روايات

رواية جواز باطل الفصل الثالث عشر 13 بقلم بلال علي

رواية جواز باطل الفصل الثالث عشر 13 بقلم بلال علي

رواية جواز باطل البارت الثالث عشر

رواية جواز باطل الجزء الثالث عشر

رواية جواز باطل
رواية جواز باطل

رواية جواز باطل الحلقة الثالثة عشر

سيف : مش أنتى عمتها والمفروض تكونى عارفة مكانها ؟!
تفيدة : دا لو كانت لسة آنسة وفبيتى .. إنما هى من مسؤوليتك والمفروض عارف هى فين !
.. سيف طبق زراعة : مش عارف والله يا تفيدة هانم ..
تفيدة طلعت نفس بغضب وقالت : .. يا ريتنى ما جوزتهالك !، كان المفروض أجوزها راجل !
سيف رفع ايدة بجنون و لكنة شاف مروة من بعيد جاية .. وعى ونزل ايدة وهو بيبص على مروة ..
تفيدة لفت وشها .. عيونها اتضيقت كأنها بتحاول تتعرف على مروة ..
تفيدة لسيف بعد ما عينيها وسعت : وكمان جايبلى بناات فالبيت ! يا عررة الرجاالة !
مروة لفت تفيدة وضربتها بالقلم .
مروة لسيف بضحكة صفرة : .. شايفاك مش قادر بس عايز ، فعملتوا بدالك ..
مروة : أسمعى يا ست أنتى لما تيجى تتكلمى مع دكتور سيف تحترمى نفسك وتهدى صوتك الى عامل زى البنبرت دة !؟ .. أنتى هتساوى نفسك بية ، متحلميش كدة انك تلمسية أو تقربى منة تانى !
تفيدة حاطة أيدها على خدها بألم وقالت بتحدى : مااشى يا حضرة الدكتور أما وريتك أنا هعمل أية مكنش أنا تفيدة بنت سيد الاخضر !

 

 

 

 

 

مشيت ومروة تفت على مكانها ودخلت البيت وهى بتقفل الباب وراها..
سيف : مكنس لة لزوم ضربها كدة .
مروة: عايزنى اشوفها بتقل منك واعمل نفسى مش سامعة .. عايزنى اهدى بعد الى سمعتة ؟!
سيف بيحرك ايدة بتعب ويتجة ناحية الكنبة ..
سيف ماشى ناحية الكنبة وبيقولها : .. قلقيتنى بمكالمتك حصل حاجة ؟
مروة قربت منة وحطت يدها على وشة : وحشتنى أوى فقولت اجى اشوفك .. أنت كويس يا بيبى ؟
سيف بيضحك بعدم اطمئنان : .. طبعا طول ما أنت موجودة
مروة : بطل تكسفنى بقاا .. عموما آاه أحنا لازم نسافر بكرة علشان فية شغل مهم المفروض هيتعمل ، بابى عايزنى معاة
سيف: هو انتى بتشتغلى مع باباكى ؟!
مروة : طبعاا .. أنا لازم همسك شركاتة لما اتخرج
سيف : شركات أية دى ؟
مروة : استيراد .. وبنتعامل مع كتير من شركات هنا بس مؤخرا حصل اتفاق غير رسمى مع شركة هنا للتصدير اللى هيوقع معانا العقد اسمة عمر الاورق إبن المستثمر باين
سيف عيونة وسعت : يعنى الشركتين هيبقوا موجودين بكرة ؟

 

 

 

 

 

مروة بتبص حواليها : أكيد .. هى نور فين أنا جبتلها شوكولاتة كتير
سيف بلغبطة : .. لا ، آه هى راحت مع جدتها الفترة دى على ما نرجع
مروة رفعت حاجبها : يا سيف أنا قولتلك ممكن نقعد هناك سنين ، أزاى هتسبها هنا كدة ؟!
سيف : متقلقيش هبقى أنزل أجبها قريب لو حصل فالاجازة بتاعتها.
مروة : طب والشوكولاتة دى مين هياكلها ؟!
سيف : هاتيها عندى فكرة ..
فى قصر عمر ونسمة ..
نسمة بتتقلب مش عارفة تنام ..
نسمة : اووووف ، أنا منى لله والله علشان بسمع كلام قلبى .. مكنش لازم انفعل واقولة كدة !؟
زمانة متضايق دلوقتى لما عرف أنى بحب سيف ، بس دة مش حقيقى أنا أصلا معرفش أزاى قولت كدة
بتحس بنفس بيخبط فرقبتها بتترعب وتقيد الاباجورة جنبها ..
نسمة بفزع : عمااار !!؟ بتعمل أية هنا ؟!
عمر : .. أنا فاوتضى ليكى حاجة عندى ؟
نسمة : مش وقت استعباط يا اخويا ! .. لف واخرج برة احسن والله الم الخدم كلهم وييجوا يصورا
عمر : هتفضحى نفسك ؟

 

 

 

 

 

نسمة : .. هغضى وشى نينينينى ، اخرج برة
عمر : جاى اقولك أن أبويا الله يسامحة اتفق مع شركة للاستيراد ف اسبانيا .. والمفروض أن العقد يتوقع بكرة ! لسة عارف دلوقتى فقولت اقولك
نسمة باستعباط : لية .. وأنا مالى ؟
عمر بلا مبالاة : شوفى أن كان ليكى حاجة خديها لأن احتمال نطول شوية ..
نسمة : هنسافر امتى ؟
عمر : أول طيارة هتبقى الفجر .. الافضل تجهزى حاجتك من دلوقتى
نسمة : طب ابعد شوية ول .. وبعدين انا كنت عايزة اقولك حاجة ..
عمر بيرفع حاجبة بمعنى اتفضلى
نسمة : أنا عايزة .. عايزة ، أنا بطنى وجعانى أوى !
عمر بيضم حواجبة بجهل وبعدها يرفع ايدة : فاااهمتت ! حاضر هبعت اجبهالك
نسمة بتمسك ايدة بكسوف شديد : لا أنا هنزل اجبها .. كنت عايزة فلوس بس
عمر : أنسى مش هتنزلى لوحدك دلوقتى .. هنزل معاكى
نسمة بتهز راسها بالموافقة ..

 

 

 

 

 

 

سيف : يلا تعالى .. كمان اسبوع ليلة رأس السنة فهتلاقى دلوقتى الناس والأطفال كتير فالشارع نوزع عليهم الشوكولاتة بدل ما تحمض
مروة وهى بتاكل وحدة : لسة بتتعب من السكر ؟ .. قولتلك بلاش سجاير يا دكتور !
سيف : أية العلاقة ؟
مروة : كلهم بيضروك وارجع اشيل الهم أنا ! .. وبعدين مش هتودى لنور ؟
سيف : نور فالاسماعلية .. جدتها راحت للبيت القديم أنا قولتلها تروح هناك
مروة : علشان الولية الى كانت بتزعق من شوية دى ..
سيف بيلم باقى الشوكولاتة : .. آه شقة حماتى فنفس العمارة ، بطلى أكل شوكولاتة !
مروة بدلع : لية هتخن يعنى ، مش هعجبك ؟
سيف بابتسامة : محدش يقول للنعمة لا ..
بعد شوية فالشارع .. سيف ومروة بيوزعوا الشوكلاتة وفجأة
عمر بسخرية : شايفة جوزك الحنين واقف مع مين دلوقتى !؟
نسمة : …..

يتبع..

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *