رواية حياة قدر الفصل الثالث 3 بقلم نور جابر
رواية حياة قدر الفصل الثالث 3 بقلم نور جابر
رواية حياة قدر البارت الثالث
رواية حياة قدر الجزء الثالث
رواية حياة قدر الحلقة الثالثة
طلع عوض وقفل الباب وراه وهو تائه فهو يشعر تجهه شعور غريب قاطع تفكيره رعد بتسئال
رعد: ادخل
عوض: لا هي نايمه
رعد بتفهم: طيب انا هنزل بقا
ونزل ونزل عوض ودخل غرفه المكتب وقعد بتوهن
عوض لنفسه: انت مالك يا عوض في ايه انت نسيت سنها نسيت ملك بنتك ونسيت ان هي فتره وهطلقها مينفعش تحبها يا عوض
في المساء الجميع يجلسون علي العشاء في هدؤء فكل شخص منشغل بتفكير
الجد محمد: قدر فين
قدر الكبيره: بتلبس ونازله يا بابا
محمد: جدو انا عملت اللي حضرتك قولت عليه
ابتسم الجد بفرحه: اخيرااا
نزلت قدر بفستان يصل الي ركبتها وعلي وجهه ابتسامه خطفت قلب عوض الذي ينظر لها بغيره
قربت قدر من الجد وانخفضت الي مستواه وقبلت يد الجد
محمد الجد: ربنا يرضي عليكي يارب
قدر الكبيره: تعالي يا قدر عشان تاكلي
نظرت قدر للطعام ونظرت لها مره اخري انا مش جعانه
قدر الكبيره: بس انتي ماكلتيش حاجه يا قدر
قدر: بس
الجد: تعالي يا قدر لزم تاكلي
نازل رعد بابتسامة ونظر لقدر بصدمه
رعد: انتي
قدر: انت
ضحك رعد بقوه وضحكت قدر
رعد: عامله ايه
قدر بابتسامة: الحمدلله
عوض: انتم تعرفوا ببعض
رعد: يووووه ده احنا عشره عمر
اتغيرت ملامح قدر للحزن
قدر بدموع: عن اذنكم انا محتاجه ارتاح
وطلعت
عوض: انت تعرفها منين
رعد بابتسامة: صحاب من زمان اوي
عوض ورفع حاجبيه: اممم تمام
وطلع لقدر دخل غرفتها شافها واقفه قدام المرايا بتعيط بصوت عالي جري عليها عوض وحضنها بقوه
عوض بحزن علي حالها: مالك يا قدر في ايه اهدي
قدر بانهيار ووقعت علي الارض: تعبت انا ليه مش عارفه انساه يا عوض قولي ليه كل متحصل حاجه افتكره انا تعبت اوي حرام اللي بيحصلي ده خلاص نص
عوض بعدم فهم: مين ده يا قدر
حضنته قدر بعياط: انا مكنتش اتحب يا عوض قولي قول
عوض وفهم انها تقصد خطيبها: لا يا قدر هو اللي ميستهلكيش
قدر بعياط هستيري: كنت بحبه اوي يا عوض بس هو سبني وراح لوحده تانيه يا عوض
وهنا غرزت قدر اظافره بغضب في كتف عوض
عوض وبيحاول يهديها: صدقيني هو ميستهلكيش يا قدر
فضلت تعيط قدر في حضن عوض حتي غفت
بصلها عوض ورفعها من علي الارض ونايمه علي السرير
ونام جنبها وشدها لحضنه ونام
في غرفه احلام ومحمد
احلام جالسه في احضان محمد وتقراء روايه
محمد : بتعملي ايه
رفعت احلام ووجها
احلام: فكرتك زهقت ونمت
محمد: مستنيكي تخلصي
احلام: ليه
محمد: وحشتيني
قفلت احلام الكتاب ورفعت نفسها وقبلت*ه قبل*ه علي شف*ايفه بحب
ابتسم محمد وقبل*ها بعشق
احلام: بحبك
محمد: بحبك
واخدها في حضنه وناموا
حياه: انت بتقول ايه يا سيف
سيف: زي مسمعتي كده انتي ط*الق يا حياه
دخل محمد من الباب بقوته وخلفه رعد
حياه بصدمه: بابا
سيف بسخريه: ازيك يا عمي بتك عندك اهي الي بنا انا نفذته فين الفلوس
فتح رعد شنطها كبيره داخلها الكثير من النقود
وافرغها كامله امام سيف نزل سيف بفرحها وفضل يبوس في الفلوس
نظر محمد لحياه ومد ايده بحب جريت حياه وحضنته بدموع
حياه: انا اسفه يا بابا حقك عليا
نظره لها محمد بحب: خلاص يلا يا رعد
ونزل هو ورعد وحياه
في غرفه فيروز
فيروز: ااه خلاص ماشي انا هعمل كده وهبعتلك صورتها عشان تشوفها
:
فيروز: بحبك يا عز
:
فيروز: سلام
وقفلت وابتسمت بخبث
فيروز لنفسها: انا هوريكي يا قدر هعمل فيكي ايه
في غرفه قدر
رن فون عوض
قام من النوم بسرعه قبل متصحي قدر ورد
عوض بنوم: الو
محمد الجد: انت فين
عوض: نايم يا جدو
محمد الجد: انا في اوضنك
عوض: نايم عند قدر
محمد الجد: طب انزلي
عوض: حاضر
نزل عوض بنعاس وفتح باب الغرفه بتعب واتصدم
عوض: خالتو
حياه: انت
محمد الجد: ده جوز قدر بنتك ويبقي ابن قدر اختك
حضنته حياه بحب اموي
عوض: طيب بتعيطي ليه
حياه بدموع: مش عارفه والله
عوض ومسحلها دموعها: متعيطيش عشان خاطري
حياه بابتسامة: حاضر بس انا عاوزه اشوف قدر
عوض: هي نايمه دلوقتي الصبح
حياه: طيب ماشي
عوض: انتي نامي هنا وانا هقول للخدم بكره يطلعولوا هدومي لغرفه قدر
حياه: ليه
عوض: خلاص يا يل خالتو
حياه وابتسمت
رعد: تصبحوا علي خير بقا
وطلع
محمد الجد وحضنها: تصبحي على خير يا حياه
حياه: وانت من اهل الخير يا بابا
وطلعوا كلهم
وكل واحد اتجه لغرفته
دخل عوض الغرفه وقرب من قدر وحضنها
عوض بصدمه وبعد عنها ووضع ايده علي راسها
عوض: جسمها تلج اوي…. قدر قومي قومي يا قدر
فتحت قدر عيونها بتعب وهلوسه: عوض انا تعبت
عوض وقام وقف ومسك فونه وكلم دكتور
عوض: الو يا دكتور لو سمحت انا عندي مراتي دلوقتي لقيت جس
*مها ساقع جدا وعامله تخترف
الدكتور بنوم: هو انا مش هينفع اجي دلوقتي خالص الوقت اتاخر بس هقولك تعملها اي
عوض: تمام
الدكتور: خلي جنبها دفايه………..
عوض: تمام شكرا جدا وقفل ودخل الغرفه جاب دفايه كهربائيّ وشغالها وحطاه جنب قدر
ولسه جس*مها زي مهو
قل*ع عوض هدومه من فوق وق*لعها هدومها كامله وتركها بملابسه الدا”خليه بصلها عوض يش*هوه عوض:ياربي ازاي هستحمل تبقي جنبي كده ومقربلكيش يا قدر حاسس اني عاوزك في حضني ومعايا دلوقتي وحضنها بقوه وجاب
بطاطين كثير وغطاه بيها وفضل كده لحد منام
في الصباح
فاقت قدر حست بتقل عليها فتحت عيونها بتعب شافت عوض في وشها لا يفصل عنهم سم واحد حاولت ان تعبد
لكن دون فائده
قدر بكسوف توتر: عوض قوم لو سمحت فتح عوض عيونه وبصلها
عوض: انتي كويسه
قدر: اه كويسه مالي وبعدين ايه كل البطاطين دي
عوض: عشان انتي كنتي تعبا*نه بس يا قدر
قدر: كان مالي
عوض: جس*مك كان متلج
قدر: بس بقست كويسه وسع بقا
بعدعنها عوض ورفعت قدر البطاطين
وشهقت باعلي صوتها ورجعت شدت البطاطين تاني
قدر: ايه اللي حصل يا عوض
عوض: منا قولتلك جسم*ك كان
عيطت قدر بصوت عالي
عوض: في ايه
قدر: انت عملت ايه
عوض وحضنها: والله معملت حاجه انا مستحيل اذيكي يا قدر
بعدت عنه قدر ومسحت دموعها
قدر: هو ايه اللي في كتفك ده يا عوض
بص عوض علي كتفه
وابتسم: ظوافرك
قدر بدموع: انا اسفه
عوض: انا مش زعلان عشان تتأسفي
وضعت قدر ايديها مكان ظوافرها ولمستها شعر عوض بقشعره في قلبه
قدر: بتوجع*ك
عوض: لا
قدر: بجد
عوض: قومي اللبسي وعملك مفاجأة شبهك
قدر بكسوف: طيب اطلع بره يا عوض
عوض بخبث: ليه
قدر بكثوف: قوم يا عوض
عوض وقرب من اذنها: علي فكره انا اللي قلع*تك امبارح
قدر ووشها احمر: عوض
عوض بضحكه: خلاص هطلع بس بسرعه
قدر: حاضر
يتبع…..
- لقراءة الفصل التالي: اضغط هنا
- لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية حياة قدر)