روايات

رواية الأخت الكبيرة الفصل الخامس 5 بقلم نور محمود

رواية الأخت الكبيرة الفصل الخامس 5 بقلم نور محمود

رواية الأخت الكبيرة البارت الخامس

رواية الأخت الكبيرة الجزء الخامس

الأخت الكبيرة

رواية الأخت الكبيرة الحلقة الخامسة

بدأت تجهيزات نقل سارة للبيت و ركبت عربية الاسعاف ووالدها معها ووالدتها ويارا في سيارة اخرى خلفهم وفجأة سمع صوت انفجا’ر كبير كان صوت انفجا’ر سيارة الاسعاف توقفت سيارة التي بها سامية وابنتها ونزلت سامية بسرعة
سامية بصرا’خ : خااااااالد …..ساااااارة
يارا : بابااااااااااا
كانت النا’ ر متو’هجة بشدة والناس تمنع سامية ويارا من الاقتراب منها
علي الجانب الاخر من الطريق كان يقف اشرف ينظر للنا’ر وقدميه غير قادر على تحريكها فجلس ارضا بزهول
سامية ببكاء وصرا’خ : بنتييييييي ….لااااااا …..خاااااااالد
وقعت مغشي عليها
يارا ببكاء: ماماااا فوقي ماما
نقلت للمشفى ورافقتها يارا التي كانت تجلس في الطرق تبكي بصمت
بتعيطي ليه
نظرت لاعلى بزهول ثم ا’نتفضت ووقعت ارضا
خالد : اهدي متخفيش
يارا : بابا ؟ازاي انت عايش ؟
خالد : انا ما كنتش في العربية انا روحت في عربية تانية كنت عارف ان في حاجة هتحصل
يارا : سارة …سارة فين ؟
خالد : سارة في البيت وكويسة
احضتنه يارا بقوة وقالت ببكاء : الحمد لله انكوا بخير انا خوفت عليكم اوووي وماما …ماما اغمى عليها مقدرتش تتحمل فكرة انها خسرتكوا
خالد طبطب عليها بحنان: طب كفاية عياط احنا كويسين وماما هتكون كويسة …يالا روحي اقعدي مع سارة عشان متبقاش وحدها وانا هجيب ماما واجي
يارا مسحت دموعها : حاضر
دخل خالد غرفة سامية فوجدها بدأت تستعيد الوعي
خالد : سامية حبيبتي عامله ايه دلوقتي

 

 

 

ساميةبدموع : اه …انا كويسة بس حلمت حلمت حلم وحش اوووي ليك انت وسارة
خالد : ده مش حلم ده حقيقة
سامية بدموع : قصدك ايه ….ازاي انت هنا اذاكان حقيقة
خالد : قومي بس نروح وبعدين افهمك انا سألت الدكتور قال ممكن تخرجي
سامية وهي تقوم : يلا ….سارة ؟!!!….سارة فين …هي كويسة ؟
خالد : هي كويسة متخفيش
سامية : طب خدني ليها
هخالد : تعالي
ساميه : يلا
عادت يارا للمنزل فوجدت مراد وصديقة احمد يجلسون في الصالون
يارا : انتوا مين ..وايه اللي جابكم هنا ؟ انتوا جايين تقت”لوا سارة صح ؟
مراد : اسمعي يا انسة
يارا : اسمع ايه اتفضلوا اطلعوا برة بدل ما اطلب ليكوا الامن
احمد : امن ايه بس احنا هنا بامر من ….
يارا بشهقة : اكيد بامر من واحد مجر’م عايزين تخل’صوا عليها عشان هي بتخر’ب شغلكوا و….
احمد بصوت عالي : ما تخر’صي بقا ادينا فرصة نتكلم
يارا بخو’ف: حاضر
احمد : احنا هنا بمعرفة باباكي وهو اللي طلب مننا نفضل هنا لحد ما هو يجيب مامتك من المستشفى
يارا : احم ….وانا ايه ياكدلي انك مش بتتضحك عليا
احمد: ممكن تكلمي باباكي وهو يقولك
خالد : انا اهو تكلمني ليه
مراد : مفيش حاجة بس الانسة فكرت اننا جايين نقت’ل سارة
خالد : معلش يارا بتحب سارة جدا وبتخاف عليها
مراد : حصل خير
سامية : انا مش فاهمة حاجة مين دول ؟
خالد: ده يا ستي الاستاذ مراد وده الاستاذ احمد صحبه هما اللي اقترحوا عليا اني اجيب سارة هنا في عربية غير عربية الاسعاف انا كنت فاكر ان عربيات الحراسة الكتيرة ممكن تحمينا بس طلع عندهم حق في حد كان حاطت قنب’لة في العربية اللي سارة المفروض تكون فيها يعني لولاهم كان زمان انا وسارة في عداد المو’تى
سامية : بعد الشر عليكم ….احنا متشكرين اوي يا ولاد
مراد : لا شكر على واجب بعد اذنكم احنا لازم نمشي
خالد : خليك اتعشى معانا يا استاذ مراد انت معايا من الصبح واكيد ما اكلتش حاجة لا انت ولا استاذ احمد
مراد : اولا انا زي ابنك يعني بلاش استاذ خليها مراد بس ثانيا انا مضطر امشي عندي شغل
سامية : طب اتعشى وامشي على طول مش هنأخرك
مراد : مرة تانية ان شاءالله بعد اذنكم
خالد: اتفضل
خرج احمد ومراد
احمد : اما. البت يارا دي فظيعة ما بتفصلش
مراد : بس دمها خفيف والله ومعذورة بردوا اول مرة تشوفنا
في غرفة سارة
احد الاطباء (عمر ) : كدا كل حاجة تمام
الممرضة (رحمة) : فعلا كل الاجهزة اتركبت والحالة مستقرة
عمر : طب همشي انا ولو حاجة حصلت كلميني
رحمة : تمام
عمر : ايه يا دكتور عامر مش هتروح
عامر : اه هستنى شوية لما اتأكد ان كل حاجة تمام وامشي
عمر : اللي يريحك انا ماشي سلام
عامر : سلام
خرج عمر
رحمة : بعد اذنك يا دكتور في ادوية ناقصة هروح اجيبها
عامر : اتفضلي
خرجت رحمة فانزل عامر الكمامة التي كان يرتديها منذ ان دخل الغرفة( وظهر نفس الشخص الذي يريد ان يق’تل سارة هو ويمنع اي حد من قت’لها )
عامر بخبث : اخيرا : شوفتك مش قادرة تتحركي بس تصدقي بردوا منظرك ده مش شافي غلي’لي منك …انا عارف. ايه اللي هيخل’ص طا’ري منك …اغلى حد عندك عيلتك وبالاخص اختك ….اوعدك انها بكرة تكون جنبك على نفس السرير ده ان ما’تتش خالص وبعدها مامتك واكيد باباكي فقومي بسرعة عشان دورك لسه مجاش

 

 

 

دخلت رحمة فلبس الكمامة بسرعة
عامر : الحالة مستقرة انا ماشي وهاجي بكرة
رحمة : خالد بية مجهز لحضرتك اوضة في نفس الدور قال محدش هيمشي غير لما تفوق
عامر بخبث : وماله نفضل هنا فين اوضتي
رحمة : اخر الطرقة جنب اوضة دكتور عمر
عامر : ماشي
خرج عامر وجلست رحمة بجوار سارة تتابع الأجهزة فشعرت بحركة غريبة في السرير فنظرت لسارة فوجدتها تستعيد الوعي فركضت بسرعة لمناداة عمر وعامر
الذي حضروا بسرعة
بعد نصف ساعة حضر فيها كل من في المنزل خرج عمر من الغرفة
خالد : طمني يا دكتور هي كويسة
عمر : انا بجد مش مصدق دي اسرع حد يفوق من الغيبوبة
خالد بفرحة : قصدك انها فاقت
عمر : ايوا فاقت وصحتها كويسة جدا واظن كدا مفيش داعي لوجودنا
خالد : طب نقدر نشوفها
عمر : اتفصلوا
دخلوا بسرعة
خالد : حمد الله على السلامه قلقتينا عليكي
سارة : الله يسلمك المهمة نجحت؟
خالد : نجحت ما تخافيش
سامية : انتي في ايه ولا في ايه
سارة : انا في كل حاجة يا ماما …المهم انتوا كويسين
يارا : انتي اللي تعبانة مش احنا
سارة : فعلا
خالد: يلا يا جماعة نطلع خليها ترتاح
سارة : بابا ..انا جيت هنا ازاي المفروض اكون في المستشفى
قص لها خالد ما حدث وكيف اضطر ان يحضرها للمنزل
خالد : ياريتني جيبتك البيت من بدري ده بقالك كام ساعة بس وفوقتي
سارة : انا كنت حاسة بكل ده كان زي الحلم
نظر خالد لعامر : ازاي يحصل كدا يا دكتور
عامر بتوتر : هو يعني ….هي
عمر : هي كانت في غيبوبة ارادية وبالتالي قادرة تحس باللي بيحصل حواليها لكن العقل رافض انه يشارك في اي حاجة
عامر في نفسه : اكيد سمعتني وانا بتكلم عشان كدا فاقت
سارة : هو انا بقالي كام يوم في الغيبوبة
خالد : بقالك خمس ايام
سارة : ياااه كل ده
خالد: المهم انك فوقتي بالسلامة يالا ارتاحي دلوقتي وبكرة لينا قعدة سوا

 

 

 

في فيلا اللواء سيد ضر’ب الكأس الذي بيده بقو’ة في الارض وقال بصوت مرتفع: يعني ايه لسه عايشة …. ما انا لو مشغل معايا رجا’لة كان زمانها ما’تت من زمان
علي : والله يا باشا احنا كل اللي قولتلنا عليه حتى بعد ما عرفنا انها كانت في عربية غير اللي احنا ف’جرناها حاولنا نه’جم على بيتها نمو’تها هناك بس ظهر رجا”لة في طريقنا ومن’عونا
سيد : انتوا اغبية ازاي تتصرفوا من دماغكوا انتوا لو اتقفشتوا كنت هروح في داهية
علي : اسفين يا بيه بس حاولنا نخل’صك منها باي طريقة
سيد : انا هديكوا اخر فرصة
علي : تحت امرك يا باشا
سيد : بكرة هتروح تعمل ****

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *