روايات

رواية سيليا الفصل الأول 1 بقلم ريم محمد

رواية سيليا الفصل الأول 1 بقلم ريم محمد

رواية سيليا البارت الأول

رواية سيليا الجزء الأول

سيليا
سيليا

رواية سيليا الحلقة الأولى

“مصور وحاضن وحدة؟؟”
*سيبوني أنا مش هتجوزه عايزة أرجع إيطاليا تاني رجعوني إيطالياااا*
_الأم:سيلينا
_سيلينا:مامي، أنا إيه الى جابني هنا
_الأم:جدك، أمر بكدا عشان التار الى بينا يتحلّ
_سيلينا:مش هيتحلّ، غير بجوازي منه؟!
_الأم:اه
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
*سمعت الإشاعات الى طلعت دى*
_يوسف:سمعت، هربيهم عشان يبقوا يلعبوا معايا حلو
_عاصم:وجوازك؟؟
_يوسف بغرور:هتجوزها،
_عاصم:بس سيلينا يعني غير زمان
_يوسف:ما دَ دوري بقي إنّي أخليها تعرف أنها مصرية وهويتها عربية وتنسى دور الأوروبين الى عيشاها دى
_عاصم:ربنا يعينك
_يوسف:يارب خلينا نشوف ورانا إيه
_عاصم:يلا
&&&&&&&&&&&&&&&
_الأم:البسي عباية مينفعش لبسك دَ
_سيلينا:ماله لبسي؟؟، أنا جية من إيطاليا مش عايشة هنا
_الأم:بس هتعيشي هنا، وأنتِ مصرية سيلينا
_سيلينا:مامي، أنتِ إيطالية نسيتي، ولا إيه أنا شبهك وعايزة أخد الجنسية الإيطالية
_الأم:ألبسي دلوقتي، وأنزلي كله تحت تسلمي عليهم
_سيلينا:تمام
*لبست جينز ضيق وتيشرت قصير وفردت شعري ونزلت*
_الجد:إيه المهزلة الى بتحصل دى ،البت دى لازم تتعدل

 

 

 

_يوسف:متقلقش يا جدي هعدلها أنا
_سيلينا بنرفزة:فى أحلامك
_يوسف:هنشوف يا حلوة هتبقي مراتي
_الجد:لازم بسرعة تتجوزوا، وفهمنا الى حصل يا يوسف
_عتمان:حفيدك مصور مع حُرمة أزاي
_يوسف:هفهمك يا جدي دى متفركة هى حاولت تتقرب مني وأنا بعدتها عني بس الواضح أنهم صوروا وهى قريبة مني وفبركوها
_سيلينا:أزاى هتجوز واحد بتاع بنات أنا مش متجوزاه
_يوسف:الى جية من إيطاليا بتتشرط كمان؟ وناسية أنها مصرية
_عتمان:خد بنتك يا مدحت عشان جوازها من يوسف هيتم
_إبراهيم:صُح الكلام وبكدا يكون التار أتاخد وحلينا الى بينا يا عتمان ونرجع زى الأول تاني
_عتمان:ياه كانت أيام حلوة يا إبراهيم
&&&&&&&&&&&&&&&
_يوسف بتشفي:مش قولتلك يا حلوة زمانك جوازنا هيتم
_سيلينا:مش هيتم على جثتي لو تم هروح لِ صاحبي أندرو ينقذني منكوا كلكوا
_يوسف:تروحي لمين؟؟، تاني معلش، أعمليها كدا عشان ناخد عزاكِ، ما أنتِ عارفة أنّك ليَّا من زمان بلاش وجع دماغ ولبسك الحلو دَ تنسيه
_سيلينا:أنتَ بتوهم نفسك علفكرة أنا ومامي وبابي هنرجع إيطاليا
_يوسف:بكرا، قريان فاتحة والخطوبة، سلام يا قمر
&&&&&&&&&&&&&
سيلينا:بابي أنا مش عايزة أتجوزه دَ
_مدحت:مش يوسف حُبّْ عُمرك سيلينا؟
_سيلينا:كان، دلوقتي عايزة أكون حُرة نفسي بابي، ومش أتقيد بحد ،أنا ضحيت بحياة الموضة عشان أتجوز، ومين يوسف؟؟
_مدحت بحِنية:تعالي جمبي يا بنتي، هفهمك دلوقتي فى تار بين جدك عتمان وجد يوسف “إبراهيم” وكانوا الأول صُحاب وعِشرة عُمر وعايزين يحلّوا المشكلة الى بينهم من غير مشاكل ويرجعوا تاني زى الأول والحلّ إيه؟ الجواز وهو جوزاك أنتِ ويوسف

 

 

 

_سيلينا:بس يا بابي،
_مدحت:مبسش سيلينا، أنا عُمري ما أرمي بنتي، أنا عارفة يوسف راجل وقد كلمته وهيقدر يصونك غير أنه بيحبك يا بنتي ليه بقي المُعارفة بتاعتك دى
_سيلينا:أنا لمّا روحت إيطاليا نظرتي أتغيرت عايزة أحقق هدفي بابي وأكون فاشونيستا وإيطاليا بلد مامي وأساس الموضة هى وباريس
_مدحت:ممتك أتأقلمت على مصر وحبّتها جدًا ،حاولي أنتِ كمان تتأقلمي، أنتِ فى النهاية مصرية وبصي للجانب الكويس هتتجوزي حُبّْ طفولتك
_سيلينا: هحاول بابي، تصبح على خير
_مدحت:وأنتِ من أهله
&&&&&&&&&&&&&&&&&
_يوسف:وصلت للفبرك الصور؟
_عاصم:أه، وعلّمت عليه متخافش كدا كدا هيشل الصور
_يوسف بتحدي:كويس أوى
_عاصم:مبروك يا عريس
_يوسف:الله يبارك فيك
_عاصم بخبث:ما تشوفلي وحدة
قمر زى سيلينا كدا
_يوسف بغضب:ما تلم نفسك يا عم عشان مش أعلّم عليك وأسوى وشك بالأسفلت
_عاصم:أوعا، بتغير لأ دَ أنتَ واقع أوى
_يوسف:أطلع برا عكرتلي مزاجي
_عاصم:طيب سلام سلام
&&&&&&&&&&&&&
“باليل”
*يلا يا سيلينا ألبسي الفستان*
_سيلينا: حاضر يا مامي
*أنتَ الى جايبه طيب مش لابساه يا يوسف هتشوف هعمل إيه

 

 

 

لبست فستان تاني وملبستش طُرح كان جايب فستان مقفول وطرحة ، وسبت شعري مفرود وحطيت ميك اب خفيف
والكُل مستنيني صورت نفسي كذا صورة ونزلتها على الانستا بما أنّي فاشونيستا وبعدها نزلت*
_يوسف بدوبلوماسية:سيلينا ممكن نتكلم شويه
_سيلينا:خير؟؟
_يوسف:إيه المسخرة الى أنتِ لابساها دى؟؟، أطلعي ألقلعيه والبسي الى جبتهولك بسرعة
_سيلينا:بصفتك مين تتحكم فيَّا؟؟
_يوسف:خطيبك يا عُيوني، أنجزي بسرعة ،مش هتم الخطوبة إلاَّ لمّا تغيري
_عتمان:يلا يا بت مدحت فضحتينا بلبسك دَ
_مدحت:تلاقيها مشفتش فستانك يا يوسف هتطلع تغيره يا بني
_يوسف:ولا يهمك يا عمي، سيلينا أساسًا طالعة دلوقتى
_سيلينا بعِند:هو دَ أستايلي ومهنتي عاجبك عاجبك مش عاجبك فضها خلينا نخلص
_يوسف: يلا يا سيلينا وعديها على خير
_الأم:سيلينا، عشان خاطر باباكِ
*طلعت وأنا متنرفزة هيمشي كلامه علىّ، لبست بسرعة وأنا مضايقة*
&&&&&&&&&&&&&&&
_يوسف: الخطوبة عدّت على خير، وبلاش تتحديني يا سيلينا عشان هتخسري فى الأخر وأنتِ عارفة دَ
_سيلينا:عادى مش هخسر ولا حاجة أنا حياتي ليَّا بس
_يوسف:فى أحلامك حتَّي أحلامك دى مش هتحلميها وهتبقي مراتي
&&&&&&&&&&&&&&&&&
“الصبح”
لبست هوت شورت وتيشرت ونزلت أروح الكلية كنت هنزل صوري لاقيت حسابي على الأنستا أتقفل!
_يوسف:ايه الزفت دَ أطلعي بسرعة قبل ما أرتكب جريمة أنتِ هنا فى مصر أنسي إيطاليا
_سيلينا:أنا رايحة الجامعة، أنتَ بقي بتعمل ايه هنا
_يوسف بغضب دفين:يلا يا سيلينا وخلّى أيامك تعدّي على خير عشان مش أطلع يوسف القديم فكراه ولا تحبّي أفكرك بيه؟
_سيلينا:مش عايزة أيامنا دى ترجع تاني كفاية
*طلعت لأنّي بكره يوسف لمّا يتحول حقيقي بعمل كدا علشان أزهقه مني يمكن يسيبني*
_يوسف:أيوا، كدا وأعملي حسابك الكتب الكتاب أنهاردة وعايزك تلبسي طرحة
_سيلينا:امممم

 

 

 

_يوسف:دَ أخر كلام عندي
_سيلينا:تمام
*وصلنا الكلية والكُل سلم علىّ وكلهم فرحانين أخيرًا أتخطبنا إلاّ أنا مش فرحانة وعايزة أهرب على إيطاليا بحسه عالمي*
&&&&&&&&&&&&&&&&
_يوسف:طبعًا ممنوع تكلمي ولاد وهحاسبك على الى عملتيه فى إيطاليا ومبروك قفل حسابك أنستا عشان تنزلي صورك حلو
_سيلينا:تمام الى تشوفه
_يوسف:مالك مستسلمة ليه معقولة أقتنعتي عمومًا أشوفك أنهاردة يا قمر
&&&&&&&&&&&&&&&&&
“بالليل”
*لبست الى يوسف جابه ومحطتش ميك اب كانت مامي فرحانة أوى وبابي*
&&&&&&&&&&&&&&
_عتمان بفرحة:هى دى حفيدتي الى أفتخر بيها من لحمي ودمي
_إبراهيم:واضح يوسف أثر فيها
_يوسف:هنفضل نتكلم،خلينا نتوكل على اللّٰه
_سيلينا:بس أنا مش موافقة على الجوازة دى
_يوسف بصدمة:إيه

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية سيليا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *