روايات

رواية جواز باطل الفصل الخامس عشر 15 بقلم بلال علي

رواية جواز باطل الفصل الخامس عشر 15 بقلم بلال علي

رواية جواز باطل البارت الخامس عشر

رواية جواز باطل الجزء الخامس عشر

رواية جواز باطل
رواية جواز باطل

رواية جواز باطل الحلقة الخامسة عشر

أدهم : انسااة نسمةة ؟! .. بتعملى اية هنا فالوقت دة ؟
نسمة بفزع بعدت عن حضن عمر بعد ما استوعبت الى حصل وقالت : حضرة الظابط ؟ .. أنا
عمر قبل ما كمل : واحدة بتتمشى مع جوزها بليل .. هما نزلوها فى الحوادث ولا أية ؟
أدهم : جووزهاا ؟!
عمر : حضرتك مستغرب لية ؟! شايفنى مش لايق بيها ..
أدهم فى محاولة لضبط كلامة : أبدا ، كانت مفاجأة بس مش اكتر .. حضرتك ابن عمة نسمة بقى على كدة ؟ ..
عمر : آه .. ابن عمتها
أدهم : كويس ان الأمور رجعت لمجاريها بعد ما الآنسة احمم متاسف المدام جاتلى وطلبت منى سكن لأنها كانت وحيدة ومكسورة .. ومحدش حاسس بيها
عمر بيجز على سنانة : .. متشكر جدا لحضرتك ، كان فية مشاكل ما بينا بس خلصت دلوقتى ..
أدهم : طبعا أنا يهمنى مساعدة الناس .. وأنهم يبقوا مبسوطين ومستقرين .
عمر : عن أذنك
نسمة تنظر لادهم الذى بالغ فى الكلام .. ثم ترمى الورقة الذى أعطاها لها سيف بجوار قدمة بعد أن يشدها عمر من يدها ليركبوا فالسيارة متجوهين للمنزل ..
مروة : اخيرا خلصنا .. نروح بقى علشان أنا عايزة انااام .. ادعى بس نلحق معاد الطيارة
سيف ماشى جنب مروة .. : متقلقيش أنا متعود أصحى بدرى و هبقى اتصل عليكى
مروة باستغراب : تتصل لية ؟
سيف بعفوية : علشان نلحق معاد الطيارة
مروة بسخرية: أهه .. أنت عايزنى اروح دلوقتى لوحدى وابات كمان لوحدى كدة ولسة الصبح هعدى عليك ونروح المطار .. انسى أنا هبات النهاردة فاوضة نور !
سيف : بس هدومك و
مروة : هقولهم يجهزوها ويبعتوها عل المطار الفجر ..
سيف ابتلع ريقة .. : بس مش هينفع يا مروة

 

 

 

مروة : سيف أنت بتكلم واحدة كبيرة ناضجة بنت من اغنى بنات رجال الأعمال فاسبانيا فمتقلقش أوى كدة يعنى مش هتجاوز حدودى معاك ..
سيف : أنا فعلا ممكن اكون بالغت شوية فرد فعلى .. أنا متأسف
مروة مش بترد ..
عند عمر ونسمة
عمر سايق العربية ومتضايق
نسمة : طب أنت متضايق لية دلوقتى ؟!
عمر : مش شايفة ال***بيقول اية ؟! أنا هسالك سؤال أنتى جيتى وقولتى أنك محتاجة حاجة واناا قولت لااا ؟!
نسمة بخوف : ا ا . ل لا
عمر : طب تروحى تشتكى للغريب لية ؟!
نسمة : على أساس انك كنت هتسمعنى ساعتها و هتعاملنى كأنى بنت خالك ؟! خلينى أقولك مكنتش هتعمل يا عمر أنت اتحمشت بس لما حسيت أن ممكن اضيع من ايددك لما جاتلك خبرية أنى طالعة شقة غريبة .. تقدر تقولى أية ألى دار فدماغك ساعتها ؟! عمرك ما وثقت فيا .. يبقى تطلب منى ازاى أنى اوثق فيك ؟!
عمر : كل دا شايلاه .. كل دة على اية ؟! لأنى خايف عليكى وايوة أنا قلقان احسن تضيعى من أيدى لأنى بحبك ولو حبيتى توصفية بهوس أيوة أنا مهووس بيكى .. أنا بعشقك يا نسمة !
نسمة : حااااسبب
عمر ضغط عالفرامل ف آخر لحظة على بعد سنتى واحد من غزالة كانت بتعدى الطريق ..
عمر بخوف حاوط وش نسمة بايدة : أنتى كويسة ؟
نسمة عنيها اتملت دموع من كلام عمر .. هزت راسها بالايجاب ..
الغزالة مشيت وعمر خلع الحزام ونزل بص حوالية ..
عمر : الواضح أنى دخلت تفريعة غلط .. إلى ممشينا من الطريق المقطوع دة ؟!
نسمة نزلت جنب عمر .. : انتى بجد بتحبنى كدة ؟
عمر بصلها باستغراب : متأكدة أنك كويسة ؟
نسمة : متأكد أنك بتحبنى لدرجة العشق ؟!
عمر حط ايدة على اورتها وقالها بتأكيد : أنتى زى بنتى يا نسمة .. أنا الى مربيكى نسيتى ؟! وأنا كأب استحالة اشوفك بتتسحبى من أيدى كدة وأنا ساكت .. اية شايفانى سفن أب أنا ؟!
نسمة ضحكت .. بس جمدت وشها ومسكت فايد عمر : طب لية مش عايز تقولى الحقيقة ؟ .. أنت شغال فاامخدرات يا عمر ؟

 

 

 

عمر بعد أيدها ونفخ : .. عايزة تعرفى لية .. عندك مكان تانى تروحية بعد ما تعرفى أن فلوسى حرام ؟ هترجعى تانى لطلقيك إلى بقا ماشى مع طالبة عندة ؟ .. آه صح مانتى بتحبية واستحالة تفكرى فيا ؟!
نسمة : أنا بقول كدة لأنى خايفة عليك وعايزة انقذك من ورطة .. صارحنى يا عمر !؟
عمر قبل ما يتكلم .. سمعوا صوت ضرب نار قريب
نسمة اترعبت وجريت فحضن عمر دفست وشها فية .. انما عمر بص اتجاة مصدر الصوت بخوف ..
عمر : متقلقيش ..دا تلاقيها شجرة وقعت أو ،،، ناس بتصطاد
نسمة : مين الى هيصطاد دلوقتى !!؟ ممكن يكونوا ناس بيراقبوك وعايزين يخلصوا علينا .. عمر أنت خدت بضاعة عصابة تانية ؟؟!!
عمر : يا شييخة اتنيلىى بقاا وشيلى الفكرة دى من دماغك شوية مش وقتة !
بيقترب من مصدر الصوت .. أكثر فاكثر
عمر همس لنسمة : سامعة حاجة ؟
نسمة : تؤ .. تفتكر مين ، فية حد قتل حد هنا ؟!!
يقتربوا اكثر وعمر بيقيد فلاش الفون بتاعة الى قرب يفصل .. مكنس متوقع أن المشوار هيطول كدة ! …
لحد ما يوصلوا لساحة فاضية .. بيحيطها الشجر من كل جنب .
عمر ضرب بالفلاش فكل مكان وسط هدوء تام .. وفجأة نسمة صرخت .. لما عمر سلط الفلاش عالارض
نسمة : جثاااااة .. دااا مييييييتتت !!!!!
عمر حط ايدية على بقها وهو باصص بصدمة عالجثة .. :اسكتى خالص.. اصبرى هنشوفة ميت ولا أية ! ..
بيقرب اكتر .. وتتسع عيونة عندما يرى شعار شركتة مربوط على بذلة الجثة ..
يضرب الفلاش على رأسة .. : ع ، عونى !!!!! نسمة دا شغال عندى فالشركة و ..

 

 

 

حد بيخبطة على رأسة من ورا بعصاية جامدة وشخص تانى بيخدر نسمة بمنديل وهى شايفة عمر بيقع قدامها .. نزل من عيونها دموع بحرقة وذعر حقيقى على عمر وعلى حالها وفدماغها ألف سؤال .. أمهم احنا هيحصل فينا أى ؟!
على صعيد آخر عند مروة وسيف ..
مروة واقفة فالمطبخ بتحضر العشا ..
مروة : أنا هحضرلك عشا رومانسى خالص يا سيف .. ثم تضع فى طبق الحساء الخاص بسيف حبة بخبث
سيف طالع من الحمام بينشف شعرة .. : بتعملى اية ؟
مروة بتبتسم وبتجرى على سيف تشدة من ايدة
مروة : شايف أنا عملت أية ؟! أول مرة اجرب اطبخ لحد بالحب دة ،، أية رايك ؟!
سيف بإعجاب حقيقى ولكن كل تفكيرة رايح على نسمة وادهم الى شافه واقف معاهم : دا تحفة … انتى حضرتى دا ؟
مروة تبتسم : دا عشانك أنت بس يا يحبيبى ..

يتبع..

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *