روايات

رواية عندما يبكي الشيطان الفصل التاسع 9 بقلم سارة أحمد

رواية عندما يبكي الشيطان الفصل التاسع 9 بقلم سارة أحمد

رواية عندما يبكي الشيطان البارت التاسع

رواية عندما يبكي الشيطان الجزء التاسع

عندما يبكي الشيطان

رواية عندما يبكي الشيطان الحلقة التاسعة

بارق بدأ يلتف حولين الجثه ويعتصرها ويلتف حوليها اكثر فاكثر ثما فتح فمه وبدأ في ابتلعها
مشهده يجعلك تاتي ما في داخلك
ويسرق روحك ويوجع قلبك…
ساره يكاد ان يغمي عليها مما تشاهده لكن عمر كان مستمتع بما يراه وكأنه مشهد مألوف لديه بلا وكأنه يشرب فنجان من القهوه ومستمتع بيه….
ساره بدات تبكي ونظره الشفقه تملئ عيناها ولكن يحصل ما يزيد الوجع اكثر والوحشيه اكثر
يصدر صوت صرخات وانين ينزع القلب يصدر من الجثه….
اه الحقني يا اخي… انا بموت اه اه..
تجري ساره علي عمر وهي تبكي بشده وتتوسله ارجوك ابوس ايدك ارحمه ده لسه حي ارجوك ده انسان ثما تذكرت كلمه اخي…
وهزته بقوه وهي تصرخ فيه
ساره:انت وحش شيطان ده اخوك هو ده شاهر….؟؟؟
مهما كان ده انسان مش فار عشان بارق ياكله قوم امره انه يسيبه
ينظر لها ببرود عمر ثم يسكت
تجري ساره نحو بارق وتقول لهو
ساره:مش احنا بقينا اصدقاء سيبه عشان خاطري بس بلا فايده
فتجري مجدد لي عمر تتوسله
لكن ايضا بلا جدوي وظلت علي هذا الحال الي ان ابتلعه بارق بلكامل
تجمدت ساره في مكانها…والدمع تحجر فيه عيناها وانهارات علي الارض وسكتت ثواني من الزمن غير مستوعبه ما ممرت بيه من قليل…

 

 

عمر مازال ملتزم الصمت وعيناها تلمع بشر ونصره وفضول….
وهو يراقب ساره
وما تمر ثواني واذ بساره تصرخ بوجع في فيه….
ساره: انت شيطان ملعون انا عمري ما شوفت مثيلك في حياتي تقتل وتعذب بدم بارد انا بكرهك بكرهك ومش عارفه ازي قلبي….ح ثما تفيق لي نفسها قبل ان تنطق بباقي الكلمه….
يبتسم عمر ويقرب منها ويرفع وجهها نحوه وببرود
عمر:انتي ايه ها وماله قلبك…؟
تغضب ساره وتزق ايده وبصوت قاسي
ساره: ولا حاجه مين الانسان ده رد عليه…؟
يقف عمر ويبتعد عنها خطوات ويقرب من بارق .. ويملس علي راسه وبصوت خالي من اي احساس
عمر: دي سري بس هقوله ليكي ده يبقي اخوي بلال
تتعجب ساره اخوك غير شاهر بس غريبه ماما ناديه مجبتش سيرته..؟
وازي تقدر تقتل اخوك انت شيطان شيطاننننن
يخرج عمر عن بروده وبغضب يهجم علي ساره ويضمها لي صدره
وعينه في عيناها ونفسه في نفسها
عمر:اياكي تقولي شيطان دي تانيه انا مش عايز توريكي الشيطان فعلا انتي لسه مشوفتيش حاجه…
وبعدين انتي السبب في موته كده
ساره:انا السبب ازي.. .؟
عمر:مش قولتي انه حاول يغتصبك وظهر قدامك عريان ده كفيل بأني اقتله بلوحشيه دي اي حد يقرب منك ده مسيره عشان انتي…..
وسكت وسبها وماشي بعيد عنها خطوات وكأنه بيهرب من احساس قوي قد بدأ يداعب قلبه الذي اعتقد بأنه مات…

 

 

 

تقرب منه ساره وبتصميم علي كشف كل اسرار عمر وما سبب قسوته وانعزاله عن الناس هكذا
عمر ساكت بيفكر ازي يهرب من ساره بيحاول يتمالك نفسه
تضع ساره يدها علي كتفه فيشعر عمر بي قليل من الضعف نحوها
تستمر ساره في ضغطها علي عمر
فيلتفت لها عمر وتلمع عيناها بشئ من الود ويمسك ايد ساره
عمر:حاضر هقول يا ….
ساره بلهفه لكي تسمع باقي الكلمه تهدأ من جنون قلبها …
ساره بمكر:يا ايه ها قول انا عايزه اعرف….يا.. ايه؟
يهرب عمر تعالي هنا يا شقيه
ويجلسان يتنهد عمر ويقول بصوت اول مره تسمعه ساره
ساره بتعجب ايه ده هو انت كنت بستخدم جهاز تغير الاصوات عشان تتكلم بيه لدرجه دي انت غامض
يتنهد عمر وبنبره حزينه
عمر: من الا شوفته مش شويه يا ساره انا عيشت حياه كلها عذاب ووجع وخيانه انا كنت غير كده
بلال يبقي اخويه من امي سميره ام شاهر اخوي بس من بابا يحيي
بابا كان بيعامل ماما بمنتهي الحب والجمال بس في مره خانها
فماما ردتله الخيانه دي مع مجدي الا كان صاحب بابا وكان قبطان وببشتغل عند بابا علي السفينه
ماما بقيت حامل في بلال وخلفته في السر عمتي ناديه كانت عارفه وسترت علي ماما بس طبعا لو بابا عرف هيقتلها ويقتل بلال ويقتلني
ماما ماتت بعد ما ولدت بلال والا قتلها كان بابا عرفه ماتت ازي
ساره بوجع وزهول من الا بتسمعه
ساره:ازي….؟
بابا جاب بارق او ابوه وحكم عليه يأكل ماما زي ما شوفتي بارق بياكل بلال ومسكني وقالي بص علي الخاين جزاته ايه وقالي لو نزلت دمعه واحده هيحصل فيك زيها ….
وحكم عليه اني اقتل بلال الا كان لسه عمره ساعات باني اغرقه في المياه…
بس انا رفضت اني اعمل كده جاب سلك الكهربي وكهربني وغبت ليالي وانا مع التعابين كانت لحظات صعبه بابا اصلا عالم متخصص في الهندسه الوراثيه ومدي تأثيرها علي السلوكيات وعمل تجارب وراثيه وتعديلات علي الجينات الوراثيه لي بارق واسلافه…
المهم خرجت من وكر الثعابين وانا ميت القلب ومتحجر الروح
وكنت هقتل بلال بس لعبت لعبه

 

 

وخفيت امر بلال وساعدتني عمتي ناديه ومجدي ابو بلال بس ميعرفش ان ده ابنه لحد دلوقتي
ومن هنا بدأت رحلت عذابي مع بلال واستغلاله لي اسمي والظهور بيه خصوصا الشبه الا بيجمعنا
عشان كده لبست قناع ارتكب افزع الجرايم وابشع الافعال تحت اسمي.. فحبسته هنا في القلعه بس لو السر ده انكشف هتضيع الثروه مني كلها وهتقتل ده كانت وصيته
عشان كان شاكك فيه…
عمر في سره ده السر الصغيره اومال لو عارفتي الا مخبيه …
ساره بشقفه علي حال عمر بس ده مش سبب تقتل بيه اخوك..
يصرخ فيها عمر بغضب وحزم
عمر:اياك تتجوزي حدودك معاه تاني انتي هنا مجرد دكتوره جيه عشان تشوفي شغلك وتتقاضي عليه اجر اعرفي قيمه نفسك …
قال كده وسابها وقعد علي كرسي مكتبه وفتح الاب توب وغمى وجه فيه حتي يهرب من ساره بس من جواه كان متأزم من الا عمله وقاله
وغاب يأنب نفسه
عمر:ايه الا هببته ده اذا تقول كده لي ساره دي ساره لا كان لازم اقول كده مش عيزها تقرب مني كده احسن ده كان الا بيدور في باله..
ساره مش مصدقه الا قاله الكلام ده قتلها بل مزق قلبها لي قطع
والدمع كان هيسيل من عيناها بس
تمالك نفسها….
ساره:ده مش انسان ده شيطان اذا بيتحول في دقيقه كده اه يا قلبي
نا مستحيل افضل هنا ثانيه واحده بس افتكرت وعدها لي هناء وحال اهلها ورجعت وقالت لا يا ساره مش وقته تثوري لكرامتك او تفكري في نفسك اهلك واخواتك الاول ده كان الا بيدور في بالها…
عمر:ها هتفضلي كده كتير يلا عشان تمضي العقد وتأخدي اجرك انا مش فاضي لي جانبك طول اليوم..
ساره تبصله بكل حسره وخزي ووجع النظرات دي توجع قلب عمر فيهرب منها… ويدعي عدم الا مبالاه
ساره:لا يا استاذ عمر انا جيه امضي العقد
وفعلا راحت عنده وقربت من الكرسي بتاعه ومضيت العقد بس مبصتش وفيه ولا قرات كلمه واحده عشان كانت عيناها في عين عمر الا كان بيهرب منها
عمر:اتفضلي خدي فلوسك
ساره:لا انا مش عايزها نقدي انا عوزك تحولها لي علي حساب ده ممكن
عمر:الا يرحك …

 

 

وفعلا في دقيقه كان محول الفلوس علي الحساب
تبصله ساره والدموع مليه عيناها لم تعد تستطيع السيطره علي نفسها واطلقت العنان لي البكاء
ومن كتر دموعها وتوترها كانت هتقع بس عمر يلحق وتقع علي قدمه وقبل ان تعدل نفسها يرن هاتفها
فترد ساره وكان المتصل هنا
ساره:الواا ازيك يا هنا…
بس هنا تفتح الدردشه الفديوا
واول ساره ما تشوف هنا مبسوطه وفرحانه تنسي كل الا حصل وتفرح زي الاطفال لدرجه انها نست انها جالسه علي قدم عمر وكأنه كرسي
ساره بفرح:هنا حبيبتي وحشتني اوي اوي انتي وكلكم وحشتوني اوي هم اخواتي فين..
وفجاه يظهروا في الكاميره احنا هنا ازيك يا ساره وحشتينا
ساره:انتوا اكتر يا بنات يخربيت الغربه والديون الفلوس وصلت
هنا:ايواه وماما راحت لي عمي وقالته ان فلوسه جهزه
ساره:انا فدكم يا اخواتي
وفضل الحوار كده في هزار ومرح وضحك وعمر شايف كل ده وبيتمني انه يكون جزء من العيله
لحد ما ظهر في الكاميره وقال ايه ده كلكم بنات
هاله اخت ساره ايه ده هو انتي في حضن شاب يا نهار اسود
تتوتر ساره شاب سلام سلام الشبكه وقعه
وراحت قفله.قامت وهي متوتره ومكسوفه ومش عارفه تجمع كلمه
ساه:ان….ت ح..ي..وان
(انت حيوان)
يضحك عمر ويقرب منها انتي ايه مش بتنهدي ابدا
انفاسهم تعالت بقوه وبقوا مقربين من بعد وشفايفو لمست شفايفها وكاد ان يقبلها بس تدخل يارا
دون استاذن وهي بتصرخ يا ساره الحقي الا…

 

 

 

وتسكت اول ما تشوف الموقف ده
والغيره تشتعل في داخلها والغل يظهر عليها
عمر بغضب انتي ازي تدخلي من غير اذن ومسكها من ايدها بقسوه
تصرخ يارا اه ايدي انت بتوجعني
ساره :سيبها يا عمر هتكسرها
يسبها عمر ويسمع كلام ساره
تتغاظ يارا اكتر
عمر:انطقي فيه ايه
يارا:ناديه هانم فقده الوعي
قبل ان تكمل يجري كلا من ساره وعمر
يارا بكل غضب وحقد كده لازم انفذ الا خطتلوا
ومشت وهي بتبص حوليها يمين وشمال زي ما تكون مش عايزه حد يشوفها وفضلت كده لحد ما وصلت لي
اوضه غريبه شبه الثلاجه ودخلت فيها وقلبت شخص
الشخص: كل حاجه جهزه انتي بس اطلقي سراحه وهو هيعمل كل حاجه بس قبل كده انشري ده في الهوا عشان يناموا…
وفعلا نشرت الماده دي في الهوا
وفي ثواني كان الكل نيام وووو

يتبع ….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة جميع فصول الرواية اضغط على ( راوية عندما يبكي الشيطان )

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *