رواية حيات حنين الفصل الرابع 4 بقلم شهد علاء
رواية حيات حنين الفصل الرابع 4 بقلم شهد علاء
رواية حيات حنين البارت الرابع
رواية حيات حنين الجزء الرابع
رواية حيات حنين الحلقة الرابعة
دخل سيف جاب حنين و طلعه
تميم ف سره….بسم الله تبارك الرحمن،اي دا قمر
فرحه بحب…..حنين اي القمر دا
حنين…. تسلمي ي رب ،تعبتي نفسك ليه ي فرحه بس ،انا تعبتك من انبارح
تميم …تعبك راحه ي انسه ،انا الي اضربت ها
ضحكه
سيف بضحك… طب اقـ
قطع كلامه صويت ام حنين
و دخلت فجاه
….. يااااالهوووووي
الكل اتخض
حنين بخوف و بتحاول تمسك الي جنبها…م ماما ف اي
فرحه بخوف….ف اي ي طنط
سيف…ما تتكلمي ي ست ف اي ،خضتينا
ام حنين….هببتي اي ي حنين خلتي خلتك تكلمني و تقول كل شئ قسمه و نصيب و عيزاكي تسيبو بعض انتي و احمد
حنين عيطت
…سيف دخلني اوضتي دخلني الاوضه ي سيف
سيف بهدوء….ماما عندنا ضيوف بس من فضلك ،اقعدي ي حنين هنتكلم براحه
حنين اتحركت بعشوائية عيزا تدخل اوضتها
فرحه….ط طب اهدي تعالي،من فضلك ي استاذ سيف ادخلها اوضتها من فضلك
سيف…تمم دخليها ي فرحه
تمم باحراج….طب ي فرحه انا هستناكي تحت ،احم استـ
سيف….لا طبعا اقعد ي تميم
ام حنين تبعت حنين لحد ما دخلت
ام حنين….اهي حنين دخلت و هنتكلم بهدوء ،اي الي حصل عشان خلتك تكلمني و تزعق
سيف بانفعال….و بتزعق بتقول لي بقااا هااا ،قلتلك ان انبارح انا حصلي مشكله و سبت حنين لوحدها ف الكافيه و تميم و فرحه هم الي وقفه معاها و سعدوها و حنين قلتللهم رقم احمد عشان يروحا ،و الاستاذ يروح يهزقها و يعيرها ب حاجه مش باديها يعيرها بعماهاا و الي زاد و غطي يهناها قدام الناس و يقولها قعده مع شباب و قرف ،هااا قلتلك كدا
ام حنين مصدومه….ايه ،لا هي قـالتـ
سيف….قالت ولا ما قالتش هو مفيش نصيب بعد الي حصل دا ،هاخد الدهب من حنين و اديهم لاحمد و انتهي الكلام
تميم…احم انا اسف ي جماعه لو الي خصل بسببي
سيف…بسببك اي ي عم لا طبعا هو دا النصيب لحد كدا ،ماما فين الغدا
ام حنين بحزن….حاضر يبني
تميم…..لا ولله مـ
سيف…باااس ي عم دا انا جعان و هناكل كلنا ولا انت بخيل
حنين كانت قعده جوه تعيط و فرحه تهديها
فرحه… خلاص ي حنين العيون الجميله دي متعيطش ابدا
حنين بعدم وعي…. ا انا بحبه بحبه اوي عمري كله عشته لوحدي عشت من غير صحاب عمري ما وثقت ف حد طول عمري امي صحبتي و اخويا صحبي و قريبي كلهم بعاد عني مفيش غير احمد الي بحبه من صغري من اول ما وعيت ع الدنيا و هو حبيبي و ابن خالتي ،ف فرحت اوي لم امه قلتله يخطبني و اتخطبنا و قربنا من بعض برغم من معاملته ليا لكن كنت بدعله ربنا يهدي و يحببه فيه ب بس ااهئ محبنيش محبنيش
فرحه كانت سمعه الكلام و بتتقطع
فرحه حضنتها و قعده تطبطب عليها
فرحه…. اهدي انتي احسن منه ميت مره هو ميستهلكيش ي حبيبتي اهدي اهدي ي قلبي
حنين بعياط….ب بس انا حبيته ليه يكسرني ليه يعيرني بحاجه مش بادي ليه ا انا عملت اي يارب انت الي عالم بحالي يارب
_*ـو سيظل التنمر قطل عمد🙂❤🔥*_
فرحه …استهدي بالله بقا ربنا هو المنتقم الجبار ،حنين حبي نفسك و ثقي ف نفسك متحبيش حد اكتر من نفسك البشر بطبعها رحله يعني محدش دايم لحد
تك تك
سيف…. ممكن ادخل
فرحه….اه طبعا اتفضل
سيف بصوت انوثي…يلا ي ست حنين الغدا جاهز
فرحه ضحكت
حنين …مليش نفس
سيف بشهقه انوثيه….ايحح ليه بس ي ستي
الاتنان ضحكه
سيف….يلا يلعن ابو شكلك قلبتلك خدامه ،انا متبعدل ف البيت دا
حنين بعند…لا يعني لا مش جعانه
سيف….حنين لو مقمتيش هشيلك
حنين….انت قادر تشيل نفسك
سيف….ايح استعنا ع الشقا بالله ،ي قوي
و شلها
حنين….ااااعااا نزلني ياض
فرحه كانت بتضحك
فرحه اتنهدت بحزن و قالت فسرها….قد اي الحب من طرف واحد دا صعب اوي
و طلعت وراهم
ع السفره كلهم بيكله مع بعض و ام حنين بتاكلها
تك تك
ف حد خبط او بمعنه اصح كان بيطبل ع الباب
..يست ي ام زكي زكي بيعيط هيهيعي اسيييييف افتح يلا وربنا لو ما فتحت لفضحك فضيحت المطاهر الي طلعه ع المعاش
الكل ضحك
أم حنين….قوم افتح للمتخلف دا هيفضحنه
سيف….اصبر ياض
قام فتح
اسلام….ايه دا بتتغده من غيري ي خونه
و دخل بسرعه
و اول ما شاف فرحه و تميم شهق بانوثه
…احييييه عندكم ضيوف يفضحتي
الكل ضحك
ام حنين….اقعد يموكوس كتك الهم
اسلام…اهم حاجه ف الدنيا دي حب الناس
و قعد….،ونبي ي قطه نولني الفرخه الي قدامك دي
كان قصده فرحه
فرحه ضحكت…اتفضل
تميم كان متابع بضحك
اسلام….. ازيكم ي شوباب ،مين الناس النضيفه دي يبني انت حد يعرفك غيري
حنين بضحك….ي اخي اسكت فضحتنا
اسلام قرب منها بهمس ….عنيكي حلوه اوي و انتي معيطه
حنين بقت شبه الايموشن دا😳
تميم….انت بتقلها اي
اسلام…بقلها انتم تعرفه اناس النضيفه دي منين ،منور يابا
سيف….دول الي حكتلك عليهم وقفه مع حنين انبارح
اسلام….اه طيب ،نولني الملخيه الهي تنستر
بعد الغدا
تميم بضحك….اه ولله ف عشان كدا اشتغلت مع ابويا
اسلام….قد اي قصه مؤلمه
اسلام لاحظ ان شعر حنين بان من الخمار قام عدلهلها قدام الكل
حنين…اااعاااا خضتني ي سيف
اسلام….تؤتؤ انا اسلام ياختشي
فرحه بضحك…اي دا ف اي انا بدات اشك فيك
حنين…وربنا انت مش هتهمد غير لم يجلك عريس
سيف…كدا جبت لنفسك الكلام
تميم….بس دمه زي العسل
فرحه بضحك….هو انت العريس ولا اي
اسلام بصوت انوثي….يفضحتي
ضحكه
تك تك
أم حنين….قوم ي سيف افتح
سيف بتزمر…هو انا بواب ولا خدام ولا فلبنيه ولا اي زهقتوني
حنين….معلشي قوم
سيف…متقوم ي اسلام الله
اسلام بردو بصوت انوثي و مسك ضهرو….اااهاااا الحمل تعبني ي ابو سريع
تميم بضحك…هفتح انا
و قام
فتح لقاه احمد
بصه لبعض بغل و احمد دخل
احمد….السلام عليكم
الكل…..و عليكم السلام
حنين سكتت
احمد…ممكن ي حنين نتكلم ع انفراد
سيف….لا ي احمد كل شئ انتهي و مفيش كلام بينك و بين حنين
احمد…..عرف بس انا لزم اتكلم معاها
حنين بجمود….عايز اي
احمد…. ع انفراد
حنين قامت وقفت
حنين بجمود…..وصلني ي سيف للبلاكونه اصل انا عاميه لزم حد يوصلني
سيف فهم انها عيزه تثبتله انها عادي ولا هممها
ف البلكونه احمد و حنين
احمد…..حنين انا كـ
لقي اسلام و تميم و سيف و فرحه بيتصنته من ورا الشيش
حنين….انت اي
احمد راح و فتح الشيش فجاه و هم كانه عيقعه
اسلام….اااعااا ف حد يقفش حد و هو بيتثنت عليه كدا هاااا
سيف….احم احنا كنا بـ
تميم…بنلمع الاكر عاتشي
فرحه ضحكت و حنين
حنين… ممكن تبطله رخامه
اسلام….طب مش محتجين حاجه
احمد بجمود….شكرا ممكن بقا
مشيه كلهم بعد ما اسلام و تميم بصوله بغيظ
حنين…مشيو
احمد…امممم
حنين.. نعم
احمد…..حنين انا
حنين بانفعال….انت مش بني ادم،و مش عندك شخصيه لانك مش يتحبني خطبطني ليه ليه هااا ليه تخلني أنا احبك ليه تعيرني بحاجه مش بادي عمري ما سمعت منك كلمه حلوه ولا اهتمام بلعكس كل حاجه لزم تقولي عليها وحش و زفت و تكسر نفسي ليه ي اخي كل الكره دا دا انت كرهتني ف نفسي دا انا حتي بنت خالتك ،ع العموم انا حسن منك و زي ما ارتبطنا بهدوء هنتفارق بهدوء
قلعت الدبله و مدت اديها باندفاع ف جت ف بطنه
احمد …ااااعاااا بطني
كلهم كانه ورا الباب بردو ف فتحه بسرعه
الكل…. ف اي ها
حنين بضحك….ي جماعه التصنت حرام هتولعه ،خد ي احمد الدبله ايدي وجعتي
احمد اخدها…. حنين انا عندي كلام كتير عيز اقلهولك بس بعدين
اسلام….لا ي زمكس مفيش بعدين ختشي و خلتشك و اتفرقه الخلات
حنين بضحك…ي اخي تبً لكلامك
احمد بصلهم…. لسه ليا كلام معاكي ي حنين انا ملحقتش اتكلم باي
و مشا
تميم…طيب يلا اتاخرنا
فرحه….اه يلا ،سلام ي حنون هتوحشني ،بس هجلك تاني
حنين….هستناكي سلام ،سلام ي تميم
تميم باعجاب….سلام
حنين….ي اسلام بطل اساله صدعت دماغي ،انا عيزا انام
اسلام….الي هو بتكرشني ب الادب
سيف….لا ي روحي و ع اي الادب،اطلع بره ياض
اسلام…. ايوه بردو مين تميم دا عشان يجي
حنين….احييييه ياني
اسلام….طب خلاص ،تعالو ننزل نتمشي
سيف….لا انا عيز انام
اسلام…و انا مش قصدي عليك انت انا و ام حنين و حنين انت عايز تجي تعالي مش عايز ف دهيه
سيف….ع فكرا انا الي صحبك
اسلام….صحبيه سوده كتك القرف فمعرفتك
حنين….لا تعبانه انا هنام
*بعد شهور حنين بتاخد الدوا ف معاده و نفسيتها اتحسنت بسبب وجود فرحه ف حيتها و تميم و فرحه بقو قريبين من حنين و سيف و اسلام اووي و طول الفاتره دي احمد مش عارف يكلم حنين*
احمد كان قاعد ف اوضته سرحان
امه….اي يبني بقالي ساعه بكلمك
احمد….معلشي ي ماما كنت سرحان ف اي
امه…مالك ي حبيبي بقالك فاتره مش عجبني
احمد ….حسس اني غلط تفكري غلط ،اهتمام حنين ليا لم كانت معايا كان بيديقني و مكنتش عيزو و لم بعدت عني نفسي ترجع تهتم بيا نفسي اكلمها حسيت اني محتجها
امه…بعد اي كل شئ قسم و نصيب يبني خلاص انتم ملكمش نصيب ف بعض
احمد….عايز اكلمها هي رفضه
امه …من حقها
احمد بصلها و سكت
امه …. ملكش دعوه ب حنين ي احمد،سبها ف حلها ربنا يرزقك يبني ببنت الحلال
حنين كانت ف الكافيه مع فرحه
حنين….بردو مشط هتقولي مالك
فرحه….يروحي مفيش
حنين…انا حسه انك مديقه احكي بقا
فرحه….حاجه صعبه اوي انك تحبي حد و هو مش حاسس بيكي لا و كمان انتي الي بتعرفي ع بنات و مش قدره تقولي لا
حنين…دا تميم صح
فرحه باندفاع و كدب…لا تميم اخويه مش اكتر واحد تاني
حنين بعدم تصديق….بتحبي
فرحه…اه اوي
حنين….طب ما تلفتي نظره عرفيه
فرحه….مش قدره لانه بيحب صحبتي
حنين قالت ف سرها…يبقا مش تميم لانه مش مرتبط
حنين…يبقا تبعدي العمر مش طويل عشان تضيعي ف واحد مش حاسس بكي و عايش حياته انتي جميله و تصتحقي الاحسن
فرحه سكتت
تميم جيه…. سمعليكووو
حنين….اي يسطا عامل اي
تميم بحب….تمام ي قمر و انتي
حنين بابتسامه…اسمها الحمد لله مش تمام احمد ربنا يزيدك و كمان هتاخد حسنات ،انا الحمد لله
تميم بضحكه من القلب…يستاهل الحمد ي قلبي
فرحه….طيب هروح اجيب حاجه اشربها عيزين حاجه
تميم…لا اقعدي سيف و اسلام جين و نشرب كلنا
حنين…انا جعانه
اسلام من ورها….و انا وربنا هموت جوع
حنين بخضه…اااعاااا خضتني ي اخي
سيف… ازيك ي فروحه
فرحه بابتسامه…الحمد لله وانت
سيف… الحمد لله
اسلام….جعاااااااااااان
تميم …طب يلا نروح مطعم
قامه وقفه
:ااااعااا تميم
الكل انتبه
كانت بنت بشعرها و لبسه ضيق و جريت ع تميم حضنته تحت صدمه اسلام و سيف و فرحه
حنين…احم هو ف اي
اسلام….اااعاااا يواد البت جمده اووي
يتبع….
- لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
- لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية حيات حنين)