روايات

رواية أنا الإعصار الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم اسراء هاشم

رواية أنا الإعصار الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم اسراء هاشم

رواية أنا الإعصار البارت الثاني والعشرون

رواية أنا الإعصار الجزء الثاني والعشرون

أنا الإعصار
أنا الإعصار

رواية أنا الإعصار الحلقة الثانية والعشرون

شادية بعد ما وقعتها مثلت انها كانت نازلة وشافتها بالمنظر ده ورحت مصرخه….. جه ياسين وعاصم وغرام وليث علي صوت صريخها واول ما ياسين شاف المنظر ده جري عليها وراح شايلها…. وعاصم اتصل بالدكتور يقولة وجريو بيها علي المستشفي…….
هناء كانت قلقانه….. وخايفه علي شيرين….
غرام بصدمه ماما…. ومستحملتش غرام وفقدت وعيها…. ووقعت علي الارض….
ليث جري عليها بسرعه وخوف…. شالها وحطها علي الكنبه في الصالون….. فقال ليث وهو بيفرك في ايد غرام….
ليث ماما هناء هاتي ازازة البرفات بتاعتي بسرعه…..
هناء…. راحت جابت البرفان بتاعها…. وادته لي ليث…. وبدا ليث يرشه علي غرام…. وكان قلقان عليها هو وهناء اوي…. وبعد وقت فاقت غرام…. فسمعت ليث بيقول….
ليث بلهفه حبيبتي…. حبيبتي انتي كويسه….
غرام بعد ما افتكرت منظر امها…. بدات تعيط وراحت اترمت في حضن ليث…. وقالت…
غرام بعياط ماما… ماما يا ليث…. ماما في المستشفي…
ليث اهدي يا حبيبتي دلوقتي احنا هنروح عشان نطمن عليها…..
هناء طب يلا نجهز نفسنا ونروح….
في المستشفي… كانت شيرين في اوضه العمليات والكل كان قلقان عليها…. ولكن كان في الي بيمثل القلق والخوف وهو بداخله ثعبان كله خبث وثعلب كله مكر…. وكان الشخص ده شادية وفريدة……
عاصم بيبص لفريدة وشاديه… وبيقول فسره مش مرتاح ليكم ولا من شركم…..
فريدة بتقول لشادية ادعي بقا انها تموت في العمليه لان شيرين لو فاقت ورجعت احنا هنتكشف…..
شادية متقلقيش الوقعه الي وقعتها من علي السلم شديدة عليها يعني صعب تعيش…. وحتي لو عاشت ومش ماتت…. نقتلها احنا قبل ما تفوق او ندخلها في غيبوبه….

 

 

 

فريدة بضحك ده انتي دماغك سم يا شادية….
شادية تلميذتك يا فريدة….
فريدة صحيح يا شاديه بس السم اللي ادتهلها مش ممكن الدكاترة يعرفو بده….
شادية متقلقيش يا فريدة…. السم ده من النوع الي مفعولة يشتغل لكن ميكنش ليه اثر في الدم…..
فريدة بس ده جبتيه منين…
شادية واحد اعرفه بقالي سنين…. طلبته منه نوع سم يكون كويس…. وادهولي وخد مليون جنيه…..
فريدة انتي بتقولي ايه…. مليون جنيه…. عشان سم….
شادية فريدة قولتلك السم ده نادر والراجل ده هو الي بيصنعه…..
نروح لشعاع كانت لسه هتخرج هي واوركيد لقو ادهم فوشهم ووراه الياس واكرم ويزن…..
ادهم شعاع…. بتتفاجئ شعاع بوجودة جري ادهم عليها وخدها لحضنه كانه لقي روحه…. كان خايف يخسرها….
دخلت شعاع حضن ادهم…. ادهم بيتكلم حبيبتي انتي بخير… اذوكي… في حاجه بتوجعك…. قوليلي عملو فيكي اية…..
شعاع بلطف حبيبي اهدا انا قدامك اهو كويسه وبخير كمان….
اما اوركيد كانت واقفه والياس واقف بيبصلها وفتحلها دراعته جريت اوركيد عليه حضنته….. وهو حضنها بقوة ومش مصدق انو كان ممكن يخسرها وبيشدد من حضنها…… اوركيد بتحضنه بقوة وبتعيط وبتخرج كل ما بداخلها والي حصل معاها طول هذا اليوم…… كانت بتعيط علي فراقها ليه وكانت تظن انها هتموت داخل هذا المكان الي كانت وحيده فيخ في الظلام……
الياس بيخرجها من حضنه بيبص لملامح وشها يتفحها بتمعن وبيسالها حبيبتي انتي بخير عملو فيكي حاجه طمنيني عليكي…….

 

 

اوركيد انا كويسه يا الياس كنت هموت في بعدك عني….
الياس انا الي كنت هموت في بعدك عني يا اوركيد لو كان حصلك حاجه….
ادهم كان لسه حاضن شعاع ومش قادر يخرج من حضنها وبعدها خرجها من حضنه بيبص لملامحه….. دب القلق والخوف جوة قلبه…. اتكلم ادهم ايه الي حصل فيكي ده وليه الدم ده بيخرج منك….. كانت شعاع مخبوطه في راسها ودراعها بيخرج دم وايديها من عند صوابعها مليانه دم….. وكانت دايخه……
اكرم هو ايه الي حصل معاكي يا شعاع…..
شعاع قعدوني الاول وبعدها احكي ليكم علي الي حصل….
شالها ادهم وقعدها علي الكرسي… واتكلم بحزن كده يا شعاع… بقي تروحي ويحصلك ده كله ومتقوليش ليا…. ليه تعملي كده لوحدك…. افرضي حصلك حاجه او كنت خسرتك….
شعاع ببتسامه متقلقش عليا… وياسيدي رجعتلك تاني اهو وقاعده علي قلبك…..
اكرم يا بنتي انتي ليكي نفس تهزري ده انتي لسه مضروبة….
شعاع بس ياض…. لولا ان الي ضربني كان واخدني علي خوانه مكنش حصل ده كله….
يزن بسخريه ضربك علي خوانه…. لا يا شيخه….
شعاع انت فكراني بهزر…. طب اسال اوركيد كان عامل ازاي الراجل….
اوركيد بصراحه ده كان عامل زي التور زي التور اي ده اكبر من التور كمان….
بيبص اكرم لراجل بيشوفو فةلارض ومش باين منو ملامح انتو بتتكلمو بجد انتي الي عملتي فيه كده…..
اوركيد ايوة هي الي عملت فيه كده….
ادهم ازاي ممكن تفهموني ايه الي حصل……

 

 

اوركيد بتبداء تحكيلهم الي حصل من اول دخول شعاع ليها لحد وصول الشباب……
الشباب واقفين مصدومين مش مصدقين انها عملت كدا وقدرت تضرب واحد بالحجم ده…..
يزن طب دلوقتي يا شعاع انتي خدرتيهم اكيد هيصحو ويدورو علي اوركيد ومش هيلاقوها وعرفو شكلك…. انتي كده هتكوني في خطر…….
شعاع متقلقش… ماهو المخدر الي ادتهلهم مش هيخليهم يفتكرو حاجه…. لانه مخدر عقار بينسي الشخص الي خده انه خده اصلا…..
اكرم بتفاجئ وده جبتيه منين….
شعاع بثقه عيب لما تسال الاعصار جبته منين…. وكمان يعني انا اتخرشم واضرب ودراعي يتخلع علي الفاضي بردو…
ادهم بخوف يعني انتي دلوقتي دراعك مخلوع….
شعاع ايوة الراجل ابن *****خلعهولي……
اوركيد طب احنا لازم نرجعه مكانه دلوقتي… ادهم راجعهولها بسرعه…..
ادهم اديني دىاعك يا شعاع… بس هيوجعك شوية….
شعاع اخل…. اااااااااااااااااااااااااااااه….. وكانت هذة الصرخه قوية وكبيرة من شعاع بسبب ادهم الي رجع ليها دراعها لمكانه…..
ادهم بنبرة قلقه شعاع… انتي كويسه…
شعاع بدموع مزيفه الراجل ده يا ادهم كان عاوز يعتدي عليا…. ولما ضربته جامد ضربني وخلع ليا دراعي وخبطني علي راسي….
ادهم بغضب وصراخ تنتي بتقولييييي ايه…. ازاي اتجرا ولمسك…… ازاي اصلا فكر انو يلمسك…..
شعاع بحزن مزيف…. معرفش يا ادهم…
ادهم انا هعرفه ازاي يتجرا ويعمل فيكي كده او يقرب منك…..
وكلهم واقفين بيبصو بصدمه لي ادهم وشعاع وعارفين ان ادهم مش هيرحم الراجل….
اكرم بيتكلم ادهم احنا لازم نمشي ونرجع المستشفي احنا سايبين لارين وماذن ونغم وعمار هناك….
شعاع اكرم معاه حق يلا نرجع بيقوم ادهم…. بيقطعها ادهم وهو بيشيلها وبيخرج بيها بكل برود وملامح وشه متبشرش بالخير….. وبيركبها عربيته وبيخرجو وراه الياس واوركيد ويزن واكرم…..

 

 

حطها ادهم فالعربيه وسابهم ودخل لراجل الي مرمي علي الارض….. وغضبه زاد اكتر اةل ما شافه وان عقله خيله ان الحيوان ده كان عاوز يلمس حبيبته…. فاقسم ادهم انه هيوريه الجحيم بعينيه ولا يطولة…. وهيدوقه غضب وهيجانه وعصبيت القيصر…. وفاق من تفكيرة علي صوت اكرم وهو بيقول…..
اكرم هو الراجل ده ماله ضخم كده ليه…. ده لو كان قتل شعاع او خدها كان دمرها……
ادهم بصراخ اكررررررم…. مش عاوز اسمع صوتك…. سكت اكرم لانه عارف ان ادهم مش في وعيه وان الغضب عماه….. وفي نفس اللحظه دخل عليهم ثلات عربيات ونزل منها رجاله وباين عليهم انهم حرس…. فاقرب واحد منهم ووقت قدام ادهم…. وقال….
الراجل اوامرك يا ادهم بيه…
ادهم حسام انا عاوزك انت والرجاله تاخده الحيوان ده وتفوقوه وتقولي عشان اجي…. فاهمني يا حسام….
حسام اوامرك يا باشا… احنا هنفرجه ازاي يلعب معاك….
ادهم بشر لا مش عاوز حد يقرب منه انا الي هوريه….
حسام ناخده علي المخزن بتاعك يا باشا….
ادهم لا يا حسام…. انت هتروح بيه علي الملحق الي فالقصر…. وعاوزك تربيه سامعني….
حسام سامعك يا ادهم بيه…. وامر حسام شخصين جم شالو الراجل وراحو بيه عالعربيه…
اكرم… ناوي علي ايه يا ادهم…
ادهم ناوي علي دمار وهلاك علي ال*******ده عشان فكر يلمس ممتلكات القيصر…. ومشي من قدامه وراح عربيته…
اكرم شكلك مش هتهدي يا ادهم غير ما تشفي غليلك وتطلع غضبك…..
في المستشفي عند لارين دخل عمار…. الاوضه شاف لارين نايمه علي الفراش ولسه فاقده الوعي…. راح ناحيته وخد الكرسي وقعد جنبها ومسك ايديها….
عمار انا اسف يا حبيبتي اسف علي الي عملته…. ارجوكي مش عاوزك تسبيني انا ممكن اموت لو ضيعتي من ايدي… وكمان انتي وعدتيني انك هتفضلي معايا…. خليكي جنبي يا لارين متسبنيش…. انا بحبك… بعشقك ومش هقدر اعيش من غيرك…. صدقيني مكنتش اقصد اعمل كده…. كل ما افتكر الي شوفته بتعصب وانا عارف انه كدب… بس صدقيني مقدرتش اتخيل…. وكان بيتكلم عمار معاها وهو بيعيط وموعه تنزل علي محبوبته…. ولكن اتفاجئ…. بصوت وهو يقول…..

 

 

لارين بتعب وانا بحبك ومسمحاك يا عمار…
عمار بفرحه لارين انتي كويسه… حبيبتي انتي فوقتي طب حاسه بوجع طب تعبانه… انادي الدكتور
لارين عماااار….
عمار يا عيون عمار….
لارين اهدا يا حبيبي انا كويسه دلوقتي متقلقش….
عمار بجد يعني انتي كويسه…
لارين ايوة يحبيبي متقلقش انا كويسه….
عمار انتي قولتي ايه….
لارين قولت كويسه…
عمار لا الي قبلها…
لارين بخجل حبيبي….
عمار وانتي حبيبتي وعمري وحياتي وقلبي وكل دنيتي…. لارين ارجوكي سامحيني… انا اسف…. والله غصب عني
لارين بمقاطعه عمار ارجوك متفكرنيش بالي حصل… وكويس انها جت علي اد كده… وانا مسمحاك……
عمار وهو بيحضنها اوعدك يا لارين اني مش هخلي دمعه تنزل من عيونك دي….
لارين وانا مصدقاك….يا عمار
ادهم بيكون سايق عربيته بيرن موبيله وبيكون المتصل غرام…
بيرد ادهم الووو…. غرام بعياط…. ادهم ماما…. ماما يا ادهم في المستشفي….
ادهم انتي بتقولي ايه…. امتي ده ومين الي قالك….
غرام احنا شوفنها واقعه يا ادهم وبابا خدها المستشفي واحنا رايحين ليها اهو…..
ادهم اقفلي انا جايلك….
ادهم بيسوق بسرعه كانه بيسابق الزمن…. شعاع بتساله ادهم مالك في ايه…..
ادهم بخوف امي يا شعاع امي في المستشفي….
شعاع بخضه ايه طب اهدا يا ادهم احنا هنروحلها….
داخل المستشفي وتحديد عند اوضه العمليات…. كان ياسين واقف خايف ومتوتر علي حاله مراته…. وعاصم وايهاب جنبه وبيواسه…. وهنا جه ادهم والباقي معاه….. جريو ناحيه عاصم وياسين….. فقال ادهم
ادهم بابا… عمي ايه الي حصل لماما…
ياسين بضياع مش عارف… مش عارف…. انا لقيتها مرميه في الارض وبتنزف دم كتير….
غرام بعياط بابا…. وجريت علي حضنه وفضلت تعيط….
الياس عمي عاصم… محدش خرج قال حاجه…
عاصم محدش خرج لسه…
هناء انشاء الله خير….

 

 

شعاع بصت ناحيه ياسين وازاي هو قلقان…. وغرام الي كانت بتعيط علي امها الي في العمليه جوة….. وادهم الي باين في عنيه الخوف والقلق علي امه ومش راضي يبين ضعفه قدام حد….. وجنبه الياس وهو بيحاول يطمنه….. ومامتها هناء الي رغم شيرين كانت بتعمله فيها….. لكن هي قاعده وماسكه المصحف وبتقرا منه وبتدعي ليها في سرها….. وهنا شعاع لحظت غياب فريدة وشاديه….
خرج الدكتور من اوضه العمليات…. فجري الكل ناحيته….
ياسين بلهفه طمني يا دكتور مراتي عامله ايه…
ادهم طمني يا دكتور حالتها بقت ايه….
الدكتور متقلقوش الحمد الحمدلله النزيف وقف وخيطنا الجرح الي في راسها وعندها شوية كدمات بسبب اثر الواقعه… وهي دلوقتي عدت مرحله الخطر……
غرام طب عاوزة اشوفها يا دكتور ينفع….
الدكتور هتشفوها متقلقوش…. بس بعد تلات ساعات…. عن اذنكم ومشي الدكتور بعد ما طمن الكل علي شيرين….

 

 

وهنا جه منصور… فقال منصور الدكتور قال ليكم ايه….
عاصم الحمد الله عدت مرحله الخطر وكمان تلات ساعات نقدر نشوفها….
شاديه بفرح مصطنع الحمد الله الحمد الله انها كويسه…
شعاع ببرود صحيح يا شادية كنتي فين انتي وفريدة….
شاديه بتوتر كنا برا فالعربيه مقدرناش نستحمل القاعده هنا…
شاديه ليث عاوزه اتكلم معاك..
شعاع ببرود واضح انك مفهمتيش لما قلت ليكي قبل كده…. قولتلك يا شاديه انسي ابنك لاني هربيه من جديد لو غلط…. فابقولك انسيه عشان زي ما انتي معرفتيش تربيه انا هربيه…..
شاديه بغضب وصوت عالي يعني ايه يابنت هنا هتمشي ابني علي كيفك…. وهنا قاطعتها شعاع بغضب خرس شاديه واتفاجئ الجميع بقوة شعاع…
شعاع اسمعي كويس…. صوتك ميعلاش عليا انتي فاهمه عشان لو عالي تاني هتصرف تصرف ميعجبكيش…. ثانيا ده مش الوقت ولا المكان الي يسمح اننا نتكلم فيه عن التفاهات بتاعتك دي….. انتي اكيد ملاحظه ان الي تعبانه دي تبقا اختك…. صح المفروض تكوني جنبها…. فانصيحه مني ليكي….. اتجنبيني لاني ممكن في لحظه اتعصب وانتي عرفاني مش بتحكم في عصبيتي…..
شاديه……

يتبع…

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *