رواية لعبة الغدر 2 الفصل الرابع 4 بقلم محمد منصور
رواية لعبة الغدر 2 الفصل الرابع 4 بقلم محمد منصور
رواية لعبة الغدر 2 البارت الرابع
رواية لعبة الغدر 2 الجزء الرابع
رواية لعبة الغدر 2 الحلقة الرابعة
فبعد ما بص الظابط صالح في شهادة الميلاد اللي مع عزام واللي كانت سليمة فقال باستغراب شديد
انا اول مره اشوف حاجه زي دي بنت ليها بدل الاب تلاته
شناوي بتهتة
الراجل ده كداب ونصاب زيه زي عزت. جميله بنتي
عزام
انا مش كداب ولا نصاب انا كنت متجوز جيهان قبل ما أنت تتجوزها
ويخرج عزام قسيمه جوازة من جيهان بتاريخ قديم عن تاريخ جواز شناوي من جيهان. وفعلا عزام دة كان متجوز جيهان قبل شناوي بتلت شهور. وطلع عزام ورقة طلاق جيهان منه وبص صالح في كل الاوراق دي وهو بيقول لشناوي
واضح يا عم شناوي ان جميله فعلا بنته وانت مش ابوه جميله ولا عزت ابوها
عزت
ازاي بس جميله بنتي وحضرتك شوفت قسيمه جوازي من جيهان وشهاده ميلاد جميلة.
شناوي بصعوبه شديده بسبب توتره
انتوا كلكم نصابين جميله بنتي أنا وماحدش هياخدها مني كفايه بقي ظلم.
جيهان مراتي كانت بنت بنوات ساعه ما دخلت عليها يبقي ازاي كانت متجوزة قبلي وكمان كانت حامل منه
هو أنا أية اللي بيحصل لي دة كدة كتير وانا تعبت تعبت
ويعيط عم شناوي بحرقه فيبص له صالح ويقول
عم شناوي ممكن تهدئه شويه
شناوي
مش هاهدئه
صالح
عم شناوي عزام قدم اوراق رسميه و، ،،،،،،
شناوي مقاطعه له
ملعون ابو الاوراق انا ابوه جميله وما حدش هياخدها مني حتي لو كان مين هو
عزام
من مصلحه جميله بنتي انك، ،،،،
فيهجم شناوي علي عزام و هو يقول
ماتقولش بنتي. جميله مش بنتك
ويهجم شناوي علي عزام ويخنقه بمنتهي العنف. ويروح صالح بسرعه ويبعد شناوي عن عزام وعزت كان بيبص للي بيحصل وهو بيقول لنفسه
ايه يا عزت. لسه ناوي تكمل في كذبه ان جميله بنتك.
شناوي اتغير وخارج من السجن وشكله ومش هايرحم اللي ياخد منه جميلة. انما ابن الكلب اللي خد مني. الفلوس علشان يزور تحليل ال. d n a. نصب عليه
ولا اية ومين عزام ده وطلع لي منين
وفي الوقت دة يبعد صالح. شناوي عن عزام وهو يقول بحدة بعض الشي
عم شناوي ها تهدئه ولا هاطلعك بره المكتب
شناوي بتهتة شديدة
مش ها هدئه الا لما اعرف النصاب ده ليه بيقول ان جميله بنته
عزام وهو بيظبط هدومه اللي اتبهدلت بسبب هجوم شناوي علية. يقول
حضره الظابط انا عايز محضر أثبت في واقعه الاعتداء عليه في مكتب حضرتك
م/3
صالح
خلاص يا استاذ عزام لا حظ ان الموقف كله بايخ تخيل نفسك مكان عم شناوي وبنت كان فاكرها بنته وبيربيها وتطلع مش بنته
عزام
ده مش مبرر يا حضره الظابط عشان يحاول يخنقني
صالح
حقك عليه انا ممكن بقي نحل المشكله دي
عزام
انا عايز بنتي اللي اتحرمت منها سنين
عزت
ولما هي بنتك سيبتها ليه السنين دي كلها
عزام
علشان كنت مسافر ولسه جاي من بره وعن طريق اخر رساله جيت لي من جيهان عرفت منها ان عندي بنت واسمها جميله وسابت معايا امانه اديهلها لم تتم 22 سنه
فتلمع عيون عزت ويقول عزت لنفسه
الفلوس يا عزت. هو ده اللي معه الطريق لفلوس شناوي
فيكمل عزام
وانا عرفت من ظابط قريبي في مديريه امن القاهره ان بنتي جميله بيتعمل لها تحليل ال. d n a لا ثبات نسبها وعرفت ان القضيه مع حضرتك فجيت علي هنا
صالح
انا مش عارف ااقول ايه اوراقك سليمه وبحكم الاوراق اللي قدام مني فجميله بنتك انت
فيضحك شناوي باستهزاء ويقول
ياااااااا علي دي دنيا الزمن بيعيد نفسه من 15 سنه بسبب الاوراق دخلت السجن ظلم. وكنت ها تشنق ظلم وبعديها بكام سنه بردو بسبب الاوراق بنتي هتتاخد مني ظلم
ثم يتحول وجه شناوي من الضاحك الساخر الي الحزين المتمرد ويتكلم بلغه التهديد ولاول مرة. يكون حاد ويقول
أنا أتظلمت مره ومش هاتظلم التانيه واللي هايقرب من بنتي جميله ها قتله
ويبص لعزت ويقول
حتي لو كان واحد صاحبي او كان عامل نفسه انه صاحبي شناوي الطيب العبيط مات واتولد شناوي هياخد حقه بايده
ويبص للظابط صالح ويقول
نصيحه لو عرفت تقبض عليه قبل ما حد يموت منهم ياريت تعمل كده بس تشوف قضيه تليق عليه عشان البسها ظلم
ويبص كمان مرة لعزت وعزام نظره كلها حقد وغل ويخرج من مكتب الظابط صالح ويقفل الباب وراء منه فيبص عزت لصالح ويقول
انت ازاي تسيبه يمشي بعد اللي قاله ده يا حضره الظابط
صالح
وهاقبض عليه بتهمه ايه
عزت
بتهمه ايه ده هددنا بالقتل قدام حضرتك
صالح
عزت بيه شناوي باين عليه انه راجل طيب وده مجرد كلام ساعه نرفزه وهو مش ها يقدر ينفذ اي حاجه من تهديده ده
عزام
ودلوقتي انا ممكن اخد جميله بنتي
عزت
طبعا لا جميله دي بنتي انا
صالح
بصراحه كده انا شايف ان الموضوع ده حله الوحيد في ايد المحكمه
عزام
يبقي نروح المحكمه واخدها بقوه القانون
ويبص عزام الي عزت نظره تحدي،،،،،،،
ومن جوة فيلا جابر يقعد عزت مع جابر ويقول بعصبية
الاهطل بيهددني. خلاص باظت. لا وكمان عزام الزفت اللي ظهر في الصورة دة
جابر
انا مستحيل اصدق ان جيهان كانت متجوزة اللي اسمه عزام دة
عزت
اللي اسمه عزام دة هو اللي جيهان اديتة مفتاح الخزنة وجاي بقي. بعد السنين دي كلها طمعان في فلوس شناوي وقال اية جيهان مراتة
وفي الوقت دة يرن موبيل عزت وكان مكتوب علي الشاشة رقم خاص فاستغرب عزت اوي فقال له جابر
مين اللي بيتصل
عزت
رقم خاص
جابر
طيب افتح الاسبيكر ورد
فيرد عزت ويفتح الاسبيكر قائلا.
الو
صوت نوال تقول
المظلوم خرج. وابتدا وقت الحساب
فيرتبك جابر وعزت يقول بارتباك
مين اللي بيتكلم
نوال
انا نوال. نسيتني طبعا ماهو برضو 15 سنة مش قليل
عزت بعصبية
انتي.
نوال
خلاص بقي جه الوقت ان الشيطان يطلع من الجنة اللي انا دخلتة فيها. بس بذمتك هاتحس باية بعد ما تتحرم من الجنة. ومش بس الجنة. انت كمان هاتتحرم من فلوس شناوي اللي عيشت تحلم بيها
عزت
أنتي بتهدديني يا بنت الكلب.
نوال
نوال. ما بتهددش نوال بتنفذ. وعزام يشهد
عزت باستغراب شديد
عزام. هو، ،،،،
نوال مكملة كلامها
انا اللي بعت لك عزام. وخليت جميلة بالتزوير تبقي بنتة زي ما بالتزوير جميلة بنتك. وكمان الفلوس هاتتصرف باسم جميلة عزام.
وتضحك نوال بشدة وتنهي المكالمة وعزت يقول بعصبية شديدة
الو الو. ردي
ويرمي الموبيل علي الارض بمنتهي الغضب فيبص له جابر ودقات قلبة سريعة من شدة الخوف وبيقول
انا هاصفي كل حسابتي وابيع كل املاكي وهاهرب علي برة.
عزت بعصبية شديدة
بقي انت راجل انت. مراة زي نوال دي تخوفك كدة وتخليك مهزوز.
جابر
بقول لك اية انا ماعنديش استعداد اخسر كل اللي حيلتي ومش بعيد كمان حياتي تخلص بفضيحة وابقي قدام ابني الوحيد راجل مجرم. وانت عارف انا اية بالنسبة لابني وهو اية بالنسبة لي
عزت
اللي اسمها نوال دي هاحرمها من نور عينيها قبل ما اخلي دكتور نصر يقطعها حتت. وبكرة تشوف ،،،،،،،،،،،
ومن جوة الحاره اللي ساكن فيها سكر اللي أتعرف عليه شناوي في السجن يدخل شناوي الي الحاره ويبحث عن سكر فيلاقي قاعد في اول صاون عزاء. وبيشرب بيرة ومش فايق خالص فيروح شناوي ناحيته وكان وقتها واقف قدام سكر رجل بيعزي وبيقول له
الشده علي الله
فيبص له سكر ويقول
أبو عبد الله
الرجل
والله يا سكر ابوك قطع فينا
سكر
اكيد ما كنش يقصد يقطعها ممكن يكون داس عليها غصب عنه
ويغني سكر
في حياتك يا ولدي وليه شبه البرغوت في حياتك. في حياتك يا ولدي وليه في عينيها الحول المظبوط والشعر الغجري المنكوش والمعكوش والفنكوش يا ولدي. اموت انا في اغنيه قارئه الفجنان. ولا اغنيه يا لعبه الايتام يا أوف علي حلاوه دي اغنيه
شناوي
سكر ازيك
سكر
شناوي انت خرجت من السجن ولا لسه
شناوي
سكر انا مش فايق وتعبان وعايز ارتاح
سكر
من عينيه احلي مكان يحضر ليك يا عم شناوي
لكن سكر يفضل قاعد. فيقول له عم شناوي
طيب ايه يا سكر مش ها تقوم توديني للمكان اللي هارتاح في
سكر
اقوم اروح فين
شناوي
يا سكر انا فيه اللي مكفيني عايز انام وارتاح. فوق كده وركز معايا
سكر
هاقوم يا عم شناوي بس بعد فقره الساحر
شناوي
فقره الساحر هنا في الصوان دة. يا سكر بالله عليك تعبان وعايز ارتاح، ،،،،،،
ومن قدام شقه من اوضه وصاله فوق سطوح منزل قديم يقف سكر ومعه شناوي ويقول
انت بقي هتنام هنا يا عم شناوي لغايه ماتخرج من السجن
شناوي
يا سكر انا خرجت من السجن والله
سكر
كده من غير ما تقولي والله ازعل منك
شناوي
سكر انا تعبان فعلا ومش مستحمل هاتفتح الاوضه وتخليني اخش انام ولا ايه
سكر
طبعا هاتخش تنام اومال ايه هو يصح والنبي ما يصح
ويقف سكر قدام الباب ومايفتحش الباب فيقول له شناوي
مش هاتفتح الباب عشان اخش انام
سكر
المفتاح راح فين شوفو معاك كده
شناوي بعصبيه
اشوف ايه معايا هي شقتي
سكر
صح والله كلامك مقنع طيب المفتاح بقي
ويدور سكر علي المفتاح في هدومه ولكنه ميلقيش حاجة
فيبص سكر للباب ويقول
انت هاتزهقنا لية
فيضرب سكر الباب برجله ضربه قويه فيكسر الباب ويدخل سكر ويقول لعم شناوي
ادخل يا عم شناوي بيتك ومطرحك
شناوي وهو بيبص للباب المكسور يقول
انت كل ما تنسي المفتاح تكسر الباب كده
سكر
اعمل ايه بس
ويقعد سكر علي الكنبه الموجوده في الصاله ويقول لعم شناوي
شناوي تعالي ااقعد
ويروح شناوي ناحيه الكنبه الموجوده في الصاله ويقعد جنب سكر ويقول له
هاتعبك معايا يا سكر بس لغايه ملاقي شقه وبعد كده هامشي علي طول. دة انا بقالي كام يوم بنام في الجامع بس الراجل ما رضيش ينيمي الليلة دي
سكر
عيب عليك ياعم شناوي لما تقول كده انا عايزك تعتبر الشقه شقتك
ويبص شناوي. ناحيه صوره لشخص ضخم وباين عليه انه بيلعب حديد وجنب منه مراتة اللي كانت علي قدر ضئيل من الجمال. وفيها شبة من سكر. فقال شناوي
مين اللي في الصوره دول اخوك ومراته ولا اختك وجوزها
فيبص سكر للصوره ويقول
لا أنا ماعرفهمش
شناوي
ماتعرفهمش ازاي
سكر
اصل انت قولت لي عايز مكان تنام في فجيبتك تنام هنا
شناوي
يعني ايه دي مش شقتك
سكر
لا. مش شقتي هو انت قولت لي عايز تنام في شقتي
شناوي
الله يخرب بيتك وهو انا قولت لك انا عايز انام في شقه مش بتاعتك
سكر
انا قولت اشوف لك شقه تنام فيها براحتك ممكن قرفان تقعد معايا
في هذه اللحظه يقف الرجل الموجود في الصوره امامهم ويدعي مجانص ويبص للباب المكسور ومعه مراتة وتدعي السبع ويقول بصوت مخيف
مين اللي عمل في الباب كده وايه اللي دخلك شقتي يا سكر
سكر
اللي كسر الباب كده شناوي يا عم مجانص
مجانص وهو ينظر لعم شناوي بمنتهي الغضب يقول
انت عملت ليه كده في الباب
سكر
عشان يتفرج علي مراتك السبع وهي بتستحمي
شناوي وهو ينظر لسكر بغضب ويقول
أنا يا سكر
ويقترب منه مجانص والشر في عيونه وشناوي ينظر لمجانص وهو خائفا منه ويقول
صدقني يا ابني ده كداب انا والله ما كسرت ابواب
مجانص
عايز تتفرج علي مراتي وهي بتستحمي
شناوي
والله ابدا دي زي بنتي
مجانص
لا اتفرج وهي بتستحمي بس هات خمسه جنيه
شناوي باستغراب
أيه
مجانص
هات خمسه جنبه
شناوي لسكر
هو في ايه يا سكر
سكر
ايه كتير خمسه جنيه ده انت كمان هاتتصور معها وانت بتاكلها
شناوي
باكل ايه انا مش فاهم حاجه
مجانص
هاتتصور وانت بتاكل مراتي
شناوي لسكر
سكر ممكن تخرجني من هنا
فيضحك سكر ومجانص والسبع ويقول سكر
ما تخافش يا عم شناوي دي شقتي وده مجانص اخويا. ودي مراته واسمها السبع واحنا كنا بنهزر معاك وانا حكيت لمجانص قصتك كلها من بعد ما انت اتصلت بيا وعرفتني علي اللي عمله معاك عزت صاحبك بعد ما خرجت من السجن وحكيت له قد ايه الناس دمروا حياتك ودخولك السجن ظلم. ومن النهارده عايزك تعتبرنا كلنا اهلك وفي خدمتك وتحت امرك يا اطيب شناوي انا عرفته
ويذهب سكر ويبوس علي راسه وياخذه في حضنه فيبكي شناوي ويقول
أصيل يا سكر مع انك حرامي ونصاب ومعرفه سجن لكن انظف من ناس كتير يبانه نظاف وهما اوسخ خلق الله
سكر
عموما عايزك تنسي وتخش ترتاح وبكره يعدلها ربنا
مجانص
ومراتي تحت امرك في اي حاجه تطلبها
سكر
واديك عرفت عايز تتصور معاها وانت بتاكلها بخمسه جنيه وكمان الولده اللي جايه بتاعتها ليك فيهم جوز
ويضحكوا جميعا ،،،،،،،،،،،
وفي نفس اليوم بالليل ومن جوة اوضة جميلة تقف جميلة عند شباك اوضتها فيدخل عليها عزت ويقف وراها وهو بيقول
جميله
فتبص له جميلة وماتردش فيقول عزت بحب شديد
مالك واقفه ليه كده
جميله
عادي
عزت
لا مش عادي وفي سؤال عايز اسئلة ليكي
جميله ببرود
أسال
عزت
انتي ليه قدام الظابط قولتي انك ما شوفتيش اللي اسمه شناوي ده قبل كده وما سمعتيش جمله. جميله بابا
فتنظر له جميله وتقول
عشان خوفت ااقول حاجه غير كده ااعملك مشاكل
عزت وهو يبوسها في خدها
يا حبيبه بابا انتي كده عملتي الصح
جميله
بس ده ما يمنعش اني من حقي افهم مين ده وليه قال اني بنته
عزت
عشان ده راجل مجنون كان عنده بنت واسمها جميله وسنها من سنك لكنها ماتت وهي صغيره ومن ساعتها وهو فاكر انك انتي بنتة
جميله
يا حرام والله صعب عليه طيب ليه بتعامله وحش كده
عزت
عشان، ،،،،،،
ويسكت عزت علشان شاف شناوي واقف تحت في الشارع وراسم علي السور اللي قدام الفيلا صورة لعزت وهو متعلق في حبل المشنقة. فيترعب عزت ولسة هايخرج من الاوضة يرن موبيلة فيرد عزت بسرعه ويسمع صوت جابر اللي كان مرعوب وبيقول
الحقني يا عزت شناوي هنا وعايز يقتلني
عزت باستغراب شديد
شناوي ازاي وهو واقف قدامي اهو قصاد بوابة الفيلا ،،،،،،،،
ووقتها يسمع عزت وجميلة صوت، ،،،،،،،
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لعبة الغدر 2)