : تعبت يا منه خايف اوي عليها انا ماصدقت افهم مشاعري وهي ضعفت اوي ومستسلمه خالص وسايبه ضعفها يضيعها مكنتش كدا انا بحبها وخايف عليها اوي

منه بعدم فهم : هي مين دي !؟ تحدثت بأستنكاار (اوعااا تكون مهاااا )

يحيى : ايو هي

منه بإستنكار : انت بتستهبل يا يحيى ازاي تحب واحده زيها

يحي بعقدة حاجب : تقصدي اي

منه : اقصد انها اكبر منك يا يحيى ومتكبره وشايفه نفسها ومريضه ومرض وحش كمان ومينفعش يا يحيى خاالص وعمرها ما هترضى بيك

يحي بضيق : هي فعلا مرضيتش بياا ورفضتني لما اتقدمت لها

منه بذهول : هو انت كمان اتقدمت لها احنا فين وانت بتعمل كداا لا دا انت عايزلك قعدة معاك شويه افهم فيك اي وليه مستهتر كدا في افكارك

يحيى بتنهيده : مبقاش ينفع الكلام يا منه انا وقعت في حبها وخلاص كل الي طالبه انها تقوم بالسلامه ولو رفضتني تاني انا هختفي من حياتها خالص

منه بضيق : انا هقول لماما تتصرف معاك سلام

______________________

غيث بضيق : الوو.. ايوا يا جدو اي ……بتقول اي ….. امتي الكلام دا حصل…. حالااا رايح لها المستشفي…. سلام

جوهره بعقدة حاجب وهي تخرج من المطبخ : في اي !؟؟ اي الي حصل

غيث وهو يمسك مفاتيح سيارته : انا عارف انه يوم مش باينله ملامح من اوله مها اختي قي المستشفي ولازم اروح لها حالااا

جوهره بخوف وقلق : طب استنى اجي معاااك

غيث بضيق : بسرعه وانا هستناكي في العربيه

جوهره وهي تدخل غرفتها : حاضر

انتهت من ارتداء ملابسها وكانت تنزل عتبات السلم. فجاءه انقطعت الكهرباء نادت بصوت عالي : غيث …. غيث انت فين

تحدث وهو يصعد الدرج بملل : انا هنا.

جوهره بتوتر : النور قطع حضرتك.

غيث بضيق : تلاقي في عطل ماهو يوم اسود.

جوهره : طب اتصل عليهم يالا، انا هافضل واقفه كتير في الضلمة.

امسك يدها واستخدم كشاف هاتفه ونزل عتبات الدرج وهي خلفه تنظر ليده الممسكه بيدها ولكن سمعا صوت هامس : شقته في الدور التالت لازم نطلع نشوف لو ورق المناقصه فوق عنده ولا اي عشان الباشا ميموتنااش

جوهره بخوف : يالهوي مين دا حرامي.

غيث وهو يغلق كشاف هاتفه تحدث بهمس وهو يوقفها خلفه : شششش، متتكلميش.

تسلل بها الي اسفل البنايه وهو يراه يبتعد صاعدا شقته ادخلها سيارته وتحدث وهو يغلق عليها الباب جيدا : خليكي هنا وانا شويه وجاي

جوهره بخوف : اي دا انت رايح فين

غيث : هطلع وراهم اشوف دول تبع مين وهاجي

جوهره بقلق : لا لا انت هتسيبني هنا لوحدي افرض حصلك حاجه لا لا رجلي علي رجلك

‏غيث بهدوء: ايه يابنتي جو الاكشن دا، دا واحد جاي ياخد ورق امال لو جاي يقتل كنتي عملتي ايه.

جوهره بخوف : يالهوي يقتل لا لا بقول لك اي انا مش طالع

زفر غيث وامسك هاتفه واجرا مكالمه وبعدها صعد سيارته : طيب يا جوهره اما اشوف اخرتها في اليوم دا ورد علي هاتفه … الو ايوا يا محسن عايزك في خدمه … في اتنين طالعين عندي في الشقه جاين يسرقوا ورق وانا والمدام برا عايزك تعرفلي هما مين وتخدهم علي المخزن تروقهم كدا لما ما اجيلهم … دا عشمي فيك برضوا …. تمام هنتظر منك اتصال…….. سلام

دقائق ونظر في مرأة سيارته وتحدث وهو يرتدي حزام الامان : البسي حزام الامان، مكتوب لك تعيشي مغامره جديده، في عربية ماشية ورايا

جوهره بصوت مهزوز : دول تبع الحرامي.
غيث بنرفزه : اه ويالا اربطي حزام الامان ويالا استعدي علشان هازود السرعة.

جوهره بخوف : حاضر حاضر

ضل يسير بسرعه ويراوغهم حتي ابتعدا عنهم ولكن نظر لحالة سيارته وتحدث غيث وهو ينظر من مرأة سيارته : نطي….. نطي بسرعة

جوهره بخوف : أنط ايه بس مش واخدة بالي !!!

غيث بضيق : نطي من العربيه أخلصي العربيه ليها ثواني وهتولع

جوهره بغباء: طب ما تولع انا مالي ، انت عارف انا لو نطيت ممكن رجلي تتكسر ولا رقبتي تتقطم هستفاد انا ايه دلوقتي..

غيث لنفسه : أستغفر الله العظيم ده ايه المصيبة الي ابتليت بيها دي…ومن ثم تحدث بصوت عالي : لو منطتيش دلوقتي انا هشيلك واحدفك بأيدي.. انتي لو منطتيش الوقتي هتولعي في العربيه وهتموتي

جوهرة وهي تتصنع القوه : لا بقولك ايه انا مبخفش هولع فيها احسن ما اعيش ورقبتي ملوحه

غيث بنفخ : يا مصبر الوحش عالجحش طلعتلي من أهني بلوة دي يا بنتي انتي ، نطي عشان مينفعش انط وأسيبك..

جوهر وهي تنفخ : لأ عندك….. كلو الا الغلط مسمحلكش تقول عليا جحش..

غيث بعصبيه : طيب نطي ومش هيحصلك حاجه

جوهره : هو أنا مقولتلكش…

غيث بغيظ : ياااارب صبرني قولي..

جوهره : أصل انا وانا في ابتدائي كان الباص الي بيوصلني المدرسه عمل حادثه بينا ومن ساعتها وانا مبحبش اعيش اكشن

غيث بأنفعال : يا سيتي انتي جاية تحكيلي مشاكلك هنا نطي فاضل 10 ثواني والعربيه تولع

جوهره بابتسامه متوتره : انت منفعل ليه كده قدر موقفي

غيث بانفعال : أنا ليه حاسس ان دراعي اليمين منمل كده وايه النهجان والعرق ده كله

جوهره : دي اعراض الزبحة الصدرية أصل تيتا الله يرحمها كانت عندها كده قبل ما تموت…. الله يرحمك يا جدو… أهئ أهئ أهئ

غيث بعقدة حاجب : انتي جاية تعيطي هنا ، متزعليش اهو احنا رايحينلها دلوقتي …. أشوف فيكي يوم يا بعيدة…

وبسرعه فتح بابها وجعلها تقفز من السياره بعدما هدأ سرعه السياره واسقط نفسه بعدها بثواني وهو يمشي نحوها يتفقدها وجدها مغشي عليها حملها وهو يبتعد قدر المستطاع عن السياره التي انفجرت امام عينيه نظر اليها وهي بين ذراعيه وهو يحمد ربه انه استطاع ان يعلم بوجود قنبله بسيارته بدا بتحريكها وهو ينادي عليها : جوهره….. جوهره …. انتي يا بنتي

هزت راسها وهي تتحدث بخفوت : هااا انا فين اي دا وبدات بملامسة نفسها بدهشه : الحمد الله انا لسه عايشه مموتش احمدك واشكر فضلك يااارب ونظرت له وتحدثت بجديه بعد كدا لو قلت لك عايزه انزل معاك مكان اياااك تقولي ماشي ارفض علي طول المره دي وربنا سترها الله اعلم المره الجاية اي الي هيحصلي

رفع حاجبه وتحدث باستفزاز : لو كنت سيبتك في الشقه كان الحرامي قتلك وكنتي موتي الوقتي عايزين اي حاجه توصلنا للمستشفي عشان اطمن علي مها

__________________

دخل شقته وهو يبتسم بحب وينظر لها : مبروك يا عروسه

تحدثت وهي تنظر له وتدخل خلفه : جعانه

نظر لها بذهول : افندم

اسراء ببلاهه: اى جعانه عايزه اكل

فتح عينه بصدمه : امال الاكل اللى اكلتيه فى الفرح دا اى

اسراء : انت باصصلى فى الاكل يا عمر طب اتصل ببابا حالااااااا

عمر وهو يضع يده علي فمها : هششش اسكتى هتفضحينا

اسراء : وكمان بتمسكنى وتحط ايدك على بوقى عااااااااااا الحقوووووونى هيخطفنييييي

عمر بذهول : اسكتى يخربيتك كل دا عشان مسكت ايدك امال لو شلتك ولفيت بيكى هتعملى اى

اسراء بصدمه: انت كمان عايز تشلنى عشان تخطفنى وتموتنى طب والله ما قاعدالك فيها

عمر : هجبلك اكل خلاص

ضحكة بهدوء : حبيبى يا عموووري

تحدث ببرطمه وهو يدخل المطبخ بعدما فتح ازرة بدلته : الواحد مش لازم يسيبك جعانه ابدا انجرى قدامى

_________________

يقف امام غرفه العمليات متوتر ينتظر خروج طبيب الوضع اصبح مقلق فهو يقف هنا اكثر من ثلاث ساعات دقائق وخرج الطبيب

ادهم بقلق : طمني يا دكتور

الطبيب بعمليه : الحمد الله العمليه نجحت بس هنحتاج كام يوم لحد ما نشيل الشاش من علي عينه ويقدر يفتحها وفي خلال الايام دي هتنتظموا علي المراهم والادويه الي هكتبها ليكوا

ادهم بضيق : يعني هنرجع مصر وهو لسه علي نفس حالته

الطبيب بابتسامه : لا مش نفس الحاله احنا قلنا العمليه نجحت بس الموضوع روتيني عشان نطمن اتفائل

ادهم بتنهيده : ربنا كريم شكرا يا دكتور

__________________

بعد اربع ساعات تحدث اسامه بهدوء بعدما استيقظ : طمني يا ادهم

تقدم ادهم وجلس بجانبه وتحدث مطمئن: اطمن يا اسامه الدكتور قال ان العمليه نجحت وانك تقدر تشوف بس هنحتاج كام يوم لحد ما نشيل الشاش من علي عينك

اسامه بهدوء : الحمد الله، بس انا كان قصدي طمني علي مراتك سمر اي الي حصلها

ادهم بتنهيده : استاذ غيث طمني وقالي انه بعت رجالته ينقذوها وان شاء الله هيبلغني بالجديد

اسامه بحده : يلا يا ادهم روح احجز تذاكر عشان نسافر

ادهم بعقدة حاجب : نسافر اي ؟؟! انت لسه خارج من عمليه

اسامه بحزم : انا خلاص عملتها ولو علي المتابعه فدي اقدر اعملها في مصر يلا يا ادهم عشان تشوف مراتك انا عارفك يا صاحبي اكيد هتموت من القلق عليها انا اه مش بشوف بس حاسس بقلقك واعصابك التعبانه فريحني وشوف حجز في اقرب معاد

__________________

فتحت عينااهااا وراته يقف امامها فبكت بقوه اقترب منها وتحدث بحب وهدوء : حمد الله علي السلامه يا حبيبتي

تحدثت بتعب : انت ليه مصمم تجرحني

عقد حاجبيه وتحدث بدهشه : اجرحك

هزت راسها بتاييد : ايوا تجرحني تبينلي اني ظالمه ووحشه وان انت الي طيب وحنون

عقد حاجبيه وابتسم بمكر : انا طيب وحنون اه لكن مع الناس الي بحبها بس غير كدا انا شرير

نظرت له بتيه و ….

___________

نظر لوالدته وتحدث بحزم : هتجوزها يا امي

سحر بهدوء : الموضوع مبيتاخدش كدا يا مراد

مراد بحده : دي بتستهبل يا امي واقفه تضحك مع معيدها في الكليه ولا كانها مخطوبه واجي اكلمها تقول دي خطوبه مسرحيه بتفرسني يا امي

سحر بضحكه : عندها حق والله ما تخطبها رسمي

عقد حاجبيه بعدم فهم : انت بتهزي يا امي..

سحر بهدوء : لا انت مش كنت قلتلي انها رفضت تعمل حفله وكلام من دا عشان وضعي وان هي الوقتي بتقول انها مش معتبره دي خطوبه ثم اكملت حديثهاا بغمزه اعملهاا مفجاااءه يا ذكي

ابتسم بخباثه : صح عندك حق يا امي….

____________

تحدث وهو ينظر لهااا ويسرع في مشيه وابعدها عن ذلك المكان وهو يصرخ عليهااا حتي تتفاده طلقات النااار وفجاءه اسودة الدنيا اصبح كل شيئ اسود كالفحم
جوهره بصراخ وهي ترااه ينزف ويغلق عينيه باستسلااام : غيث اصحي ارجوك اصحي لاااااا

يتبع …

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة جميع فصول الرواية اضغط على ( رواية غيث )

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *