روايات

رواية ريم الفصل الثالث 3 بقلم فريدة سيد

رواية ريم الفصل الثالث 3 بقلم فريدة سيد

رواية ريم البارت الثالث

رواية ريم الجزء الثالث

ريم

رواية ريم الحلقة الثالثة

ريم: ليه خير
يوسف: كنت عايزها في موضوع مهم
ريم: مقدرش اقولك بيتها غير لما تقولي ليه
يوسف: عايزها بخصوص الجامعه بتاعتها
ريم: عايزين منها ايه ها
يوسف: انت خدت اكتر من وقتك انا هسأل حد تاني ( و اداها ضهره)
ريم: عايز مني ايه
يوسف لف ليها: انت ريم؟
ريم: لا الشبح بتاعها يا خفيف … اخلص عايز ايه مش كفايه الحصل؟
يوسف:ممكن اتكلم معاكي
ريم: و انا اتكلم معاك بصفتك ايه مش فاهمه قول هنا و خلصني
يوسف: الموضوع كبير و محتاج شرح

ريم: الموضوع مخاصم الشارع هنا يعني ؟ ما تقول و تخلص و لو طلعت بتعمل حوار و..
يوسف: انا ساكت بس عشان الحصلك بسببي بس انت بتتجاوزي حدودك
ريم: عايزني اقولك حاضر اجي اقعد معاك و انا معرفكش و متقربش ليا ؟
يوسف: خلاصة الموضوع انا جاي اعتذر
ريم: اعتذارك مقبول و شكرا سلام
يوسف: استني
ريم لفت: نعم ؟
يوسف: مش عايزة تعرفي بعتذر ليه؟
ريم: لا مش عايزة اعرف و حضرتك اخدت اكتر من وقتك و مينفعش اكلمك اصلا
و مشيت راحت التمرين
يوسف لنفسه: مش عايزة تكلميني معاكي حق بس برضو هكلمك…
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

في الجامعه و هند واقفه مع صحابها
ماريهان: عارفين البنت الفي هندسه
ساره: و مين ميعرفهاش
ماريهان: بجد دي *** انسانه مقر*فه
ساره: فعلا ولله اشكال معرفش بتيجي منين
بينما هند واقفه ساكته بس قررت تتكلم
هند: على فكره بقى ريم دي بنت محترمه جدا و من اكتر البنات الشوفتها محترمين متتكلموش عنها كدة
ماريهان: ازاي يعني دي …
هند: اسكتي انت متعرفيش حاجه
ماريهان و ساره في نفس واحد: اومال انت التعرفي
هند: اه اعرف و اعرف كتير
ساره: طب ما تقولي
هند: حكت لهم ما حدث
ساره: ايه الانت بتقولي ده
هند: ولله زي ما سمعته
ماريهان: و انت ازاي ساكته ؟ يعني هي عملت معاكي كدة و انت تعملي كده؟
ساره: لا و بتقولك كمان شافتهم و هما ماسكنها و معملتش حاجه
هند: كفاااايه … عايزني اعمل ايه؟
ساره: عندي فكره جهنميه تفض*حي بيها الناس دي
هند: ايه هي ؟
ساره: ••••••••••••••••
هند و ماريهان في نفس واحده: يا قر*ده فكرتي فيها ازاي
ساره: عشان تعرفوا قيمتي و اني جوهره بس انتم مش بتشوفوا النعمه
ضحكوا كلهم و كملوا رغي عن خطتهم
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

خلصت ريم تمارينها كلها و روحت البيت و لما دخلت اتصدمت لما شافت يوسف قاعد مع مامتها و قلبها وقع ليكون قال لها حاجه بس مكنش باين عليها حاجه
ريم: السلام عليكم
شيماء: و عليكم يا بنتي
ريم: معلش يا ماما عايزاكي ثواني
شيماء: حاضر عن اذنك يابني البيت بيتك
يوسف: اتفضلي يا طنط
فعلا دخلت شيماء مع ريم الغرفه
ريم: معلش بس مين الاخ؟
شيماء: عيب يا بنتي ده ضيف
ريم بسخريه: اه طبعا …. بس عايز ايه يعني
شيماء: قال لي انه جاي من طرف الكليه بس مقالش ليه
ريم: طيب عن اذنك تسيبينا لوحدنا
شيماء: ماشي
خرجت ريم ليوسف فعلا
ريم: افندم مش قولت لك اعتذارك مقبول ؟
يوسف: بس انت متعرفيش انا بعتذر ليه اصلا
ريم: و ماله يا عم انا راضيه
يوسف: طب بعد اذنك اسمعيني

ريم: اتفضل و خلص
يوسف: مش هاخد من وقتك…. انا اخو البنت الانت ساعدتيها
ريم: بنت مين بظبط؟
يوسف: البسببها حصلت لك المشكله في الجامعه
ريم: ااااه افتكرت ها بقى عايز ايه يعني
يوسف: انا بشكرك اولا على انك ساعدتيها لأن كان ممكن يحصل مشكلة
ريم: انت جاي عشان كده
يوسف: لا….. و حكى لها كل حاجه
ريم: تمام انت بتعتذر ليه بقى؟
يوسف: عشان احنا السبب في كل ده
ريم: لا ابدا انت واحد خايف على اخته و بيحبها و عايز ياخد حقها و ده حقك و هي معملتش حاجه و مش بإيدها انه عمل كده…. بس الصراحه يعني الواد معذور هي مز*ه
يوسف: افندم؟
ريم لنفسها: ايه العك الانا بقوله ده يخر”ب بيتي
ريم: لا مفيش
يوسف: يعني انت فعلا مش متد*ايقه؟
ريم: منكم انتم لا ابدا محدش فيكم غلط
يوسف: انا بجد مش عارف اشكرك ازاي انك متفاهمه كده
ريم: ابدا مفيش حاجه و ربنا يخليكم لبعض و اتفضل بقى
يوسف: نزل من غير يا يرد
ريم لنفسها: هار اسود لا يكون قال لأمي حاجه !
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

يوسف نزل من البيت و كان مستغرب برودها و كمان مستغرب انها مش متدايقه و من انها تكون بتكلمه بقلة ذوق و فجأه تتكلم كويس مش فاهمها فضل يفكر فيها كتير لغاية ما وصل للبيت
هند: روحت لها لوحدك برضو؟
يوسف: سلمي عليا الاول طه
هند: شكلك رااايق يا عم … حمدالله على السلامه
يوسف: اه الصراحه …الله يسلمك يا ستي
هند: هتخانق معاك بس بعد ما اعرف عملت ايه
يوسف : حكى لها ما حدث
هند بصدمه: يعني مش زعلانه!
يوسف: بارده اوووفر
هند: احلى حاجه انك مش زعلان
يوسف: مش قادر اقولك مرتاح قد ايه
هند: ولله مش لوحدك و بعدين عندي خبر احلى بقى
يوسف: جيب العواقب سليمه ياااارب
هند: اتصدق مش هقولك
يوسف: خلاص يسطا متق*فش

هند: ولله؟
يوسف: اه ولله
هند: مش هقولك غير لو جبت لي ميك اب و فستان
يوسف: هو مش انا جايب لك الشهر الفات!
هند: و ماله هات تاني
يوسف: طب ما تقولي لأبوكي
هند: لا عايزاهم منك انت
يوسف: حسبي الله
هند: المهم بقى البت ساره قالت على حتت فكره
يوسف: ايوه الهي ايه بقى
هند: انت عارف ان في حفلة في الجامعه عندنا صح؟
يوسف: اه
هند: حلو انا هتكرم في الحفلة دي عشان دي للمتفوقين
يوسف: عارف
هند: و انا بقى بشكر الناس هفضحهم كلهم
يوسف: صحبتك دي دماغها شغاله مش بتنام
هند: تربيتي
يوسف: اوماااال
هند: بتتريق ؟
يوسف: مقدرش يا باشا سامو عليكو
هند: و عليكو
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

نرجع لريم بقى
ريم: يا شيمووو
شيماء: خلصتوا
ريم: اهه
شيماء: عايز ايه
ريم: مين
شيماء: هنست*عبط على المسا
ريم: كان جاي عشان الجامعه عندي و بيقول ان في حفله و كده
شيماء: بس هو قال لي كل حاجه
ريم: كل حاجه كل حاجه
شيماء: اه
ريم: ايه هي بقى كل حاجه؟
شيماء: انك اترفدتي
ريم: الله اكبررر
شيماء: مقولتيش ليه يا ريم
ريم: كنت هقولك ولله بس خفت عليكي

شيماء: من ايه؟
ريم: عشان متزعليش مش عايزه اشوفك زعلانه
شيماء: و مين قال اني زعلانه
ريم: ايه؟
شيماء: انا فخوره ببنتي …
ريم حضنتها: ربنا يخليكي ليا
شيماء: و ليا يا قمر
ريم: طب ايه انا جعانه
شيماء: تعالي حضري الاكل
ريم: ايه ده يعني مش هتقولي لي خشي خدي دش و هتطلعي تلاقي الاكل جاهز
شيماء: ليه كنت بشتغل عندك ؟
ريم بضحك: ايه الام دي
اكلوا و ريم حكيت كل حاجه لشيماء
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

عند مجهول!»
كان ماشي في مكان راقي جدا و اتسحب و دخل فيلا منهم
كان مخبي وشه و محدش شايفه دخل الفيلا و اتسحب و وصل لغرفة المكتب في الفيلا دخل و فتش في الورق و اخد ورق و فتح الكومبيوتر و عمل فلاشات و اخد الحاجه و و هو طالع من الفيلا وقع حاجه ازاز عمل صوت جامد و دخلو الامن و كانوا كتييير و كلهم حجمهم ضخم ابتسم ببلاهه و …..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا 

لقراءة جميع فصول الرواية اضغط على ( رواية ريم )

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *