روايات

رواية حب من أول نظرة الفصل السادس والعشرون 26 بقلم دينا محمود

رواية حب من أول نظرة الفصل السادس والعشرون 26 بقلم دينا محمود

رواية حب من أول نظرة البارت السادس والعشرون

رواية حب من أول نظرة الجزء السادس والعشرون

حب من أول نظرة
حب من أول نظرة

رواية حب من أول نظرة الحلقة السادسة والعشرون

في الشركه
ادم كان قاعد علي كورسيه وشارد في حياته مع حوريته وياتري اي هي المفاجاه الحور هتقولها عليها بس قطع شروده دخول يارا والسكرتيره وراها وتكلمها بغضب
السكرتيره بزعيق:مينفعش كده يا انسه
ادم اول م بص لل بنت ولقها يارا قال
ادم بغضب: في اي ياهند
هند:مستر ادم قولتلها انها مينفعش تدخل غير اما يكون في معاد بس مسمعتش الكلام ودخلت ب الشكل ده
ادم: ماشي روحي انتي ياهند….هند هزت راسها ب الموافقه وخرجت وقفلت الباب ورها
ادم وهو بيبص ل يارا بغضب:اي الجابك هنا مش قولتلك ان مش عايز اشوف وشك في اي مكان
يارا بتقرب منها وقالت
يارا بمياعه ودلع: جيت عشان وحشتني اوي
ادم بنفذ صبر:يارا يلا قوليلي اي الحابك هنا
يارا قربت منه اكتر ولفت كرسيه نحيتها وقعدت علي رجليه ولفت اديها حولين رقبته وقالت
يارا بمياعه: بحبك يا ادم
ادم كان مدهوش من أفعالها وقال
ادم بغضب: ابعدي ع…..
قطع كلامه فتح الباب ادم بص لقي حور واقفه مصدومه وفاتحه عنيها علي وسعها وبتبص عليهم
ادم اتصدم وبعد عن يارا وقام راح ا حور بسرعه وحوط وشها بين اديه وقال
ادم:حور ارجوكي اوعي تصدقي الحصل انتي عارفه اني بحبك انتي بس ارجوكي اوعي تفهمي غلط
حور بعياط:………….

 

 

ادم:حوووور ارجوكي ردي عليا
حور بعياط وبرود: طلقني يا ادم……
حور خرجت وسابت ادم واقف مصدوم ومش عارف يعمل اي هي دلوقتي طلبت الطلاق عايزه تنفصل عني حوريته عايزه تبعد عنه ادم راح وراها بسرعه ويارا كانت واقفه بتبتسم بخبث ومبسوطه ان خطتها نجحت
ادم راح بسرعه الفيلا وطلع ؤضتها ملقهاش ف دور عليها في الفيلا كلها بردؤ ملقهاش بس قاطعه اشعار من تلفونه يعلن ان رساله وصلت
ادم فتح الرساله وبعد م قرئها وقف مصدوم ودموعه نزلت منه
الرساله(ادم طلقني أنا مش عايزه اكمل معاك اكتر من كده …واسفه ان حبيتك ووثقت فيك وسلمت نفسي ليك ومضورش عليا عشان مش هتلقيني وارجوك ابعد عني عشان مش عايزاك في حياتي ومش عايزه اكمل حياتي مع انسان خاين ….خاني مع واحده اهانتني ادم الكل وكسر صقتي فيا )
ادم رجليه مكنتش شايله ف قعد بركبه علي الارض وفضل يعايط وحاول ان يتصل بيها بس لقي تلفونها معلق ……اتصل ب الحرص وقلهم يضوره عليها في المطار ومحطاط القطر والاتوبيساات وقفل معاهم وقام ركب عربيته بسرعه وفضل يضور عليها في الشوارع ذي المجنون لحد الصبح وبعد م فقد الأمل ان يلقاها راح الفيلا وطلع أخد حمام بارد وكانت دموعه بتنزل منه وهو بيستحمه وخرج لبس لبسه وراح بسرعه المطار عشان صديقه شغال هناك بس خاب ظنه وملقااش حاجه عنها ف رن علي الحرس وسالهم لو عرفه حاجه عنها بس اجبتهم انهم ميعرفوش حاجه ومش لقينها في اي مكان…….
ادم مكنش عارف يروح فين او يعمل اي ف راح بسرعه لصحب عمره ملوش حد غيره
ادم راح ل عمرو وكانت الساعه 9الصبح
شوايه وآدم وصل عند عمرو وخبط الباب
عمرو بنعس وهو بيفتح الباب:مين جي في الوقت ده
ادم:………….
عمرو بصدمه:ادم…ف.. ف في الوقت ده مالك وعايز اي
ادم بالم: سبتني من غير متسمعني ياعمرو
عمرو بأستغراب:ادم انا مش فاهم حاجه طيب ادخل ونتكلم جوه …..
عمرو وآدم دخله وقعده علي الكنبه …
عمرو:مين هي السبتك يا ادم
ادم بالم وحزن:حور سبتني بعد ما خلتني احبها بعد ما خلتني بعشقها بعد م خلتني مقدرش من غيرها سبتني وهي حامل في ابني او بنتي ياعمرو ….ادم انفجر من في البكاء وعمرو ضمه لي وقال
عمرو بحزن علي حاله صحبه:اهدى ياراجل حور بتحبك واكيد مش هتبعد عنك ممكن تكون زعلانه شوايه بس شوايه وهتهدا وتكون كويسه وترجع بس انا مش عارف اي الحصل
ادم بعد شوايه عن عمرو بعد ما هدي وقال وهو دموعه بتنزل من عنيها
ادم:احكيلك كل حاجه………………..وحكه ادم كب حاجه لعمرو
عمرو بصدمه: ااايه….ممكن يكون في حد ب الشكل ده
ادم بعياط وحزن: انا ضورت عليها في كل الأماكن في المستشفيات والمطار ومحطاط القطار اي مكان يخطر علي بالك ممكن تكون فيا بس مش لقيها انا مش عارف اعمل اي انا خايف عليها اوي حور حامل والحمل بيتعبها اوي اما بتزعل اوي تعمل مجهود
عمرو:اهدي اكيد هتكون كويسين
_____________________

 

 

بقلمي دينا محمود
حزر كانت راكبه في تاكسي اجره رايحه الإسكندرية ومرحتش ب القطار عشان عارفه ان اكيد ادم هيدور عليها عشان كده راحت ب تكسي ل بيت صحبتها
حور كانت تعرفها اما راحت اسكندريه رحله تبع مدرستها وتعرفت عليها هناك وصاحبتها عطيتها عنوانها وقالت لها لو جات تاني اسكندريه لازم تزورها
حور طول الطريق كانت بتفتكر ايامها مع ادم وانه مكنش بيسيبها لحظه واحده وأما كان بيروح الشركه ل حاجه ضروريه كان بيسيب معاها ممرضه وكان بيتصل بيها كل دقيقه وكل ثانيه وإزاي كان بيسهر جابنها اما بتكون عيانه ومكنش بينام غير اما تنام …..وافتكرت اما شفته اما كان قاعد ويارا في حضنه وكان خلاص ههيبوسه بعض
حور افتكرت كده وغمضت عنيها ودموعها نزلت بغزاره وهي مش مصداقه ان ادم الشخص الحبته وعشقته خانها
بس قطع شروده السواق وهو بيقول لها انهم وصله
حور نزلت من العربيه واعطته حسابه وبعدين دخلت العمره الساكنه فيها صحبتها (هناء)وطلعت لحد ما وصلت عند الشقه بتعتها وخبطت علي الباب واستنت لحد م فتحت الباب
هناء بصدمه: حور؟
حور بتعب:هناء الحقيني ارجوكي…….
حور قالت كده ووقعه اغمي عليها وبتنزف ف هناء اتصدمت من شكلها
هناء بصريخ:اسررررر اسرررررر
أسر راح ليها بسرعه وهو قلقان جدا
أسر: في اي…..بس اتصدم من شكل حور وقال
أسر بصدمه: هناء مين دي
هناء بعياط: ده وقته تسألني مين دي وتسيبها تموت يلا شيلها معايا ننقلها المستشفي يلا
أسر شالها ونزل بسرعه وهناء نزلت ورا وراحه المستشفي بسرعه واول م وصلوا اخدوها علي الترول ودخله بيها علي ؤضه العمليات
حور وهي داخله ؤضه العمليات كانت شبه صاحيه مسكت ايد هناء وقالت
حور بضعف وتعب:خليهم ينقذو ابني ارجوكي….وبعدين دخلوه ؤضه العمليات
وهناء فضلت تعياط كتير بعد ما سمعت كلام حور وراحت ل أسى اخوها وترمت في حضنه وأسر ضمها لي وفضل يطبطب عليها
أسر بهدوء: اهدي ياهناء اهدي واكيد هتكون كويسه اهدي
هناء:حور حامل وقلتلي انا اخليهم ينقظه ابنها يا أسر……مش عايزه اخصر صحبتي يا أسر
أسر: اهدي يا هناء وكل حاجه هتكون تمام…يلا تعالي اقعدي …
أسر أخد هناء وقعده أدام ؤضه العمليات…….
أسر: يلا قوليلي مين البنت دي
هناء:حور تبقا……..

 

 

فلاش بااااااك
حور:استني
هناء باستغراب: انتي بتكلميني انا؟
حور بابتسامه: اه محفظتك وقعت منك وانتي مش واخده بالك وانا لقيتها ونديت عليكي عشان اديهالك
هناء بابتسامه: شكرا مش عارفه من غيرك كنت عملت اي
حور:متقولش كده لي حد مكاني كان عمل كده
هناء مدت اديها ل حور وقالت:انا هناء
حور مدت ايدها بابتسامه وقالت:وانا حور
هناء بابتسامه: حور..اسم علي مسمي انتي فعلا حور
حور بكسوف: شكرا
هناء:هو انتي من اسكندريه؟
حور:لاء انا جيت رحله تبع مدرستي ونرجع بكره الصبح
هناء كتبت حاجه ل حور وقالت
هناء بابتسامه:ده عنواني ارجوكي لو جيتي اسكندريه مره تانيه لازم تزوريني
حور:اكيد ده شيء يشرفني
هناء حضنت حور وقالت
هناء بابتسامه: انا مبسوطه بمعرفتك
حور بابتسامه: انا اسعد …….بس سمعت صحبها بيناده عليها ف قالت
حور:لازم امشي يا هناء واكيد هنتقابل مره تانيه……..
هناء بابتسامه: اكيد مع السلامه
حور:سلام
بااااااااااك
أسر كان هيتكلم بس قاطعه خروج الدكتور ..
الدكتور بابتسامه: الحمدلله ان جبتوها في الوقت المناسب لو كنته اتاخرته مكنت عارف اي الممكن يحصل
هناء بقلق: ارجوك يادكتور هي كويسه والطفل كويس
الدكتور:متقلقيش هي كويسه وابنها كمان كويس هي دلوقتي هتتنقل ل ؤضه عاديه وهتفوق من البنج بعد ساعه
هناء:شكرا يا دكتور…..بعد ما الدكتور مشي
أسر: هناء روحي وخليكي جنبها وانا هروح اشوف مصريف المستشفي
هناء:ماشي ….. هناء سألت علي ؤضه حور وبعدين رحتلها وقعدت جنبها……
في الوقت ده حور كانت بتحلم………
حور فتحت عنيها لقت نفسها في مكان كله زهور وأشجار بس ال لفت نظرها وجود ولدتها (ذينب)..حور جريت عليها بسرعه وحضنتها وفضلت تبكي في حضنها
حور بعياط: ارجوكي خديني معاكي متسبنيش هنا ارجوكي العالم ده قاسي قاسي اوي وانا مش قادره استحمل اكتر من كده
ذينب اتكلمت بهدوء وبطبطب علي ظهرها:اهدي ياحور مينفعش تاجي معايا لازم تكوني مع ادم وندا وعمرو وطفلك الجاي
حزر بعياط:ادم خاني يا امي خاني وكسرني وكسر ثقتي فيا

 

 

بقلمي دينا محمود
ذينب بعدت عنها شوايه وقالت
ذينب:حور ادم بيحبك بيحبك او..مش:فاكره عمل اي عشانك اما كنتي في بدايت حملك مكنش بيسيبك لحظه فاكره انتي لسه ادمك مشوار طويل ياحبيبتي…………..وبعدين حطت اديها علي بطنها حور وقالت
ذينب:وكمان متنسيش انا ال في بطنك ده ثمره حبك انتي وآدم ..اوعي تموتي الزهره دي قبل م تنمو
حور:بس انا مبقاش عندي طاقه يااني انا محتجاكي جنبي
ذينب بحنان: انا جنبك ديما ومش ببعد عنك
حور:بس انا محتاجه ديما لحضنك
ذينب: انا ديما بحضنك من جواكي عشان انتي نسخه مني انتي وخده مني كل حاجه عشان كده عيزاكي تكوني قويه وتقومي وتحربي وتكوني جنب ابنك ولا تنزلي دمعه من دموعك ياحبيبتي……بعدين وقفت ودخلت بين الشجر واختفت
حور بعياط وصريخ: ااااامي ارجوكي متسبنيش تاني اااامي اااارجوكي خليكي معايه…………..
حور فاقت وقالت بصريح:مامااااااااا
هناء بقلق وهي بتحضن حور:اهدي يا حور ده اكيد كبوس اهدي
حور بعياط وهي بتحضن حور اكتر وقالت
حور بعياط: آآآآآآه امي سبتني تاني لي لي سبتيني تاني ااااااااه
هناء بعياط:اهدي انا جنبك اهدي
حزر بعدة شوايه عن هناء وقالت
حور بتعب:انا فين؟
هناء بحنان:في المستشفي
حور:لي..اي الحصل؟
هناء:اول م فتحتلك الباب قولتيلي انقذك ووقعتي اغمي عليكي ف خليت اخويا شالك وجابك هنا
حور بخف خطت اديها علي بطنها:ابني حصله حاجه
هناء باطمانا:متقلقش هو كويس
حوى بارتياح:الحمدلله كنت هموت من الخوف
هناء:متقلقيش بس مممن تقوليلي في اي ولي انتي في الحاله دي وفين جوزك؟
حور اخدت نفس وقالت
حور:هقولك………

 

 

حور حكت كل حاجه ل هناء …بس قاطعهم دخول أسر
أسر بابتسامه: حمدل علي سلامتك
حور بكسوف:الله يسلمك
هناء بابتسامه: ده اخوايا الكبير مليش غيره بعد وفات اهلي
حور:ربنا يخليكم لبعض….وانا اسفه ان قلبت حياتكم ب الشكل ده واوعدكم اول ما اخرج من المستشفى هروح ادور علي شغل
هناء:متقوليش كده ياحور انتي اختي وهتفضلي معانا ومش هتشوفي شغل ومينفعش اصلا الشغل عشان غلط عليكي دلوقتي ولو مش خايفه علي نفسك خافي علي آل في بطنك
حور:مش عايزه اتقل عليكم
أسر: ولا هتقلي ولا حاجه وانتي من انهارده بقيتي ذي هناء ب الظبط
حور:بجد شكرا مش عارفه من غيركم كنت عملت اي
___________
بقلمي دينا محمود
بعد مرور 5شهور
ادم كان قاعد في شركته وبين علي شكله الحدود والبرود ودفنه العطيته شكل جذاب وكان وكان بيبص بتركيز ل الأوراق لدال في ايده بس قطع تركيزه دخول عمرو….
عمرو بضحك:وحشتني اوي يا بيبي
عمرو ببرود:قول عايز اي يا عمرو عشان عندي شغل
عمرو بحزن علي حاله صحبه: لسه زعلان عشان ملقتهاش
ادم:عايزني يعني اكون مبسوط بأني ملقتش مراتي وابني
عمرو:مش قصدي كده بس انت بدور عليها بقالك 5شهور ومش لقيها ومسبتش مكان غير اما ضورت فيا
ادم:هفضل ادور عليها لحد اخر نفس في عمري
عمرو:هي مش عندها أقارب
ادم بحزن:لاء بس انا قلقان عليها حور دلوقتي في الشهر9 هتولد اليومين دول وانا معرفش هي فين وعايشه ازاي وبتنام ازاي
عمرو:متقلقش هي اكيد كويسه
ادم:بتمني كده
_______________

 

 

في اسكندريه
حور وهناء كانه قعدين بيتفرجه علي التلفزيون علي كرتون (صينبا)وكانو مندمجين جدا بس اتخضه من المايه ال اتكبت عليهم
حور وهناء بشهقه وصدمه: ااااااااااايه ده….
أسر بضحك:وانته في السن ده بتتفرجه علي الكرتون سيبته اي للأطفال
هناء بغيظ:اي الانت عملته ده يا أسر
حزر بعبوس:أسر انا دلوقتي مش قادره اقوم ولو فضلت كده هتعب اعمل اي دلوقتي
أسر بضحك اكتر:عايزك تشفي شكلك وانتي عامله ذي الغصن لل في زيتونه
حور بغضب:متقولش علي ابني ذيتونه
أسر بضحك علي غضبها :ماشي ماشي انا هشيلك ياختي
أسر شالها ودخلها ؤضتها وقعدها علي السرير وقال
أسر: يلا بدلي لبسك قبل ما تتعبي
حور: ماشي……..
أسر خرج وقفل الباب وراه وبعد ما خرج قعدت حور تفتكر ازاي أسر وهناء كانه جنبها الايام الفاتت وهناء ديما كانت بتابع موعيد دواها ومواعيد اكلها وكانت لازم تاكلها اكل صحي عشان الطفل وأسر ال فعلا اعتبرها ذي اخته ومفرقش بينها وبين هناء اخته وكان بيعملها بحنان….بس فاقت من شرودها انا حست بوجع تحت بطنها ف اعتقدت عشان قاعده وهي ب لبس في مايه ف وقفت عشان تغير لبسها بس اول ما وقفت الوجع ذاد وحست ب حاجه بتنزل بين رجليها ف بصت لقت مايه نزله بين رجليها والوجع ذات ف صرخت ف دخل بسرعه أسر وهناء
أسر بقلق:مالك ياحور؟
هناء بصدمه: اي المايه دي ياحور
حور بتعب وسريخ:ااااه بوووولد
هند بسرعه: يلا يا أسر شيلها بسرعه عقبال م اجيب شنطه الطفل واجي وراك يلا
أسر: ماشي……وشالها ونزل بيها للعربيه وقعدها ف الكرسي الورا وهناء نزلت ورا أسر وحطت الشنطه في الكرسي القدام الجنب أسر وهناء قعدت جنب حور…
حور بصريخ:بسرررعه مش قااااادره استحمل ااااه
هناء بتوتر:اهدي كل حاجه هتكون تمام…..وبعدين قالت ل أسر
هناء:يلا بسرعه يا أسر
حور بوووجع:ارجوكي لو حصلي حاجه …اوعي تسيبي ابني ااااااااه وقتها كلمي ادم اااااه اااااه وقليله ان ابنه حفظت عليا ااااااااه
هناء ببكاء: متقوليش كده ارجوكي انتي هتكوني كوي……. قاكعهم وقوف العربيه …أسر نزل بسرعه وشال حور وهناء اخدت الشنطه وطلعت وراهم بسرعه …واول م دخله لقه دكتوره اخدتها ودخلتها ؤضه العمليات………………
بعد حوالي ساعه سمعه صوت عياط الطفل وخرج الدكتور وراحه لي بسرعه
الدكتور بابتسامه: مبارك جه ولد
أسر وهناء:وحور عامله اي؟

 

 

الدكتور:متقلقش هي كويسه بس الولاده الطبيعيه كانت صعبه عليها عشان ضعيفه بس قدرنا نولدها طبيعي والطفل صحته كويسه جدا وهي دلوقتي اتنقلت ؤضه عاديه والطفل هيكون معاها مش محتاج ل حضانه
أسر: شكرا جدا يادكتور
الدكتور:ده واجبي وحمدل علي سلامتها مره تانيه
بعد ما حور والمولود اتنقله ل ؤضه عاديه أسر وهناء دخله ليها
حور بعد ما فاقت بتعب:ابني فين.. ؟
هناء وهي بتعدلها وأسر وراها شايل الطفل وادهولها
أسر: شبهك ياحور واخد لون عيونك الملهمش ذي
حور بعياط وفرحه: اه لو تعرفي انا عنيت قد اي عشان تاجي
هناء بابتسامه: هيا ياحور هتسميه اي
حور بابتسامه:………..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب من أول نظرة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *